17 jarige kat vragen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
cindymimi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2016 08:03

17 jarige kat vragen

Bericht door cindymimi »

goedendag iedereen,

mijn naam is Cindy en mijn Kat heet mimi. Mimi heeft dit jaar de leeftijd van 17 bereikt en gaat nogsteeds best wel goed ze word alleen mager. ze is bij mijn moeder gebleven van wegen mijn vele verhuizingen en geen geschikte plek voor haar om mee te gaan. nu na 6 jaar krijgen we een mooie woning met een tuin die ik zowieso wil afschermen voor mijn fret.

Mimi is dus al een vrij oude kat en begint staar te krijgen. Dus we maken ons zorgen dat ze straks buiten verdwaald of aangereden word of iets anders. Dus me moeder kwam met het idee of ze dan weer bij mij mocht komen wonen omdat ze dan mijn tuin niet kan verlaten en haar oude tijd bij mij door kan brengen.

nu is mijn vraag. is dit verstandig? om een 17 jarige kat te verhuizen (huis is om de hoek van me moeder) en haar dan in feiten een beetje der vrijheid ontnemen. ook zal ik haar een kattenbak aan moeten leren want de tuin is 10 meter lang 5 breed en gaat geheid te vol raken met al die poepjes.

Dat mager worden ga ik zowieso dan aan werken ze krijgt nu wiskas voer waar ik het niet mee eens ben dus ze gaat zowieso vleesrijke brokjes krijgen en als dat goed gaat misschien wat convalescence om aan te sterken.

wie kan me juiste raad geven en alvast super bedankt
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 17 jarige kat vragen help

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Als ik het goed begrijp loopt Mimi bij je moeder wel gewoon buiten en kan ze daar de tuin uit. Een 17 jarige kat met staar buiten laten lopen vind ik wel een groot risico (en jullie dus ook). Dus wat dat betreft denk ik dat de verhuizing perfect zou zijn. Dan heeft ze toch de mogelijkheid om een frisse neus te halen maar gewoon in een beperktere omgeving. Prima voor een 17 jarige poes met staar. Het wennen in een nieuw huis lijkt mij ook geen probleem. De enige vraag is of ze nog kan wennen aan een je fret. Als ze al 17 jaar als enige kat thuis is dan zal ze behoorlijk solo-gedrag aangeleerd hebben en dan zou het wennen aan een ander huisdier misschien voor problemen kunnen zorgen. Maar dat is een kwestie van proberen.

Wat betreft de kattenbak... je zou buiten een kattenbak in de tuin kunnen zetten en haar proberen te leren daarop te gaan. Je zou haar ook eerst een paar weken binnen moeten/kunnen houden en dan zal ze binnen toch al moeten leren de kattenbak te gebruiken. Sowieso is het natuurlijk beter dat jullie die poepjes in de tuin hebben dan dat de buren dat hebben :) Dus het opruimen van poepjes die in de tuin liggen (en niet in de bak) is iets waar je als katteneigenaar gewoon aan moet wennen. (En dan zie je waarom buren geïrriteerd zouden raken als het in hun tuin is :) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: 17 jarige kat vragen help

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hoi Cindy,

Het is lastig om een advies te geven omdat ik jouw situatie en die van je moeder niet ken. Ik kan je zeggen wat ik zou doen of welke afweging ik zou maken.

- als je kat het goed doet bij je moeder en je moeder gelukkig is met de kat zou ik het zo laten. Dan gaat de uitdrukking op, een oude boom verplant je niet.
- is dit niet het geval en je hebt de mogelijkheid om te investeren in een kattenren die ook geschikt is voor een fret dan lijkt me dat ook een goede oplossing. Dan blijft nog wel de eventuele stress voor de kat van verhuizing en nieuwe huisgenoten. Maar dat verschilt per kat hoe ze daar mee omgaan. Mijn 2 katers van bijna 17 lijken met geen enkele verhuizing moeite te hebben....zolang ik maar met ze mee ga ;)

Ps. sterk vermageren...oude kat of niet ligt vaak een verandering in gezondheid aan ten grondslag. Misschien APKtje dierenarts.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: 17 jarige kat vragen help

Bericht door Sifra »

Op zich goed dat je een betere kwaliteit voer wilt gaan geven, maar niet zomaar vleesrijke brokken gaan geven aan een oude kat die vermagert. Te eiwitrijk voedsel kan te belastend zijn voor haar nieren. Het lijkt mij verstandig om bij haar bloed te laten prikken om te zien of ze misschien wat aan de schildklier of de nieren heeft.
Wennen aan de verhuizing moet nog wel lukken. Wennen aan de kattenbak waarschijnlijk ook wel. Gebruik zeker in het begin geen kattenbak met een kap erop, maar een open kattenbak. Je kunt er er iets van haar eigen poep in doen met een handje tuingrond om de bedoeling duidelijk te maken. Lukt het niet, dan kun je altijd nog in je tuin een vierkante meter tuingrond vervangen door zand en daar dagelijks de drolletjes uit harken.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie