nier waarden Mies

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
miesjetteunlotlara
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2014 11:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

nier waarden Mies

Bericht door miesjetteunlotlara »

Hallo ik ben nieuw op dit forum. Wij hebben nu 5 katten: moeder van ong 4 jaar met 4 kinderen van 3 jaar.Het zijn echte buitenkatten. Altijd rennen door tuinen en buurtpark maar ze komen binnen om eten en te slapen.
Sinds 2 dagen blijft Mies thuis, wil niets eten en slaapt alleen maar. Vanmorgen met Mies naar DA geweest, standaardonderzoek wees niets uit maar een bloedonderzoek sprak boekdelen ze blijkt het heel erg ziek te zijn.
waarden
Bun 71,4
Cre 1694
De Da was echt geschrokken en verwonderd dat ze nog leeft, ze is helemaal vergiftigd. Hij vermoedt een acute nier ontsteking. Ze is nu aan het infuus zodat de gifstoffen worden doorgespoeld, later wordt urine onderzocht en daarna wellicht antibioticum. Vanmiddag om 5 uur weet ik meer hoop ik.
Da heeft uitgelegd wat normale waarden zijn voor kat van 3 jaar. Ik hoop natuurlijk dat Mies het haalt, maar ik vraag me af wat de consequenties zijn op lange termijn. Zal ze helemaal beter worden of en kasplantje?
Groetjes van
MiesJetTeunLotLara
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: nier waarden Mies

Bericht door nellebel »

er staat hier veel geschreven over nierkatjes. kun je viazoekfunctie opzoeken
oorzaak zal belangrijk zijn voor herstel denk ik. is het iets wat langzaamaan verergerd is , of is ze vergiftigd en hierdoor slechte nierwaardes. ik denk dat des te korter de afwijkende nierwaardes zijn des te meer kans op herstel. zal nu afwachten zijn of waardes gaan verbeteren.
veel sterkte ermee.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: nier waarden Mies

Bericht door Cerna »

Dat is inderdaad wel heel erg extreem hoog! Dat kan niet anders of er is van vergiftiging sprake (ze heeft dus iets gegeten waardoor de nieren het zo goed als opgegeven hebben). Dit is acuut nierfalen en kan met drie dagen (of nog langer) infuus weer redelijk goed herstellen, maar helemaal de oude zal ze niet meer worden helaas.

Wanneer ze er bovenop komt, zal ze de rest van haar leven nierdieet moeten hebben en een medicijn (Fortekor, Semintra).
Mijn Noa kreeg op driejarige leeftijd een medicijnvergiftiging (pijnstilling) en daardoor nierfalen. Inmiddels is ze 7 en ze is beslist geen kasplantje (zie avatar), maar zij is een uitzondering helaas. Sinds Noa's ziekte zit ik op dekattensite en ik heb sinds die tijd al heel wat nierpatiëntjes voorbij zien komen en ook afscheid van moeten nemen. :cry:

Ik hoop voor je dat ze het redt, maar dat weet je niet na 1 dag infuus. En het heeft ook geen zin om direct na het infuus bloed te prikken want dan zullen de waardes altijd vertekend zijn omdat de nieren hulp hebben gekregen en zodra ze het zelf moeten gaan doen, zal na een dag of drie pas blijken of ze het (weer) aankunnen.
Dus: minstens drie dagen constant infuus en dan een paar dagen wachten en bloed controleren.

Het is een verschrikkelijk iets en ik wens je heel veel sterkte! En hier wordt geduimd; ze is nog veel te jong om nu al te moeten gaan! :epray:
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: nier waarden Mies

Bericht door EliekeTips »

Jeetje wat heftig, zou zelf niet weten hoe ik het heb als het mijn katten zou gebeuren.

Hoop dat je snel wat duidelijkheid hebt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nier waarden Mies

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
acute nierontsteking vermoedt je dierenarts, dan zou ze op spoelen en ab moeten reageren..

als/als ze het overleeft dan houdt ze daar forse nierschade aan over en wordt het een binnenkat, want moet aan medicijnen en 100% nierdieet.
en je moet op zoek naar de oorzak in overleg met je dierenarts..

als het toch vergiftiging blijkt dan houdt dat in dat je andere katzels buiten ook gevaar lopen!!

we hebben een topic met voornamelijk informatie en waardes bloedonderzoek ('nierfaalkatten') en een vrij groot topic 'pluisje', waarin het personeel van de meeste nierfaalkatzels schrijven met daarin heel veel verzorgingsinformatie.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nier waarden Mies

Bericht door Adriana »

hoe gaat het intussen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: nier waarden Mies

Bericht door Cerna »

Wilde ik ook net vragen
miesjetteunlotlara
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2014 11:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: nier waarden Mies

Bericht door miesjetteunlotlara »

Hallo allen, hartelijk dank voor jullie reacties! Wat fijn dat mensen meeleven. Gisterenavond ben ik door mijn DA gebeld. Mies slaat goed aan op het doorspoelen. Ze ruikt aan eten maar heeft nog geen trek. Ligt er lief en rustig bij, geeft zelfs kopjes aan de DA. Hij kon nog geen urine test doen want de druk op de blaas was nog niet hoog genoeg. Dat baart mij wel zorgen. Ze zal nog zeker 2 dagen aan het infuus moeten. Wij missen haar en ze is constant in mijn gedachten maar de andere katten lijkt het niets te interesseren.
Er werd geopperd dat ze misschien vergiftigd is, door buurt bewoners zeker niet maar ze kan een vergiftigde muis of kikker hebben gepakt. Meestal eten ze die niet op, ze spelen er mee tot ik het afpak.
Maar we gaan alles onderzoeken, ik laat ook een bloedonderzoek doen bij moeder want die drinkt al vanaf dat ik haar heb erg veel uit de kraan. Wie weet een genetische afwijking. Weten jullie hier iets over?
Groetjes van
MiesJetTeunLotLara
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nier waarden Mies

Bericht door Adriana »

opgelucht dat ze nog leeft trouwens.. en ja, zeker drie etmalen doorspoelen!
zonder waardes bloedonderzoek is het lastig meedenken maar je hebt een dierenarts die goed heeft doorgepakt.
veel drinken kan van alles betekenen en ook uit gewoonte veel en dan het liefst uit de kraan of bij een drinkfontein, drinken, dus wil ik niet alle spoken en wilde beren op je loslaten..

krijgt ze nu wel antibiotica? en hoe was haar temp? en vraag alle waardes plus referentiewaardes van het bloedonderzoek van eergisteren even op, dat is voor jou ook wel handig want je voorland is toch levenslang zorgen voor een nierfaal-brekebeentje..

k zie net dat Mies niet de moeder is maar één van haar kinderen van drie.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
miesjetteunlotlara
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2014 11:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: nier waarden Mies

Bericht door miesjetteunlotlara »

Vanavond heeft de DA weer gebeld (ik had vanmorgen natuurlijk ook al gebeld, kon het niet laten) Mies is echt aan het herstellen. Waarden zijn gezakt maar nog wel te hoog. Ze heeft zelf gegeten vandaag. Ze plast bijna continu en dat spoelt dus lekker door. Urine is op kweek gezet, hoor ik morgen de uitslag van. De dierenarts assistent zei vanmorgen dat Mies gewoon happy is, ligt te spinnen en is aan het knuffelen. Geen angst of agressie. Ze voelt zich natuurlijk veel lekkerder. Morgenavond hoor ik of ik haar kan ophalen, of dat ze nog door gaan met spoelen. Mijn DA is duur, maar goed. Ik heb hem al meer dan 20 jaar en is lief, zorgzaam en legt heel goed en rustig uit, neemt echt de tijd. Dus Mies is in goede handen en ik laat haar gerust achter.
@Ariana ik heb de uitdraai van het bloedonderzoek. Houd ik in het dierenpaspoort. Haar temp was iets aan de lage kant. Ze krijgt antibiotica als de urine kweek dat aangeeft.
Moeder Lot is de fanatieke kraandrinkster, ik heb haar gevonden bij een boom en wie weet hoeveel dorst ze heeft geleden dus is het een soort fobie geworden vermoed ik. Ik ben door je woorden wel gerust gesteld. Ik heb mijn leven lang al katten, ook een paar kraandrinkers gehad, maar zoals Lot... elke keer als je in de buurt van de wc loopt schiet ze naar binnen, visite is er al aan gewend.
Groetjes van
MiesJetTeunLotLara
Cerna

Re: nier waarden Mies

Bericht door Cerna »

Fijn zulk goed nieuws! Hier blijven we duimen (Noa en ik :smile: ) dat Mies weer goed herstelt en of de oorzaak ooit gevonden wordt??
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nier waarden Mies

Bericht door Dinky »

Wat een fijn bericht dat de waarden zo goed dalen door het infuus en het belangrijkste: dat ze zich veel beter voelt :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
miesjetteunlotlara
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2014 11:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: nier waarden Mies

Bericht door miesjetteunlotlara »

Hallo allen, goed nieuws Mies is weer thuis. Ik kon haar gisterenavond ophalen. Woensdagavond mocht ik even komen knuffelen en zag dat ze al weer helemaal levendig was. Ze ging meteen weer eten en plassen. Toen zag ik ook hoe goed ze behandeld wordt. Nier waarden van 1700 naar 300 maar het is nog niet laag genoeg , heeft nu medicijnen 14 dagen antibiotica synulox en 30 dagen pronefra = ondersteuning en aanvullende nier voeding. Bovendien krijgt ze dieetvoeding, ik kreeg Hills k/d mee en Royale Canin nat en droogvoer en (voor mij nieuw )Trovet droogvoer. Ik ga straks onderzoeken welke best is.
Urine is nog op kweek, duurt ongeveer een week. 4 december controle. Volgens DA kan ze best goed genezen, omdat ze zo jong is en goed op medicatie en behandeling reageert.
Ze is levendig en knuffelig, maar die kattenbak vindt ze helemaal niks. Ik heb er 1 met houtkorrels en 1 met grit. Ze doet het uiteindelijk maar op de houtkorrels, maar van harte gast het niet. Ze wil naar buiten! Heel gedoe met de andere katten die wel naar buiten mogen. Luik gaat naar binnen open en is naar buiten op slot. Als we thuis zijn portieren we. Vannacht moesten ze allemaal binnen blijven. Voorlopig maar even zo. Ook het voer van Mies vinden ze lekkerder dan hun eigen Puur One en Perfect Fit. Dus ik ben niet alleen portier maar ook politie agent. En altijd Slaaf natuurlijk.
Gegroet en een fijne dag MiesJetTeinLotLara
Groetjes van
MiesJetTeunLotLara
Cerna

Re: nier waarden Mies

Bericht door Cerna »

Inderdaad goed nieuws! Het is net een flashback voor mij want volgende week is het voor mij 4 jaar geleden dat bij Noa nierfalen werd vastgesteld. En na 2 dagen spoelen zat ze op een creat van 308 en Noa was ook drie. Dus bijna een vergelijkbare situatie (alleen Noa's beginwaarde was gelukkig niet zo hoog).
En wat Noa kan, kan Mies toch ook?

Pronefra ken ik niet. Is dat net zoiets als Fortekor of Semintra?

Wanneer je over een maand weer bloed laat prikken, moet je niet schrikken (deed ik wel want niemand had mij gewaarschuwd) want dan zal de creat gestegen zijn. Maar hoe strikter ze op nierdieet zit, hoe beter.

Is Mies een jager die haar prooien ook opeet? Zo niet, zou ik haar lekker naar buiten laten gaan wanneer binnenzijn te veel stress oplevert. Stress is namelijk niet goed voor de nieren.
Is het niet mogelijk om een ren te maken zodat ze toch naar buiten kan?

Het is niet erg wanneer de andere katten ook van het nierdieet snoepen (alleen voor je portemonnee :smile: ) dus heel strikt hoef je niet op te treden. Wel is het belangrijk dat Mies zoveel mogelijk vocht binnenkrijgt. Dus overal waterbakjes (het liefst met regenwater want dat is veel lekkerder zegt Mies) en nat voer. Wanneer Mies Trovet brokjes lekker vindt, zou ik haar ook Trovet blikjes geven. Noa vindt dit al 4 jaar lekker.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nier waarden Mies

Bericht door Adriana »

dat is goed nieuws en blij dat ze zo goed op spoelen heeft gerageerd.
reageert ze op de antibiotica? dat zou toch duiden op een ontsteking en minder op vergiftiging..

http://www.medpets.nl/pronefra/#product-description
Cerna schreef:Pronefra ken ik niet. Is dat net zoiets als Fortekor of Semintra?
pronefra (even zoeken rechtsboven voor topic berichten) is een nieuw middel dat een aantal middelen waaronder ipakitine combineert. het schijnt erg lekker te zijn en makkelijk toe te dienen.
ze blijft nierfaalkat en zal nooit herstellen hoor.
het trekt hoogstens een heel eind bij maar ze loopt op haar reservebandje wat nierfunctie betreft en zal altijd aangepast voer nodig hebben. en blijft voor de rest van haar leven kwetsbaar. we hebben er hier twee en dat gaat goed met de nodige extra zorg zoals spuitjedrinken en aangepast voer, terwijl ze beide nu binnen de referentie zitten..

wat betreft het meest lekkere en meeste geschikte nierdieetvoer reageert iedere katzel anders. zowel op het smaakje als op de formule en het is een kwestie van uitproberen.
en stoppen ze met eten dan hebben ze waarsch te veel gegeten of het valt qua formule niet goed.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie