Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlasten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
missP
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2014 08:52

Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlasten

Bericht door missP »

Mijn naam is Petra en heb me vandaag aangemeld op dit forum in de hoop dat ik wat meer advies kan krijgen dan mijn DA me heeft gegeven...

Mijn oudste kat Soepie (gecastreerd, buitenkat als hij er zin in heeft) is 11 jaar en heeft tot zijn 10e op (supermarkt)brokken geleefd. Vorig jaar begon hij af te vallen en kwam lusteloos over. Ik ben daarom in het voorjaar overgestapt op Carnibest Bio. Soepie at direct met smaak van dit voer.
Mijn jongste kat Swieb (gesteriliseerd, binnenkat) is 6 jaar en in het voorjaar ook overgegaan van brokken naar Carnibest. Ze had een aantal dagen nodig om te wennen, maar daarna at ze ook vol smaak.
Beide katten zijn vrolijk, hebben een mooie vacht en zijn in gewicht toegenomen (Soepie 4,3 kg / Swieb 5,1 kg en daarmee wat overgewicht).

Omdat Soepie een kat is die het liefst buiten zijn behoefte doet, heb ik geen zicht op zijn ontlasting. Ik vermoed dat dit probleemloos verloopt.
Echter, de ontlasting van Swieb werd steeds droger. Rond juni heb ik gedurende 1 week een dik slijmvlies om haar ontlasting gezien, daarna nooit meer. Sinds ongeveer 6 weken ontdek ik soms wat bloed aan het uiteinde van een keutel. Vorige week kon ze niet meer ontlasten (ik vermoed door pijn) en ben ik met haar naar de DA geweest.

De DA gaf me de volgende informatie:
- Slijm en bloed kan alleen maar colitis betekenen, dit wordt veroorzaakt door verkeerd voer.
- Een kat hoort eigenlijk maar 5 jaar te worden in de vrije natuur.
- We geven tegenwoordig teveel eiwitten aan onze katten.
- Als iedereen Carnibest gaat voeren, dan ontstaat er een gebrek aan goed vlees en moeten we fout vlees uit Oost-Europa gaan halen.
- Ik kan het beste een speciale brok geven, verkrijgbaar in zijn praktijk.

Ik schrok van wat m'n DA beweert. Ikzelf denk dat de ontlasting teveel uitdroogt door de hoogwaardige vertering en daardoor te weinig stuwing, dat katten onder gunstige omstandigheden de 20 jaar moeten kunnen halen, dat katten vleeseters en daarmee eiwiteters zijn en dat ik er altijd voor kan kiezen het voer zelf samen te stellen door vlees bij de (bio)slager of boer te halen.

De DA kon geen vol colon constateren. Na een klysma en een recept voor Isogel ben ik weer naar huis gegaan. Het klysma deed zijn werk en leverde een paar mooie keutels op. De Isogel gaat er moeilijk in, ze eet er omheen of laat het staan... Ik meng nu water door het vlees. Er is nu dagelijks ontlasting, maar nog steeds droog en af en toe wat bloed aan het uiteinde van een keutel.

Ik denk erover om naast de Carnibest ander voer te gaan geven om zo wat meer stuwing te creëren, maar wil eerst vragen of er op dit forum ervaringsdeskundigen zijn die me meer informatie kunnen geven?

Alvast dank voor het lezen en meedenken!

groetjes,
Petra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9349
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door castratenkoor »

Om te beginnen als het mijn dierenarts was zou ik overstappen op een andere dierenarts.
Katten die buiten lopen worden gemiddeld misschien 5 jaar, maar dat heeft meer met het verkeer te maken dan met "de vrije natuur".

Carnibest geeft gewoonlijk juist smeuïger ontlasting dan brokken.
Bloed bij de ontlasting is vaak het gevolg van te hard persen waardoor wondjes ontstaan.
Als er sprake zou zijn van een tumor, dan zou het zwart zijn wat bij de ontlasting mee komt.
Rood bloed betekent over het algemeen schade aan/bij met uiteinde.

Misschien zitten de darmen vol haarballen. Probeer een een weekje haarbalpasta te geven. En als dat niet werkt laxeermiddel, Laxulon b.v. En in het uiterste geval als ze het er echt niet uit krijgt kun je een klisma geven.
En werkt dat allemaal niet dan zou je een echo kunnen laten maken van de ingewanden. Misschien zit er wel een vreemd object in de darmen vast (een veter, strikje, eikeltje of zo - ik ken zelfs een geval van een naald)

Zelf rauw voer samenstellen is knap lastig, vaak wordt dat toch te eenzijdig. Het beste is in ieder geval dan hele prooidieren aan te bieden, zoals kuikens, muizen, ratten enz.
Maar lang niet alle katten zien dat als eten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door Natascha001 »

Welke kleur heeft de ontlasting zelf, is dit donker(bruin) of wit en brokkelig? Wanneer het wit is dan kan het zijn dat de samenstelling van carnibest niet optimaal is voor jouw kat en dat het teveel bot bevat. Door teveel bot wordt de ontlasting wit/droog en wordt het poepen ook moeilijker. Je kan proberen een andere kvv te geven minder een lager botgehalte of zo af en toe spiervlees te geven. Ook gewoon rauw geven.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
missP
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2014 08:52

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door missP »

Bedankt voor jullie snelle reacties!

@Castratenkoor
Overstappen ga ik zeker doen, ik sta nog met m'n oren te klapperen...
Het bloed is helder rood direct na het ontlasten. Ik denk zelf inderdaad dat het een wondje is. Het ontlasten lijkt pijnloos te gaan, maar het is wel duidelijk dat het niet soepel verloopt. Nog vergeten te melden in mijn eerste bericht: overgeven doet ze met regelmaat, zo'n 1-2 keer per week. Dit is nadat ze gras heeft gegeten (er komt dan slijm, gras en wat haar uit) of na het eten (ik kan hierbij geen haren ontdekken). Ik zal me eens verdiepen in een goede pasta tegen haarballen.
Zelf voer samenstellen is inderdaad lastig, gezien de grote hoeveelheid en diepgaande informatie die te vinden is op barf-pagina's. Voorlopig wil ik dan ook kvv blijven geven.

@natascha001
De ontlasting is wit en hard en heeft nauwelijks gewicht. Ik zal me eens verdiepen in de informatie die je geeft. Mocht je hierover al informatie voorhanden hebben, dan lees ik het graag!
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door Natascha001 »

Denk dat je het beste toch op barfplaats kan kijken. Ik kan alleen maar zeggen wat ik bij mij eigen katten zie en daar merk ik van dat ik ze 2 ochtenden in de week spiervlees moet geven, anders is de ontlasting te wit. Dit ondanks dat ik soorten kvv afwissel, die allemaal hun eigen botpercentage hebben. Op barfplaats zijn verhalen te lezen van katten die echt een laag botpercentage nodig hebben.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
missP
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2014 08:52

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door missP »

Dat ga ik zeker doen Natascha!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door Dinky »

Bij witte droge poep zou ik ook denken aan een te hoog botpercentage voor de betreffende kat.

Merken kvv afwisselen is in elk geval goed (let er wel op dat de kvv dan wel compleet is, je hebt ook niet complete kvv die je zelf nog compleet moet Masken).
Daarnaast kan je kijken wat er gebeurd wanneer je het spiervlees verhoogd dus beetje extra bij de kvv geven.

Bij die opmerking van de da over brokken vind ik puur klinken als geld willen verdienen, al zijn er maar weinig dierenartsen die rauw goedkeuren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door Adriana »

hier eten mijn drie katten totaal anders.
eentje alleen maar droge brokken, twee helemaal en werkelijk helemaal geen vlees, eentje graag beperkte portie erg verse kip, een paar graag en veel vers gras, eentje brokken met relatief hoog koolhydraatgehalte (bij te veel eiwit wordt hij stierlijk vervelend..) en bij hoog eiwitgehalte gaan ze alledrie fors aan de schijterij..
en dat geldt ook voor het drinkgedrag. wel/geen waterfontein, schoon slootwater, 'schoon' regenwater, oud bloemenvaaswater, toiletdoorspoelwater en nog zo wat.
en gras.... tarwegras, zacht blauw gras, kattengras, heel dun sprietig gras graag met wortels, en zo

wat ik bedoel is dat je katten niet allemaal op hetzelfde voer kunt zetten want de stofwisselingen verschillen en de behoeftes ook.
barfplaats propageert alleen barf en brokken zijn zo ongeveer dierenmishandeling. t zal wel..
bij barf speelt ook nog dat katten gebouwd zijn op gevogelte en muis en van nature geen koe, varken, schaap eten en in andere verhouding;
mensen eten ook niet allemaal hetzelfde, hebben voorkeuren en verteren/verdragen sommige voedselsoorten zelfs niet eens..

ik zou er een goeie brok naast gaan geven en kijken wat ze doen.
katzels weten zelf doorgaans het best wat goed valt en wat dan hun voorkeur heeft. in jouw geval bijvoorbeeld hill's nature's best, dat heeft een heel brede samenstelling met veel plantaardigs en de nodige vezels.

en gimpet heeft een vette pasta zonder toegevoegde kunstmatige vits/mineralen.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/apoth ... 27171#more

en wat betreft die opmerking over eiwitten vind ik dat je dierenarts gelijk heeft..... ;-)
en de gemiddelde leeftijd van zwervers/buitenkatten is vrij laag..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door Dinky »

Wat ik ook nog dacht, zit er in carnibest bio ook stukken bot of gebruiken ze iets van calciumpoeder? Want dan zou het kunnen zijn dat de betreffende botten te hard zijn (bio is namelijk harder dan niet bio) en dat het bot daardoor niet goed wordt verteerd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
missP
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2014 08:52

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door missP »

Iedereen bedankt voor de aanvullingen!
Ik ga me eerst verdiepen in alle informatie die ik heb gekregen. Het is een uitgebreid onderwerp!

Voor nu: kat gaat dagelijks op de bak, lijkt geen problemen met ontlasten te hebben, maar ontlasting komt er nog steeds erg droog uit.

Wordt vervolgd!
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door artemis »

Heb hier met oudjes ervaring met harde en droge ontlasting. Dagelijks bv 2 ml lactulose over het voer reguleert dat en maakt de ontlasting voller en vochtiger/minder hard, waardoor het ook makkelijker poept voor de kat. Lactulose is de stof die verkocht wordt onder de merknamen Laxulon of Laxatract maar goedkoper is in de humane versie die je bij de apotheek kan krijgen. Mijn oude moeder gebruikt het ook maar dan in veel grotere dosis. Van lactulose wordt niets in het lichaam opgenomen, het bindt enkel de stoelgang, is osmotische werking. Daardoor is het totaal onschadelijk.
Pappie van 15 kan niet meer zonder, of hij valt stil wat kakjes betreft.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door Cari »

Geheel onschadelijk is het ook weer niet, want er treedt wel gewenning (verslaving) op. Zoals je zelf al zegt Artemis, Pappie kan niet meer zonder. Ik gebruik het hier ook voor Fling en was er eerst heel zuinig mee, gaf het alleen als het weer fout dreigde te gaan. Nu krijgt hij het dagelijks en ka n ik er eigenlijk niet meer mee stoppen.
De lactulose van de apotheek heeft toch een smaakje? Wil een kat dat wel eten? Fling vindt de laxulon van de da heerlijk en likt het altijd als eerste van zijn eten af.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door Adriana »

lactulose smaakt heel zoet en de meeste katten zijn er dol op.
maar er wordt niks opgenomen en je kunt het ook rustig aan suikerkatzels geven.

gimpet malt-soft paste extra met extra fiber is vet, smaakt lekker en geen mins/vits toegevoegd.
is doorgaans goed alternatief, geeft behoorlijk wat energie en versoepelt de stoelgang (netjes gezegd....)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door Cari »

Ik ga maar eens langs de Kruidvat dan, want het scheelt inderdaad flink in prijs. De pasta is misschien wel wat voor Saafje, want die legt ook steentjes ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Kat heeft droge ontlasting en daardoor moeite met ontlas

Bericht door artemis »

@Cari

Pappie is intussen zo ongeveer 15 en dat probleem is 2 jaar geleden begonnen. Hij was plots dagenlang verstopt. Toen heb ik het opgelost met (Laxonorm?) een pasta op basis van paraffine, vaseline en malt. Nooit zo blij geweest met een mooie drol! Nadien bleek het probleem terug te keren en ook oudere intussen overleden Piwi begon last te krijgen van keiharde kleine droge keuteltjes. Het schijnt veel voor te komen bij oudere katten, de darmen worden luier.
Gewenning in de zin van dat lactulose supplementeren de darmen op termijn nog luier zouden maken is naar ik vermoed niet het geval. En lactulose is lactulose, humane of veterinaire, dat is hetzelfde. Het is vanuit zichzelf inderdaad zoet. Ik doe het op wat natvoer en het wordt nog steeds lekker opgeslobberd. Het enige middel dat Pappie en Piwi niet beu werden. Als ik het op brokjes deed kwamen ze er niet aan.
Als ik stop dan gaat het best 1 - 2 weken goed maar daarna wordt het weer slechter.
Hoe oud zijn jouw katten?

@Adriana
Die pasta is onderweg met mijn Zooplus bestelling. Had die NB vandaag verwacht!
Ben eens benieuwd want hier werden tot nu toe alle maltpasta's na een korte tijd resoluut geweigerd. Ben echt benieuwd voor deze. Uiteraard wordt het dan of/of. Ga niet lactulose nog eens met maltpasta combineren. En wat afwisseling zal zeker geen kwaad kunnen.

Maar alles om te vermijden dat er megacolon van komt, want dan ben je pas echt ver weg van huis...
Plaats reactie