Kattenbak te klein?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Carrie

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Carrie »

Nee, ho, stop: ik héb even 2 bakken naast elkaar gezet, nu staat er nog maar 1.
Sylvester heeft zijn hele leven al een gewone kattenbak met kap en klepje gebruikt en dat gaat perfect. (mijn vorige katten ook trouwens)

Ik geloof ook niet dat hij zo geschrokken is van dat klepje wat hij steeds dicht probeerde te slaan (liever dicht dus!!) want hij zat met het kapotte klepje te spelen toen ik ging kijken..

Daarna wilde hij de bak zonder klep niet meer gebruiken, die mét klep wel.
Ik heb het - experimenteel als ik ben ;) - nog even uitgeprobeerd: net de kapotte bak nog even teruggezet (ik had hem nog niet weggegooid) en het klepje er weer opgeplakt met tape.
Hij ging er meteen in :D maar toen hij zag dat er geen grit inzat ook meteen weer eruit..

Ook hangt dat klepje zo los dat er echt geen pootje of staart beklemd in kan raken, het sluit niet met een klem o.i.d.!
Zo heb ik het altijd gedaan, en die deksels zijn er niet voor niets.. als ik zie hoe Sylvester een berg in de hoek van de kattenbak graaft zou mijn gang helemaal vol grit liggen na elk gebruik. En niet alleen grit.. yuk.

Dat deksel is dus gewoon nodig en ik ken best veel mensen met katten maar eigenlijk niemand die een bak zónder deksel heeft.. ik denk dat de kat van Koolmees gewoon steeds een ander plekje langs de rand zoekt, en dat dat soms toevallig net bij de uitgang is; dan zou ik toch liever een matje neerleggen, wel zo makkelijk!

Ik vraag me trouwens af of je een kat die vanaf zijn geboorte een kattenbak met deksel gewend is nog kan leren een speciebak, dat is toch een hele grote emmer? als kattenbak te accepteren.

Volgens mij voelen ze zich juist veilig in een bak mét deksel, buitenshuis verstoppen ze zich ook omdat ze terwijl ze hun behoefte doen heel kwetsbaar zijn. Ik heb nog nooit een kat midden op een veldje zien zitten poepen... altijd onder een struik of eigenlijk zie je ze zelden poepen of plassen, alleen als ze zich onbespied wanen.
Maar zoals al gezegd: iedere kat is anders, en als je een plek hebt waar je zo'n open bak neer kunt zetten en ze vinden dat fijn: doen!

Kan me voorstellen dat een kat die buiten heeft geleefd jarenlang wél moeite met een deksel en een klepje heeft en een grote open bak prettiger vind.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Cari »

buitenshuis verstoppen ze zich ook omdat ze terwijl ze hun behoefte doen heel kwetsbaar zijn. Ik heb nog nooit een kat midden op een veldje zien zitten poepen... altijd onder een struik of eigenlijk zie je ze zelden poepen of plassen, alleen als ze zich onbespied wanen.
Nou, da's ook weer niet voor elke kat waar. Als ik 's avonds de honden uitlaat, willen Fling of Yuki nog wel eens meelopen. Er is hier een grasveldje met in het midden een ielig boompje, een geliefd plekje van Fling om een poepie te doen, helemaal open en bloot. Yuki zit er dan ook niet mee om op een open stukje aarde een plas te doen. En dan heb ik het nog helemaal niet over Bumper, die midden in de tuin gaat liggen om het gras te bewateren ;-). Maar aan de andere kant, ze kunnen op die momenten natuurlijk wel rekenen op bescherming van 'mama' 8-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Carrie

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Carrie »

Cari wat grappig!! Nog nooit gezien, wat een daredevils :).
Zéker omdat het in het openbaar is, toen ik nog een flinke tuin had gingen ze toch echt onder de ligusterhaag zitten, of onder een struik maar nooit op het grasveldje in het midden.
Nu ik dit opschrijf: dit was wel hun eigen tuin natuurlijk, en er liepen meer honden en katten rond, om van de 'wilde' dieren nog maar te zwijgen.

Ik bedoel egeltjes, hazen, en een paar keer heb ik zelfs een vosje voorbij zien racen (schitterend, trouwens.. heimwee :( ) dus wie weet deden ze het daar ook om hun territorium af te bakenen.

Als ik met de honden ging wandelen in het park hadden ze ook hun vaste plas-plekken, vooral bij de ingang en als we weer naar huis gingen.
Was een heel groot park met meren dus overal markeren was onbegonnen werk maar vanaf waar ze los mochten moesten ze altijd even dezelfde bomen markeren.

De kat(ten) mochten niet mee; ik moest door een woonwijk met druk verkeer lopen voor ik in het park was, te gevaarlijk.. en ze hadden tenslotte de tuin met zelfs bomen om in te klimmen, 1 kastanjeboom en 3 populieren, ze vonden het wel goed, gingen ook nooit onze tuin uit.
Leuk om de verschillende verhalen te lezen, zo zie je maar: als je denkt dat je alles wel gehoord hebt is er tóch weer een uitzondering op de regel, of iets wat je voor het eerst van je leven hoort.

Dat maakt het in mijn ogen zo leuk, dieren gaan nooit vervelen, zijn nooit voorspelbaar!!!
Niet alleen je eigen huisdieren, maar ook die van anderen! :).
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door EliekeTips »

Ik heb heel lang open bakken gehad hier, omdat Purre bang was voor kleine gesloten ruimtes. Inmiddels heb ik opgebouwd en gesloten bakken staan.

Dus een open bak kan best wel eens een oplossing zijn.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door castratenkoor »

Hier met 6 katten is de voorkeur overduidelijk. met 9 katten was dat net zo, gingen allemaal op de grote bakken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie