plaatsing kattenbak, voerbak en waterbak en territoriumdrift

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Lies14099
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 nov 2011 15:24

plaatsing kattenbak, voerbak en waterbak en territoriumdrift

Bericht door Lies14099 »

Hallo!

Ik heb een kat, Timo die veel over geeft en na onderzoeken bij de dierenarts is daar niets uit gekomen.
Nu vertelde de dierenarts mij dat katten onderling een territorium kunnen hebben waardoor Timo bv te snel eet omdat hij in het territorium van de ander (Belko) zit.

Ik had sowieso de kattenbakken, voerbakken en de waterbak in dezelfde ruimte staan maar ik ben nu een beetje in de war over wat ik doen moet.
Ik heb namelijk de kattenbakken uit de bijkeuken gehaald zodat alleen nog de voerbakken en waterbak in de bijkeuken stond. Volgens mijn dierenarts was dat niet voldoende; als het in het territorium van de ander stond moest er ook een etensbak weg. Dus nu staat er een kattenbak en voerbak in de bijkeuken en een kattenbak en voerbak op zolder.
Maar er is niet gegeten van het voerbakje op zolder en ze stonden beide bij het zelfde voerbakje in de bijkeuken vanmorgen.

Nu vraag ik mij dus af; is er wel sprake van een territorium en waar merk je dat aan?
Deze twee katten zijn geen beste maatjes, ze wassen elkaar sporadisch maar ze dulden elkaar wel. Af en toe spelen ze ruw en geven ze elkaar een lel, maar voor de rest leven ze eigenlijk best ok samen.

En waar moet ik nu toch de bakken en de voerbakken plaatsen.. Ik heb eigenlijk maar twee mogelijke plekken; bijkeuken en zolder en ivm werken met kinderen thuis geen andere opties.

Ik hoor graag jullie ideeën!
Bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: plaatsing kattenbak, voerbak en waterbak en territoriumd

Bericht door Rik »

Katten kunnen onderling wel een territorium hebben maar ik heb nog nooit gehoord dat dat bij katten die samenleven het geval is. Ik lees ook verder niet over wildplassen e.d. dus waarom zouden de kattenbakken gescheiden moeten worden. Als beide katten gewoon goed eten en hun behoefte doen dan lijkt mij dat niet een probleem. Ook sporadisch elkaar wassen en ruw samen spelen... dat lijkt mij gewoon dat ze elkaar wel dulden. Natuurlijk zal er onderling een bepaalde (machts)verhouding zijn waarbij de één ondergeschikter kan zijn aan de ander maar of dat moet leiden tot chronisch overgeven weet ik niet. Ook als ze allebei gewoon toelaten om in de bijkeuken te eten... dan lijkt het mij geen territoriumprobleem. Als je verwacht dat Timo te snel eet (wat natuurlijk ook een andere reden kan hebben, b.v. dat hij anders bang is dat Belko zijn eten op eet) dan zou je Timo een paar dagen apart (op een aparte kamer) eten kunnen geven om te zien of dat helpt.

Verder is hier een lijstje van wat de reden kan zijn voor chronisch overgeven:
http://dierenziekenhuizen.nl/chronisch-braken/
Zijn al deze dingen reeds door de dierenarst uitgesloten ???
Chronisch braken is braken dat al langer dan 7-10 dagen duurt. De oorzaken hiervan kunnen zijn:
  • Een voederovergevoeligheid of allergie.
  • Een chronische maagdarmonsteking. Dit noemen we IBD (inflammatory bowel disease).
  • Een maag-darmtumor. De meest voorkomende is maligne lymfoom (zie maligne lymfoom bij hond en kat).
  • Leverproblemen (zie leverproblemen bij hond en kat).
  • Nierproblemen (zie ook nierproblemen bij de hond en kat)
  • Parasitaire infecties. De meest voorkomende zijn wormen (zie wormen bij de hond en wormen bij de kat) en Giardia (zie Giardia hond of Giardia Kat)
  • Een schildklierprobleem (bij de kat).
  • Een maagzweer. Dit kan zeldzaam optreden bij o.a. langdurig pijnstilling gebruik.
  • Een maagtumor.
  • Een invaginatie (zie ook acuut braken).
  • De ziekte van Addison. Hierbij maakt de bijnier te weinig hormoon aan.
    Daarnaast zijn er nog vele andere oorzaken mogelijk. Hierboven staan de meest voorkomende.
en
http://www.allemaalkatten.nl/ziekten/braken-bij-de-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lies14099
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 nov 2011 15:24

Re: plaatsing kattenbak, voerbak en waterbak en territoriumd

Bericht door Lies14099 »

Ja, ik heb net een bloedonderzoek laten doen en daar kwam niets uit (gelukkig).

Ik heb zelf niet de indruk dat Timo nu echt op Belko let als hij eet.

Belko krabt overigens wel overmatig bij de voerbakjes. Eerst dacht ik dat dat kwam omdat de kattenbakken toch wel een beetje dicht bij de voerbakken stonden maar nu die op zolder zijn doet hij het nog steeds.

Kortom, ik weet niet of het nou wel zo nodig is, deze hele verhuizing.
Misschien dat ik dan toch de kattenbakken samen op zolder zet, is voor mij praktischer mbt schoonmaken, en de etensbakjes gewoon samen in de bijkeuken. Staan ze niet raar te kijken als er maar 1 bakje is om uit te eten.

