6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Uitstekend advies van Cari waar ik me 100% bij aansluit. Voorlopig gewoon 24/7 scheiden met hordeur. En als de jonge katten buiten zijn kan de nieuwe poes het huis af en toe verkennen.

Steeds dichter bij elkaar voeren, lekker blikje of zo. Dus de jonge katten steeds dichter voor de hordeur eten geven, niet nu meteen, maar als de rust wat is weergekeerd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Ziezo, de feliway zit in bij de birmaan, en een feliway in de living. Overdag zitten ze steeds in de living maar 's nachts komen ze mee in de slaapkamer. Versteek ik de feliway dan best naar de slaapkamer ?
Ik merk dat de birmaan steeds meer op haar gemak is. Toen ik deze morgen in haar kamer kwam, liep ze aan het miauwen naar me toe, tegen m'n benen vleien en zich op de grond liggen kronkelen.
Ik zal zorgen dat ze elkaar vandaag niet kunnen zien, en morgen gaan we naar de doe het zelf zaak.
Vanmiddag zal ik haar wel vrij in huis laten. Mijn katten zitten graag buiten, zal de achterdeur voor hen openzetten zodat ze in de garage en in de keuken kunnen. Onze nieuwe heeft dan toegang tot de living, inkomhal en twee kamers boven.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Ik zou de feliway in de living laten zitten.
Goed plan zoals je het vandaag gaat doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Onze nieuwe dame zit voor het schuifraam in de living. De kater is al komen kijken, ze stonden neus aan neus, met enkel glas tussen. De nieuwe begon zo'n vreemd geluid te maken. Niet grommen of blazen, een ander geluid.. De kater is dan gewoon weggegaan. En nu ligt mijn kattin haar te wassen voor de nieuwe haar neus.. :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Dat zal loeien geweest zijn. Zo noem ik het tenminste. Dat betekent zoiets als blijf uit mijn buurt. Ze zullen langzaam aan elkaar gaan wennen door middel van die hordeur. Hangt van karakter van de katten af hoeveel tijd het gaat kosten.

Grootste nadeel is dat de 6 jarige nieuwe kattin altijd alleen geweest is. Het is te hopen dat ze nog aan mede-katten in een huis kan gaan wennen. Maar met tijd-geduld-liefde kun je heel veel bereiken.

Wat je ook kunt doen is een flesje vloeibare valeriaan kopen en dat op wat knuffelbeestjes en kussentjes druppelen. Niet op de katten zelf en zeker niet in de bek of in het eten. Puur om te snuffelen en wrijven en kwijlen.
Werkt voor mijn kat Bob heel erg goed in stress-tijden.

Niet druppelen op stoffering van goede meubels, want het geeft vlekken!
Als ze het lekker vinden na een week herhalen. Gewoon hier en daar een druppeltje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Ik heb het vliegenraam ingestoken in de living. Beetje zelfde effect als de hordeur dacht ik..
Nieuwe poes en kater zaten net op 10cm van elkaar bij het vliegenraam. Geen gegrom, geloei of geblaas... Super :-)
Heb enkele foto's maar weet niet hoe ik ze kan plaatsen..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Is gebruikelijk, dat katers zich makkelijker aanpassen. Tussen de twee poezen wordt lastiger denk ik.
Is inderdaad hetzelfde effect dat vliegenraam, goed plan zo. En fijn dat de kater al rustiger is.

Je hebt 10 berichten dus je kunt bij de admin. een album aanvragen voor foto's.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Kattebeest »

Foto's in dit topic plaatsen gaat net zoals foto's in je album plaatsen.
Hier http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... f=5&t=1922 instructies hoe je dat stap voor stap kunt doen.

Fijn, eerste voorzichtige goeie berichtjes van de drie!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Zo behulpzaam dat jullie telkens zijn :-) ik probeer hier een foto te plaatsen van Nanou, de birmaan, samen met Filou. Hier zaten ze superdicht en werd er niet gegromd of geblazen. Na een beetje ging Filou rustig weg, waarna Nanou hem bleef zoeken :) ik heb de indruk dat ze heel nieuwsgierig is.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-G37FNNFN-D.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Zondagmorgen ten huize Euforia : Wanneer Filou en Missy buiten zitten krijgt Nanou de toegang tot het huis. Filou en Nanou zagen elkaar aan het vliegenraam, geen gegrom en geblaas. Filou wandelde verder, Nanou liep naast hem.. Tot ze niet meer verder kon.
Nanou begint dan ook aan het venster te krabben zodra Filou uit het zicht is.
Straks gaan we naar de doe het zelf zaak om een deur te maken. Ik heb er een goed gevoel bij :-)
Laatst gewijzigd door Euforia op 28 sep 2014 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Mooi rustig zo. Goed plan de hordeur door te zetten. Dat gaat vast helemaal goedkomen. Iedereen krijgt zo prachtig ruim de tijd rustig aan de nieuwe situatie te wennen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Een goed gevoel is een goed begin :grin: !
Even voor alle zekerheid, maar ik neem aan dat dat wel goed zit: ze zijn toch wel alle drie gecastreerd?
Wees wel voorzichtig met Nanou in de living laten. Zodra je merkt dat ze moeilijk gaat doen als ze terug in haar kamer moet of als ze haar nieuwe terrein meer begint te verdedigen, zou ik het niet meer doen. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn ;-).
Ze zal niet alleen nieuwsgierig zijn naar Filou die ze buiten ziet, maar naar de hele buitenwereld. Dat is volkomen nieuw voor haar en heel aanlokkelijk. Let je wel heel goed op dat ze niet kan ontsnappen, want ze is volkomen wereldvreemd.
En Missy.... komt die nog in de buurt en hoe gedragen Missy en Nanou zich naar elkaar?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Missy en Filou zijn gecastreerd, Nanou nog niet. Maar dat was ik wel van plan eens ze volledig op haar plooi is. Vormt dit ook een probleem?
Missy en Nanou hebben gisteren een hele tijd oog in oog gezeten, wel op twee meter afstand aan het vliegenraam. De eerste keer dat ze elkaar zo zagen was er wat gegrom, deze morgen was er ook geen geluid..
Toen ik deze morgen in Nanou haar kamer was zaten zowel Missy als Filou in de gang voor de deur, ze waren ook nieuwsgierig om binnen te kijken. Maar toen Nanou bewoog liepen ze wel weg..
Als Nanou in huis rondloopt, gaat ze overal met staart en kop tegen vleien. Ze gaat vooral voor het vliegenraam zitten of het venster aan de straatkant. Na een kwartiertje gaat ze dan terug naar boven, als ik ga kijken dan ligt ze rustig te slapen in haar kamer..
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Iza »

Jeetje Euforia, wat zal dit spannend (geweest) zijn! Wel fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan! Mooie kat trouwens. Heilige Birmaan is altijd al mijn lievelingsras geweest :) .
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Ik zou Nanou onmiddellijk laten helpen. Niet gecastreerde dieren ruiken anders en kunnen bedreigender overkomen bij andere katten. Nu ze nog op haar eigen kamer zit, kan ze rustig herstellen en meer 'aangepast' raken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie