poep en penetrante lucht aan de achterkant, help!

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Rianne1991
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2015 07:52

poep en penetrante lucht aan de achterkant, help!

Bericht door Rianne1991 »

Goedemorgen allemaal,

Ik kom hier een beetje binnenvallen, maar zit best wel met mijn handen in het haar dat ik me hier heb geregistreerd omdat hier veel mensen met verstand van katten zitten. Ik hoop dan ook dat ik mijn bericht in het juiste subforum heb geplaatst.

Ik heb al sinds 2,5 jaar 2 katten. Een poes en een kat, beide gecastreerd/gesteriliseerd.
Één daarvan is een langharige poes. Ik weet gewoon niet meer wat ik ermee aan moet. Ze heeft sowieso al vaak poep in haar vacht zitten. Ik krijg dit er gewoon met geen mogelijkheid uit. Het plakt en zit helemaal in de vacht. Ik mag er ook niet echt aan zitten. Probeer vaak met een lauw washandje het iets schoon te maken maar krijg er dan maar een klein beetje uit.

Het allergrootste probleem is dat ze een mega vieze penetrante lucht bij haar kontje draagt. Het is echt niet te harden, zo smerig. Ik ben al eens naar de dierenarts geweest en die zei dat het poeplucht was. Vond het een beetje apart luchtje voor poep maar goed de DA zal het wel weten. Had er mijn bedenkingen bij. Nou kwam ik onlangs bij de trimsalon en zij vertelde mij dat het geen poep lucht was, maar soort sproeilucht ofzo? Ze sproeit overigens niet in huis want je ruikt het alleen als ze van de bank springt en langs je langs.

Ze likt er heel veel aan, dus echt gelukkig zal ze er niet mee zijn. Ik moet bijna overgeven van de vieze lucht. En ik kan heel wat hebben!

Ze krijgt sochtends een mini beetje blikvoer, echt heel minimaal. 1/8 van die hele kleine blikjes.
Dan krijgt ze op 3 momenten purina one brokjes voor gesteriliseeerde katten. En af en toe een tussendoortje.
Ik heb hiervoor altijd royal canin gevoerd en had het idee dat de poepvacht minder werd door het wisselen na een tijdje maar helaas laatste tijd is dit weer terug.

Kan die penetrante lucht ergens mee te maken hebben? Is hier wat aan te doen?
Ik hoop zo erg dat iemand hier misschien iets weet hoe ik het kan voorkomen of wat het zou kunnen zijn.

Alvast super bedankt voor het lezen!

Groet, Rianne
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: poep en penetrante lucht aan de achterkant, help!

Bericht door castratenkoor »

Doet me denken aan anaalkliervocht. Ik heb een Pers gehad en die werd heel boos als ik haar ging kammen. Dan sproeide ze anaalkliervocht, echt heel smerig. Dat is een andere stank dan poep.

Toch zou ik je adviseren beter voer te gaan geven. Purina is geen beste kwaliteit en daar krijgen ze ook stinkende poep van. Als de ontlasting in haar vacht blijft hangen is het sowieso te dun.

Je geeft haar 1/8 blikje. Wat doe je dan met de rest van het blik? Als het langer dan 24 uur open is, gaat de kwaliteit hard achteruit. Dat moet echt binnen een dag op zijn. En in de koelkast in bakje met deksel bewaard worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Rianne1991
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2015 07:52

Re: poep en penetrante lucht aan de achterkant, help!

Bericht door Rianne1991 »

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb 2 katten dus doe 2 dagen met 1 blikje. Bewaar ik dicht in een plastic zakje.
Is er iets te doen aan anaalkliervocht?
En welk brok voer raadt jij mij aan?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: poep en penetrante lucht aan de achterkant, help!

Bericht door castratenkoor »

Oei dat is heel lastig een goede brok aan te raden. Er is heel veel te koop. Vaak een kwestie van uitproberen. Kijk eens bij Zooplus bij de A-merken. Ik ben zelf ook nog zoekende - ik was erg tevreden over Hill's Nature Best, maar dat gaat uit de handel heb ik vernomen. Je kunt b.v. Granatapet proberen. Wel eerst mengen met het voer wat ze gewend zijn anders raken de darmen juist extra van slag.

