Ervaring Feliway

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Ervaring Feliway

Bericht door Dena16 »

Heeft iemand op het forum toevallig ervaring met Feliway?
Dit werd geadviseerd door de da voor onze maine coon Ed omdat Ben, onze andere maine coon 3 weken geleden overleden is.
Ed is erg angstig, niet in zijn hum en op zijn hoede sindsdien en heeft op en af diarree....
Hij kan zich ook zo voelen door het diarree-probleem maar ik denk dat de emoties ook meespelen.
Dorien66

Re: Ervaring Feliway

Bericht door Dorien66 »

Wij hebben tweemaal Feliway geprobeerd, de eerste keer voor een hoogbejaarde kat die erg ontheemd raakte (dement) en een paar jaar later in de hoop een andere, overactieve kat wat meer rust te laten vinden. We waren beide keren niet overtuigd van de werking.
Hier liggen dus twee werkeloze verdampers :eeh:
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Ervaring Feliway

Bericht door Sjanke »

Het is lastig te voorspellen; bij sommige katten werkt het, bij anderen niet.
Dus eigenlijk een kwestie van proberen. Nadeel is wel dat je moet kijken in welke ruimte de kat veel is.
Er zijn ook andere middelen, ik heb een tijdje valeriaandruppels gebruikt.
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Ervaring Feliway

Bericht door Dena16 »

@sjanke

Hoe gebruik je valeriaandruppels?
Ed loopt door het hele huis dus dat maakt Feliway wat moelijker. Wil zo graag dat hij wat rustiger wordt. Het lijkt of hij blijft zoeken naar Ben...zo verdrietig :-(
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Ervaring Feliway

Bericht door Sjanke »

De tip kwam van dit forum. Ik heb een flesje Valeriaandruppels gekocht bij de natuurdrogist.
Een paar drupjes op een kussentje, speeltje ofzo. Een van onze katten reageerde daar heel goed op, die vond het wel prettig ruiken. Wel opletten, de druppels kunnen een gekleurde vlek achterlaten. Dus liever niet op de bank etc.

Feliway kan trouwens ook gekleurde plekken achterlaten, daarom moet er voldoende vrije ruimte zijn.
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Ervaring Feliway

Bericht door Dena16 »

Gisteren de Feliway spray gekocht en op zijn dekentje gesprayd maar ik merk niets. Hij schrok een beetje toen hij op zijn dekentje wilde springen gisterenavond en is er daarna ook niet meer op gaan liggen. Ben benieuwd...
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ervaring Feliway

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Wel eens geprobeerd...maar doet naar mijn idee niet.

1 van mijn katten is van nature wat gestresst. Is hierdoor gaan sproeien, maar sinds ik hem een half tabletje Clomicalm geef gaat dat goed. (rustgevend middel). Eerst begonnen met een kwartje om rustig op te bouwen. Volgens dierenarts veilig te gebruiken en niet een belasting voor organen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaring Feliway

Bericht door castratenkoor »

Het zou mijn keuze niet zijn een kat drogeren. Zo ongevaarlijk en onschuldig is Clomicalm niet. Er zijn op het forum voorbeelden langsgekomen van katten die volledig apatisch er van werden en in eetstaking gingen.

Dena16 ik zou het eerder zoeken in valeriaan en/of catnip zoals door voorganger is geadviseerd. Bij mij doet valeriaan het erg goed, b.v. te gebruiken als er werklui over de vloer zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Ervaring Feliway

Bericht door Sjanke »

Voor de zekerheid: ik kreeg toen de tip om het speeltje/doekje etc na het druppelen even weg te leggen, ca 15min. Ik weet niet meer de reden, maar katten zouden het beginluchtje niet prettig vinden?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaring Feliway

Bericht door castratenkoor »

Die tip komt niet van mij en kan me ook niet voorstellen dat dat nodig is met valeriaan. Dat vinden ze echt gelijk heerlijk. Bob geeft niks om catnip, maar valeriaan raakt hij van in trance.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring Feliway

Bericht door Adriana »

Yo16Ka16No11 schreef:..... maar sinds ik hem een half tabletje Clomicalm geef gaat dat goed. (rustgevend middel). Eerst begonnen met een kwartje om rustig op te bouwen. Volgens dierenarts veilig te gebruiken en niet een belasting voor organen.
:shock: oeps, voordat de meelezers denken dat het een onschuldig middel is om katzels zich gedeisd te laten houden......
het is een paardenmiddel en ontwikkeld voor honden!

