Blaasgruiskat met nierprobleem

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Inge62 »

Mijn kat Bill heeft een penisamputatie ondergaan vanwege ernstig verstopt zitten met struviet gruis toen hij 4 jaar oud was. Hij heeft altijd blaasgruis dieetvoer gehad want hij is erg gevoelig voor ander voer. Regelmatig blaasontstekingen in de jaren daarna. Hij is nu 16 jaar en begin december heeft hij een senioren checkup gehad omdat ik hem wat mat vond en zijn nierwaarden zijn verhoogd:

PATIENTINFORMATIE
09-12-2015
notitie - T4: 39,8
(normaal: 12,0 - 48,0)



Kat Bill, Europese Korthaar, kater gecastreerd
Geboren op 01-04-1999 (16 jaar en 8 maanden)
3.7 kg
14:49 SpotchemEZ_SP4430
ureum 12.8 mmol/l ---|----------|x-- 4.9 - 11.9 mmol/l
glucose 6.3 mmol/l ---|----------|x-- 3.4 - 5.7 mmol/l
alkalisch fosfatase 69.0 U/l ---|-----x----|--- < 123 U/l
totaal eiwit 83.0 g/l ---|----------|x-- 52 - 77 g/l
GPT/ALT 92.0 U/l ---|--------x-|--- < 105 U/l
creatinine 167.0 umol/l ---|----------|x-- 80 - 164 umol/l
1 of 1

Hij moest nierdieet eten en na een maand moest ik urine brengen.
Dat heb ik vandaag gedaan en nu heeft hij weer kristallen en bloed in de urine.
Hij heeft ab mee en metacam en moet terug op blaasgruis dieet voer.

De metacam heb ik nog niet gegeven omdat hij geen pijn lijkt te hebben en dit een extra belasting is voor de nieren. Ik kijk het even aan of de ab snel aanslaat.

Heeft iemand hier ook een kat met dit specifieke probleem?
Er bestaat geen voer voor blaasgruis gevoelige katten met nierproblemen.
Wat is wijsheid?
Bill krijgt ook een kwart vit.C 50 mg per dag en om de dag Cystease.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7690
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Rik »

Welkom op het forum. Ik heb geen advies voor blaasgruis i.c.m. nierproblemen (mijn poes heeft alleen nierfalen en te hoge bloeddruk). Wel even de (standaard) waarschuwing over de metacam (gebruik de zoekfunctie hier op het forum). Ik hoop dat die metacam nog dicht zit. Dan gewoon terugbrengen en e.v. vragen om andere pijnstiller (niet uit de 'cam familie). Je DA had je die metacam nooit mee mogen geven. In de bijsluiter van metacam staat nota bene dat je het niet moet geven aan nierpatienten. Je DA zal wel zeggen dat het niet zo'n vaart loopt of dat het kiezen tussen twee kwaden is maar er zijn alternatieven (dus kies dan de minst kwade).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
chronische blaasontsteking met gruis en beginnend nierfalen dus..

cystease is een goed middel en kan dagelijks.
welk nierdieet krijgt Bill en is dat bij voorkeur natvoer?

er komt qua informatie veel op je af nu en het is handig je beetje in te lezen.
er is topic Pluis voor info over nierfalers en het info-topic nierfaalkatten voor overzichten van medicanenten, dieetvoeders etc en voor snelle naslag bloedwaardes.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29355 - blaasgruis en blaasontsteking
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29355 - nierfaalkatten
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=5415 - pluis

Trovet heeft voer voor blaasgruis en nierfalers, maar ongeschikt als het om struviet gaat zoals in jouw geval en ik ken geen dieetvoer dat geschikt is voor nierfalers met struviet-gruis. maar ga dat nog wel verder uitzoeken.

een middel dat in deze situatie heel goed zou kunnen helpen is eurologist van http://www.huisdierendokter.nl
dat is een combinatie die op de ontstekingen en op het gruis werkt en er zit ook pijnstilling in.
voornamelijk plantaardig en de ervaringen hiermee op het forum zijn erg goed. zoekfunctie zit rechtsboven.
(ik kan je er al een paar toesturen als je besluit het te bestellen..)

en in jouw geval absoluut geen metacam! staat in de bijsluiter en zoals Rik ook al schrijft: kan nierschade veroorzaken.
onsior wordt grotendeels via de lever afgebroken en zou een goed alternatief zijn.
de ervaring is dat eurologist ook en vrij snel werkt en ook pijnstillend. en dan heb je alles in één middel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Dorien66

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Dorien66 »

Welkom hier.
Onze Roberto (19 jaar geworden) heeft ook een penisamputatie ondergaan en daarna nooit meer blaasgruisdieet gegeten. Ik heb ook nooit meer iets gemerkt van pijn bij plassen of iets dergelijks. En ik durf mezelf op dat gebied ervaringsdeskundige te noemen, want Roberto heeft - voor de amputatie - heel veel blaasontstekingen gehad. Ik denk dat de verschijnselen die je beschrijft meer te maken hebben met de nierproblemen. Persoonlijk zou ik dus inzetten op de nierproblemen en geen blaasgruisdieet geven. Uiteraard wel goed in de gaten houden.
Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Ilone »

Daar zou ik een beetje voorzichtig mee zijn Dorien, ik ken ook verhalen van katten die na de penisamputatie nog net zo hard doortobben met de blaasgruis.
Ben het met je eens dat je dan betreft voer beter nierdieet kunt geven, maar dan met een (homeopatische) aanvulling voor het gruisprobleem.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Adriana »

van de twee problemen is nierfalen ernstig en chronische blaasontsteking met gruis bijna net zo ernstig.
bovenden kan zoiets leiden tot nierbekkenontsteking en dat kan nierschade geven.

de ervaringen op het forum en hier thuis met eurologist zijn prima en daarmee vette kans dat je probleem twee vrij snel en langdurig de baas blijft.

probleem 1 is nierfalen eerste fase en met kwalitatief goed en bij voorkeur nat nierdieet (en inderdaad geen blaasgruisvoer) kun je die situatie al een stuk verbeteren.

het lijkt mij dat een penisamputatie iets te maken heeft met het gemakkelijker uitplassen van gruis bij katers en niet zozeer met de vorming van blaasgruis..
en de vorming van blaasgruis en nierfalen zijn twee heel verschillende aandoeningen.., denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door castratenkoor »

Penisamputatie was in de jaren 80 nogal "in". Tegenwoordig zijn ze daar enorm op teruggekomen en de meeste dierenartsen doen het dan ook niet meer. Het lost namelijk niks op (de irritatie van de blaas blijft door het gruis - alleen verlaat de gruis-urine het lichaam makkelijker ALS de operatie lukt) en het kent veel risico's.

De kat van mijn zus is aan de complicaties van een penisamputatie overleden, was nog maar 4 jaar.
Op het forum was ook een topic van een kater die na een penisamputatie nog een tweede operatie nodig had om de uitgang te verplaatsen.

Ik zou het iedereen dan ook zeker afraden. Het zijn vooral oudere dierenartsen die het nog doen.

Bij mijn Sjaak* ontstonden nierproblemen door 2 x blaasgruisaanval met coma. Hij was toen 4 jaar. Omdat het nierprobleem als onderliggende oorzaak blaasgruis had, moest ik RC Urinary voeren. Sjaak* is er uiteindelijk 16 mee geworden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Dorien66 »

Ik heb dus andere ervaringen castratenkoor (Roberto onderging de operatie in 2007 geloof ik, en de dierenarts tikte de 35 nog niet aan ;-) Maar laten we het topic verder niet vervuilen. We zijn het erover eens dat de primaire aandacht naar het nierprobleem moet gaan. Met uiteraard aandacht voor het blaasgruisprobleem.
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Inge62 »

