HELP.

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Noa en Baily
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2014 17:45

HELP.

Bericht door Noa en Baily »

Hallo Allemaal,
Wij hebben Noa en Baily nu bijna 1,5 jaar. Ze zijn 2 ze komen uit het asiel.
We hebben in het begin een mega plas probleem gehad, dit was vooral op stoffendingen, zoals sjaals en kussens, ook ons bed. Ze komen niet meer in de slaapkamer.
Ze plassen en poepen netjes op de bak maar zo dra je een jasje laat vallen gaat ze er op plassen.
Nu we weten wat het is, letten we er beter op. MAAAAR in november verwachten wij ons eerste kindje.

Nu het probleem... een box heeft een boxkleed, ik ben als de dood dat ze daar op gaan plassen.
Mijn vriend is het al een hele tijd zat en zegt ook als het niet gaat moeten ze weg.

nou zoek ik spray waarmee ik de box in kan spary en ze het afleren of tips!!!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: HELP.

Bericht door Ms Maaike »

Al eens een gedragstherapeut ingeschakeld? Je zegt wel dat jullie weten wat het is, maar dan zou je niet om tips vragen. Ik neem aan dat ze al eens bij de dierenarts zijn geweest om te controleren of ze blaasproblemen hebben. Het klinkt alsof hier een gedragsprobleem speelt en het is beter voor iedereen om uit te vinden wat daaraan ten grondslag ligt dan dat je symptomen gaat bestrijden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP.

Bericht door Featherr »

Uhm, tja die tip is wel slim. Dierenarts. Is het puur gedrag of is het medisch?
Je zou ballonnen in de box kunnen leggen, als ze er dan in willen gaan klapt er 1 kapot en schrikken ze. Heb gehoord dat dat helpt. Nou is dit natuurlijk geen kat aardige oplossing maar als het gaat om ze zo laten schrikken of weg doen. Zou ik voor het eerste gaan..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: HELP.

Bericht door ayla »

Ik verwacht over 3 weken mijn kindje en kreeg de tip om een plank over de box te maken. Leg je deze neer als je niet in kamer bent.

Ballonnen vind ik zielig en sprays werken vaak niet.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: HELP.

Bericht door Featherr »

Ja Ayla, ballonnen zijn inderdaad zielig. Maar als je een plank neerlegt doet de kat het gewoon als de plank weg is.
Ik zou liever mijn kat houden "als het nog een keer gebeurd dan moet hij weg" dan dat ik het zielig zou vinden omdat hij 1x schrikt.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: HELP.

Bericht door castratenkoor »

Ik neem aan dat ze wel gecastreerd zijn?

Het klinkt als stressplassen. Als je Keep-off spray gebruikt, dan stinkt je hele huis voor de katten anti-kat. Daarmee verhoog je het stressgehalte dus nog meer. Beter is te kijken hoe je het de katten meer naar de zin maakt, bedenk waar ze behoefte aan kunnen hebben. In hoeveel ruimtes komen ze? Hebben ze genoeg uitdaging, meerdere krabpalen? Je kunt ook in de hoogte werken, ligplanken of kommen langs de muur, b.v. in een slaapkamer. Hebben ze genoeg kattenbakken, ook grote hoge? Krijgen ze genoeg aandacht?

Maar om te beginnen even van beide een plasje laten nakiijken, en liefst de katten even laten onderzoeken. Als blijkt dat ze gezond zijn, dan kun je verder gaan en proberen van je stress-katten weer blije katten te maken.

Probeer in een andere richting te denken, niet hoe krijg ik mijn katten "eronder" maar hoe krijg ik mijn katten blij. Een gelukkige kat vertoont over het algemeen geen "fout" gedrag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: HELP.

Bericht door Adriana »

hoeveel kattenbakken heb je in huis?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Noa en Baily
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2014 17:45

Re: HELP.

Bericht door Noa en Baily »

Bedankt alle voor de tips.


Zo als ik al zei hebben we ze al bijna, 1,5 jaar.
We zijn meerdere keren naar de dieren arts geweest, het is niet medisch.
Ik heb er 2, de ene is de ander waarschijnlijk gaan na doen.