Of een speciaalvoer voor katten met gevoelige darmen.

Nee er is weinig te doen, als anaalklieren verstopt zitten kan de dierenarts ze leegdrukken. Maar dat was bij mijn Wendy* niet het geval en bij jouw poes ook niet denk ik, anders zou ze er niet mee sproeien.
De geur is weeïger en zoeter dan poep zeg maar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
broetjes2015

Re: poep en penetrante lucht aan de achterkant, help!

Bericht door broetjes2015 »

Ik denk inderdaad ook dat je het anaalkliervocht ruikt, dat is echt een hele smerige penetrante lucht.

Ik geef mijn katertjes trouwens ook Purina One voer en ze hebben geen stinkende poep en hun vacht is heel erg gezond.

Maar als jouw kat zoveel poept en het steeds in de vacht heeft hangen dan zou ik inderdaad eens brokken voor gevoelige darmen proberen en misschien ook de haren rond de kont wat weg knippen zodat het er minder snel in gaat kleven?
Rianne1991
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2015 07:52

Re: poep en penetrante lucht aan de achterkant, help!

Bericht door Rianne1991 »

Bedankt !

De da zei dat de anaalklieren niet verstopt zaten inderdaad.
Zal eens kijken voor andere brok maar mijn andere kat doet het er prima op. Kan ik hem ook brok geven tegen gevoelige darmen? Beide apart geven is namelijk moet echt een optie..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: poep en penetrante lucht aan de achterkant, help!

Bericht door nellebel »

die brok mogen ze allebei wel hebben. langzaam overstappen, niet ineens want dan kunnen ze ook darmproblemen krijgen. en misschien evengoed even kontje kaalscheren want die lucht van die poep die nu blijft hangen lijkt me ook niet fijn. ook niet voor je kat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Rianne1991
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2015 07:52

Re: poep en penetrante lucht aan de achterkant, help!

Bericht door Rianne1991 »

Ok bedankt!

Ja dat doe ik al zo af en toe maar ik kan dit niet iedere week gaan doen.. binnen paar dagen zelfde liedje.
Aan die penetrante lucht kan ik dus echt niks aan doen?
broetjes2015

Re: poep en penetrante lucht aan de achterkant, help!

Bericht door broetjes2015 »

Nee helaas kun je aan die lucht van de anaalklieren niks doen maar als de haren rond zijn kont weg zijn dan kan dat al veel schelen want dan kan daar geen viezigheid in blijven hangen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: poep en penetrante lucht aan de achterkant, help!

Bericht door Dinky »

Normaal zorgt de ontlasting volgens mij voor bepaalde druk op de anaalklieren?
Wanneer ontlasting te dun is verdwijnt deze werking. Het kan dus zijn dat als de ontlasting steviger wordt de anaalklierlucht ook minder wordt?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: poep en penetrante lucht aan de achterkant, help!

Bericht door Ilone »

Hoe poept ze verder? (typ ik terwijl ik aan mijn lasagne zit :lol: )
Is het dun,breiig of stevig?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Rianne1991
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2015 07:52

Re: poep en penetrante lucht aan de achterkant, help!

Bericht door Rianne1991 »

Ze poept verder goed. Ik hen gister de royal canin sensibele besteld voor gevoelige darmen. Eens kijken hoe dat bevalt.

Verder ben ik vandaag toch maar voor de zekerheid naar de dierenarts geweest en way blijkt. . Toch een ontsteking. Kontje geschoren en bleek ook heel rood te zijn. 1 anaalklier zakje was leeg en de andere was normaal. Dus die zaten niet verstopt.
Heb nu ab gekregen (echt mega pillen) en een shampoo waarmee ik de vullen moet schoonmaken over 5 dagen.
Daarnaast was ze 1 kg aangekomen binnen een half jaar tijd dus ze moet ook op dieet.
Da gaf aan dat ik het beste een portie brok kan vervangen Door nat voer. Dus 2 x nat voer en 2x brok.

Over 10 dagen nieuwe controle!
Plaats reactie