Bandit dieetvoer: wel of niet goed?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Bandit dieetvoer: wel of niet goed?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb laatst Bandit dieetvoer voor suiker- blaas- en nierproblemen gekocht. Ik heb net een beetje aan mijn Bengaal Dali met (nog niet al te ernstig) nierfalen gegeven, en hij heeft het in één keer opgegeten.
Ik heb op dit forum gezocht naar ervaringen met Bandit, maar de positieve en negatieve meningen/ervaringen buitelen over elkaar heen. Met name het gegeven dat er rundvlees in de Bandit voeding zit wordt door sommigen als onwenselijk voor nierpatienten gezien. Eiwitgehalte is 15%, maar volgens Bandit gaat het vooral om het soort eiwit, en niet zozeer om het gehalte.

Dus ik sta in tweestrijd. Is het nu wel of niet vertrouwd om Bandit aan mijn katten te geven?

Bedankt!
Erik + Dali & Gaudi
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bandit dieetvoer: wel of niet goed?

Bericht door Dinky »

Ik kwam dit document nog tegen op internet: http://www.banditvoeding.nl/pdf_bestand ... rdieet.pdf

Bandit nierdieet is samengesteld door Tannetje Koning. Misschien dat je contact op kan nemen met haar praktijk? http://www.centrumoase.nl/pages/20/voorstellen/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bandit dieetvoer: wel of niet goed?

Bericht door Adriana »

katten zijn gebouwd op muis en gevogelte.
dat is voer met veel ballast, vocht en matig eiwitgehalte en voorverteerde plantaardige maaginhoud. en in het geval van muis redelijk wat vet.
kip is in nierdieet de aanbevolen vervanger, geen varken of rund of paard of schaap .. en vis ben ik nog niet uit. eidooier beetje gestold/halfrauw kan wel.
te veel fosfor in rood vlees, varken (beaphar) is slecht voor gewrichten en rundvlees en lever (hill's a/d) zijn zwaar te verteren.

heb ooit bij een nierpatient enige weken rauw vlees (kip) gevoerd met voor en na bloedonderzoek.
en ben daar onmiddellijk mee gestopt bij het zien van de resultaten van het tweede bloedonderzoek.
juichende verhalen op barfplaats waren inspiratie daarvoor..
later heb ik nog eens heel kritisch gelezen en zag geen waardes bloedonderzoek. pb's over hoe het beviel en hoe het afliep werden niet beantwoord of nietszeggend.
tannetje koning reageerde nauwelijks en vaag, bovendien kreeg ik alleen haar teksten/theorie en geen goeie antwoorden met steekhoudende argumenten als reactie op mijn vragen.
en oh, ja, sindsdien woedt de discussie voort met de voors en tegens. maar hier zijn we genezen en nooit meer..
pietseltje rauwe kip met ipakitine voor de enzymen, maar mijn beginnende nierdieren vreten gras en daar zitten naast enzymen heel veel goeie onbewerkte stofjes in. blijft af en toe een drol hangen maar verder zie ik geen verterings-problemen en ik neem aan dat de voedingsstoffen uit gras voor een deel vrijkomen in het verteringsproces. en stukje half rauwe eidooier gaat er af en toe ook wel in.

zie intussen link van mirjam en ga daar nog even doorheen lezen..
heel verhaal bij tannetje over de behandelmethode tight regulation van suikerkatten.. dat is voor de gemiddelde behandelaar in Nederland niet uit te voeren want die insuline is nauwelijks verkrijgbaar.
terwijl het personeel van een suikerkat het al moeilijk genoeg heeft.
:icon_shifty: geen woord over lantus, een makkelijk verkrijgbare insuline die bij suikerkatten veel beter werkt!
en op haar website voor zover ik zie niks over een behandeling van nierkatzels.. nee, ben geen fan van tk..

heb intussen last van maagzuur bij het lezen van het juichende verhaal over bandit. wordt aanbevolen voor hond èn kat maar de gegevens onderin zijn alleen voor hond. heeft ook vier poten ja..
en er staan pertinente onwaarheden in zoals vaak meer afvalstoffen bij plantaardige eiwitten en dat is niet zo.
ik vind dit behoorlijk misleidende tekst, zou niet moeten kunnen of mogen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Bandit dieetvoer: wel of niet goed?

Bericht door Ilone »

Moet een nierpatientje niet juist minder eiwitten binnen krijgen?
In eigeel zit namelijk meer eiwitten dan in het eiwit zelf.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bandit dieetvoer: wel of niet goed?

Bericht door Adriana »

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... tamines/E/
qua onbewerkte en goed opneembare voedingsstoffen is eigeel niet te evenaren en over hoeveel gram hebben we het?
het gaat bij nierpatienten vooral om de kwaliteit van de eiwitten.
eigeel is o.a. een goede bron van vits b, iets waar nierkatzels nog wel eens een tekort aan hebben.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Bandit dieetvoer: wel of niet goed?

Bericht door Ilone »

Nou heb ik me er nooit zo in verdiept, maar vitamientjes kunnen ze dan ook ergens anders in krijgen. Ik zou er persoonlijk eerder voor kiezen om dan een vervanger te zoeken waar ook vits inzitten ipv extra eiwitten via de dooiers.
Maar goed, een ieder doet het toch anders ;-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bandit dieetvoer: wel of niet goed?

Bericht door castratenkoor »

Een eiwit-bom aan een nierpatient geven zou ook mijn keuze niet zijn. Niet voor niks is het eiwitgehalte in niervoeding lager. Je zou hooguit 1 ei kunnen verdelen over zeg maar 6-10 katten - gezonde katten dan nog wel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bandit dieetvoer: wel of niet goed?

Bericht door castratenkoor »

Nog even omgerekend per kg mens/dier - gewicht. Dan zou een mens in een keer 18 eieren moeten eten, om per kg evenveel eiwit binnen te krijgen als wanneer je een kat een heel ei geeft. Gerekend 5 kg kat en 90 kg mens. Kan me toch werkelijk niet voorstellen dat dat gezond is........
Dus in plaats van 1 ei over 6-10 gezonde katten zou je nog eerder denken aan 1 ei over 15 katten te verdelen. Mits de katten alle 15 gezond en onder de 8 jaar zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bandit dieetvoer: wel of niet goed?

Bericht door Adriana »

Adriana schreef:.. en stukje half rauwe eidooier gaat er af en toe ook wel in...
;-) dit is wat er in mijn bericht stond.

de hoeveelheid eiwit per eidooier is 16 gr per 100 gram. (zie link voedingsmiddelenoverzicht hierboven)
een gemiddelde eidooier weegt < 20 gram, dus laten we 20 gram voor het gemak aanhouden.
eiwithoeveelheid per hele eidooier is een vijfde van 16 is ongeveer 3 gram.
bij een klein stukje eidooier zit je dus ruim onder 1 gram.. hoezo eiwitbom..?

zit vaak ei in droog nierdieet en redelijk wat plantaaardige eiwitten.
vitamines/mineralen in hun natuurlijke vorm (dus niet gekookt, niet nagemaakt) zijn beter opneembaar
en dat is niet mijn mening maar gewoon een feit gebaseerd op onderzoek en ervaring.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bandit dieetvoer: wel of niet goed?

Bericht door castratenkoor »

Deze discussie hebben we vaker gevoerd en nee eens worden zullen we het daarin nooit ;-).

In mijn optiek is ook een halve gram eiwit een eiwitbom voor een kat, zeker voor een nierpatiënt.
Wil je het veilig houden zou je 1/15-de eigeel kunnen geven. Een mespuntje. Maar blijft voor mij onlogisch een kat extra eiwit te geven terwijl hij dieetvoer krijgt met speciaal verantwoord weinig eiwit.
Extra eigeel aanbieden is een onnodige aanslag op de nieren.

Om terug te komen op de oorspronkelijk vraag van ts - Bandit dieetvoer kan ik niks zinnigs over zeggen, ik heb er geen ervaring mee. Alleen ervaring met Hill's en RC - dieetvoer. Dat zijn toch de merken waar ik persoonlijk het meest vertrouwen in heb als het op dieetvoer aankomt. Wat Bandit betreft zou het mijn keuze niet zijn, puur op gevoel omdat het rundvlees bevat.

Maar voorkeur voor Hill's en RC, dat is puur persoonlijk en een kwestie van gevoel. Nou ja meer dan gevoel, ook wel redenatie. Ik ben ervan overtuigd dat die bekende duurdere merken meer tijd en energie in research, onderzoek en ervaring hebben zitten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Bandit dieetvoer: wel of niet goed?

Bericht door Paasnini »

Sorry maar ik moet wel een beetje glimlachen om de reacties. Als ik een nierkat heb en die eet graag Bandit dan stap ik acuut over. Ik heb mijn htk poes lange tijd op Bandit wildmix gehad en vind het super.
Er is een belangrijke kanttekening wat mij en mijn (pro-vers)dierenarts betreft, katten van 10+ niet meer overzetten op vers, daarbij zie je dat de nieren het zwaar krijgen. Maar ja wat is het alternatief? Brokken zijn funest voor een nierkat, het enige alternatief is dan de kat overzetten op compleetnatvoer nierdieet. Ga je bij de samenstelling kijken zul je ontdekken dat dat vooral uit plantaardigeiwit bestaat (licht verteerbaar uhhuh) een kat kan nog steeds velen malen beter dierlijkeiwit verteren dan plantaardig maar gezien er veel onderzoek naar is gedaan en de kat meer vocht binnenkrijgt is het niet verkeerd.
Maar wees blij dat je kat het lekker vind en wat mij betreft lekker laten genieten. Het is ook nog biologisch, leuke bijkomstigheid.
Plaats reactie