Nierpatienten Dalí en Gaudí

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Moni3
Huiskat
Huiskat

Re: Nierpatienten Dalí en Gaudí

Bericht door Moni3 » 14 mei 2019 10:28

ErikPhilippus schreef:
14 mei 2019 09:48

.........Inmiddels krijgt Gaudí een fijne likbeurt van Oscar. Ach, dat mannetje doet zo z'n best....
Ach wat zoet....

Klinkt heel aannemelijk dat het aan de geur zou kunnen liggen. Ben benieuwd of de oplossing werkt.
Moni, hofdame van Kees, (een Grand Old Lady uit 2004)

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik » 14 mei 2019 10:45

ErikPhilippus schreef:
14 mei 2019 09:48
Ik heb er nog over lopen nadenken. Ik denk dat het iets met geur te maken heeft. Nu schoot me te binnen dat ik de eerste keer dat Gaudí aan het klieren was, hij ook stond te flehmen. En Oscar heeft gisteren een bakje runderhart gegeten, en een paar dagen geleden een portie kippenhartjes - misschien dat hart een specifieke geur aan de ontlasting geeft? Ik zal een tijdje geen hart meer geven in ieder geval.
Ik ben benieuwd of het dat is. Dan zou het later, als je weer wel kippenhartjes en runderhart geeft, weer voor moeten komen.

Of Gaudí was niet helemaal in zijn hum en had iets nodig om het af te reageren.
Inmiddels krijgt Gaudí een fijne likbeurt van Oscar. Ach, dat mannetje doet zo z'n best....
Blijft dan toch weer een heerlijk jong :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 16 mei 2019 13:38

Ben net even langs de DA gegaan met Gaudí, hij heeft bij tijd en wijle toch last van z'n linkeroor. Daar is in het verleden ook al naar gekeken, maar nooit iets kunnen vinden. Ook nu kon niet een oorzaak gevonden worden, er is zelfs iets van z'n oorschelp afgeschraapt om te kijken of er onderhuids iets van een mijt zou zitten - niet dus.

De DA noemde ook een poliep als mogelijkheid, en toen ging me een licht op. Sinds een paar weken maakt Gaudí soms snurk-geluidjes, dus dat zou ook een aanwijzing kunnen zijn voor een keel-poliep. Maar ja, om dat te kunnen zien, moet er dieper gekeken worden en/of een CT scan, dus onder verdoving. Gaan we niet doen, althans niet nu gezien het geringe ongemak dat Gaudí hiervan heeft.

Ik heb wel spul meegekregen om de oren goed schoon te maken en te houden, dat kan de jeuk verminderen. That's all.

Groetjes,
Erik
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)
Kattenpaleis

nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel » 16 mei 2019 18:55

Het blijft een teer breekbaar mannetje, tenminste dat lijkt. Ondertussen is die sterke kerel er nog steeds. Kom op Gaudi, still standing

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 17 mei 2019 08:54

Ja, je merkt aan alles dat het een oudje is, hij heeft een prachtig, maar ook breekbaar koppie - maar Gaudí is zeker ook een kater met een sterk gestel, want anders zou hij het niet zo lang volhouden. Zijn volle neef Beertje is een jaartje ouder, en dat is bij mijn weten de oudste Bengaal in Nederland.

En dat hij een paar dagen geleden Oscar zo belaagde, duidt ook niet op een zwakheid :-), want Oscar is hem natuurlijk in fysiek opzicht verre de baas. Ik heb trouwens weer de kappen op de bakken gezet, want volgens mij is het allemaal weer verleden tijd. Ik denk dat ik wel in de goede richting zat met het verdenken van de geur van Oscar z'n urine.

Wat ik dus niet begrijp, is dat de hoeveelheid urine van Gaudí zo is verminderd. Ook vanmorgen lagen er maar een paar normale tennisballen in de bak, en was de totale oogst na het scheppen van alle bakken minder dan de helft vergeleken met een maandje terug. Toen lagen er echt gigantische plassen in de bak, dus hoe het nu kan dat dat zo is verminderd: ik zou het niet weten. Zal binnenkort eens wat urine opvangen, benieuwd naar vooral het SG. Tja, is iets genormaliseerd, en zit je je daar weer zorgen om te maken, haha.

Hij is trouwens wel een enorme pietje precies. Ik had de keramische drinkfontein vanmorgen schoongeboend, en van vers water voorzien, en meteen kwam Gaudí drinken. Ik moet 'm blijkbaar dus nog vaker schoonmaken...
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)
Kattenpaleis

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 17 mei 2019 14:39

Inmiddels is het weer helemaal koek en ei tussen de twee heren:

Afbeelding

Afbeelding
Kattenpaleis

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky » 17 mei 2019 17:33

Wat is het toch ook een heerlijk stel ;-)
Mirjam & Dinky (02-07-2006)

Dinky's Album

Sansan
Jaguar
Jaguar

Bericht door Sansan » 17 mei 2019 17:35

Stapelen!!! Maffe heren zo.

Fotokonijn
Poema
Poema

Bericht door Fotokonijn » 17 mei 2019 19:39

Scheelt weer in de mandjes. :grin:
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)

Dushizenn
Huiskat
Huiskat

Bericht door Dushizenn » 17 mei 2019 19:50

Geweldig hoe ze zo liggen! Maffe beesten!

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik » 20 mei 2019 11:38

Dat ligt toch niet gemakkelijk Oscar !!
(Maar wel lekker zacht :lol: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel » 20 mei 2019 11:41

stapelvoordeel
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie

Zotvanpoezen
Panter
Panter

Bericht door Zotvanpoezen » 20 mei 2019 13:51

Haha, grappige foto van Oscar op Gaudí! Opa Gaudí vind het blijkbaar niet erg om verpletterd te worden.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)

Esmeray1983
Poema
Poema

Bericht door Esmeray1983 » 20 mei 2019 14:33

Haha hoe schattig is dat!! 🤗😂
Ik zit hier ook met dat lichte snurkgeluidje bij Simba, wij krijgen donderdag de da op bezoek thuis, ook ivm een iets verdikte onderlip en jeuk aan haar hele hoofdje.
Wij hebben haar oortje ook al tig keer na laten kijken en ook niets.. helpt het oorspulletje bij jullie? Ik heb nu honingzalf omdat het oortje wel schoon lijkt, sinds gisteren mee begonnen.

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 21 mei 2019 16:01

Vanmorgen was ik de bak aan het schoonmaken, met een wachtende Gaudi ernaast. Dus ik dacht: ik vang gelijk wat urine op, gaat in één moeite door. Buisje weggebracht naar de DA, en ik krijg net de uitslag.

Z'n nieren gaan toch langzaam maar zeker achteruit, helaas :-(. UPC ratio is aanzienlijk gestegen, van 0,52 (mei 2018) naar 1,1 nu. Dus toch veel eiwitverlies via de nieren. Daarmee samenhangend, is het SG is gedaald van 1,022 naar 1,017, dus nog een beetje wateriger geworden. De pH is 6,2, dus dat is goed.

Wat ik nog steeds niet kan verklaren, is dat in een paar weken tijd de hoeveelheid urine die hij dagelijks in de bak deponeert zo'n beetje is gehalveerd.

We gaan volgende week de bloeddruk nog een keer bepalen, want het zou kunnen dat die toch weer gestegen is - ik hoor 'm regelmatig 's nachts en in de vroege ochtend weer balken. En aangezien hij van Semintra destijds slechter ging eten, zouden we nu Fortekor kunnen proberen - maar dat bespreek ik volgende week dinsdag wel.

Verder gaat het goed met het oude manneke, met kunst en vliegwerk krijg ik er meestal voldoende natvoer in, het gewicht is stabiel op 4,1 kg. Hij is relaxed, ligt vaak heerlijk spinnend op schoot, en z'n vacht ziet er goed uit. Dus vooralsnog geniet hij van een heerlijke oude dag - en ik probeer er maar niet teveel aan te denken dat het een keer over is :-(.

Groetjes,
Erik
Kattenpaleis

Plaats reactie