Overmatig likken aan de anus en penis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Overmatig likken aan de anus en penis

Bericht door ErikPhilippus »

Onze Bengaal Gaudi is een week of twee begonnen met het uitvoerig likken onder de staart, met name na een bezoek aan de kattenbak. Eerst dacht ik dat het vooral de penis was die werd schoongelikt, dus ik heb de urine laten bekijken. Wel wat verhoogd leukocyten, en een te laag soortelijk gewicht, maar geen gruis of bloed. Sinds een paar dagen krijgt hij 2 x ½ pilletje spasmoglucinol.

Het gelik werd steeds opvallender, nu lijkt vooral de anus het doelwit te zijn. Meestal na pissen en/of poepen, maar ook wel daarvoor. Gisteren voor alle zekerheid een foto laten maken, was niks bijzonders op te zien. Vanmorgen weer urine opgevangen, dat wordt straks op kweek gezet. (viel me wel op dat er een heleboel schuim op de urine zat deze keer)

Gaudi zit niet te persen als tie moet plassen, miauwt ook niet. Ook poepen gaat goed voorzover ik kan waarnemen. De poep is niet hard, ziet er normaal uit, geen slijm ofzo. Toch zit 'm iets duidelijk dwars. Hij is ook hangerig, beetje sloom, en voor een notoire smikkelkont eet hij nu opeens een stuk minder makkelijk.

De dierenarts zit aan stress te denken - ik weet het niet.
Iemand een idee wat er met Gaudi aan de hand is?

Groetje's,
Erik, Dali & Gauid
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Overmatig likken aan de anus en penis

Bericht door BloemTetsu »

Poging 2: Naast blaasproblemen, verstopping (ook omdat hij minder eet), wormen en edit: misschien anaalklieren.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Overmatig likken aan de anus en penis

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, Gaudi blijkt dus een abces in een anaal-klier te hebben.
Is leeg gedrukt en schoongemaakt. Ik hield Gaudi vast, terwijl hij het uitgilde van de pijn.
Hij heeft antibiotica voor 7 dagen, en als het nodig is, pijnstiller (tramadol).
Vanavond zag Gaudi er al weer een stuk beter uit, en heeft ook niet meer zitten likken onder z'n staart.
Ik denk dat de druk (en de pijn) er nu af is.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overmatig likken aan de anus en penis

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het probleem is opgelost. Hopelijk is het helemaal over na de kuur en komt het ook niet meer terug.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Overmatig likken aan de anus en penis

Bericht door ErikPhilippus »

Vanochtend ontdekte ik dat Gaudi flink had overgegeven, met een intact bolletje easypil met het stomorgyl pilletje er nog in.... Klaarblijkelijk gaat easypil zonder te kauwen naar binnen, en signaleert de maag de stomorgyl. En hij heeft nog 6 dagen te gaan....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overmatig likken aan de anus en penis

Bericht door Adriana »

heb je al eens capsules (apotheek) geprobeerd?
en 'slikt' hij tramadol? schijnt smerig spul te zijn en ik heb het er nog bij geen enkele kat ingekregen. hier gebruiken we onsior als het echt nodig is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Overmatig likken aan de anus en penis

Bericht door Cerna »

Stomorgyl is een hele smerige antibiotica en wordt voornamelijk gebruikt bij tandvleesproblemen. Ik had een kat die zonder problemen pillen slikte en ook tandvleesproblemen kreeg. Het was een drama om de pil naar binnen te krijgen.

Misschien kun je een ander soort vragen? (Doxoral bijvoorbeeld? Dat kun je fijnmaken en door een klein beetje eten doen of wanneer hij daar niet intrapt het eten met pil op papdikte overdoen in een opengesneden 5 ml. spuitje en dan naar binnen zien te krijgen, dwangvoeren dus maar dan met 1 spuitje :smile: ). En anders zijn er ook nog injecties.
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Overmatig likken aan de anus en penis

Bericht door Paasnini »

Indicatie Stomorgyl: bacteriële infecties in mondholte, speekselklieren, huid of osteomyelitis, veroorzaakt door spirochaeten, fusobacteriën en gram positieve kokken. Aanvullende behandeling bij infecties van het spijsverteringskanaal en parasitisme bijvoorbeeld bij giardia.
Plaats reactie