Welke fokker? 1 kitten of 2? Ik weet het niet meer

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Rik »

Inderdaad liefst geen halsband. Dat geldt dan ook voor vlooienband e.d. Tevens staan savannahs bekend om hun grote sprongvermogen en nieuwsgierigheid. Nu weet ik niet hoeveel er nog van de serval in zit en ze inderdaad 2,5 meter hoog kunnen springen vanuit stand, als ze straks wat ouder zijn. Maar bij het afzetten van de tuin moet je dus echt elke kleine centimeter controleren. Anders vindt je ze toch een keer in de vogelkooi van de achterburen terug :shock:

Zo... dat is een hele lijst aan het worden :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door BloemTetsu »

En uitkijken met bomen in de tuin.
Deze afscheiding (oude foto) hield mij kat niet tegen.
Afbeelding
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Wat een tips allemaal, super bedankt!

Pff negeren als ze in mijn gordijnen hangen? Weet niet of ik dat kan hoor,, kijk het wel even aan anders haal ik ze er wel af en leg ik ze op zolder. Zijn op maat gemaakte gordijnen van de speciaalzaak, zal dan wel een beetje pijn doen als die binnen een week helemaal kapot zijn.

Dat van die knoflook wist ik helemaal niet.. Ik gooi dat echt overal doorheen dus moet maar flink gaan oppassen, en even die lijst door gaan nemen. En die kantelramen was k me wel al aan het bekijken wat dat voor kwaad kon.. Maar hoe zetten jullie dan de raam open? Zit wel een hor voor maar denk niet dat dat veel tegenhoud.
Ik zet trouwens alleen ramen open als ik thuis ben.

Is het zelfs zo erg dat t gevaarlijk is als ik dweil met schoonmaakmiddel en ze lopen er doorheen en ze likken aan de pootjes dat ze dan ziek kunnen worden? Giftige planten vind ik ook lastig, heb wel wat in de tuin staan maar ik zou echt niet weten wat dat is. Stond er al in toen we het huis kochten.. Misschien maar even een kenner vragen. Maar dat is voor latere zorg. Wil ze de komende tijd toch de tuin nog niet in. We hebben net even gekeken voor de maten maar Pff hoe lastig wat we wel en niet moeten afzetten. Ons huis met de garage maken een soort van L om de tuin en dan 2 schuttingen. Die worden zaterdag al afgezet want daar zit het grootste gevaar. Verder zetten we niks van containers of bomen of planten tegen de huis en garagemuur dus misschien is dit al genoeg. Of kan een kat vanaf de grond 2,60 omhoog op de garage springen?
Ik wil eerst binnen zien zodat ik er meer kijk op krijg en dan zien we wel verder. Voor nu ze klein zijn en voor alleen het perongelijk naar buiten schieten lijkt het me even wel voldoende (zal het vast weer mis hebben haha).

Zon grand foulard is een super idee, binnenkort even voor gaan kijken.

Ik ben bang dat als ze er dalijk zijn ik niks meer durf te poetsen met schoonmaakmiddel of echt te bang word. Als ik dit zo lees zit een ongeluk echt in een ieniemienie klein hoekje. Ik ben al zo aangelegd dat ik me altijd zorgen maak of ik het wel goed genoeg doe en de reden dat het zo lang heeft geduurd voor we echt besloten hebben katten te nemen was ook omdat ik dan in mezelf denk dat ik misschien iets fout ga doen en er niet goed genoeg voor zorg ofzo.. Hopelijk valt het allemaal mee als ze er eenmaal zijn. Kan ik lekker met ze spelen en dan zullen we allemaal vast ons ritme krijgen.
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Oja halsband krijgen ze niet om, en bomen in de tuin hebben we dus niet. Lees de laatste 2 berichtjes nu pas dus ik ben bang dat we toch ook even het garagedak af moeten zetten. Het is een f7 dus daar zit echt niet veel procent serval meer in. Zijn ook maar iets groter als een andere kat. Ze zullen vast nog wel hoog kunnen springen maar die 2,5 meter springen had ik gezien bij een F1.

We zullen zien en aankijken als ik ze heb hoe ze gaan zijn en er zal vast nog een hoop zijn waar ik niet aan gedacht heb. Maar dankzij jullie weet ik al een heleboel!

Heb nog een paar foto's op het album neergezet voor wie het leuk vind (ben nu al zo trots, erg he haha)

We gaan ze 14 of 21 november ophalen. De enting is wat later geworden want ze ent het liefst alleen met een dood virus en dit was niet meteen beschikbaar. Dus nu nog wat langer wachten, maar van de andere kant dan zijn ze ook nog wat langer bij de moeder en broertjes en zusjes dus voor hunzelf is dit misschien alleen maar beter.
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Rik »

Voor de Kantelraam hangt het een beetje van het soort raam af. Als het zo'n raam is wat naar voren/achter kantelt dan ja, oppassen. Een kiepraam (voor schuin dak) is een stuk veiliger. Hier wat Google Images. Misschien niet helemaal lekkere plaatjes maar ik denk... laat ik de link maar wel plaatsen.
https://www.google.nl/search?q=kantelraam+kat&tbm=isch
Vergeet de plaatjes maar heel gauw... :) (bij voorbaat sorry, ik wil je niet nog meer zorgen geven)

Als je op hetzelfde Googelt maar dan op het web dan vindt je ook wel wat oplossingen, zoals een beschermrooster bij zooplus. Maar zoiets valt ook nog zelf wel te fabriceren.
https://www.google.nl/search?q=kantelraam+kat
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ming/21717

Zolang het nog kittens zijn hoef je je voor het hoog springen nog niet zo'n zorgen te maken. Ze kunnen wel op een horizontale schutting klimmen, dus die wel afschermen. Maar een stenen muur komen ze als kitten voorlopig nog niet op. Dat is straks wel anders. Houdt er maar rekening mee dat ze met een verticale muur van 2 meter geen problemen hebben. Zie ook:
https://www.youtube.com/watch?v=XfozbcrMpGs
https://www.youtube.com/watch?v=XfyyLLUbrdI
https://www.youtube.com/watch?v=705OzYq7cXU

Verder... maak je niet al te druk en ongerust. Veel van deze dingen komen vanzelf. Het zijn wat dat betreft net kinderen. Je maakt je vreselijke zorgen over wat er allemaal kan gebeuren maar uiteindelijk kunnen ze echt wel tegen een stootje. Dus ik denk dat je niet actief zorgen moet gaan maken maar het gewoon allemaal een beetje in het achterhoofd houden. Per slot van rekening moet je natuurlijk ook van ze kunnen genieten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door BloemTetsu »

het gaat over 5 gram verse knoflook (ergens anders gevonden) of ui per kg gewicht en dan ontstaan verschijnselen.
http://www.dierenkliniekveenendaal.nl/k ... g-hond-kat

Hier eet Tetsu vooral wat resten eten en daar zit ook knoflook in en dat levert geen problemen op. De kans dat een huisdiet eten op eet neemt wel aanzienlijk toe als je een klein kind heb.
Toen ze nog veel op het aanrecht kwamen was het na het koken: borden opscheppen, pannen in de oven of magnetron (die staan dan uit) en aanrecht van eten ontdoen en dan eten.

Tetsu kan ook een muurtje van 2 meter op. Dat zag ik ook helemaal niet aankomen. En dan is hij nog niet eens de wilde en soepel ontsnap koning. Bloem wel.
Met een raster schuin naar boven was dat probleem ook verholpen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door castratenkoor »

Ik heb op alle kiepramen een hanenkam, daarmee zijn ze op een kier te zetten die klein genoeg is dat er geen kattenkop tussen kan. Kiepramen zijn levensgevaarlijk, mijn zus werkt bij de brandweer en heeft meermalen katten moeten bevrijden. Meestal te laat, overleden dus. Ze klimmen omhoog tot waar het breed genoeg is om de kop erdoor te doen en glijden naar beneden, waar het smaller is. En kunnen dan geen kant meer op. In paniek maaien ze met hun poten zichzelf helemaal kapot.

Draairaam wat ik helemaal open wil kunnen zetten zit een speciale catproof hor in, dat is heel fijn metaal.

Een beetje kat, vooral jouw soort kittens, kan prima bij een muur van 2,60 meter omhoog ja. Dan zul je echt naar binnen hellend gaas aan de bovenkant moeten maken. Je zou ook een buitenren kunnen maken, met een luikje aan je huis.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Dankje Rik voor de foto's haha nog meer horror beelden. Maar wel goed dan weet ik dat ook weer. Wat is zon hanenkam precies? Heb het op Google ingetypt maar kon er niet veel van vinden.
Dat mijn katten er tussen komen is wel het laatste wat ik wil, want ik heb dus precies die gevaarlijke ramen overal in huis

Een ren in de tuin daar is de tuin echt te klein voor dan kan ik m beter helemaal met net overspannen.
We hebben overal wel horren in de ramen maar kan ik dat niet verstevigen? Of krabben ze daar zo doorheen?

We doen nu in eerste instantie even schrikdraad op de schuttingen. Gewoon puur alleen voor als ze ontsnappen, niet om ze zo in de tuin te laten. Wil straks de hele tuin met schuin gaas doen maar daar is nu even geen geld en tijd voor. Maar dat kan altijd nog.

Dankjewel weer voor alle adviezen!

http://myalbum.com/album/CEwsMK46tWXV

http://myalbum.com/album/4VRSrEEDE1WT
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door BloemTetsu »

Schrikdraad is een slecht plan.
Je bent een kat, zit een leuke schutting en wil daar graag op om kattendingen te doen. En pats je krijgt met toch een tik. Dus je schrikt je wezenloos en beland achter de schutting en rent ver weg....
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door BloemTetsu »

Mooie beestjes!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door castratenkoor »

Afbeelding

Afbeelding

Hahaha poging de hanenkam te laten zien. Deel aan raam en deel aan kozijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Ja ik ben er ook geen voorstander van hoor, het is schuin naar binnen met 3 draden. Is ook echt niet voor altijd dus en nu als oplossing even mochten ze de tuin inschieten, dus niet om ze in de tuin vrij te laten. Ik zou t ook liever meteen goed doen maar dat is even geen mogelijkheid.

Dankjewel ben er nu al helemaal trots op haha
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Okee handig!! Is dat dus een bevestigings dingetje wat je aan het kozijn en aan het raam monteerd als ik het goed zie?
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door castratenkoor »

Met Bianca eens. Schrikdraad kleeft een heel groot risico aan. Namelijk dat de kat niet de tuin terug in valt maar juist aan de buitenkant. En dat hij na zo'n schrik nooit meer terug komt. Helaas ken ik daar praktijkvoorbeelden van.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door castratenkoor »

Kimm schreef:Okee handig!! Is dat dus een bevestigings dingetje wat je aan het kozijn en aan het raam monteerd als ik het goed zie?
Ja het zijn twee metalen dingetjes, eentje zijkant raam en eentje aan kozijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie