Egyptische Mau

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
kittentjes

Re: Egyptische Mau

Bericht door kittentjes »

Super mooie kittens zeg, ik snap wel dat je dat niet kunt weerstaan!
Ik krijg twee katers uit een nest waarvan ook hun moeder met nog een andere moeder poes met een nest gezamenlijk alles delen. Ze drinken ook door elkaar bij beide moeders!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Is inderdaad wel een goeie: hoe ga ik die twee kittens introduceren? Denk wel een goed idee, alle twee tegelijk. En dan gelijk in het diepe, in de woonkamer erbij zetten? Of toch een iets geleidelijkere intro?
Suggesties welkom!

Groetjes,
Erik + Bengalen/Mau familie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Egyptische Mau

Bericht door castratenkoor »

Bij kittens doe ik persoonlijk gelijk in het diepe. Ik zorg dat er iets in vervoersmand ligt wat flink naar mij en de katten ruikt. B.v. een sjaaltje onder mijn shirt en 's nachts in mijn pon. En dan duw ik dat sjaaltje regelmatig onder de slapende katten. En als ik het kitten haal gaat dat vrolijk dampende nding dan in de vervoersmand. Kan ook mket een klein pluche knuffel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Egyptische Mau

Bericht door Adriana »

als ik me goed herinner dan waren de broers vrij laconiek bij de intro van Ginger. ook toen ze op zolder bivakkeerde hebben ze dacht ik geen aanstalten gemaakt om poolshoogte te nemen. ze accepteren dus vrij makkelijk nieuwe dieren in 'hun' huis/territorium.

goed idee om te proberen de twee kleintjes tegelijk in huis te halen en dan zou ik me in een andere ruimte eerst concentreren op Ginger. die kleine rakkers zullen meteen die ruimte gaan verkennen en dat kunnen ze dan samen met Ginger doen.
gaandeweg kan er dan aan weerszijden van de glazen pui oid worden gezeten en gegeten en ik zou ze de eerste tijd gecontroleerd in één ruimte houden. eerst aankijken hoe wild ze zijn..

kijk uit voor de hoge klimboom, Bolle heeft tot twee keer toe zijn staart zwaar gekneusd en zelfs gebroken omdat hij naar beneden kwam zeilen. toen er later een echo is gemaakt (voor ander onderzoek) kon je zien dat er op die wervel een verdikking zat, maar hij heeft een wat kortere, erg gespierde staart, dus zie je er niks meer van. maar een smak is nooit jofel, al zeker niet voor de nieren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Egyptische Mau

Bericht door Kimm »

Die tip van Adriana van de krabpaal heb ik ook gehad al een tijdje terug. Moes en Mila konden makkelijk omhoog, maar lieten zich zowat gewoon omlaag vallen als ze naar beneden gingen.

Eerst dekentjes enzo onder de krabpaal gelegd. Laterna toen Moes en Mila er waren en ik zag hoe het ging zelfs de krabpaal tijdelijk gehalveerd. Dat werkte prima. Je wilt natuurlijk niet Dali en Gaudi zijn plekje afpakken maar misschien kun je er ook dikke dekens of kussens of iets onder maken uit voorzorg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

OK, bedankt voor de tip - ik leg er wel iets onder.
Maar nu wordt ik toch ook wel ongerust, want we hebben open trappen hier in huis, dus ze kunnen tussen de treden doorvallen.... Dat lijkt me nog gevaarlijker dan vallen uit de krabpaal.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Egyptische Mau

Bericht door castratenkoor »

Kittens van 12-13 weken zijn al behoorlijk handig en over het algemeen zal dat goed gaan zo'n open trap. Het zou wat anders zijn als ze 6-7 weken zouden zijn.

Al moet ik zeggen dat Teun hier wel eens van boven naar beneden van de zoldertrap is gelazerd, die was ook 12 weken toen hij kwam. Maar dat is een hoogvlieger, altijd gebleven. Die klimt ook via een wasrek boven aan een deur in de nok van het dak. Hij is de enige die daar komt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Hier even een impressie:

Afbeelding

Toen Ginger krols was, lag ze soms als een slangenmens op de trap capriolen uit te halen - ik hield m'n hart soms vast....

Groetjes,
Erik (zorgkip)

PS Had het er net met Marianne over, ze vond dat ik me een beetje teveel zorgen maakte, en ze zei met wat guitige ogen: ' het valt me op dat je al in meervoud praat... Is de beslissing dus al genomen?" :shock: :grin:
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 01 jun 2016 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Egyptische Mau

Bericht door Kimm »

De eerste fokker waar ik naar toe zou gaan had ook zo'n soort trap. Ze vroeg ook meteen of wij er zo een hadden, omdat dat met sjezen en rondrennen wel eens mis kon gaan. Zelf had ze er een matras onder liggen, tot ze het gevoel had dat het zeker goed ging. Het hoeft natuurlijk niet te gebeuren, maar misschien wel voor het geval dat..

Trouwens, volgens mij hebben jullie echt een prachtig huis!! Van binnen en buiten!!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Tja, een matras zou kunnen - maar dat kan natuurlijk niet onder de trap naar de zolderverdieping.... Dat vind ik ook de meest zorgelijke, want daar zit het trapgat onder. Misschien moet ik die dichtmaken met karton o.i.d. ?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Egyptische Mau

Bericht door Kimm »

Ohh ja nu zie ik het inderdaad, had die bovenste trap niet eens gezien.

Geen idee hoe je dat op zou kunnen lossen....

Misschien is er een mogelijkheid een simpel vangnetje onder de trap te hangen of zoiets?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Zou kunnen, een vangnet. Ik dacht zelf de treden dichtmaken met karton. Nadeel daarvan is dat ze het gevaar dan niet leren kennen... Lastig! Bedankt voor het meedenken trouwens.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Egyptische Mau

Bericht door castratenkoor »

Een vangnet zou ik niet doen, daar gaan ze dan juist van onder af aan bengelen. Dat maakt het extra gevaarlijk. Onder de onderste zou ik de spullen weghalen en er een matras neerleggen.

Het gat dichtmaken met iets glads is een beter plan. Ze moeten zich er niet aan kunnen lanceren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Dus je denkt dat ze in zo'n net gaan hangen? Moeten ze er eerst wel naartoe springen.
Hier de situatie op de 1e etage (dus dat is boven de trap naar de begane grond, op de eerste foto)

Afbeelding

Het trapgat dichtmaken gaat uiteraard niet, dus met een strook karton die bovenste trap dichtmaken?

Ginger springt trouwens zonder enig probleem op die balustrade, als een volleerd koortdanser, zonder enige aarzeling. Is natuurlijk ook mooi voor die kleintjes, om daarin te klimmen....

Groet,
Erik

PS Marianne zegt dat ik een beetje aan het overreacten ben, is dat zo?
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Egyptische Mau

Bericht door Kimm »

En een soort laken dan er onder hangen? Is dat ook gevaarlijk? Of inderdaad met een strook karton.

Overreacten? Nee gewoon een bezorgde ouder over zijn babies :-p



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Plaats reactie