Plassen en sproeien tegen voordeur en achterdeur

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Vandaag
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2014 01:16

Plassen en sproeien tegen voordeur en achterdeur

Bericht door Vandaag »

Beste forumleden,

Mijn gecastreerde kater (bob) van bijna 3 plast en sproeit tegen de voordeur en achterdeur. Maar alleen als ik niet thuis ben of lig te slapen.
Het is begonnen toen mijn ex twee maanden geleden verhuisd is. Is deze roemoerige tijd heeft Bob een blaasontsteking en blaasgruis gekregen. met medicatie van de dierenarts is dit helemaal goed gekomen. De blaasgruis is ook helmaal weg en hij eet alleen nog c/d voer.
Toen hij die blaasproblemen had begon het plassen tegen voor- en achterdeur en op het aanrecht, natuurlijk kon hij er in die tijd niet echt veel aan doen maar nu het 'over' is blijft het plas/sproei probleem. Gelukkig niet meer op het aanrecht!

De mat bij de beide deuren heb ik al diverse keren vervangen en in het stopcontact zit feliway. Ook spuit ik met feliway tegen de voor en achterdeur en op de matten, helaas zonder resultaat. Schoonmaken van de plekken doe ik met urine off en biotex of groene zeep.
De DA weet het niet en raad me nu aan om een gedragstherapeut in te schakelen, heeft iemand hier ervaring mee? Zelf geloof ik er niet in.....
Ik heb een regelmatig dagritme en ben een rustig persoon. Ik speel regelmatig met hem en hij mag per dag op een vast moment even naar buiten en is altijd optijd weer terug.

Ik woon op de begane grond zonder tuin en mijn voor en achterdeur aan buitenzijde maak ik (bijna dagelijks) met zelfde producten schoon als binnenzijde deuren.
Gister heb ik voor de achterzijde wilgenmatten voor mijn ramen gezet zodat hij niet aan de achterzijde naar buiten kan kijken en zich misschien minder bedreigd voelt door de 30! Buurtkatten.

Heeft iemand een idee wat ik nogmeer zou kunnen proberen? Verhuizen is niet mogelijk.
Ben gewoon ten einde raad :cry:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen en sproeien tegen voordeur en achterdeur

Bericht door castratenkoor »

Wat je kunt doen is bij beide deuren een grote kattenbak plaatsen, niet een echte kattenbak maar een grote hoge (ongeveen 25 - 30 cm hoog) opbergbak van Action of Blokken. Zonder deksel. Zo'n 8 cm grit erin en pal voor de deur zetten. En als hij er wat in doet goed schoonhouden uiteraard, elke dag poep en plas eruit scheppen.

Is mischien onhandig met erin en eruit gaan, maar het werkt wel. Mijn katten deden het bij de achterdeur, om tegengas te geven, een buurtkat piste aan de buitenkant tegen de achterdeur.
Zo'n gewoonte is heel lastig te doorbreken, maar als het met een bak op onhandige plaats op te lossen is, zou ik het zeker doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Plassen en sproeien tegen voordeur en achterdeur

Bericht door Cari »

Bob is door de hele toestand dus behoorlijk onzeker geworden :-( . Had hij een goeie band met je ex en was die misschien ook veel thuis?
Zowel de hoge kattenbak als de afscherming zijn een goed idee (de kattenbak kan maar aan 1 kant, anders kan je niet meer in en uit) en een gedragstherapeut is helemaal geen slecht advies. Die kan namelijk ter plekke bekijken wat er gedaan kan worden (nee, de kat hoeft niet op de sofa ;-)). Als er van buiten ook tegen de deur gesproeid wordt, kan je misschien iets verzinnen dat een kat dat niet meer kan?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie