Ik word gek van mijn kitten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Malacius
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2017 17:37

Ik word gek van mijn kitten

Bericht door Malacius »

Geachte kattenliefhebbers,

Ik zit met het volgende probleem. Mijn vriendin heeft 2 oudere katten van 14 en 15. Toen wij samen gingen wonen zijn zij meeverhuisd. Dit leverde geen problemen op, superlieve beesten die ook zelfs mn vrienden zijn geworden. Nu had mijn vriendin het erover een klein kittentje die een huisje zocht erbij te nemen. Deze leek heel erg op haar eigen kater, en daarom was ze verliefd geworden op hem. Ik vond het prima als zij maar voornamelijk de zorg op haar nam, aangezien ik geneeskunde studeer en het echt mega druk heb.

Nu word ik eigenlijk gek van het kleine beestje. Het beestje sloopt echt alles (boekenkast, mijn boeken, het bed is gescheurd, de gordijnen zijn kapot, behang kapot, stoelen gescheurd en bank) terwijl hij een royale grote kattenpaal heeft. Ik krijg het er niet uit. Ook gooit hij gooit hij altijd zijn hele bak met water om op de laminaat vloer waardoor deze is gaan opzwellen inmiddels. Goed, had je kunnen weten als je een kitten zou nemen. We zijn net verhuisd en alles is nieuw en ik ervaar er enorm veel stress door. Dit is nog niet alles. Het beestje terroriseert ook de andere 2. Het is nu zelfs zo erg geworden dat de grote lieve kater die altijd bij me kwam zitten angstig gaat mauwen als ik hem oppak. De kitten springt op hem en bijt hem terwijl hij rustig ligt te chillen van zijn oude dag. Ik herken dat onze grote kater aan het veranderen is in gedrag naar mij toe.

Verder was de deur altijd open van onze slaapkamer omdat de 2 oudjes graag bij ons knorrend komen liggen. Dit kan niet meer omdat onze kitten alles kapot maakt en ons niet laat slapen. Hij krabt dan aan het bed en springt in de gordijnen. Gevolg is dat de deur dicht is van onze slaapkamer en onze grote kater een paar keer in de nacht aan de deur gaat krabben dat hij naar binnen wil, hij sliep immers altijd bij ons. Dan ga ik toch overstag want ik kan niet slapen door het gekrab, en dan komt het kittentje ook mee naar binnen, en gaat weer aan de slag om te terroriseren en slopen. Waardoor ik vervolgens weer alle katten buiten moet zetten aangezien de grote kater ook aan de deur gaat krabben als hij eruit wil, waar hij vroeger gewoon in en uit kon lopen.

Mensen, ik merk dat ik enorm gestrest raak hierdoor en ik wil dit niet meer. Het beestje is ook wel erg lief en schattig, als hij moe is en hij slaapt. Ik merk dat ik en de katten er heel veel moeite mee hebben. Mijn vriendin daarentegen wil hem niet weg doen en lijkt mij niet serieus te nemen (ons dan, als je onze katten meerekent). Zij is te gehecht geraakt aan het beestje. Ik heb hetzelfde wel, maar ik maak toch denk ik dan de verstandige afweging en niet de emotionele, aangezien ik echt hier niet goed van word (sorry dat ik het zo zeg).

Heeft iemand pls wat advies voor mij?

Groeten Dennis
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Ik word gek van mijn kitten

Bericht door Ennakee »

Hallo Dennis welkom op het forum,

Jullie kitten mist een leeftijd genootje die hem geestelijk en lichamelijk bezighoudt (lees afmat ) en waarbij hij alle energie kwijt kan. Die hij nu uit verveling gebruikt om te slopen en de oudere katten loopt te pesten en jouw tot wanhoop drijft. In wezen vertoont hij typisch gedrag voor een solokitten.

Normaal kunnen kittens hun destructieve gedrag en tomeloze energie op elkaar botvieren, en daar kunnen ze prima tegen. Bij gebrek hieraan richten zij zich op de wereld om hen heen. Met dit gedrag tot gevolg.

Misschien kun je hem voerpuzzels en denkspelletjes aanbieden. Dit geeft uitdaging en hiermee verbruikt hij de nodige energie. En de verveling wordt ook minder omdat hij gedurende de dag zichzelf bezig kan houden

Wanneer een kitten dergelijk gedrag vertoont zoals jij het omschrijft, wordt vaak aangeraden een tweede kitten erbij te nemen. Mocht dit geen optie zijn dan is herplaatsing bij iemand met een jong dier waarschijnlijk het beste voor jullie en het kitten. Want het kitten zal momenteel toch niet echt gelukkig zijn in deze situatie. En het kan jaren duren voordat dit gedrag minder wordt. Ook kan het dier hierdoor blijvende gedragsproblemen houden omdat hij eigenlijk niet op natuurlijke wijze geleerd heeft welke grenzen er zijn. En dan heb ik het over zijn gedrag naar de oudere dieren toe.

M.b.t jullie slaapkamer zou je een kattenluik met chipherkenning kunnen plaatsen, zodat alleen de oudere dieren toegang hebben. Op deze manier kunnen zij zich ook aan hem onttrekken.

Maar zoals gezegd een mogelijke oplossing is een speelkameraadje of anders herplaatsen .

Via de zoekfunctie rechtsboven kun je vele topics vinden over dit gedrag. Zoek maar op solo kitten of sologedrag...

Veel succes en sterkte.....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ik word gek van mijn kitten

Bericht door castratenkoor »

De beste oplossing zou zijn hem een leeftijdgenootje te geven. Het gedrag wat je omschrijft is op zich heel normaal kitten gedrag, een gezond kitten bruist van energie. En dat kan hij momenteel alleen kwijt met klieren bij de oudere katten en slopen van spullen.

Twee kitten houden elkaar bezig en houden elkaar gezond en tevreden. Lukt dat niet, een extra kitten dan zou je in het belang van alles en iedereen hem beter kunnen herplaatsen. Dit gedrag kan wel 2-3 jaar aanhouden en als ik het zo lees zit je er nu al behoorlijk doorheen.

Als je de situatie met deze drie katten wilt handhaven, kun je je beter richten op de vraag: hoe maak ik het uitdagend voor het kitten. Hoeveel ruimte heeft hij? Hoe meer kamers en hoe meer keuzes, hoe tevredener hij kan zijn. Je zou ook een kamer speciaal voor hem in kunnen richten met zit-lig-klauter planken langs de muren. Een speelrails vinden ze ook vaak leuk.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ik word gek van mijn kitten

Bericht door nellebel »

tja, typisch gevalletje wat schattig een kitten zonder erbij na te denken wat dit betekend voor jullie en de andere katten. niet vervelend bedoeld. maar stel je voor dat je een peuter bij 2 bejaarden neer zet. peuter verveeld zich kapot, bejaarden worden er doodmoe van. ik denk dat er twee opties zijn, of je zoekt een ander huisje voor het kitten waar hij een speelkameraadje krijgt, of je probeert het met een kitten erbij. dan zullen ze meer met elkaar spelen ipv jullie spullen en jullie oudjes. echter het blijven kittens, en kittens doen ondeugende dingen.
misschien dat je dat je vriendin ook duidelijk kunt maken. ik neem aan dat ze ook het beste wil voor het kittentje en jullie andere katten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6828
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ik word gek van mijn kitten

Bericht door Dinky »

Welkom op het forum!

Je verhaal lezende lees ik over een kitten dat zich kapot verveeld en op iedere manier aandacht vraagt....
Kan me voorstellen dat jij daar helemaal gek van wordt omdat jullie hem nu niet kunnen bieden wat hij nodig heeft. Zoals mijn voorgangers al aangeven zijn er twee opties, herplaatsen of leeftijdsgenootje erbij zodat ze elkaar hebben om te spelen en de rest met rust laten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Ik word gek van mijn kitten

Bericht door Dani_84 »

Ik zou inderdaad een meer uitdagende leefomgeving maken. Is er veel speelgoed? Hoe groot is jullie huis? Spelen jullie zelf dagelijks met het kitten? Een speelrails is een goed idee. In ieder geval speelgoed waar het kitten zich ook mee kan vermaken als jullie niet thuis zijn. Kan het kitten klimmen en klauteren en rondcrossen?

Ik had zelf niet zo gauw een kitten genomen bij twee oudere katten. Het beste is dan inderdaad om er twee te nemen. Daar had beter over nagedacht moeten worden, maar de situatie is nu zoals die is. Ik snap dat je vriendin het kitten niet meer weg wilt doen. En hier wordt herplaatsing aangeraden, maar dat moet je mijns inziens alleen maar doen als je 100% zeker bent dat de kat een gouden mandje krijgt. Ik zou het zelf in ieder geval niet aandurven om een kat (of ander dier) weg te doen.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Plaats reactie