binnen of buitenkat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
pussycat
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2015 17:24

binnen of buitenkat

Bericht door pussycat »

zeer binnenkort willen we waarschijnlijk een asiel kat adopteren.maar mijn issue is,
we hebben een leuke arbeiderswoning,klein maar fijn maar wel een tuin van 7 bij 18 meter.
om mijn katten binnen te houden moet ik ook in de zomer alles pot dicht houden en dit was ik eigenlijk niet van plan.gaat een buitenkat ver weg van huis of hoe moet ik dit zien?
en nee ik kan helaas niet middels geld een kattenren maken of iets anders.
gr pussycat
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: binnen of buitenkat

Bericht door Mickey_Mouse »

Als je hem/haar uit het asiel haalt is hij geholpen en kan die geen kindjes meer maken. Vaak blijven ze dan wat dichter bij huis.
Garanties zijn er niet. De een komt niet verder als de drempel, de ander loopt een km of wat verder.

Wat je kan doen is horren maken, dat is meestal niet heel duur. Zo kunnen de ramen en deuren dan wel open, maar de katten niet naar buiten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: binnen of buitenkat

Bericht door Dinky »

Kat kan wel territorium hebben van 5 km heb ik wel eens gehoord.
Onze vorige poes was dan ook echte avonturier, die zag je 5 uren niet en dan kwam zij weer thuis.
Onze huidige poes blijft liefste binnen of binnen paar meter van ons huis, ook wanneer in de zomer raam open staat (dan gaat ze in raamopening zitten om alles in de gaten te houden).
Veel zal dus ook afhangen van het karakter van de betreffende poes/kater. Beide waren geholpen poezen uit het asiel
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: binnen of buitenkat

Bericht door Sifra »

In gebieden met een hoge dichtheid aan katten -woonwijken van stad of dorp- hebben met katten een klein territorium van hoogstens enkele tuinen groot. Woon je in een dunbevolkt gebied op het platteland, dan hebben katten een groot territorium. Al de katten die ik tot nu toe gehad heb, verschenen/verschijnen binnen een minuut nadat ik geroepen of gefloten heb. Ze blijven dus in de buurt. De ongecastreerde kater van de overbuurvrouw kom ik echter zelfs aan de andere kant van het dorp tegen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
pussycat
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2015 17:24

Re: binnen of buitenkat

Bericht door pussycat »

ok dank je wel voor jullie antwoord,zat me al zorgen te maken.
ik woon zelf in een druk bebouwde wijk van een dorp waar wel ontzettend veel buitenkatten leven wat goed hoorbaar is aan de krijsende poezels.
grtjes
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: binnen of buitenkat

Bericht door Ms Maaike »

Hier ook iemand die in een dichtbevolkt gebied woont - wat zowel voor mensen als katten geldt. Mijn poes zwierf zeker een kilometer rond in de buurt en liep doodleuk bij anderen naar binnen als dat kon. Omdat er niet te praten viel met veel buren (hun katten mochten wel gewoon naar buiten en in mijn huis komen, ik moest mijn poes maar binnen houden...) heb ik mijn tuin afgesloten. Het was even wennen, maar ze is nu een stuk rustiger. Ze had ook minder stress nadat ik de achtertuin had afgesloten. Ik weet dat ze fel is naar andere poezen (minder naar katers), dus ik denk dat ze toch 'haar' territorium bij tijd en wijle goed verdedigd heeft. Oja, natuurlijk is ze gecastreerd. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie