Help: welk voer moet ik kiezen?!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
slien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mei 2013 15:29

Help: welk voer moet ik kiezen?!

Bericht door slien »

Hoi allemaal,

Ik heb een gecastreerde kater van 2,5 jaar. Hij heeft van kleins af aan Royal Canin gekregen (eerst babycat en kitten, daarna sterilised). De kat bij mijn ouders thuis heeft altijd RC gekregen en is hier heel oud mee geworden, dus ik heb destijds eigenlijk ook meteen voor RC gekozen. Mijn kat krijgt 's morgens en 's avonds brokjes. Hij eet het graag, zeurt tussendoor niet om eten en zijn ontlasting stinkt niet. Hij plast en poept regelmatig. Wel vind ik de keutels een beetje aan de harde kant en zijn ze ook vaak heel donker van kleur. Ik weet niet of dit normaal is. Hij krijgt in principe alleen droogvoer. Af en toe natvoer (van Almo Nature) als traktatie. Ook heeft hij veel dorst naar mijn mening. Er staan meerdere bakjes water in huis (bij zijn eten en in de wasbak in de keuken), maar drinkt het liefst uit de kraan. Iedere x als ik naar de keuken of badkamer loop, springt hij dan ook in de wasbak om te drinken.

Omdat ik Royal Canin redelijk duur vind en me afvroeg of het wel écht zo'n goed voer is (en niet alleen hoog in prijs) ben ik me gaan verdiepen in kattenvoer. Hierdoor kwam ik erachter dat graanvrij voer met een hoog percentage vlees veel beter moet zijn. Ik heb Almo Nature besteld (helaas toch niet helemaal graanvrij kwam ik daarna achter, wel hoger percentage vlees dan RC) en dit gemengd met de RC sterilised in verhouding 25%-75%. Ik was van plan om de brokjes als 'hoofdvoer' te geven en 2 a 3 x per week een blikje natvoer omdat Almo Nature een gecombineerde voeding aanraadt. Dit leek me ook wel goed omdat m'n kat zoveel dorst heeft. Tot nu toe moet hij helaas niets hebben van de nieuwe brokjes. Eerst liet hij de (gemengde) brokjes staan. Nu begint hij er langzaam van te eten, maar hij laat de Almo Nature brokjes grotendeels liggen. Het natvoer van Almo Nature vindt hij wel heerlijk.

Omdat hij de brokjes (nog) niet echt met plezier eet, ben ik weer verder gaan zoeken. Ik heb de prijzen van meerdere merken op Zooplus vergeleken aan de hand van het aantal g dat een kater van 4kg per dag nodig heeft. Ik ben hierbij uitgegaan van de voordeligste aanbiedingen.

ALMO NATURE - 55g = €0,22 per dag
ROYAL CANIN STERILISED - 60g = €0,27 per dag
APPLAWS - 50g = €0,30 per dag
TASTE OF THE WILD - 60g = €0,34 per dag
PORTA 21 - 100g = €0,40 per dag
NUTRIVET - 80g = €0,42 per dag

Andere merken als Acana, Orijen e.d. vond ik te duur worden, dus deze heb ik niet erbij gezet. De graanvrije brokjes van Porta 21 leken me goed en goedkoop, maar uiteindelijk blijkt het dus toch 'duur' omdat je er ook meer brokjes van moet geven. RC blijkt dus toch niet zo heel duur te zijn in verhouding, mits je de aanbieding van 10 kg + 2kg gratis koopt.

Morgen krijg ik een kitten erbij. De brokjes van Applaws, Taste of the Wild en Nutrivet zijn zowel voor kittens als voor volwassen katten. Dit leek me wel handig, omdat ik bang ben dat ze uit elkaars bakjes gaan eten. Ik heb Almo Nature voor kittens en Royal Canin Kitten al thuis staan, maar zou uiteindelijk het liefst beide katten op hetzelfde voer hebben.

Ik zie door de bomen het bos niet meer door het ruime aanbod en de verschillende meningen. Wat raden jullie aan / wat zijn jullie ervaringen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help: welk voer moet ik kiezen?!

Bericht door castratenkoor »

Je zou ook Purizon en Granatapet brokken kunnen proberen. Het is een kwestie van uittesten, wat eten ze goed en waar doen ze het goed op. Royal Canin Sterilized zou ik afraden, liever geen light varianten of sterilized varianten. Daar wordt als maagvulling teveel granen in verwerkt. Met risico op blaasgruis.

Ik zou wel elke dag natvoer geven, het kitten liefst 3 x daags tot hij 5-6 maanden is. Daarna afbouwen tot 1 x daags.
Daarna 1 x daags b.v. ieder een half blikje van 85 gram.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Help: welk voer moet ik kiezen?!

Bericht door Cerna »

Wanneer je het kitten kittenvoer gaat geven loop je een groot "risico" dat gecastreerde kater (naam?) hier ook van gaat eten want dat vinden ze erg lekkere brokjes. Nu is dat op zich geen ramp alleen kan kater er dikker van worden wanneer hij het te lang krijgt en daarom zou ik deze fase gewoon overslaan en beide volwassenbrokjes geven. Daar wordt het kitten ook gezond groot op.

Ik geef zelf ook Royal Canin en mijn 5 katten vinden het heerlijke brokjes en ze zitten prima in hun vel. Ik zie dan ook geen reden om hier vanaf te stappen en ik zou je willen adviseren om nu niet teveel te experimenteren met ander voer want dat is toch een stressfactor voor de kat. En de komst van een kitten waar hij vast niet op zit te wachten, geeft al meer dan genoeg stress.
En wanneer het dan over een tijdje weer rustig is in huis, zou ik een ander smaakje van RC proberen (mijn katten eten Exigent Savour Sensation, Brits Korthaar, Fit en Sensible en de ene keer is het ene bakje in een mum van tijd leeg en de andere keer een ander bakje. Verandering van spijs doet goed eten :smile: )

Daarnaast - zoals Dinie ook zei - natvoer, 1 of 2x daags. Porta 21 heeft ook hele lekkere smaakjes en Almo mousse vinden ze hier ook heerlijk.
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Help: welk voer moet ik kiezen?!

Bericht door Paasnini »

Ik zou voor Nutrivet gaan, geschikt voor alle leeftijden.
Dorien66

Re: Help: welk voer moet ik kiezen?!

Bericht door Dorien66 »

Onze heren eten al van jongs af aan Applaws en we zijn daar allemaal heel tevreden over. Daarnaast vangen ze (heel erg veel) muizen en krijgen ze 's avonds gezamenlijk 1 zakje natvoer voor het lekker. Dat natvoer maak ik nog wat natter met heet water, vooral voor de geur. Ik zie ze buiten veel drinken, dus op zich maak ik me daar niet zo'n zorgen om.
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Help: welk voer moet ik kiezen?!

Bericht door poezeloes »

Ik ben eigenlijk wel heel tevreden van Sannabel, wat ik bij zooplus bestel.
Ze eten het hier alle 3 graag en je hebt er veel varianten in om eens te wisselen.
groetjes Poezeloes
Famke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jul 2015 22:15

Re: Help: welk voer moet ik kiezen?!

Bericht door Famke »

Katten kunnen heel moeilijk doen met voer. Sommige katten vertikken het om graanvrije brokken te eten. Hier gaan ze in hongerstaking als ik een ander brok aanbied.
Wat een goede brok is, is voor elke kat anders.
Plaats reactie