Verzorgkatten bij verhuizing niet willen achterlaten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Anna-Lena
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2016 21:01

Verzorgkatten bij verhuizing niet willen achterlaten

Bericht door Anna-Lena »

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem, weet niet hoe ik dit kan oplossen en zou heel graag jullie mening willen horen.

Ik woon sinds een paar jaar op een boerderij in een appartement. Er liepen in het begin ongeveer 12 verwaarloosde katten rond, waar de eigenaar van de boerderij niets mee deed, maar wel de voormalige huurder van ons appartement. Hij beschouwde de katten als de zijne (voorheen waren het zwerfkatten) en kwam om de 2 a 3 dagen langs om ze eten te geven. Dit was natuurlijk te weinig. Wij konden de honger van de katten niet aanzien en zijn de katten dagelijks gaan bijvoeren. Dierenartsbezoeken deed hij wel, maar vaak alleen als we erop aandrongen.

Helaas zijn er binnen een paar jaar wel 6 katten gestorven. De overige katten hebben we daarna zelf onder onze hoede genomen en hebben we naar de dierenarts gebracht wanneer nodig. Dit tot ongenoegen van de voormalige huurder, die voor ze 'zorgt'. Nu gaan we binnenkort verhuizen en zouden de katten het liefst meenemen. Het zijn zulke lieve schatten en de gedachte ze hier achter te laten en te weten dat ze weer verwaarloosd gaan worden breekt ons hart.

We hebben al meermaals geprobeerd met de verzorger/bezitter te praten, maar hij wil absoluut geen afstand van de katten doen. De katten zijn niet gechipt, dus in hoeverre is iemand dan echt bezitter?

Wat te doen?
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Verzorgkatten bij verhuizing niet willen achterlaten

Bericht door Omnia »

Hallo Anna-Lena welkom om dit forum,


Je zou hun situatie onder de aandacht van de dierenbescherming / dierenpolitie kunnen brengen en vragen of jullie gerechtigd zijn om ze mee te nemen omdat de verzorger/ eigenaar zich geen verantwoordelijk bezitter toont. Heb je foto's van de katten zoals je ze aantrof ?
Want met bewijs van verwaarlozing zeker na het overlijden van zoveel dieren wordt je verhaal wel veel sterker, en maak je juridisch betere kansen.

Daarbij vraag ik mij af of hij nog steeds ze wilt houden, wanneer hij gedwongen wordt meer geld te spenderen aan de verzorging, dan hij wil doen.

Wanneer je ze zonder toestemming meeneemt dan kan hij je van diefstal beschuldigen. (Tenzij je ze zeer geleidelijk weet weg te sluizen naar een safe-house, zonder dat hij er erg in heeft dan kun je zeggen dat ze gewoon verdwenen zijn :eshifty: :eangel: ) Want ze staan waarschijnlijk wel onder zijn naam bij een da geregistreerd.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verzorgkatten bij verhuizing niet willen achterlaten

Bericht door ErikPhilippus »

Aparte situatie.... De voormalige huurder van jullie appartement beschouwt de katten nog steeds als van hem - dat lijkt me zowiezo een discutabele claim. En eens in de zoveel dagen langskomen om eten te geven is natuurlijk een volstrekt onvoldoende verzorging, en in mijn ogen ook geen argument om de katten als je 'eigendom' te beschouwen. Daarnaast hebben jullie de katten zelf al jaren onder jullie hoede, begrijp ik.

Dus of het formeel diefstal is als je ze zou meenemen, dat is nog maar de vraag. Om de mogelijkheid van (juridisch) gedonder te omzeilen, vind ik de suggestie om ze geleidelijk weg te sluizen niet eens zo'n gekke. Is jullie nieuwe woning een eind verder weg trouwens?

Groet,
Erik
Anna-Lena
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2016 21:01

Re: Verzorgkatten bij verhuizing niet willen achterlaten

Bericht door Anna-Lena »

Hoi!

Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad een aparte situatie en we willen proberen deze zo goed mogelijk op te lossen.

Foto's van de katten heb ik wel, maar hierop is helaas niet duidelijk genoeg te zien dat ze verwaarloosd werden. Het is hooguit bewijs dat hier een paar jaar geleden nog wel veel katten rondliepen. Ze staan inderdaad onder zijn naam bij de dierenarts geregistreerd, dus dat is ook lastig. Wegsluizen hebben we overwogen, maar we weten helaas niemand naar wie we de dieren kunnen wegsluizen. Het zijn buitenkatten, die niet gewend zijn binnen te zitten (eentje heeft zelfs panische angst voor dichte ruimtes).

Interessant vind ik de vraag in hoeverre hij zich bezitter kan noemen, hoewel wij de katten voornamelijk voeren.

We hebben inmiddels een afspraak met een lokale vereniging voor kattenhulp gehad. Deze heeft ons aangeraden alle bonnetjes van het voer te bewaren en schriftelijk vast te leggen hoe vaak en hoe lang de eigenaar komt om te voeren. Dit zou onze juridische positie versterken.

Daarnaast willen ze graag samen met ons voor de verhuizing een gesprek met hem voeren en een contract laten ondertekenen dat hij goed voor de katten zal zorgen. Er zouden dan regelmatige controles komen en als er signalen van verwaarlozing zijn, dan zouden ze in beslag worden genomen. Uiteindelijk zouden wij ze dan kunnen adopteren. Deze weg is vrij confronterend en zien we eerlijk gezegd tegenop, aangezien we de eigenaar meerdere keren per week op ons erf zien.

Een alternatieve optie die (uiteraard heel inofficieel) genoemd werd, was dat er haarverf bestaat... Aangezien we naar 200 km verderop verhuizen vind ik dat niet eens zo'n heel gek idee...

We zijn er nog niet helemaal over uit, maar hebben gelukkig nog een paar maanden tijd. Bedankt voor het meedenken, ik zal tussendoor een paar updates geven!
Dorien66

Re: Verzorgkatten bij verhuizing niet willen achterlaten

Bericht door Dorien66 »

Het opbouwen van een dossier is altijd verstandig, ookal heb je het straks misschien niet nodig. Verder zou ik Admin vragen dit topic te verwijderen, zodat er ook niet over een paar maanden gezegd kan worden 'op internet kondigde je aan met haarverf in de weer te gaan'...
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Verzorgkatten bij verhuizing niet willen achterlaten

Bericht door Omnia »

Bedankt voor je bericht !!

Het blijft inderdaad een lastige situatie, wel fijn dat jullie de hulp ingeroepen hebben van de lokale kattenhulp vereniging. En dat zij jullie willen steunen en raadgeven.

Hoewel ik het voorstel van haarverf creatief vind, lijkt mij dit behoorlijk risicovol voor de dieren. Om maar te zwijgen van de wasbeurten en de stress die dit met zich meebrengt.

Hopelijk komt er een andere oplossing die makkelijker uitvoerbaar is, en waarmee de dieren en jullie geholpen zijn.
Plaats reactie