Ondervoed/verwaarloosd kitten +- 16 weken

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Kippetje1981
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2014 09:38

Ondervoed/verwaarloosd kitten +- 16 weken

Bericht door Kippetje1981 »

Hallo!

Na veel gespeur en gezoek op internet, plaats ik nu toch maar een berichtje. Ik kan veel vinden over voeding bij verwaarloosde kittens etc. Van 5-8 weken oud, maar mijn geval daar kan ik weinig over vinden. Eerst maar even 'het' verhaal:

Nadat ik een vriendin een foto had gestuurd van ons nieuwe kitten, die ik de volgende dag zou ophalen, kreeg ik van haar een foto terug. Op de foto een kitten, waar zij nog een plekje voor zocht. Ze werkt als huishoudelijke hulp, en komt op dit adres waar wel 20 katten leven, verwilderd, soms ondervoed etc. Dierenbescherming is al eens geweest, maar na een tijdje gaat het weer mis.
Dit was een nestje van 3. Eentje had ze een plekje voor kunnen vinden, de tweede groeide goed maar was al helemaal verwilderd, maar deze was minder sterk, had ze handtam gemaakt, en ze kwam steeds naar haar toe als ze daar aan het werk was. Lang verhaal kort: ik heb gezegd, breng haar maar. ( de vorige dag hing ze al helemaal slap). Het enige wat ik wist is dat ze ws 12 weken oud was, en ze kregen daar brood met melk. Verder niks. Later in de week stuurde de vriendin een foto die ze had genomen op 19 juni. Daar hadden ze de oogjes al los, vermoedelijk ongeveer 3 week oud. Daarvan uitgaande zou betekenen dat Molly (zo heet ze nu) nu 16 wk oud is. Toen ze kwam woog ze rond de 800 gram. Veel te licht dus. Ze was kleiner dan de 8 weken oude Tinus.

Molly is nu al een week bij mij, samen met Tinus, en het lijkt goed te gaan! Ze krijgen hier royal canin kitten brokken, en 's middag beetje mousse. Ontvlooid en ontwormd natuurlijk. Al even contact gehad met dierenarts, en we wachten even met enten tot ze wat meer 'vlees' op de botten heeft.

Mijn vraag(en) aan jullie is/zijn eigenlijk:
- heeft iemand ervaring met soort gelijk geval? En hoe is dat afgelopen?
- haar ontlasting wordt wat vaster, maar is nog wel gelig. Kan dit komen door de slechte start, darmflora?
- ze weegt nu 980 gram. Bijna 200 gram in een week. Gaat dit niet te snel? Wat is normaal bij ondervoed kitten.
- en zijn er verder nog tips/ dingen waar ik op moet letten?

Groetjes kippetje
Kippetje1981
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2014 09:38

Re: Ondervoed/verwaarloosd kitten +- 16 weken

Bericht door Kippetje1981 »

Nog even aanvulling: ze wordt steeds ' levendiger' , speelt wat meer, laat af en toe wel scheetjes, eet gewoon (steeds kleine beetjes).
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Ondervoed/verwaarloosd kitten +- 16 weken

Bericht door Mickey_Mouse »

Ze is aan het inhalen nu.
Zolang ze levendig en helder is zie ik geen gevaar eigenlijk.
Dir dunne ontlasting komt door de omschakeling en de slechte voeding van eerst. Dit zal met een paar dagen beter worden.
Sterkte en succes. Fijn dat ze zo terecht is gekomen
Kippetje1981
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2014 09:38

Re: Ondervoed/verwaarloosd kitten +- 16 weken

Bericht door Kippetje1981 »

Dankje voor je reactie! Ja, zelf denk ik het ook wel, maar er is zo weinig over te vinden. Wel over kittens van 4 weken etc. Ik heb het zelf wat uitgedokterd. Een beetje advies of geruststelling is dan altijd prettig te horen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ondervoed/verwaarloosd kitten +- 16 weken

Bericht door castratenkoor »

Ja ik heb vergelijkbare kittens op weten te krikken. B.v. Bob die woog nog geen 500 gram toen hij al 12 weken was. Heel slecht eerste jaar gehad met darmontstekingen, longontstekingen en noem maar op. Daarna ging het prima. Hij is nu 9 jaar en mankeert nooit wat. Zijn enige "probleem" is dat hij veel te dik is. Door altijd honger als kitten heeft hij een eetstoornis, dat neem ik voor lief, als Bob maar gelukkig is.

Succes en beterschap met Molly. Mijn advies is pas laten enten als ze echt 100% is anders kan ze een enorme terugklap krijgen zelf met risico van overlijden (heb ik helaas eens meegemaakt).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie