Dringend advies nodig

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Greta1979
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2016 06:36

Dringend advies nodig

Bericht door Greta1979 »

Goedemorgen iedereen, ben net lid geworden hoewel ik al jarenlang meeluister en meeleef met iedereen.

mijn 2 katten zijn allebei nierkatten, 16 en 18 jaar oud. nu is de jongste ineens sind afgelopen week behoorlijk slechter. ben al meerdere keren bij de dierenarts geweest. ureum is rond de 42, dus veels te hoog, en creatine is nu 300.

ze heeft vorige week elke dag onderhuids infuus gehad maar de ureum is niet echt gedaald. ze heeft ook cerenia gehad tegen de misselijkheid, eten ging toen wel beter.

wat mij nu zorgen baart is dat ze niet echt zelfstandig wil eten. ze doet wel een poging, likje hier en rauwe kipfilet wil ook nog wel, maar ze eet absoluut niet voldoende om te leven. ik ben haar dus al een goede week aan het bijvoeren. nu was ze in een week tijd toch 1 ons afgevallen van de dierarts. ze weegt nu 2,5 kilo, erg weinig:(

je merkt ook dat ze zwakker wordt, loopt beetje wankelig en springen gaat niet echt meer.

heeft iemand nog ideeen om haar door dit heen te slepen? ik heb nog mirtazipine in huis en ik denk dat ik haar daar maar iets van geef?

verder blijf ik bijvoeren als de mirta niet helpt. de dierenarts had zoiets van als ze niet opknapt dan is het einde verhaal maar ik vind het best wel ingrijpend met een waarde van 300 crea om dit nu al te roepen of ben ik nu een struisvogel aan het nadoen?

ik wil absoluut niet dat ze pijn heeft en lijdt maar wil het ook niet te snel opgeven.

advies zou zeer op prijs gesteld worden. ben wel wat gewend met mijn andere kat. die heeft ook dit soort dipjes gehad maar haar kon ik er vrij snel uithalen. nu lijkt het wat ik ook doe dat niks helpt dus begin beetje wanhopig worden snif.

liefs Greta
Cerna

Re: Dringend advies nodig

Bericht door Cerna »

Wanneer ze het toelaat en niet gaat spugen zou ik eerder kiezen voor spuitjevoeren dan voor mirtazapine. Mirtazapine verlaagt de bloeddruk waardoor de nieren minder goed doorbloed worden en waardoor er meer afvalstoffen achterblijven met als gevolg een hoog ureum.

Ik heb mijn Noa 4,5 jaar met de spuit eten gegeven (3x daags 8 open spuitjes van 5 ml) omdat ze absoluut geen nierdieet wilde (maar het via de spuit met smaak opat).
viewtopic.php?f=56&t=22980&start=135#p664973
Noa was 4 jaar stabiel met een creat van 300 en je merkte niets aan haar, maar ik heb ook wel eens een kat verloren die een creat had van 269.
Het kan dus erg verschillen per kat. En bij een oudere kat (Noa was 3 toen ze ziek werd) gaan ook andere factoren een rol spelen.

Wanneer een kat wankel gaat lopen is dat een slecht teken want dat betekent dat de gifstoffen de hersenen hebben bereikt. Het is dus zaak om het ureum zo snel mogelijk naar beneden te krijgen. Maar wanneer onderhuids infuus niet echt verbetering heeft gebracht, vrees ik het ergste. Sorry.

Het enige advies wat ik dus kan geven is spuitjevoeren en extra water geven. Evt. Ipakitine door het nierdieet. En ik neem aan dat ze Fortekor krijgt?
Medpets verkoopt ook wel voedingssupplementen, maar dat heeft tijd nodig en wanneer je kat al atactisch is, heb je helaas niet veel tijd meer.

Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dringend advies nodig

Bericht door Anne »

Ach wat een sneu verhaal. Ik kan je helaas niet helpen maar wil je ontzettend veel beterschap en sterkte toewensen!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Greta1979
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2016 06:36

Re: Dringend advies nodig

Bericht door Greta1979 »

ze loopt niet zozeer wankelig maar je ziet dat ze zwakker is. is ook best wel veel afgevallen dus ik geloof helemaal dat ze zwakjes is. Ik heb haar vandaag cerenia gegeven en het speciale voer van royal canin, het papje. dit gaat erin en blijft erin. ze drinkt genoeg en is niet uitgedroogd dus ik geef geen extra water, behalve dan wat er in het papje zit.

Ze is bijvoorbeeld wel lekker in de tuin geweest vandaag. en lijkt een stuk alerter te zijn. Ze is niet opgenomen geweest, ze heeft 3 keer onderhuids vocht gehad met een cerenia injectie. toen een paar dagen niks en toen ging het weer mis.

Ik ga het een paar dagen aankijken in de zin van voeren , cerenia erbij, en kijken of ze sterker wordt en deels uit zichzelf gaat eten. ze heeft geen pijn ofzo. ligt nu lekker te slapen in haar hokje:)

ze heeft inderdaad een te hoge bloeddruk en krijgt hier ook medicijnen voor. kiezen tussen 2 kwaden lijkt het, een te hoge bloeddruk met alle gevolgen maar een betere doorbloeding van de nieren of lagere bloeddruk met gevaren voor nieren. er zijn geen makkelijke keuzes.

dank jullie wel voor je info en steun, wordt zeer op prijs gesteld:)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Dringend advies nodig

Bericht door Sifra »

Dat niet willen eten komt waarschijnlijk door de misselijkheid vanwege het hoge ureumgehalte. Misschien toch aandringen bij je da om deze week nòg een paar spoelingen te geven. Als die niet aanslaan, kun je misschien makkelijker beslissen hoe het verder moet.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Greta1979
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2016 06:36

Re: Dringend advies nodig

Bericht door Greta1979 »

helaas bleek uit het bloedonderzoek dat haar ureum nu 60 is en crea 400. ondanks 1 zakjes convelenscence support per dag was ze toch afgevallen.

voor mij is het belangrijkste hoe ze zich voelt.ik zie dat ze zich niet goed voelt. is gisteren even bij me komen liggen op de bank, heb haar erop getild toen ze naar me toe kwam. wilde na een paar minuten eraf en aangezien ik niet snel genoeg was probeerde ze het zelf. kwam dus als een bambi terecht maar niet op de grappige manier.

De laatste 2 weken hebben we onderhuid infuus geprobeerd, anti misselijkheid, bijvoeren en natuurlijk TLC. ze blijft afvallen en haar waardes blijven stijgen, ze wordt steeds zwakker. ze drinkt nog wel en heeft net een likje gourmet genomen maar wil niets meer hebben van haar favoriete hapjes als rosbief en kipfilet. Ik heb om haar verder lijden te besparen besloten om haar een waardig afscheid te geven. Vanmiddag gaat ze thuis slapen.

Het is geen kat die gelukkig wordt van allerlei gerommel aan haar lijfje. Ze is nu 16 jaar. haar nierfalen was een hele tijd stabiel maar toen kwam er een hoge bloeddruk bij, schildklierproblemen en een aantal maanden geleden kreeg ze toevallen. daarna is het bergafwaarts gegaan helaas.

Verstandelijk weet ik dat ik er goed aan doe maar emotioneel ben ik een wrak. ben erg blij dat mijn schoonzusje erbij is vanmiddag. Daarna gaan we haar naar het crematorium brengen en een mooie urn uitkiezen die bij de urn van mijn vader en andere 2 katten komt te staan.

2e kat die ik dit jaar verlies. heb tegen mijn enige kat mushu al gezegd dat ze geen gekke dingen moet gaan doen. ze is ook al 18 jaar met allerlei gezondheidsproblemen.

dank jullie voor het lezen en meeleven. Ik houd me voor ogen dat liefde ook loslaten is. Die les heb ik geleerd toen mijn moeder in 2008 overleed.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dringend advies nodig

Bericht door castratenkoor »

Greta 1979 wat een moedig en dapper, maar emotioneel zwaar besluit. Inderdaad houden van is ook loslaten en ik ben ervan overtuigd dat je beslissing de enige juiste is voor poeslief.

Heel veel sterkte!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Dringend advies nodig

Bericht door ErikPhilippus »

Beste Greta,

Een aangrijpend verhaal (ook omdat ik zelf een oude nierkat verzorg). Zo te lezen heb je de juiste beslissing genomen, maar dat neemt niet weg dat het hartverscheurend is. Helaas is ook dit een onderdeel van een liefdevolle verzorging.

Sterkte de komende verdrietige tijd,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dringend advies nodig

Bericht door Rik »

Beste Greta,

Aan je verhaal te lezen is haar lijfje op haar einde (ook gezien het gewichtsverlies en slechte eten). En als je dan ziet dat ze zich niet lekker voelt is dat vreselijk want je kunt niets meer doen om haar erbovenop te helpen. De vreselijke zware beslissing die je dan moet nemen, neem je in haar belang, zelf achterblijvend met de pijn. Ik wens je vandaag bij het afscheid en ook de komende tijd heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dringend advies nodig

Bericht door Anne »

Veel sterkte met dit moedige besluit. 16 jaar trouwe dienst, fijn dat je haar een waardig afscheid geeft om verder lijden te voorkomen
Sterkte voor de verdrietige periode
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5492
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dringend advies nodig

Bericht door nellebel »

Heel veel sterkte
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Greta1979
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2016 06:36

Re: Dringend advies nodig

Bericht door Greta1979 »

Goedenavond iedereen,

kahlan is vanmiddag rustig en vredig ingeslapen thuis. Dierenarts was heel duidelijk en rustig. omdat kahlan al ver heen was heeft ze alleen een spuitje in haar hart gekregen. de andere injectie had haar misselijk gemaakt en dat wilde ik haar besparen.

Ik knuffelde haar kopje en ik voelde haar kopje wegzakken binnen een paar tellen. ze heeft niet eens gemerkt dat ze de injectie kreeg. ze was al stervende zelf.

Vanmiddag naar crematorium gebracht en mooie urn uitgekozen. ik kan haar zaterdag ophalen. Nu compleet kapot. mijn maatje van 15 jaar is nu weg. Nu ben ik alleen over met mushu de oudste met 18 jaar. Dit jaar 2 katten weggebracht, azrael en kahlan. heb mushu gezegd geen gekke dingen te doen.

nu even mushu knuffelen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dringend advies nodig

Bericht door castratenkoor »

Sterkte met de leegte die Kahlan achter laat.

Knuffel voor jou!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Dringend advies nodig

Bericht door Inge62 »

Heel veel sterkte met je grote verlies.
Cerna

Re: Dringend advies nodig

Bericht door Cerna »

Heel veel sterkte!
Plaats reactie