Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie DA?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat net gediagnosticeerd: welke onderzoeken + informatie

Bericht door ErikPhilippus »

Ennakee schreef:Van Mitrazipine gaat hij enorm schuimbekken
Hoe en wanneer geef je de Mirtazipine, en wat is de dosis?
Lodewijk schreef:Wat de fosfaten betreft: dat weet ik niet. Dit waren alle uitslagen die ze hadden. Ik heb wel geopperd om zelf een onderhuids infuus te geven, maar de dierenarts zei dat dat meer iets was voor een later stadium en heel lastig te realiseren is. Hij is niet uitgedroogd volgens de dierenarts.
Wat een onzin. Onderhuids infuus is in dit geval niet omdat Lodewijk is uitgedroogd, maar om met name de ureum (en de fosfaat??) weg te spoelen, zodat hij zich minder misselijk voelt, en weer aan het eten gaat. Dus waarom 'voor een later stadium'? En hoezo 'heel lastig te realiseren'? Het is wel handig als je met z'n tweeën bent, zodat de kat rustig op schoot kan liggen, en dan stelt 3 x niks voor.

En dat fosfaat niet is gemeten bij een nier-patient vind ik onbegrijpelijk, en ik lees ook nog steeds niks over urine-onderzoek. Heeft de dierenarts dan niet gevraagd om een urine-monster?

En in relatie daarmee heb ik nog steeds zo m'n vraagtekens bij het geven van Fortekor/Semintra. Dit medicijn remt het z.g. RAAS systeem, en wie weet heeft Lodewijk nu een optimaal werkend RAAS systeem nodig om de bloeddruk en de doorbloeding in de nieren hoog te kunnen houden. Je zou toch op z'n minst moeten weten wat de bloeddruk is, en of er sprake is van eiwitverlies via de urine.

Ik zou inderdaad eens m'n licht opsteken bij een andere DA, zoals Anneke voorstelt.
Lodewijk schreef:Toen we thuiskwamen heeft hij als een gek zitten eten, maar vanochtend was het weer klaar.
Ja, dat komt door de valium, dat is bij veel katten een enorme eetlust opwekker. Je zou kunnen overwegen om in plaats van Mirtazipine, een paar dagen een kabouterdosis valium (of dormicum) te geven om Lodewijk uit de vicieuze cirkel te krijgen.

En net als Anneke, kan ik Reactiv tonicum aanbevelen. Een geopend flesje kan je zeker een dag goed houden in de koelkast. Mocht Lodewijk het onverhoopt niet uit zichzelf oplikken, dan kan je proberen het in z'n bekje te spuiten met hetzelfde spuitje als waar je Semintra geeft. Dan merkt hij dat het toch wel lekker is....

Succes!
Erik
Plaats reactie