Voelt Jesper zich niet lekker?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het uiteindelijk gelukt is met bloed afnemen. Ik hoop dat er geen enge dingen uit de uitslagen komen.

Kan het misschien zijn dat hij braakt omdat hij te lang niet gegeten heeft? Staan er altijd brokken? Ik probeer even mee te denken........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door Rik »

Fijn dat het bloed prikken probleemloos ging. Dat hij nu, na drie dagen brokken, nog steeds kotst, dan zou het toch niet meer aan het natvoer kunnen liggen? Aan de ene kant hoop je dat het bloedonderzoek iets uit wijst maar aan de andere kant... yikes, als er wel iets uit het bloedonderzoek komt, wat kan het dan zijn. Als het bloed goed is kunnen er natuurlijk nog foto's/echos/endoscopie volgen maar laten we hopen dat het iets makkelijks is. Voorlopig dus een lang weekend wachten. Ik hoop dat Jesper zijn eten een beetje binnen houdt dit weekend.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door Rvdv_91 »

Hier staan altijd brokken, zowel voor Snickers als voor Jesper.

Ik heb al geopperd dat Jesper misschien ineens teveel vocht binnen zou krijgen en daardoor zou gaan braken,
maar volgens de dierenarts is dat geen optie,
omdat dan 'enkel' de nieren meer zouden gaan werken, tot meer plassen als resultaat.

De afgelopen dagen eens bijgehouden wat er uit het fontein gedronken word.
Elke ochtend kan ik het fontein bijvullen met ongeveer 300 ml.
Dat is ongeveer 150 ml per kat, wat volgens mijn dierenarts een prima hoeveelheid is.
Niet teveel en niet te weinig.
Er rekening mee houdende dat de ene kat misschien iets meer drinkt dan de ander was het toch een prima uitkomst.

Ik ben blij met jullie mee denken hoor, ik waardeer het zeer!
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Cerna

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door Cerna »

Ik duim voor je dat er geen akelige dingen in het bloed gevonden worden, maar dat je wel duidelijkheid krijgt. Heeft de dierenarts niet geopperd om hem een paar dagen Emeprid te geven om te kijken hoe hij daar op reageert?

Amber was vorige week ook weer zo aan het spugen en toen heb ik haar 4 dagen een kwart Emeprid gegeven en het spugen stopte onmiddellijk. Ook nadat ik gestopt was met het pilletje.
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door Rvdv_91 »

Ze had aangegeven dat hij een kwart tabletje cerenia mag hebben, deze heeft hij gekregen.

Zo snel niet meer aan emeprid gedacht, toen ik daar was..
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
AnnaB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2016 13:28

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door AnnaB »

Fijn dat het bloedprikken gelukt is.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door Ennakee »

Hopelijk kan de oorzaak gevonden worden, en is het makkelijk te verhelpen!

De duimen voor het lieve rode reusje...
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door Rvdv_91 »

De uitslagen van het bloed zijn binnen:

Urea: 5.7 mmol/l
Creatinine: 90 mmol/l

Bilirubine: 2.4 mmol/l
Glucose: 4.0 mmol/l
Fructosamine 167 mmol/l (met als referentie 190-365 mmol/l

Leukocyten: 12.6 mmol/l
(Jesper heeft stress ervaren..)

Al met al geen bijzonderheden, behalve de opmerking dat Jesper vermoedelijk nog steeds te weinig drinkt.

Jesper heeft niet meer overgegeven
en de dierenarts vermoed dat de laatste overgeven = drie dagen na het aanbieden van natvoer,
toch nog te maken heeft gehad met het eten van natvoer.
Jesper zelf is van het weekend gewoon weer Jesper geweest.
Spelen, rennen en vooral heel veel knuffels inhalen.
Ik krijg weer kusjes, knuffels en zijn blik is weer zoals ik van hem ben gewend.

Nadat het bloed bij Jesper is afgenomen, ben ik tot de conclusie gekomen dat het even niet zo goed met mij gaat.
Door verschillende gebeurtenissen in een aanzienlijk korte tijd die een enorme impact hebben, kan ik het even niet bolwerken.
Vanmorgen was ik op de praktijk met Snickers, hij werd verwacht voor zijn laserbehandeling.
En ik heb de tranen laten stromen, ik kon me niet meer bedwingen.
De dierenarts vermoed dat de jongens mij beter aanvoelen dan ik had gedacht.

Daarbij is het moment waarop wij natvoer aanboden niet altijd het juiste moment geweest.
Vaak gebeurde het een beetje tussen alle bedrijven door, terwijl één van ons staat te koken.
Wellicht dat Jesper toch spanningen ervaart tijdens het eten van natvoer, zonder dat te uiten.
Ook hebben we gemerkt dat er toch bij vlagen spanningen tussen de heren onderling zijn.
Het is vooral aan Jesper te merken, als hij zich opvallend afzondert en niet komt als we hem roepen.

Al met al vermoed onze dierenarts dat Jesper een vorm van stress ervaart.
Niet alleen van mij, maar ook van Alex en blijkbaar dus ook in een bepaalde mate van Snickers.
Nu de druk van mijn ketel is en ik in de privésfeer word opgevangen, komt Jesper weer bij me.
Jesper is een gevoelige vent en dat wat Bounty bij mij aanvoelde, dat voelt Jesper ook.

We hebben afgesproken even geen natvoer meer aan te bieden, voor minstens twee weken,
zodat Jesper even kan bijkomen van alles.
Vanaf Zooplus is er Porta21, Miamor en Cosma Nature binnengekomen.
Stap voor stap zullen we straks weer gaan beginnen.
Gewoon 1 x per week, zoals het altijd is geweest.
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Cerna

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door Cerna »

Gelukkig geen enge dingen en waarschijnlijk een intolerantie voor iets wat aan het natvoer is toegevoegd. Hopelijk reageert hij wel goed op wat natuurlijker voer en wanneer hij nog steeds te weinig drinkt, zou ik hem toch wat extra aanbieden. "Regenwater is erg lekker, vrouwtje en wordt voor vanavond verwacht."

Kan begrijpen dat wanneer je zelf niet goed in je vel zit er maar iets hoeft te gebeuren of het draadje knapt. Ik merk dat zelf ook nu Cerná zo aan het kwakkelen is. Die spanning of ze het wel gaat redden en dan mijn man die niet op of neer kan doordat hij gevallen is waardoor alles in huis op mij neerkomt. Ja, en dan heb je zo nu en dan zin om eens flink uit te huilen. Helemaal niet erg.
Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door Ennakee »

Sterkte allemaal, het is in ieder geval prettig dat nu min of meer de oorzaak bekend is. Nu wordt het weer tijd dat de rust en kalmte bij jullie hersteld gaat worden...
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door Rvdv_91 »

We zijn een aantal weken verder en we hebben veel geleerd.
Ik heb onder andere geleerd dat Jesper net zo'n uitgesproken karakter kan hebben als Snickers.
Jesper is geen schootkater, maar wel een kater die heel graag dichtbij je wil zijn.
Zit ik te studeren, ligt hij steevast op mijn arm, of dwars over mijn multomap.
En als je hem over zijn bolletje aait, begint hij hard te spinnen.

Het braken gaat met pieken en dalen, het blijft een terugkerend iets.
Dan gebeurt er een week lang niets, dan liggen er ineens drie partijen met braaksel in de hal.
Altijd op dezelfde plek, altijd achter de kattenbakken en ik maak het elke keer heel goed schoon.
Door Jesper één keer per week natvoer aan te bieden met een extra plons water, merk ik wel dat het beter gaat.

Als Jesper buiten is, begint hij vrijwel meteen aan het gras te knabbelen en Jesper is regelmatig aan het smakken.
Ik concludeer dat als misselijk zijn, de dierenarts kan er geen verklaring voor vinden.
Daarnaast snurkt Jesper eveneens regelmatig en het smakken lijkt eerder een gewoonte te zijn geworden, dan een uiting van ziekte.

Vaker natvoer aan bieden lijkt toch in verband te staan met het braken.
Jesper helemaal geen natvoer meer aan bieden vind ik eigenlijk geen optie, gezien zijn slechte vochtinname..
Denken jullie daar anders over?
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door ErikPhilippus »

Als vochtinname een probleem is - heb je wel eens aan zelf onderhuids infuus geven gedacht?
Het beste met Jesper!
Erik
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door Rvdv_91 »

Nee en ik denk dat ik ook al weet waarom..
Jesper raakt(e) volledig in paniek van het bloed prikken bij de dierenarts.
Uiteindelijk met een handdoek over zijn kop en kriebelen onder zijn kinnetje, bloed kunnen prikken in zijn voorpootje.

Een onderhuids infuus lijkt me voor Jesper geen optie, hoe graag ik dat ook zou willen.
Jesper is pas anderhalf, ik wil de goede band met Jesper echt niet kwijt.

Als jong kitten kreeg Jesper oogzalf, met als gevolg dat Jesper relatief snel in paniek raakt.
Snickers kan ik handelen, die geeft zich snel over..
Jesper, van inmiddels 7 kilo, niet echt.
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik weet dat bloedprikken een hels karwei kan zijn. Onderhuids infuus is echter van een heel andere orde. Het doet nauwelijks pijn, en de kat ziet niet wat er gebeurt, en kan lekker op schoot blijven liggen.
Uiteraard moet zo'n infuus geven heel relaxed, anders span je het paard achter de wagen. Is het ooit geprobeerd bij Jesper?

En ik neem aan dat er een drinkfontein is? En heb je wel eens geprobeerd om Jesper uit een kraan te laten drinken? Dali zit er iedere dag op te wachten in de badkamer, en drinkt dan behoorlijk veel. Vast ritueel.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Voelt Jesper zich niet lekker?

Bericht door Rvdv_91 »

Ja, een drinkfontein is aanwezig. Dat gaat prima, maar kennelijk niet altijd voldoende.
Het is zo wisselend als het weer, dat is te vernemen aan de kattenbak.
Drinken uit de kraan probeer ik hier vaak,
maar Jesper speelt liever met water dan dat hij ervan drinkt.

Een onderhuids infuus is nog niet geprobeerd bij Jesper.
Daar gaat wel een lesje bij de dierenarts aan vooraf, neem ik aan?
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Plaats reactie