Kitten erg ziek

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Kim79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2016 18:18

Kitten erg ziek

Bericht door Kim79 »

Dag allemaal,
2 weken geleden mijn shiva laten inslapen, goh wat miste ik haar en wat was het stil in huis. Zij dulde geen andere katten en stond nu de deur weer open Om nieuwe schatjes aan te schaffen.
Zo gezegd zo gedaan.
2 schatjes van kittens aangeschaft, 1 ragcoon 8,5 week en 1 main coon met stamboom van 12 weken.
Na een paar dagen van wennen en ontdekken ging het super, ze speelden met elkaar en er was weer vol leven in huis.
2 dagen geleden vond ik in de ochtend een paar hoopjes kots en kon aan de hoeveelheid zien dat dit van de jongste van bijna 9 weken was. Ze was nog speels en levendig maar heb haar niks zien eten, wel drinken.Die middag even aan het werk geweest 4 uurtjes.
Bij terugkomst was ze minder levendig, sliep veel en spelen was niet meer interessant. Haar die avond ook niks zien eten, wel drinken.
De volgende ochtend gelijk de dierenarts gebeld en haar heen gebracht, op het eerste oog niks te zien maar is opgenomen. De volgende dag belden ze dat ze goed had gegeten, niet had overgegeven en mocht ze weer naar huis vanochtend. Eenmaal thuis weer goed levendig. Een paar uur laten was het weer mis, ze gaf alles wat ze op de kliniek had gegeten weer over en ginf weer van een levenidg poesje naar een hoopje ellende...net weer de diererarts gebeld en ik kan haar zo weer heen brengen voor opname.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Zo sneu om dit te zien.
Ps haar ontlastig ziet er normaal uit. Volgende week word ze geent en gechipt.
Dorien66

Re: Kitten erg ziek

Bericht door Dorien66 »

Hè gatsie, wat een narigheid! In ieder geval gecondoleerd met Shiva en gefeliciteerd met de twee kleintjes.
Maar nu die jongste; waar heb je die vandaan? Ze is wel erg jong, dus ik vermoed dat ze niet bij een fokker vandaan komt. Ik durf je niets te zeggen over wat ze mogelijk mankeert, het kan zoveel zijn... Gelukkig is ze bij de dierenarts, die zal toch wel wat kunnen betekenen, hoop ik. Sterkte in ieder geval!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten erg ziek

Bericht door Rik »

Wanneer is haar eerste enting geweest? Wat voor voer heb je? Heeft ze, nadat ze thuis kwam van de da, nadat het dus goed ging, bij jou nog wat gegeten. Een lusteloos kitten van 9 weken is overigens wel spoed. Want het kan hard achteruit gaan. Sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kim79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2016 18:18

Re: Kitten erg ziek

Bericht door Kim79 »

Dit zou haar eerste enting zijn. Die van 9 weken.
Ze krijgt smolke kittenbrokjes en 1x per dag wat whiskas kitten vlees. Dit is hetzelfde eten wat ze ook kreeg waar ze vandaan kwam.
Nee ze heeft niks gegeten hier, is inderdaad spoed bij daarom ook direct maar weerr contact opgenomen met de da.
Ze heeft hier wel gepoept en geplast, heb de poep in een zakje gedaan om zometeen mee te nemen naar de da. Kan haar over een uurtje brengen. Zeiden dat ze haar nu voor meerdere dagen gaan opnemen.
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Kitten erg ziek

Bericht door Omnia »

Hoi,

Nog sterkte met het verlies van shiva.

M.b.t het kitten, kan ze van een plant gegeten hebben?
Welke planten heb je in huis? En zijn ze allemaal veilig voor katten?
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: Kitten erg ziek

Bericht door dex »

Sterkte met je verlies Shiva
De natuur kent rare wegen...
Kim79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2016 18:18

Re: Kitten erg ziek

Bericht door Kim79 »

Oh jee,
Helemaal niet bij stilgestaan aangezien de planten die ik huis heb al 2 katten hebben overleefd. ( en nee deze zijn hier niet door gestorven. Hcm en een spierziekte)
Ik heb ficus ginseng staan....(zometeen niet meer)
Maar ik lees verschillende symptomen op het net. De een zegt uitslag, de ander geirriteerde slijmvliezen en weer een ander overgeven, diarree.
Iemand ervaring met het eten van een ficus ginseng?
Kan ook nergens vinden hoe lang een kat er last van kan hebben en wat de behandeling zou kunnen zijn.
Maar heb haar er niet van zien knabbelen oid.
Help?
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Kitten erg ziek

Bericht door Omnia »

De gewone ficus is giftig:

Rubberplant (Ficus elastica)
GIF: Sap.
SYMPTOMEN:
Tast de slijmvliezen en nieren aan.

Op internet staan alle soorten ficussen als zijnde giftig voor huisdieren..

I.v.m. de nieren en mogelijkheid van schade door het plantengif, is intraveneus spoelen waarschijnlijk de beste behandeling om de gifstoffen snel uit het lichaam te spoelen..en een behandeling met actieve kool (Norit) is ook daarnaast een optie. Dit absorbeert gifstoffen uit maag en darmen.

Deze vorm van vergiftiging zou het braken en het vele drinken kunnen verklaren, misschien kun je aan de blaadjes zien of erin gebeten is. Want dan zou dit de boosdoener zijn. Heb je nog meer planten ? Of zijn dit de enige...

https://www.allemaalkatten.nl/verzorgin ... ge-planten

Sterkte met je kleine, hoe heten trouwens je beide kittens?
Kim79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2016 18:18

Re: Kitten erg ziek

Bericht door Kim79 »

Om mijn kat Shiva te eren heb ik hen ook vernoemd naar hindoeistische god. Surya en Kali.
Ik heb nog een lepelplant staan en een goudpalm, deze waren gelukkig niet giftig.
Heb de planten bekeken maar er liggen nergens afgevallen blaadjes of aangeknaagde ook niet aan de plant zelf. Het zou inderdaad het braken kunnen verklaren, maar veel drinken deed ze niet. Heb haar zien drinken maar 2x dus dat zou ik niet veel willen noemen.
Ik kan morgen bellen hoe het met Surya is. Fingers crossed!
Dorien66

Re: Kitten erg ziek

Bericht door Dorien66 »

Mag je vandaag niet bellen?
Kim79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2016 18:18

Re: Kitten erg ziek

Bericht door Kim79 »

Zij hebben me net gebeld. Afgelopen nacht goed gegaan, ze heeft gegeten en gedronken en is levendig. Voor de zekerheid houden ze haar vandaag nog daar aangezien het gisteren ook zo ging. (Eerst leek het goed maar na een paar uur ging het weer mis.)
Als er bijzonderheden zijn bellen ze me en anders moet ik hun morgenochtend bellen.
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Kitten erg ziek

Bericht door Omnia »

Hoi Kim,

Jouw Spathiphyllum (Lepelplant) is een aronskelkachtige en hoort tot de familie van de lelies hierdoor is hij volledig giftig ook het stuifmeel van de bloeiende bloemen. Dus wees hier voorzichtig mee!!!!

http://dier-en-natuur.infonu.nl/bloemen ... rging.html
Kim79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2016 18:18

Re: Kitten erg ziek

Bericht door Kim79 »

Ow, ik had gezocht naar lepelplant...
Ik hou het zeker in de gaten, gelukkig hebben ze er geen interesse in en staat hij op een meter hoog.
Ik hoop dat ze morgen weer naar huis mag...
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Kitten erg ziek

Bericht door Omnia »

Heb je nog niet gebeld? Om te vragen hoe het is gegaan, en hoe ze is behandeld?

Wat je lepelplant betreft, zolang er geen bloemen in zitten waar stuifmeel af kan vallen, zal het geen groot risico vormen. Mochten er wel bloemen zijn dan kan het stuifmeel op de grond vallen en de kittens kunnen daardoor het aan de pootjes krijgen en tijdens het wassen oplikken. En dat kan ook vergiftiging veroorzaken.

Je had het over een ragcoon, is dat een kruising tussen een ragdoll en maincoon ? Dit zijn twee rassen met beide genetische aanleg voor eventuele nierproblemen. Ik wil je advies geven om hier extra op te letten bij je kleintje, omdat een eventuele vergiftiging ook een aanslag op het nierweefsel en de lever kan doen.

Hopelijk heb je Surya morgen weer bij je....
Kim79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2016 18:18

Re: Kitten erg ziek

Bericht door Kim79 »

Dank je wel Omnia voor je advies, zal er zeker wat mee doen! Knip gewoon dan de bloemen eruit als ze er zijn, probleem opgelost :).
Gisterochtend hadden ze gebeld om te zeggen dat ze goed de nacht was doorgekomen en had gegeten, voor de zekerheid hielden ze haar daar. Mag vandaag tussen 10 en 11 weer bellen hoe het gaat en of ze naar huis mag.
Plaats reactie