Vlooi ontdekt en vlooienband

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Vlooi ontdekt en vlooienband

Bericht door Scirocco »

Hallo,

Ik heb zojuist een vlooi ontdekt, die vliegensvlug, er vandoor ging in de vacht van mijn kat, die ik helaas niet te pakken kreeg.

En heb haar zojuist een antivlooimiddel via pipetje aangebracht.

Volgens mij is het handiger om een vlooienband te hebben.

Met welke soort hebben jullie goede ervaring?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooi ontdekt en vlooienband

Bericht door castratenkoor »

Je hebt een pipet aangebracht dus mag je nu verder niks meer aanbrengen.
Vlooienband zou ik afraden, ze werken niet 100% goed en kunnen gevaren opleveren voor de kat.

""Toch kleven belangrijke nadelen aan deze manier van vlooienbestrijding. Met name bij katten die regelmatig buiten komen.

Jaarlijks worden in de asielen een aantal katten opgenomen met vreselijke verwondingen. Ze hebben tijdens hun verblijf buiten een voorpootje door het vlooienbandje gestoken, waardoor het bandje in de oksel van de viervoeter kwam. Wanneer zo’n bandje langere tijd onder de oksel klemt kan de kat vreselijk verwond raken.

Onlangs werd een kat in het Schiedamse asiel opgenomen die was gevonden met een dergelijk vlooienbandje in de oksel. Maandag 29 oktober zag men de kat voor het eerst, de vlooienband zat toen al niet goed. Gedurende enkele dagen is geprobeerd de kat te lokken met voer. Dit heeft ertoe geleid dat de kat afgelopen donderdag gevangen kon worden. De dierenarts kon niets anders doen dan het arme dier in laten slapen. De wonden in nek en oksel waren te diep en te massaal.""

Tekst is van Dierenbescherming Rijnmond.

""Uit de handel?

Gevolg: alle vergunningen zijn ingetrokken voor het in handel brengen van anti-parasitaire halsbanden voor gezelschapsdieren. Frankrijk is het eerste initiatiefland. Daar worden maar liefst 75 modellen verkocht. Maar daar blijft het waarschijnlijk niet bij. De Europese Unie heeft via het Europese Geneesmiddelenbureau (EMA), het vergunningenbeleid op haar agenda gezet. Wellicht komt er dit jaar nog een totaal 'Europees' verbod.
Toch nog te koop?

Vreemd genoeg wel! Wat is namelijk het geval? Frankrijk kan de eigen Franse vergunningen dan wel intrekken maar ze kunnen de invoer van 'vergunde' vlooien- en tekenbandjes uit andere landen niet verbieden. Zo ook in Nederland en België. Er zullen voorlopig nog steeds anti-parasitaire halsbanden voor uw viervoeter te koop blijven in afwachting van een algemeen verbod. En dat zal wel weer een hele tijd duren.""

Tekst: Plazilla

Wat voor pipetten gebruik je? Gekocht bij de dierenarts?
Pipetten uit de winkel werken namelijk niet goed.
Ik zou je vlooienbanden in ieder geval ten zeerste afraden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Vlooi ontdekt en vlooienband

Bericht door Lillith »

Ik ben ook absoluut geen fan van vlooienbandjes. Je kunt via de dierenarts meerdere goede anti-vlooien middeltjes krijgen. Wij gebruiken hier stronghold, daar is ze van kittens af aan al mee behandeld en het heeft ook een anti-worm functie. We wisselen het af met milbemax anti-worm middel (het is geen buitenpoes dus hoeft niet zo vaak ontvlooid) zodat ze niet resistent wordt voor stronghold.
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Vlooi ontdekt en vlooienband

Bericht door nimfee »

Pipetje is prima, ik zou ook niet voor de band gaan hoor. Even je huis goed stofzuigen en goed blijven controleren of je nog een vlo ziet.
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Vlooi ontdekt en vlooienband

Bericht door Scirocco »

Dan laat ik het bij de pipetjes.
Mij gaat het erom, dat mijn katten geen last van vlooien hebben.
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Vlooi ontdekt en vlooienband

Bericht door nimfee »

Ja snap ik, jeuk is verschrikkelijk...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooi ontdekt en vlooienband

Bericht door castratenkoor »

Scirocco schreef:Dan laat ik het bij de pipetjes.
Mij gaat het erom, dat mijn katten geen last van vlooien hebben.
Je hebt nog geen antwoord gegeven waar je die pipetjes gekocht hebt......

Aangezien je de afgelopen maanden al meerdere topics hebt geopend over het vlooienprobleem, vraag ik me af of je je huis wel goed onder handen neemt. Als je alleen de katten ontvlooit en er leven nog vlooien in huis, dan kun je aan de gang blijven. Elke dag stofzuigen, ook goed op de slaapplekken en in hoekjes. Een vlooienband in de stofzuigerzak is wel een goed idee overigens.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Vlooi ontdekt en vlooienband

Bericht door Scirocco »

Bij Medicanimal
Plaats reactie