Misschien moet ik het toch zoeken bij een intolerantie van een ingrediënt in zijn voeding. Helaas net een lading voeding besteld.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: plaatsing kattenbak, voerbak en waterbak en territoriumd

Bericht door Cari »

Wanneer geeft Timo over? Is dat binnen 5 minuten na het eten? Ik heb er hier ook zo eentje en bij haar helpt het om over de dag kleine beetjes te geven. Als ze te lang niets gegeten heeft is het altijd raak. Dan schrokt ze teveel ineens naar binnen en ligt het er 5 minuten later weer uit.

Een kattenbak naast de voerbakjes vind ik overigens de meest ongeschikte plek. Jij eet toch ook niet graag op de wc? Een kattenneus is heel sterk en al is de bak schoon, ze ruiken hun toilet.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Lies14099
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 nov 2011 15:24

Re: plaatsing kattenbak, voerbak en waterbak en territoriumd

Bericht door Lies14099 »

Timo geeft meestal s'nachts over, als ik wakker word, moet ik het weer opruimen. Het enige wat er s'nachts anders is, is dat ik dan lig te slapen. Overdag werk ik dus thuis. Vandaar ook de gedachte of er territoriumdrift onderling was. Soms geeft hij ook wel na het eten over maar dan heeft hij inderdaad te snel gegeten.

Ja dat vond ik zelf ook altijd niet echt geschikt maar bij gebrek aan ruimte heb ik dat zo neer gezet.
Echt naast de voerbakjes stond het niet hoor, wel in dezelfde ruimte.
Ik vind het op zolder ook beter staan al is dat voor mij onhandiger, is het wel geschikter dan in dezelfde ruimte als hun voerbakjes.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: plaatsing kattenbak, voerbak en waterbak en territoriumd

Bericht door Adriana »

krabben bij het voerbakje betekent hier: dit is lekker voer en dit is van mij/mij/mij en van mij alleen. dus jij blijft er met je poten af! Enzo opperkater is daar heel sterk in.
na een half uurtje mag Bolle er ook van eten maar de eerste minuten zeker niet.

hier lopen drie katers met zeker weten drie 'eigen' omgevingen. dat bestaat uit mandjes, fleece, plaats op het bed, eetplaats en zeker weten ook kattenbak.
k weet niet of ik dat territorium moet noemen maar ik houd er wel rekening want anders ongelukkige tijgers en mogelijk stress. en wildplassen.
brokjes liggen hier op een grote, dikgeluste handdoek, een aantal soorten en voor elk wat wils.
natvoer ligt op een vrij grote schaal waar desnoods drie kattenhoofden bij kunnen. ik heb de kleine bakjes afgeschaft, ze stoten hun snorren en het is met dat gebit en die snuit erg onhandig eten. liefst eten ze hier van de vloer en dat doen ze ook. pakken een groot stuk voer, lopen een eindje ermee weg en kanen het daar op.
water staat op een aantal plaatsen en ik heb daar ook verschil in. de ene drinkt liefst uit de kraan en kraanwater maar favo is een emmer met regenwater of vijverwater met watervlooien.
en voldoende kattenbakken op verschillende plaatsen is belangrijk: eentje meer dan het totaal aantal katzels en liefst op verschillende plaatsen.
dat is de kattenbakregel van de professionals en hier op het forum werkt dat ook goed.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: plaatsing kattenbak, voerbak en waterbak en territoriumd

Bericht door Stikkel »

Bij mij was het af en toe ook gehakketak met het eten. Pjotr wil juist bij Waszlav eten, maar Waszlav wil liever niet gestoord worden. Ik heb een houten dienblad gepakt, een ruwe placemat van natuurlijk materiaal erin gelegd en dit schijnt te oplossing dan te zijn. Ze eten dus wel bij mekaar maar op gepaste afstand. Als Wazslav vindt dat Pjotr toch te veel opdringt, gaat hij gewoon met zijn hele lijf in het dienblad zitten. Pjotr eet er dan wel omheen...'s Ochtends krijgen ze kvv, dit geef ik ze op de stenen vloer, vinden ze het lekkerst, en na de maaltijd ga ik er met de stomer overheen, zo gebeurd.
Lies14099
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 nov 2011 15:24

Re: plaatsing kattenbak, voerbak en waterbak en territoriumd

Bericht door Lies14099 »

Belko heeft niet eens zo'n interesse in zacht voer. Timo vraagt er altijd om en eet er dan een paar hapjes van en laat het weer staan. Belko komt wanneer hij zin heeft en eet er dan wat van, maar dat is vaak later dan op het moment dat ik het ze geef. Dus zoveel strijd is daar ook niet. En brokjes eten ze eigenlijk ook vaak op hun eigen momenten, behalve s'ochtends wanneer de bakjes echt leeg waren, dan kan het nog wel eens zo zijn dat ze tegelijkertijd willen eten. Maar daar heb ik dan ook twee bakjes voor.

Als ik het zo opschrijf, kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat dit een oorzaak is voor het kotsen van Timo. Waarom het dan wel voornamelijk s'nachts is, weet ik niet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: plaatsing kattenbak, voerbak en waterbak en territoriumd

Bericht door Rik »

Veel van mijn lijstje kan waarschijnlijk weggestreept worden als er inderdaad een bloedonderzoek geweest is. Worden ze regelmatig ontwormt? Als dat het niet is zou je toch eens een (proef)zakje ander voer kunnen proberen. Dwarszittende haarbal kan natuurlijk ook maar die zou er op den duur toch uitgekomen moeten zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lies14099
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 nov 2011 15:24

Re: plaatsing kattenbak, voerbak en waterbak en territoriumd

Bericht door Lies14099 »

Ze komen sporadisch buiten.. maar dan alleen even voor de voordeur of een rondje om het huizenblok.
Plaats reactie