Natte kale plek op zijn nek

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xAnneuhjj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2013 02:41

Natte kale plek op zijn nek

Bericht door xAnneuhjj »

Hallo allemaal,

Vanmiddag heb ik een aardig grote kale plek gevonden op de nek van mijn kat. Er zat een teek bij, maar die had niks of bijna niks geen bloed gezogen nog en heb hem er gelijk uitgehaald.
De plek zit op zijn nek bovenop en lijkt op een soort schaafwond, er komt vocht uit en ook een beetje bloed. Het lijkt nu al of er nog een plukje vacht uit is gevallen want volgens mij is de plek nog iets groter geworden.

Komt dit gewoon door irritatie van de teek of gewoon een reactie daarop?
In een knusse familie met 3 katten en 1 poes, Dirk, Jaap, Moppie en Hanny.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Natte kale plek op zijn nek

Bericht door Jantina »

Hmmm, ik weet niet of het een gevolg is van de teek, maar ik zou wel de da inschakelen. Als de plek groter wordt, lijkt me dat ook niet goed namelijk.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Natte kale plek op zijn nek

Bericht door Adriana »

teken geven wondjes en omdat een teek een bloedverdunner inspuit, blijft de plek waar de teek is weggehaald nat en beetje bloederig.
het hangt er ook vanaf hoe de teek is weggehaald, mijn ervaring is dat een draaiende beweging veel minder schade geeft dan de teek er recht uittrekken. dat is bovendien pijnlijk. en je loopt het risico dat er kaak blijft zitten en dat zit vrij diep.
zo'n wondje kan ontsteken, zeker als er nog kaken zijn achtergebleven en dat wordt een littekentje en een kaal plekje in de vacht.
sommige katten krabben aan teken en dat geeft ellende. kaken blijven dan altijd zitten en dat raakt ontstoken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
xAnneuhjj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2013 02:41

Re: Natte kale plek op zijn nek

Bericht door xAnneuhjj »

Ik heb de teek er met een tekentang inderdaad afgedraaid, en er is niks achtergebleven. Nu keek ik net weer en is er weer een plukje haar uit. Hij lag de hele tijd te slapen en heb ook niet gezien dat hij er aan krabte ofzo, dus naar mijn idee is dat ook niet het probleem. Maar dat plukje wat er nu dus af is gevallen is gewoon kaal, de huid is in ieder geval daar (nog) niet open.
In een knusse familie met 3 katten en 1 poes, Dirk, Jaap, Moppie en Hanny.
Plaats reactie