alleen als laatste redmiddel en in kabouterdosis toe te passen. (een achtste tot max kwart afhankelijk van het gewicht van het dier en zeker niet ophogen!)
er zijn voor de meeste aanleidingen veel betere middelen, zie zoekfunctie

het kan zeer ernstige eetstakingen veroorzaken en om dat recht te breien ben je met een gestresste kat nog veel verder van huis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ervaring Feliway

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Wat zou jij aanraden Adriana?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring Feliway

Bericht door Adriana »

als je nou zelf even via de zoekfunctie zoekt op clomicalm, dan krijg je een hele riedel aan berichten sommige met alternatieven. je zult die berichten even moeten doorscannen maar daar lijkt me niks op tegen toch...?
doorscannen kost veel minder tijd dan uitzoeken, ervaringen bundelen en die berichten schrijven....

ik weet niet exact tegen welk probleem clomicalm wordt ingezet maar kan me niet voorstellen dat er in de topics over dat probleem niet ook allerlei tips worden gegeven.
als het tegen stress/blaasgruis is, dan hebben we daar een sticky topic over met allerlei tips en ook middelen. zie forum overzicht en zoek het betreffende onderdeel/hoofdstuk.

k zie intussen dat het tegen sproeien is, ook daar hebben we tiggerdetig topics en berichten over die overlopen van tips en praktische aanpak.
maar ga eerst eens na wat de oorzaak van dat sproeien is, zou ik denken...

ik bedoel.. tuurlijk schud ik het zo uit mijn mouw maar het is de bedoeling dat iedereen voor zich zelf een weg vindt in de uitgebreide ervarings- info op het forum..
anders blijven de oud gedienden iedere keer weer herhalen en zo kom je inderdaad aan de tig duizend berichten.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ervaring Feliway

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Adriana, je vindt het blijkbaar nodig om wat andere zeggen af te schieten. Vandaar dat ik jou de vraag stel omdat je het blijkbaar beter denkt te weten. Jammer dat je dan geen antwoord hebt.

Ik denk dat we hier allemaal ervaringsdeskundige zijn en dus praten uit eigen ervaring (tenzij jij afgestudeerd dierenarts bent). Het lijkt me relaxt dat we dat van elkaar respecteren.

Voor mijn kat werkt Clomicalm. En met alles wat je geeft moet je voorzichtig zijn en de afweging maken of je het wilt geven. En ja, iedere kat reageert weer anders. Zo werkt bij vele katten Semintra. Ik ben er bij één van mijn katten direct mee gestaakt omdat hij apatisch werd. En zo zoekt iedereen voor zichzelf uit wat het beste voor zijn/haar kat werkt.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring Feliway

Bericht door Adriana »

beste Yo16Ka16No11, .. normale naam en voorstelberichtje is misschien aardig voor forumleden die tijd in jouw probleem steken..?

je beantwoordt geen enkele van mijn vragen.
ik heb je gevraagd zelf, ja jij zelf dus, even op onderzoek uit te gaan op het forum. lijkt me normale vraag.
maar is misschien te veel moeite..
je conclusie dat ik je daarom dus niet respecteer kan ik niet helemaal volgen.
trouwens, wat is respect eigenlijk en respecteer jij mij eigenlijk wel?
blijkt niet uit je tekst!

uit niks blijkt dat ik denk dat ik het blijkbaar beter weet.. alhoewel.. zou ook nog best wel eens kunnen dat dit zo is en veel forumleden met mij..!

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -clomicalm
eerste regel bijsluiter: nb clomicalm is niet geregistreerd voor het gebruik bij katten.
verderop: lever-, nier- en hartfunctie moet worden gecontroleerd voordat clomicalm wordt voorgeschreven.
zou mijn dierenarts met een dergelijk advies niet zijn..!

en lees zelf even verder in bijvoorbeeld dit topic:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... er#p632824

wij hebben inderdaad ervaring, een aantal forumleden en ik zelf met clomicalm en veel meer dat je denkt.
ik waarschuw je voor een hardnekkige eetstaking, waar je soms met mirtazapine niet doorheen kunt breken.

je kunt beter de oorzaak van het sproeien aanpakken dan je kat drogeren en dat is inderdaad mijn mening.
maar je vindt blijkbaar dat je aan symptoombestrijding moet blijven doen, ten koste van je kat en dat vind ik erg sneu voor het betreffende dier..

maar ga dat middel hier op het forum niet zitten promoten met een quote van één dierenarts asjeblieft..!
wij hebben daarvan te veel ellende gezien en nogmaals, het is ontwikkeld voor honden, niet voor katten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie