2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Charlie5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2013 20:41

2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door Charlie5 »

Hallo,

Eindelijk hebben we besloten om er een 2de kater bij te nemen.
Graag hoor ik jullie reactie of deze kater een goede keus kan zijn.
We hebben nu 2 jaar Charlie en is een lekker speels soms dominante kater.
Die heel lief is maar wel zijn eigen wil heeft.
We zijn gisteren avond bij een kater gaan kijken, in een gastgezin vanuit het dierenasiel.
Deze kater nu een half jaar groeit op met 3 kittens, 2 volwassen poezen en een hond.
De gashouders zijn met z'n 2e.
Wij zelf zijn ook met 2 volwassenen thuis.
De kater ( Kees noemen we hem)
Was erg afwachtend en moesten hem echt lokken met wat snoepjes.
Hij liet de brokjes door de kittens voor zijn neus weg halen.
Toen ik hem een brokje voor hem hield en de kittens aan de kant duwde pakte hij het snoepje netjes aan. Wij denken dat als wij Kees veel vertrouwen kunnen geven dat het goed komt, maar hebben gen ervaring met zo'n afwachtende kater. Hij is het laatste uit zijn nestje. En als je op hem afstapt ging hij onder de stoel zitten maar bleef wel nieuwsgierig naar wie wij waren.
Ik gun het beestje een erg goed/ liefdevol thuis maar graag hoor ik jullie mening.
Groetjes van ons
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door Cari »

Wat zegt het gastgezin erover? Zij weten hoe Kees met zijn huisgenootjes omgaat. Dat hij zich nu het snoep door de kittens liet afpakken, kan ook komen door jullie aanwezigheid. Misschien is hij normaal niet zo. Misschien is hij met de mensen die hij kent, wel heel knuffelbaar, maar daar zullen ze jou toch wel iets over gezegd hebben? Sociaal naar andere dieren is hij waarschijnlijk dus wel.
Maar hoe is Charlie? Is hij al 2 jaar alleen bij jullie? Dan weet je dus niet of hij (nog) met soortgenoten kan omgaan en zal er een hele voorzichtige introductie moeten plaatsvinden.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6833
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door Dinky »

Het feit dat Kees nieuwsgierig blijft vind ik een positief teken. Klinkt alsof hij zich beetje laat afbluffen door de andere kittens in huis?

Ik kan je in elk geval aanraden dit topic door te lezen: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... lit=bunker
Gaat namelijk ook over de introductie van kitten bij een kater die lange tijd zonder andere katten heeft geleefd ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door castratenkoor »

De introductie van een kat van een half jaar is heel wat anders dan de introductie van een kitten van 8 weken. Dus ik zou de introductie van Bunker en Sjaars zeker niet als voorbeeld nemen.

Met Kees zal een stuk voorzichtiger gehandeld moeten worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door Cari »

Er is wel een verschil tussen een kleuter van 9,5 week en een beginnende puber van 6 maanden.
Je was me net voor Dinie ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Charlie5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2013 20:41

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door Charlie5 »

Het gastgezin vermeld dat hij onwennig is als er mensen binnenkomen, ook omdat hij een paar weken geleden een ontstoken oog heeft gehad en daardoor negatieve ervaring heeft met
Vreemde mensen. Zei vermeld dat hij wel naar haar toe komt. Wij zijn een half uur bij hun geweest, en natuurlijk staan de jonge kittens op de voorgrond, en voor Kees was het zo van sloof je maar uit.Dus merkte wel dat hij naarmate wij langer binnen waren begon te wennen. Wij zullen geduld moeten hebben met hem het vertrouwen te kunnen geven.
En inderdaad de introductie met onze Charlie. Is het het beste om er inderdaad een rustige kater bij te zetten? Ik ga de topic zeker even doornemen. Dank je alvast voor de reactie's
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door castratenkoor »

Dat topic kun je niet als voorbeeld nemen, dat gaat om een piepjong kitten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door Cari »

Het gastgezin vermeld dat hij onwennig is als er mensen binnenkomen, ook omdat hij een paar weken geleden een ontstoken oog heeft gehad en daardoor negatieve ervaring heeft met
Vreemde mensen.
Dat snap ik niet. Vreemde mensen zitten toch niet aan zijn oog?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6833
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door Dinky »

Cari schreef:Er is wel een verschil tussen een kleuter van 9,5 week en een beginnende puber van 6 maanden.
Je was me net voor Dinie ;-)
Dom van mij om vluchtig vast wat leesvoer te geven inderdaad.......
Hoe haal ik het in mijn domme kop.
Misschien handig dat jullie dan zelf met tips van aanpak komen ipv alleen te noemen dat kitten van 6 maanden anders is dan kitten van 8 weken???

Ander topic over introductie: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=29434
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Charlie5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2013 20:41

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door Charlie5 »

ik vind het belangrijkste dat we de nieuwe Kees gerust kunnen stellen/vertourwen krijgt en hopen dat hij uit zijn schulp kruipt & dat hij een goed thuis krijgt, en of het omdat kees een afwachtende kater is dit de beste combi zou kunnen zijn met onze Charlie. charlie is namelijk ook naar ons soms best dominant, en denken dat hij een speel maatje zeker kan waarderen met d'r tijd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door castratenkoor »

Is Kees al gecastreerd? Zo niet dan zou ik dat nog wel doen voor hij naar jou verhuist.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door castratenkoor »

Dinky schreef: Dom van mij om vluchtig vast wat leesvoer te geven inderdaad.......
Hoe haal ik het in mijn domme kop.
Misschien handig dat jullie dan zelf met tips van aanpak komen ipv alleen te noemen dat kitten van 6 maanden anders is dan kitten van 8 weken???
Iedere introductie - situatie is anders. Je hebt te maken met variabele woonomstandigheden en leeftijd en karakters van de desbetreffende katten. Zoals je kunt zien in het topic van Euforia, met de nieuwe poes van 6 jaar, zijn Cari en ik niks te beroerd om gepaste adviezen, geschikt voor desbetreffende casus, aan te voeren. Daar heeft topic - starter een stuk meer aan dan aan algemeenheden.

Als de nieuwe kat in dit topic is verhuisd naar topic - starter, gaan we er weer goed voor zitten om mee te denken en om tips te geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door Cari »

Je moet sowieso eerst onderscheid maken tussen Kees' gedrag naar mensen en naar andere katten. Hoe banger katten voor mensen zijn, hoe beter ze juist vaak met andere katten kunnen. Maar dat is uit je verhaal niet op te maken. Was die vrouw er dat half uur bij? Ik heb zelf een redelijk aantal katten opgevangen en vrijwel allemaal waren ze bang voor vreemden. Naar mij toe waren het echter allemaal knuffels (en werden dat later ook bij hun nieuwe baasjes) en tijdens zo'n bezoek van mogelijke adoptanten, zochten ze dan ook vaak bescherming bij mij. Heb jij zoiets gezien of dook Kees ook weg voor haar? Als Kees namelijk echt erg bang is aangelegd en Charlie een dominantje is dat altijd voorop moet staan, lijkt me dat geen geweldige combinatie.
We hebben ook nog geen antwoord op de vraag of Charlie andere katten gewend is. Of hoe Kees zich tegenover de andere katten gedraagt zonder bezoek erbij. Of Kees al gecastreerd is...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Charlie5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2013 20:41

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door Charlie5 »

Om er op terug te komen, de vrouw was erbij en toen wij binnenkwamen lag Kees te slapen op een stoel onder de tafel. Die vrouw pakt kees op waardoor hij zoiets had van. ( hallo ik lig lekker te slapen, en nu moet ik even op commando leuk doen) waardoor Kees naar de andere kant van de kamer zich ging verstoppen. De vrouw vermeld dat kees goed overweg kan met de andere poezen/kittens hond in huis.
Wij zijn gewoon om de bank gaan zitten met wat te drinken. Toen kwam Kees weer tevoorschijn. En hebben we hem zo ook weer tot rust laten komen.
De vrouw ging wat brokjes strooien en daar kwamen ze allemaal op af, ook Kees maar die liet door de kleine kittens de brokjes voor zijn neus weg pikken wij zijn mijn man en ik om ste buurt op de grond gaan zitten en hebben zo ook wat brokjes aan Kees kunnen geven.
Terwijl we de kittens wat aan de kant moesten duwen, zocht meer toenadering. Maar als we op wilde staan had kees zoiets van ik duik weer veilig onder de stoel. ( een eetkamer stoel, niet zo stoel waar wij hem ook niet meer zien.) de vrouw vermeld dat kees wel altijd toenadering zoekt naar haar. Maar dat was nu niet aan de orde. ( kees ging niet naar haar toe) hij zocht zijn eigen veilige plekje maar wel dat hij ook zicht had op ons.

Charlie is geen andere katten gewend is nu 2 jaar, hier in de buurt zijn wel meerdere katten( ik heb hem wel eens achter een andere kat aan zien lopen uit nieuwsgierigheid, maar verder is hij daarvan op afstand gebleven) maar hij gaat alleen naar buiten als wij thuis zijn en meestal is hij een half uurtje weg en komt dan weer terug omdat hij graag in onze tuin is.
Kees is nog niet gecastreerd, wat is het beste om dit zo snel mogelijk te laten doen? Of nadat hij een paar weken in huis is en wat op zijn gemak is bij ons?
We kunnen kees zaterdag avond gaan halen, ik ben dan ook bijna een week thuis waardoor ik er bij beide meer aandacht kan geven.
( ik hoop echt niet dat kees schuw is, en dat een kwestie is van vertrouwen naar nieuwe mensen)
Fijn als ik wat reactie's krijg over jullie inzichten, want voor ons is dit de eerste ervaring met een nieuwe kater erbij. En kan ik het bericht zelf verplaatsen? Weet allemaal nog niet precies hoe het werkt ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2de kat die we willen aanschaffen is erg afwachtend

Bericht door castratenkoor »

Beter zou zijn Kees eerst te castreren en dan pas naar jou te verhuizen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie