Volwassen kater/poes introductie

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
kellemes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 sep 2015 09:01

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door kellemes »

Valt me op dat als ik een bakje neerzet met natvoer van een willekeurig bekend merk en daarnaast rauwvoer (BARFmenu - Cattery) dat ze begint aan het rauwvoer.
Niet zo gek misschien, voor een zwerfpoes ;)

Verder denk ik dat ze voorkeur heeft voor vrouwen, mij mag ze nog niet zo, maar dat trekt wel bij ;)
kellemes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 sep 2015 09:01

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door kellemes »

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Rik »

Dat zal inderdaad wel bijtrekken. Het kan alleen even duren :) (vertrouwen heeft zo zijn tijd nodig)
Zie d'r eens pompend met de voorpootjes rondlopen :lol: Er komt wel wat vanaf, ja :)

Ze laat zich verder (nu dan alleen nog door het vrouwelijk personeel) al prima behandelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Anne »

Dat ziet er al veel belovend uit :-P
Leuk om kennis te maken met haar
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kellemes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 sep 2015 09:01

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door kellemes »

Week 4:
Heb zo even niet een leuk filmpje of foto's paraat.. maar dat komt nog wel.

Fikse verbeteringen, ze leeft nog wel op zolder, durft ondertussen wel naar een ander ruimte op zolder maar dan wel voor korte duur.. naar beneden durft ze nog niet.. ik vraag me zelfs af of ze ooit wel eens een trap heeft gezien. We proberen haar met lekkernijen steeds verder te lokken, en met mini-stapjes is ze daartoe dus ook te verleiden.
We hebben hier 2 jonge kinderen, en de geluiden die ze maken zullen haar ook wat afschrikken denk ik ;)

Ze is ondertussen ook door mij makkelijk aan te halen, laat zich uitgebreid kammen en aaien.
Het belangrijkst is dat er duidelijk een klik is met onze kater (Koddie), de eerste weken was het spannend, beetje geblaas en gepiep over en weer, vooral bij Koddie zag ik onzekerheid, alsof ie niet wist of ie bang moest zijn.. of niet.
Maar dat is de laatste paar dagen voorbij.. ze zoeken elkaar op en geven elkaar een neusje, beetje gesnuffel en gaan dan lekker weer hun eigen gang. Dat vind ik wel erg goed om te zien.
Heb tegenwoordig de deur naar de zolder gewoon open staan zodat onze kater naar binnen kan om contact te maken, alleen als ik voor langere tijd de deur uit ben doe ik toch nog maar even de deur dicht, ik wil het toch nog een beetje in de gaten kunnen houden.

Geen slecht resultaat voor een zwerfpoesje na 11 jaar leven in het bos ;)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Rik »

O, wat zijn jullie dan al ver met haar. Ik had eigenlijk verwacht dat de introductie wel wat langer zou duren. Maar dit is prima nieuws. Ze kan dus met Koddie door één deur en kan, met een beetje geduld, aan nieuwe mensen wennen. Ja... dat komt wel goed. Voor een zwervertje is dat inderdaad een prima resultaat :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Adriana »

geweldig en kan niet beter! ook vanuit Koddie gezien en er is rustig neus/neus-contact.
kellemes schreef:Geen slecht resultaat voor een zwerfpoesje na 11 jaar leven in het bos ;)
er is acceptatie en er worden geurtjes uitgewisseld.
terecht dat je opmerkt 'voor een zwerfpoes na 11 jaar bosleven' en dat zal ze qua gedrag altijd blijven.
ze is wat rustiger geworden in haar reacties en begint wat te wennen, maar ze zal altijd een ondergrond van schichtig zwerfgedrag houden en als ze eens niet zo lekker in haar vel zit of naar mate ze ouder wordt, zal dat schichtige en wegloop-gedrag gemakkelijker en sneller naar boven komen.

maar jullie hebben haar dus gered en het project is nu al geslaagd te noemen.
en Koddie is het er blijkbaar helemaal mee eens dus categorie: 'ze leefden nog lang en gelukkig'!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door castratenkoor »

Wat fijn dat het zo goed gaat!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Dinky »

Wat een heerlijke vooruitgang!
Klinkt heel goed en met jullie geduld en acceptatie heeft ze een fijne plek gevonden waar ze zichzelf mag zijn :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kellemes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 sep 2015 09:01

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door kellemes »

Adriana schreef: terecht dat je opmerkt 'voor een zwerfpoes na 11 jaar bosleven' en dat zal ze qua gedrag altijd blijven.
ze is wat rustiger geworden in haar reacties en begint wat te wennen, maar ze zal altijd een ondergrond van schichtig zwerfgedrag houden en als ze eens niet zo lekker in haar vel zit of naar mate ze ouder wordt, zal dat schichtige en wegloop-gedrag gemakkelijker en sneller naar boven komen.
Denk het ook ja.. het zal nog lang duren voordat ze zover is dat ze naar buiten mag, ze zal eerst de rest van het huis moeten verkennen, en zich daar op haar gemak voelen, zich er aan hechten.
We werken van boven naar beneden.. zolder -> andere ruimte zolder -> eerste verdieping (met al z'n kamers) -> begane grond (met de onrust van een druk gezin).. en veel later pas tuin ;)
Dat is een langdurig project.
Maar inderdaad, het zwerven zal waarschijnlijk in haar bloed zitten.
kellemes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 sep 2015 09:01

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door kellemes »

Ok, zal een lang verhaal proberen kort te maken.
Ze bevind zich nu op zolder, voelt zich daar duidelijk veilig, het contact met onze kater is top, en met ons ook, ze waardeert duidelijk onze aandacht.
We hebben regelmatig iets lekkers staan halverwege de trap naar de eerste verdieping, dat eet ze dan ook op.. daarna schiet ze weer terug naar boven. We hebben het lekkers steeds een trede lager gezet, en zo komt ze dus steeds lager.
Me maken mini-stapjes, maar duidelijk progressie dus.

Afgelopen week is ze in de nacht toch wat verder gegaan ;) Ze is de hele trap afgewandeld en kwam op de eerste verdieping terecht, daar is ze vermoedelijk de draad kwijtgeraakt, in paniek schoot ze naar de begane grond waar ze in de kattenbak van onze kater lag te rillen.
Lokken was geen optie, daarvoor was ze te bang, ik heb haar weer naar boven getild (was ze niet blij mee aangezien ze vermoedelijk in de bossen wel eens is gepakt door een vos of hond), nu ligt ze weer lekker op haar vaste stekje op zolder.
Had wat voeten in aarde maar het is uiteindelijk gelukt.
Het vertrouwen is er ook nog steeds, was ik even bang voor.. ze komt vrolijk met staart omhoog naar me toe als ik haar roep.

Wat mij opviel is dat ze zich niet realiseert dat ze ook een trap weer OP kan, vanuit paniek wil ze telkens een trap AF.
Maar dan komt ze weer in een nieuwe ruimte die ze natuurlijk niet herkent, en weet niet waar ze heen moet.
Toen ik haar weer op zolder had gezet zag ik ook dat ze in eerste instantie (vanuit paniek) weer naar beneden wilde, totdat 10 seconde later het kwartje viel dat ze weer op haar veilige plek was beland en toen pas weer tot rust kwam.

Nu is onze inschatting dat ze niet goed ziet, ze is ook al 13 jaar.
Maar is zicht wel zo belangrijk eigenlijk? Gaan katten niet ook erg af op geur?
Ik zie bij haar duidelijk de neiging om de laagte op te zoeken als ze zich niet veilig voelt, in plaats van de hoogte.
Hoe zit dat eigenlijk?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Rik »

Achjee. Paniek. Gelukkig is het vertrouwen er nog gewoon wel. Het zicht is voor katten niet zo belangrijk als ze hun omgeving al kennen en niet bang zijn. In een onbekende omgeving en gestrest is het natuurlijk een stuk moeilijker als je ook al niet zo goed ziet. En met geur kom je maar tot zover. Als dat inderdaad zo is maakt het de introductie tot het hele huis er niet makkelijker op. Dan gaat het echt in hele kleine stapjes en lang duren. Nu hoeft dat natuurlijk niet zo'n probleem te zijn want ze zit veilig bij jullie.

Dat ze de trap af wil in paniek is inderdaad vreemd, lijkt mij. Je zou toch zeggen dat een kat het normaal hoger op zoekt. Maar als ze in de bossen normaal in een holletje gezeten heeft, in plaats van in de bomen, kan het natuurlijk een "normale" reactie zijn.

Misschien kun je een plank o.i.d. voor de trap naar beneden zetten. Als ze dan eerst de slaap- en andere kamers kan verkennen is het stapje voor stapje. Normaal kun je met introductie de kat wel naar de 1e verdieping meenemen en daar op een kamer wat spelen maar ik denk dat dat hier alleen maar leidt tot paniek. Dus dan is het denk ik geduld hebben... heel veel geduld.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Anne »

kellemes schreef:
Afgelopen week is ze in de nacht toch wat verder gegaan ;) Ze is de hele trap afgewandeld en kwam op de eerste verdieping terecht, daar is ze vermoedelijk de draad kwijtgeraakt, in paniek schoot ze naar de begane grond waar ze in de kattenbak van onze kater lag te rillen.
Lokken was geen optie, daarvoor was ze te bang, ik heb haar weer naar boven getild
Ik had haar persoonlijk in de kattenbak gelaten. Nu heb je de situatie voor haar opgelost en haar de kans ontnomen om een andere ervaring op te doen, namelijk het is niet erg dat ik in de kattebak lig want er gebeurt niks. Zo had ze haar angst op haar eigen tempo kunnen overwinnen, en nu blijft ze daar wat langer in hangen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kellemes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 sep 2015 09:01

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door kellemes »

Nou, we zijn een eind verder ;)
Onze zwerf-poes Poezemeis is onderdeel van het gezin geworden, ze heeft haar eigen plekje verworven in ons huishouden.
De klik tussen haar en onze kater (Koddie) is beter dan we hadden durven dromen, die 2 zijn dikke mik, zie ze weinig anders doen dan elkaar likken en tegen elkaar aan liggen.
Ze komt nu overal in huis en in de tuin, op haar tempo neemt ze telkens stapjes, zonder haast en met een gezond portie achterdocht, prima dus.
Ook de omgang met onze drukke kinderen durft ze aan, best knap kan ik je verzekeren ;)

Project meer dan geslaagd dus!
En jullie natuurlijk dank voor de input :eclap:

Een kleine impressie.

2 filmpjes..
https://www.youtube.com/watch?v=x5KWfXbeziE
https://www.youtube.com/watch?v=qJRTznQqeYI

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Rik »

Ik heb het idee (van de filmpjes) dat ze nog niet helemaal haar draai weet (of durft) te vinden. Ze blijft een beetje staan als Koddie lekker gaat liggen (normaal zou ze er toch lekker langs moeten ploffen :)). Maar je ziet inderdaad dat het onderling prima gaat. Koddie is lief voor Poezemeis en zij laat het allemaal lekker gemoedelijk toe. Inderdaad een meer dan prima resultaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie