Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, eet n

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Fusion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2013 12:22

Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, eet n

Bericht door Fusion »

Hallo allemaal, tijd geleden dat ik hier heb ingelogd, en helaas nu ook weer niet om een leuke reden. Onze lieve Pluisje ligt nu bij de DA in een zuurstofkamer. Ze is sinds gisteren opeens come et sloom, ligt of zit maar wat, miauwt bijna niet, knort bijna niet, eet niets.... hangt eerst paar seconden boven waterbakje te suffen, alvorens ze wat drinkt. Paar keer gespuugd ook (direct na het drinken), maar afgelopen nacht ook.

De dokter ze dat haar temperatuur wat aan de lage kant is (38.2) en haar hartje heel zwak. De DA zegt dat haar hartje te zacht klinkt en ook beetje onregelmatig. Ze ligt nu in een zuurstofkamer. Als dat niet helpt zegt ze zijn er weinig opties; Prednison (waarom??) wat weer slecht voor t hart is, of medicijnen tegen braken en dwangvoeren. Dat laatste heb ik bjj haar zusje gedaan een paar jaar geleden, en dat was n nachtmerrie. Niet zozeer omdat ik het vervelend vond, maar vooral voor de poes.

Heeft iemand meningen? Tips? Herkent iemand iets?
Fusion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2013 12:22

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door Fusion »

Ze heeft net wat krachtvoer gemengd met wat water geslobbert, paar minihapjes. We zien extern geen verbetering maar DA zegt dat het hartje iets beter klinkt. Weer de zuurstofkamer in.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door Rik »

Zijn er foto's of een echo gemaakt? Is er een bloedonderzoek gedaan?

Ik heb ooit in het verre verleden bijna een inslaap-advies voor Bowy gekregen. Ze at niets meer en ze is een halve week opgenomen (aan het infuus). Op een gegeven moment kreeg ik haar mee naar huis met het idee... "als ze daar niet uit zichzelf gaat eten dan kom morgen maar terug en is er geen andere keus" (ik kreeg haar meer mee met het idee om afscheid te nemen). Thuisgekomen kotste ze een enorme haarbal uit en ging gelijk eten. En dat terwijl mijn EERSTE vraag aan de DA was... "is het geen haarbal??? Nee meneer... ik voel niets" :(
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Fusion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2013 12:22

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door Fusion »

Geen foto's of echo. Waarom zou je dat adviseren? Een bloedonderzoek is misschien wel een goede tip ja. Dank!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door Rik »

Waarom ik dat zou adviseren...? Nou, gewoon... omdat ik ooit een bijna inslaap-advies heb gekregen vanwege een simpele haarbal die in de maag zat :) Ze kan ergens een obstructie in haar maag hebben zitten. Dan eet ze niets, voelt zich slap en misselijk, braakt af en toe en alle gevolgen van dien.

Met mijn ervaring laat ik het in ieder geval nooit meer zover komen dat ik een inslaapadvies krijg als ze niet precies weten wat er aan de hand is. En ik begrijp dus dat ze bij Pluisje niet weten wat er nu echt aan de hand is. (verzwakt hart kan natuurlijk een gevolg van iets zijn of altijd al aanwezig zijn geweest maar is geen reden van haar gedrag nu)

(maar goed... ik ben natuurlijk geen DA)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Fusion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2013 12:22

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door Fusion »

Ik zal het voorstellen, maar ondanks dat ik ook geen DA ben, ze komt nooit buiten, eet al jarenlang dezelfde brokjes (Renal Special), ze bivakkeert eigenlijk alleen maar in 'haar' kamer... waar niets eetbaars oid ligt, ik zou niet weten wat er in haar maag zou kunnen zitten. Maar ik ga t zeker voorstellen. Dank!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door Rik »

Haarbal :) (Bowy kwam ook nooit buiten)

Prednison en/of andere medicijnen doe je eigenlijk om ze een boost te geven om er weer bovenop te komen. Maar als je de onderliggende oorzaak niet weet is het inderdaad de vraag of dat wel verstandig is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Fusion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2013 12:22

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door Fusion »

Ze heeft de hele nacht aan t infuus gelegen, ze heeft wat dwangvoeding gehad, maar 't is niet echt vooruitgegaan. 14.00 wordt er een scan gemaakt die ik om 14.30 bespreek met de internist.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door Anne »

Hoe is het nu? Weet je al wat meer?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Fusion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2013 12:22

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door Fusion »

Ze heeft zeer waarschijnlijk darmkanker. Ze zien dat het van binnen gescheurd is en alles weer terugstroomt. Al haar andere organen zijn tip top voor haar leeftijd. Een operatie zou kunnen maar de kans dat ze überhaupt de narcose overleeft is klein. Ook heeft de operatie totaal geen enkele garantie op succes. Dus.... mee naar huis, op bed gelegd en vanavond komt onze dierenarts haar laten inslapen. Hakt er best wel in.

Dank voor de tips en belangstelling jullie!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door Rik »

Ach, wat een verdrietig nieuws :-( Ja, ik denk ook dat ik dat haar op bijna 20 jarige leeftijd, en al behoorlijk verzwakt, niet meer aangedaan zou hebben. Je hebt nu wel duidelijkheid. Heel veel sterkte met afscheid nemen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door Anne »

:-( dat is heel verdrietig. Ik wens je veel sterkte. Je hebt gedaan wat je kon. 20 jaar is een respectabele leeftijd, het gemis zal er niet minder om zijn
Ik zal een kaarsje voor haar branden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Heel verdrietig voor je...veel sterkte!

Ondanks het verdriet hoop ik dat je vrede hebt met je besluit. Moeilijk, maar naar mijn idee het enige juiste besluit. Na een lang goed leven een katwaardig einde.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door castratenkoor »

Lijkt mij het best te nemen besluit voor een kat van die leeftijd. Sterkte met het einde en met de leegte die ze achterlaat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Oude kat (bijna 20) opeens sloom, reageert nauwelijks, e

Bericht door Ennakee »

Heel veel sterkte en kracht gewenst in deze verdrietige tijd. Je hebt reuze goed voor haar gezorgd want niet iedere kat bereikt deze mooie leeftijd. Maar het verdriet zal ook nu erop inhakken.

Ook hier steken we een kaarsje voor jullie aan, dat ze goed de oversteek mag maken.

Heel veel sterkte!!!
Plaats reactie