kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door Scooby Doo »

Hallo mijn kat moet volgende maand voor zijn inenting bij de da,

nu heb ik al geinformeerd daar, en het schijnt dat ze enten voor 3 jaar..terwijl hij normaal gesproken volgens het ent boekje elk jaar opnieuw een enting heeft gehad.. ik maak mij dus zorgen of enten voor 3 jaar lang wel goed is en of dat wel kan?

ik vind het dus raar dat ze bij mijn da in de buurt katten enten voor 3 jaar lang. heeft iemand hier ervaring mee. of moet ik gewoon een andere da zoeken die wel per jaar ent..?

naar de da waar de kat eerst zat is geen optie want dat is te ver weg en ik heb de kat nu een half jaar
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door Ms Maaike »

Tegen niesziekte wordt elk jaar geënt, de vaccinatie tegen kattenziekte is eens per drie jaar.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door Dinky »

Een inenting bestaat uit twee componenten: Niesziekte en Kattenziekte.
Niesziekte is een jaarlijkse enting zoals bij mensen de griepprik een jaarlijkse enting is.
Kattenziekte weten ze eigenlijk niet van hoe lang die enting werkt maar minstens 3 jaar.

Je hebt dierenartsen die elk jaar de 'dubbele' enting zetten. Jij hebt nu blijkbaar een dierenarts getroffen die kattenziekte maar eens in de 3 jaar zet en dat zou ik persoonlijk niet als negatief zien ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door Cerna »

Ik sprak vorige week hom. dierenarts Atjo Westerhuis en hij vertelde dat er zelfs al geluiden zijn om kattenziekte om de 5/6 jaar te enten. En erg scheutig met de niesziekte-enting is hij ook niet (meer). Letterlijk zei hij "hoeveel katten ik niet ziek heb gespoten door de niesziekte-enting weet ik niet, maar dat niesziekte (ook) een gevolg kan zijn van enten met levende entstof, is mij wel duidelijk".
Cerná kreeg in juni niesziekte na de enting en Amber kreeg dit 5 jaar geleden.

Denk je dat je goed bezig bent :evil: :cry:
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door Scooby Doo »

om eerlijk te zijn heb ik in het verleden (1993) eens een duitste herder puppie gehad die ik bij dezelfde da ook heb laten enten voor 3 jaar, en een paar dagen daarna kreeg hij parvo en overleed hieraan. daarom vertrouw ik dat niet. bij een enting voor 3 jaar lang moeten ze toch meer inspuiten..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door castratenkoor »

Nee dan spuiten ze echt niet meer vloeistof in. Het is in de loop der jaren gebleken dat katten langer baat hebben bij de enting kattenziekte en dat elk jaar enten echt niet nodig is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door Cari »

In Amerika gaan zelfs al geluiden op dat de enting tegen kattenziekte levenslang zou stand houden.
Buitenkatten worden vaker geprikkeld om antistoffen tegen niesziekte te maken, waardoor enten vaak ook niet meer nodig is. Je hoort steeds meer berichten over de nadelen van (veelvuldig) inenten, dus wees maar blij met een da die dit mindert.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door Scooby Doo »

Dat is goed te horen, hij loopt natuurlijk erg veel buiten en komt veel met andere katten in aanraking dus dan wil je het beste..

ik zal hem dan wel laten enten voor 3 jaar. deze enting kost ook maar 15,85 euro dus dat is ook niet echt duur ;-)
Cerna

Re: kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door Cerna »

Nou dat is wel bijzonder want een complete enting kost meestal rond de 45 euro. Dus wat jouw dierenarts dan gebruikt? En volgens mij komen daar de consultkosten nog bij (of is het inclusief? weet het niet meer).
Er bestaat geen enting voor 1 jaar of voor 3 jaar trouwens. De complete enting (nies- en kattenziekte) wordt door de meeste dierenartsen om de drie jaar geënt en nog door sommige ieder jaar, maar het is dezelfde enting.
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door Scooby Doo »

45 euro zonder consult voor een kat? :shock: ,zal dan wel incl.consult zijn want anders is het schandalig duur..

voor de honden cocktail om de 2 jaar betaalde ik nog maar 35 euro per stuk met consult..de enkele prik was dan nog goedkoper..

en betaal echt 15,85 voor de kat zonder consult,dat wel..maar ja aan dat consult verdienen ze juist lekker aan..
Cerna

Re: kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door Cerna »

Ja, dat bedrag zal dan wel incl. consult zijn anders werd het bijna onbetaalbaar (tis nog vreselijk duur met 6 katten ondanks de korting).
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door Scooby Doo »

ja 6 katten is een hoop kosten. niet alleen met inenten maar ook met eten lijkt mij, ik ben nu overgegaan op whiskas zakjes vlees in gelei, deze lust hij ook graag en zijn vaker in de aanbieding dan felix. haal vaak 2 pakken whiskas voor 5 euro .goedkoopste aanbieding felix is 3 euro per pak,
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door Rik »

Let op met gelei. Mijn advies is om wel wat af te wisselen en ook andere vormen (pate en saus) aan te leren eten. Mijn poes heeft ook 18 jaar felix gelei gehad en is nu zeer moeilijk over te krijgen op nierdieet omdat ze daar dus geen gelei-vorm van hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: kat laten inenten voor 3 jaar,kan dat wel?

Bericht door Scooby Doo »

Ja eten is inderdaad erg ingewikkeld probleem bij katten, ik moet het natvoer over de brokken doen anders eet hij de brokken nooit op.en ik geef hem expres kleine porties per dag anders eet hij ook alleen maar zijn natvoer en de brokken niet als ik er een heel zakje natvoer over de brokken doe, maar ik geef hem ook verschillend voer. ook van die kuipjes met pate voor de afwisseling. eigenlijk ben ik continue bezig met mijn kat te slim af te zijn bij het eten zodat hij alles blijft eten. net als bij een klein kind die zijn groente niet graag lust,je moet ze gewoon foppen :lol:
Plaats reactie