EPI

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Suteruni
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2015 14:16

EPI

Bericht door Suteruni »

Goeiemorgen

Heeft iemand ervaring met een kat die exocriene pancreas insufficiëntie (EPI) heeft?
Mijn kat Maui ( 12 in februari ) heeft deze diagnose gekregen toen ik voor een senioren check up
ging naar de dierenarts en vage klachten. Af en toe diarree, huilen voor hij op de bak ging. Bloedonderzoek gedaan, urine onderzoek en ontlasting onderzoek. Uit het laatste bleek dat hij te weinig van het enzym Amylase had om zetmeel af te breken. Ik kreeg Zymoral poeder mee om door zijn eten te mengen maar dat stinkt als een gek, zelfs ik vind dat en hij at het gewoon niet of amper.
Dus online een poeder gevonden, Pancrex , reuk en smaakloos en dat eet hij wel door zijn eten.
Had de dierenarts hierover gebeld maar ze hadden er nog nooit van gehoord, zouden het opzoeken en me terugbellen maar dat hebben ze niet gedaan. Dus ik heb het maar gewoon besteld. Hij lijkt pijn te hebben, ik vermoed erge buikpijn dus ik ga morgen de dierenarts bellen voor een pijnstiller, dit vind ik zo zielig.

Tot overmaat van ramp lijkt de diarree erger te worden, vanmorgen vond ik poep tegen de muur aan, waarschijnlijk zat hij op de leuning van de bank en kon het niet meer voor lopen :(

Achteraf gezien vermoed ik dat hij dit al heel lang heeft, hij heeft jaren gehad dat hij zijn buik kaal likte maar ik dacht dat het een allergie was en later stress.......maar nu denk ik dat hij buikpijn had.

Maui is een half Bengaalse kat, woog 8.5 kilo bij de dierenarts, is van achteren ingevallen en heeft een extreem bolle buik.

elk advies is welkom, ik begin een beetje radeloos te worden nu.

groetjes
Marja
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: EPI

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
heb voor je zitten zoeken en het is meer een hondenkwaal.

hieronder twee links: eentje van diabeteskatten, daar is veel kennis aanwezig en je zou kunnen registreren en je vraag daar kunnen plaatsen.
ze zijn is mijn ervaring heel behulpzaam en hebben vast goeie tips.

en een uitgebreide omschrijving met ondermeer de tip van maagzuurremmers.

wees voorzichtig met pijnstillers en overleg goed met je dierenarts. afhankelijk van de dosis riskeer je nierschade en als je niet de combi koortsremmer/pijnstiller nodig hebt, dan zou ik voor een alternatief kiezen.

http://www.diergeneeskundigcentrumalbla ... fficientie

http://www.diabeteskatten.nl/forum/show ... php?t=3438
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Suteruni
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2015 14:16

Re: EPI

Bericht door Suteruni »

Dank je wel Adriana, het lijkt inderdaad meer bij honden voor te komen....en ik hoop maar dat ik een pijnstiller krijg die niet al te schadelijk is want dit vind ik zo zielig.
Zal mijn vraag stellen in de diabeteskatten forum al was de glucose waarde van Maui goed...

dank je wel :)
groetjes
Marja
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: EPI

Bericht door Sifra »

Heeft hij die bolle buik al lang? Ik wil je niet bang maken, maar als dat vocht is (ascites = vochtophoping in de buikholte), kan er meer achter zitten, zoals kanker.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Suteruni
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2015 14:16

Re: EPI

Bericht door Suteruni »

ook dat zit in mijn hoofd hoor :(
Suteruni
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2015 14:16

Re: EPI

Bericht door Suteruni »

kan om 10 over half 12 bij de dierenarts terecht met Maui, heb notities gemaakt en neem mee wat ik hem heb gegeven. Bedankt allemaal :)
Suteruni
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2015 14:16

Re: EPI

Bericht door Suteruni »

we zijn net een half uur terug en hij heeft als pijnstiller Dexoral 0.5 mg meegekregen, 5 dagen lang elke dag 1 tablet en daarna om de dag en als het niet goed gaat even bellen om evt de dosering aan te passen. De DA zou terug bellen wat hij het beste te eten kon krijgen. De pancrex poeder had ik meegenomen en moet volgens haar goed zijn. Ben van de stress weer van alles vergeten, notities lagen thuis. Maar goed, die vragen stel ik wel als ze belt. Zoals wat zij denkt dat het nu precies is, EPI of pancreatitis. Groetjes, Marja
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: EPI

Bericht door nellebel »

zou ook meer vragen stellen want je weet eigenlijk nu nog niets. pijnstilling is fijn voor je kat nu maar lost het probleem niet op van zijn erg bolle buik en diarree klachten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7673
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: EPI

Bericht door Rik »

Dexoral is geen pijnstiller. Ik lees her en der dat je dat zelfs NIET met pijnstillers mag geven.

Ik zie in die bijsluiter zelfs als bijwerking pancreatitis (????).

Waar wordt de Dexoral nu specifiek voor gegeven?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Suteruni
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2015 14:16

Re: EPI

Bericht door Suteruni »

ja bedankt, ik ben hier al op gewezen in de diabetes forum. De DA zei tegen mij dat het een prednison achtige pijnstiller is. Ze belt met nog terug en dan zal ik vragen waar zij aan denkt. Stom dat ik het niet gelijk heb gevraagd en mijn excuus is dat ik echt heel gestressed ben bij een DA met mijn kat, wie het ook is.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6828
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: EPI

Bericht door Dinky »

Lees inderdaad wel in bijsluiter van een DA dat het een prednisonachtig middel is: http://www.dierenkliniekmarnixstraat.nl ... xoral.html

Wees er vooral op bedacht dat het niet gegeven mag worden met NSAID. De meeste DA's schrijven namelijk novacam/metacam voor als pijnstiller en dat is dus een NSAID.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Suteruni
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2015 14:16

Re: EPI

Bericht door Suteruni »

djw Mirjam en Dinky

Hij krijgt geen andere medicatie. Misschien denkt de DA aan een allergische reactie op zymoral/pancrex...Maui heeft ook jarenlang een kale buik gehad, die likte hij kaal. Verder was hij in orde maar hij at wel de nierdieet brokjes van een kat die inmiddels helaas overleden is. Dus ik dacht allergie en ik ben gestopt met dat nierdieet uiteraard en hij kreeg weer haar op zijn buik........Hij was dol op die overleden kat maar er was ook een zeker spanning tussen hen. Dus toen dacht ik weer stress.....maar de laatste weken dacht ik weer dat hij misschien al die tijd al buikpijn had. Misschien denk ik te veel.......pfftt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6828
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: EPI

Bericht door Dinky »

Tja, onduidelijkheid vreet nou eenmaal, heel herkenbaar ;-)
Het is toch je huisgenoot en op zulke momenten zou je willen dat ze konden praten.....

Wat ik hier altijd doe is aan de da vragen of het verslag van het bezoek/consult gemaild kan worden omdat je tijdens zo'n bezoek inderdaad snel informatie mist, mede door emoties. Ze maken als het goed is toch al verslag in medisch dossier waardoor het maar kleine handeling is ;-) dan kan je het daarna rustig teruglezen waar de da aan denkt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Suteruni
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2015 14:16

Re: EPI

Bericht door Suteruni »

oh dank je wel , die heb ik nog nooit gehoord. Wel om een ander mee te nemen maar dat werkt ook niet echt. Het gaat dan om mijn kat en ken hem/haar als de beste dus dan komt het toch op jezelf aan. En je bent dan zo betrokken dat het ook in je nadeel kan werken. Maui lijkt op te knappen, hij heeft bijna heel de avond geslapen en wel op de stoel achter de pc dus ik heb hem maar met rust gelaten. Hij is rustiger en meer alert, valt gewoon op. Dus ik heb goede hoop, in ieder geval voor nu.
Plaats reactie