Bill is zijn hele leven al gevoelig geweest voor blaasgruis. Daarom eet hij zijn hele leven al dieetvoer.
Nu stond hij dus een maand op nat nierdieet, van Beafhar, Integra protect en Kattovit.
Hij vind het niet geweldig maar even opwarmen deed wonderen.
Ik heb geen Metacam gegeven.
Ik heb wel interrese in Eurologist!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Adriana »

verder maar even via pb en je kunt eurologist heel goed naast nierdieetvoer geven.
en vrij lang in heel lage onderhoudsdosering.
sommige katten ontwikkelen heel snel blaasgruis terwijl andere met hetzelfde voer geen centje last hebben.
bloedwaardes zien er voor een senior netjes uit, ook schildklier. nierfalen is matig en met 100% nat nierdieet waarschijnijk en hopelijk goed te vertragen.
drinkt hij wel goed?
Laatst gewijzigd door Adriana op 09 jan 2016 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Cerna »

Wanneer ik de uitslag van het bloedonderzoek bekijk dan zijn de nierwaardes maar zo gering verhoogd (en dat voor een kat van bijna 17) dat ik me daar niet zo druk om zou maken ivm het voer.
Wanneer hij het goed doet op blaasgruisdieet en onmiddellijk de fout ingaat zodra je daarmee stopt, zou ik hem op dat dieet houden en daarnaast iets geven wat de nieren ondersteunt zoals bijvoorbeeld Rubenal (http://www.medpets.nl/rubenal/?lpc=0150000200110000) en wanneer je natvoer geeft kun je er Ipakitine overheen doen (http://www.medpets.nl/ipakitine/).

Mijn 7-jarige poes Milka had drie maanden geleden oxalaatstenen en is daar aan geopereerd. Ze wil geen dieetvoer (is een lastige eter) en krijgt sinds die tijd 2x daags Eurologist en het gaat erg goed.
Ik weet via facebook van iemand wiens kat ook geen dieetvoer wilde en deze kat staat al vier jaar op Eurologist en ook geen problemen meer gehad!
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Inge62 »

Nog een aanvulling.
Bill heeft ook een aantal keer verstopt gezeten met ontlasting, Daar krijgt hij RC Fibre response brokjes voor die ik geef als snoepjes. Hij krijgt ook 2 keer per dag lactulose, om de dag Cystease en elke dag Vit.C.
De amputatie was nodig omdat hij verstopt zat, het gruis zat muurvast.
Ik krijg Bill dus alleen maar aan het eten als ik er een paar brokjes op leg. Ik heb nierbrokjes van Clinic gekocht en daar kreeg hij er zo'n 10 per dag van.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Adriana »

maar eet hij nu wel of geen nierdieet? je schrijft iets van beetje opwarmen doet wonderen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Inge62 »

Jullie zeggen beide het tegenovergestelde.
Adriana nierdieet met eurologist en Cerna blaasgruisdieet met Rubenal en Ipakitine.
Hij zit nu op blaasgruisdieet om eerst het gruis te laten verdwijnen, over 2 weken laat ik zijn urine weer controleren.
Hopelijk is hij dan schoon en moet ik een beslissing maken welk voer het beste voor hem is.
Hartstikke moeilijk!

Bill is een liefhebber van brokjes, nat voer vind hij niet zo geweldig, zowel blaasgruis als nier dieet warm ik altijd even op.
Cerna

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Cerna »

Ja, klopt (gebeurt wel vaker :smile: ).

Kijk het punt is dat zijn nierwaardes 12.8 en 167 zijn (ik heb een kat gehad die 4 jaar stabiel was met een creat van 317!), maar dat hij na een maand nierdieet weer last heeft van kristallen. Dat betekent dus dat dat voer niet goed voor hem is. En aangezien de waardes maar zo iets verhoogd zijn denk ik (maar wie ben ik?) dat je beter kan zorgen dat hij niet opnieuw kristallen krijgt.
Dat lijkt mij belangrijker dan dat zijn nieren ivm zijn leeftijd langzaam slechter worden. En kristallen in de urine lijkt me ook niet geweldig voor de nieren.

En daarom adviseer ik om je te focussen op de kristallen en de nieren dmv een supplement wat te ondersteunen.
Daarnaast kun je natuurlijk Eurologist geven wat altijd goed is om de urine neutraal te houden.
Plaats reactie