Oppassen op katten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Kayly
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2016 00:28

Oppassen op katten

Bericht door Kayly »

Hallo iedereen,

Ik ben op het moment even twee weekjes aan het oppassen op de katten van mijn broertje.

Nou is 1 van de katten nieuwsgierig, en voelt zich prima. Maar de andere is superschuw en ligt alleen maar verstopt achter de tv, of gaat in haar reisbench. Gebruikt de kattenbak wel netjes, maar heeft nog niet gegeten sinds ze hier is, en voor zover ik weet ook niet gedronken. Misschien dat ze dat wel 's nachts heeft gedaan, maar kan ook zijn dat de andere voer heeft opgegeten. Ze hebben alletwee hun eigen voerbakje, en de kat die wel eet, die eet alleen zijn eigen bakje leeg, maar als het andere bakje lang vol blijft, dan begint ze daar ook aan na een tijdje.

Heb al water en voerbakje achter de tv bij haar gezet, maar helpt ook niets. Ze zijn hier pas sinds gisteren, dus misschien gewoon tijd nodig om te wennen? Heb haar 2 x bij het water gezet, dus ze weet waar ze het kan vinden. Ik val haar verder niet lastig, omdat ik haar de tijd wil geven zelf te beslissen wat ze wil. Bij mijn broertje thuis is ze ook wat schuwer dan de andere, maar verstopt zich niet.

Maar heb compleet geen verstand van katten, alleen van honden, en de hondenaanpak werkt denk ik niet, dus ik vraag het hier even :)

Eerder vanavond was ze onderweg naar de kattenbak, en vergat geloof ik even dat ze niet thuis was en sprong bij mij op schoot, ik had geeneens tijd om me te verbazen of te reageren, want ze schrok zich te pletter en ging er snel vandoor achter de tv.

Alvast bedankt!
Cerna

Re: Oppassen op katten

Bericht door Cerna »

Even een tegenvraag: is het niet mogelijk dat je de katten in hun eigen huis verzorgt? Een kat is erg gehecht aan het eigen huis namelijk en een kat mag ook niet vasten (ivm leververvetting) en wanneer het schuwe katje niet wil eten, heb je een grandioos probleem.
Je kunt het nog aanzien tot morgenvroeg, maar dan zal ze toch écht moeten gaan eten.

Kun je de katten vannacht niet apart zetten zodat je kunt zien of de schuwe kat gegeten heeft?

Er bestaan eetlustopwekkers (Mirtazapine, verkrijgbaar via een recept van de dierenarts, bij de gewone apotheek) en daar geef je dan een-achtste stukje van, maar wanneer de kat zo schuw is dat je haar niet kan benaderen is dat ook geen optie.
Dan heb je maar één keus en de katten terug naar hun eigen huis.

Edit: ik zie nu dat je het bericht vannacht geschreven hebt en dat de kat er al is sinds zondag. Dan MOET ze vandaag gaan eten!
Kayly
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2016 00:28

Re: Oppassen op katten

Bericht door Kayly »

Schuwe katje heeft zondag thuis wel gegeten, en gisteravond/vanacht gelukkig ook, blikvoer door de brokjes hielp :) Drinken betrapte ik haar in de hondenbak, en dat vind ik prima, water is water.

Ze verstopt zich nog wel veel als ik in de benen kom, maar nu meer achter de gordijnen op de vensterbank, of ze gaat bij de hond liggen, maar wel al duidelijk verschil met gisteren. Zelf al een keertje op schoot gesprongen, en even gaan liggen. Ik hoop maar dat het gewoon een dagje wennen was. Vanmorgen een paar brokjes opgeknabbelt, maar niet echt veel. Ben de hele week verder thuis, dus kan ik het goed in de houden. En als ze te weinig eet zal ik zeker ff bij de DA vragen naar die eetlustopwekkers.

Had er niet aan gedacht om ze apart te zetten, wou de katten en de hond niet uitelkaar halen, hebben ze misschien iets aan elkaar.

Kan ze niet bij mijn broertje verzorgen, zou ik 2x per dag zo/n 150 km moeten rijden. Had het wel gedaan als ik dichterbij woonde.

In ieder geval bedankt voor je antwoord!
Nu nog even zien hoe ik ze zover krijg dat ze op de krabpaal krabben en niet op mijn karpet. Als je daar nog tips voor hebt hoor ik het graag haha
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7663
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oppassen op katten

Bericht door Rik »

Ik weet niet hoe oud de katjes zijn maar als ze nog jong zijn hebben ze inderdaad even een paar dagen nodig om te wennen (wegschieten bij opstaan e.d.). Zijn ze oud(er) dan kan dat normaal wat langer duren. Wat ik wel al bijzonder vind is dat de schuwe al bij de hond gaat liggen. (Of jij hebt hele rustige goed opgevoede honden of de katjes zijn al honden gewend) Je kunt met de minder schuwe een beetje gaan spelen/snoepjes geven en dan kan de ander daar misschien aan zien dat het zo eng niet is (en gaat die geleidelijk aan een beetje mee proberen te spelen).

Dus ik denk dat dat wel goed komt. Ik denk ook dat ze wel gegeten heeft terwijl jij niet kijkt (daar zijn katten goed in). Maar inderdaad goed om het de komende dagen even goed in de gaten te houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kayly
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2016 00:28

Re: Oppassen op katten

Bericht door Kayly »

Ik heb vandaag kattensnoepjes gekocht, heb het naast haar op de vensterbank gelegd, en eet ze wel op als ik weg loop, die andere wil praktisch in me klimmen om het snoepje te krijgen.

Het is de hond van mijn broertje waar ze bij liggen, heb al zijn diertjes in huis. Mijn eigen hond is er helaas niet meer, maar die hebben ze ook vaak gezien bij hun thuis (had ook een kat toen hij een puppy was), dus als ze mijn hond nog kunnen ruiken, zal vast ook geen probleem zijn. Gingen ook heel lief met elkaar om.

Als ik me niet vergis zijn ze ongeveer 3 jaar oud.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7663
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oppassen op katten

Bericht door Rik »

Ah, ok. Dan kent ze de hond dus wel goed :) Dan is alleen de omgeving vreemd. 3 jaar is op zich wel een risico/grote stap om ze tijdelijk in een andere omgeving te zetten, als ze dat niet gewend zijn, maar het is nu alleen de schuwe dus die wat langer moet wennen. Met wat spelen, aandacht, snoepjes en vooral niets forceren komt dat wel goed. Zeker ook als ze al op schoot gesprongen is.

Wat betreft je karpet... tsja, ik denk dat daar weinig aan te doen is. Het kan ook een vorm van geur verspreiding zijn voor katten. Zoveel mogelijk andere dingen aanbieden ter afleiding kan helpen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kayly
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2016 00:28

Re: Oppassen op katten

Bericht door Kayly »

Even update:

Ze komt nu steeds vaker bij me, en kan haar optillen om haar bij haar eten te zetten, en gaat dan ook eten gelukkig! Nog niet zoveel als de andere kat, maar genoeg.

Als ze nagels op het karpet zetten, dan til ik ze op en zet ze bij de krabpaal, en krabben ze daar verder, hoop maar dat ze het idee doorhebben snel :D

Nogmaals bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie