Katten in omgeving met FIV

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Desiree7
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2016 03:47

Katten in omgeving met FIV

Bericht door Desiree7 »

Hallo,

Ik heb sinds een half jaar twee kittens en zou deze over enkele maanden naar buiten willen laten. Maar de afgelopen maanden kreeg ik van twee buurtbewoners te horen dat hun kat fiv heeft (de ene heeft hun kat moeten laten inslapen helaas en de andere heeft de kater bij familie ondergebracht zodat deze niet meer buiten kan komen). Van de laatste hoorde ik dat er nu drie vreemde katten bij hun komen eten, waarvan 2 erg kwijlen (volgens deze buurman kan hevig kwijlen een symptoom van fiv zijn, dit had hun kater nl ook).
Is hevig kwijlen een symptoom dat bij fiv hoort?

Mijn beide kittens zijn gecastreerd en gesteriliseerd, maar vooral de kater is zeer nieuwsgierig en heeft een eigen wil. Is het verantwoord om ze naar buiten te laten als de mogelijkheid bestaat dat er katten in de buurt zijn die ziek kunnen zijn? Ik woon in een woonerf, in een wijk waar vele katten zijn. Ik weet ook echt niet wie de eigenaar van de mogelijk zieke katten zijn.

Ik weet even niet hoe ik dit aan moet pakken... Ik zal mijn katten voorlopig nog niet naar buiten laten en over enkele maanden de tuin katvriendelijk maken. Maar ik heb wel het gevoel dat ik de overige katten bazen moet informeren, maar weet niet goed hoe ik dit aan kan pakken.

Het is absoluut mogelijk dat ik te beschermend ben, vandaar dat ik fijn zou vinden om jullie mening te horen!

Groetjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten in omgeving met fiv

Bericht door castratenkoor »

Het is natuurlijk eigen keuze maar persoonlijk zou ik katten nooit meer los laten. Je geeft aan je tuin katvriendelijk te maken. Bedoel je daarmee catproof? Zodat ze de tuin niet uit kunnen?

Dat zou de veiligste oplossing zijn. Als je ze los laat loop je vele risico's, niet alleen de ziektes, ook verkeer, vergif, verdrinking, kattenmeppers, verwondingen door knokken, valpartijen, verdwalen, bontindustrie enz. enz.

In 1980 woonde ik ook op een woonerf, toch werd mijn poes Miepie daar doodgereden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5471
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten in omgeving met fiv

Bericht door nellebel »

Dat risico loop je altijd. Fiv en felv zijn besmettelijke ziektes die katten over kunnen dragen dus of ze verschijnselen hebben of niet overdragen kan altijd. Dat is een risico dat elke katten eigenaar moet overwegen als hij zijn katten buiten laat lopen. Net als het verkeer en vergif en dat soort zaken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Katten in omgeving met fiv

Bericht door Cerna »

Ik sluit me bij Dinie aan.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten in omgeving met fiv

Bericht door Anne »

Ik zou lekker je tuin catproof maken en je kittens pas naar buiten doen als de tuin catproof is
Let er wel op dat je echt elk gaatje dichtmaakt want vooral jonge katten zijn nieuwsgierig en creatief
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Katten in omgeving met fiv

Bericht door Ennakee »

Niet alleen catproof voor de eigen kittens, maar in dit geval met name ook voor de katten uit de omgeving die het risico vormen. Dus geen kat eruit of erin.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een kattenren. Zodat ieder risico geminimaliseerd wordt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten in omgeving met fiv

Bericht door castratenkoor »

Dat ben ik in dit geval niet met je eens Ennakee aangezien er een daadwerkelijke FIV - dreiging bestaat. Katten kunnen via de mazen van een kattenren namelijk elkaar nog steeds verwonden en speeksel van elkaar overnemen. En ik spreek uit eigen ervaring. Wat wonden en lawaai betreft dan, niet wat FIV - besmetting betreft gelukkig.

Ik heb een 10 - meter- ren met kennelplaten met mazen van 4-5 cm. Jarenlang was er een monster-kat die mijn katten aanviel, een van mijn katten had af en toe de gaten in zijn kop. Gelukkig was de kat niet ziek of zo, had duidelijk ook geen vlooien - ze hebben er nooit vlooien door gekregen in ieder geval.

Zelfs als je een ren met dubbeltjesgaas zou maken kunnen ze nog aan elkaar ruiken en speeksel uitwisselen. Dat zou je alleen kunnen voorkomen met 2 wanden met b.v 15 cm ertussen. En dat lijkt me bepaald niet ideaal voor een kattenren, ook erg kostbaar trouwens, want alles zou dubbel moeten.

Ik zou in dit geval een schutting om de tuin maken met schuine platen bovenaan zowel aan binnen- als buitenkant.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Katten in omgeving met fiv

Bericht door Ennakee »

Oké dat had ik over het hoofd gezien.

Dan zou ook voor de goed afgeschermde tuin kiezen.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Katten in omgeving met fiv

Bericht door Ennakee »

Is het bekend of de katten die een zieke indruk maken, zwervers zijn of een eigenaar hebben?

Anders zou ik met de dierenbescherming contact opnemen om advies in te winnen, wat je het beste kunt doen. Ik welke regio woon je. Er zijn speciale stichtingen die dit soort katten opvangen, en verzorging bieden totdat de dieren overlijden.

Het lijkt mij een angstig idee dat je eigen dieren risico kunnen lopen.
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: Katten in omgeving met fiv

Bericht door loes90 »

altijd lastig om te achterhalen van wie welke kat is. hier in de buurt lopen ook veel katten en van de meesten heb ik geen flauw idee wie hun baasje is.

onze tuin is afgezet met schrikdraad op een schutting met dubbele planken. schuine platen/gaas aan beide zijden om te voorkomen dat buurkatten de tuin in komen ging bij ons niet. en ons eigen houdini kan zich in zulke gekke bochten wringen dat ik me niet zou verbazen als ze over een schuine afzetting heen komt.

nu dus schrikdraad wat in de praktijk alleen aan staat wanneer onze katten buiten zijn en ik er niet bij ben. ondanks dat komen er geen buurkatten meer in de tuin.
Plaats reactie