Wij hebben 2 krabpalen in huis, en er is altijd iemand thuis.. dus aandacht genoeg.
We hebben sinds dik halfjaar 2 kattenbakken, daardoor is het zeker minder geworden.. maar ik durf het risico niet te nemen.

Ik ben namelijk bang dat zij dit in het asiel hebben aangeleerd, ze zaten in het asiel in een klein hokje, en naast de kattenbak lag een soort doek ( ze plassen alleen buiten de bank op stoffe dingen, zoals kleedjes en dekens....)
Ik heb het asiel hier vaker over gemaild maar die trekken hun handen er een beetje vanaf.

Ze zijn inderdaad al geholpen, de dieren arts kon me ook niet helpen, en gaf zelf al aan dat het waarschijnlijk is aangeleerd in een stressvolle periode.

Ballonnen is een goed idee, wij werken ook met een plantenspuit dus dat vind ik niet zielig.

Ik heb ook zeker niet het idee dat ze gestrest zijn, het zijn hele rustige beesten en lijken gelukkig.
Ze lijden een eigen leven, en komen wanneer ze daar zin in hebben. Alleen wij zijn van mening, dat wij de baas zijn en niet de katten. Dus ik vind dat straffen wel af en toe mag.
en hoe herken je een gestresste kat? Ze plassen niet op de bank, of anders dingen. Alleen als er een kleedje ergens op ligt.. en ze doe altijd gewoon waar ze zin in hebben..


Ik hoop dat de gouden tip nog komt
maar bedankt voor de moeite


Groet
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: HELP.

Bericht door castratenkoor »

Jammer dat je zo redeneert. Je bedankt netjes voor de adviezen.......maar je veegt ze wel van tafel.

Jammer dat je halstarrig in straffen denkt in plaats van in oplossingen. Geloof me, een gelukkige kat gaat niet wildplassen. Het is nu een gewoonte geworden en het zal tijd nodig hebben opgelost te worden.

Probeer toch eens ze wat leuks aan te bieden, zoals lig en klimplanken langs een muur. Katten voelen zich veilig als ze alles vanaf een hoogte kunnen bekijken. En een extra grote kattenbak vinden ze vaak erg leuk om in te plassen, b.v. een cementbak. Ik heb hier 10 bakken staan, waaronder 3 hoge opbergbakken, 1 cmentbak en 6 gewone oficiële kattenbakken. Ze doen alles in de cementbak en de hoge opbergbakken. De officiële kattenbakken kijk ik misschien eens per maand in en dan dit er doorgaans niks in.

"Leuk plassen" - aanbieden is een alternatief voor zachte doeken plassen. En als ze daar dan in plassen ga je heel enthousiast laten weten dat dat heel goed is.
Hoevaak maak je je kattenbakken schoon? De regel wat kattenbakken betreft is het aantal katten + 1. Dus volgens die regel zou je er drie moeten hebben.

Wat de boks betreft: wat is er mis met het idee van een plaat hout eroverheen als je de kamer uit gaat? Als je die iets breder maakt dan de box is en je timmert er latjes langs de buitenrand, dan ligt het heel stabiel.
Die oplossing heb ik ook voor mijn aquarium.

Probeer het straffen en het de baas willen zijn wat los te laten. Daar wordt niemand blij van, ook jijzelf niet. En probeer in positieve oplossingen te denken. Wildplassen is meestal medisch en in de tweede plaats het aangeven van onvrede. Jij geeft aan zeker te weten dat het niet medisch is. Dan is het dus logisch te kijken naar een oplossing om het gevoel van onvrede weg te nemen.

Jullie zitten in een negatieve spiraal, dat los je niet in 1 dag op. Kwestie van tijd en geduld.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: HELP.

Bericht door Adriana »

Noa en Baily schreef:Wij hebben 2 krabpalen in huis, en er is altijd iemand thuis.. dus aandacht genoeg.
We hebben sinds dik halfjaar 2 kattenbakken, daardoor is het zeker minder geworden.. maar ik durf het risico niet te nemen.

Ik ben namelijk bang dat zij dit in het asiel hebben aangeleerd,

Ballonnen is een goed idee, wij werken ook met een plantenspuit dus dat vind ik niet zielig.

Ze lijden een eigen leven, en komen wanneer ze daar zin in hebben.
Alleen wij zijn van mening, dat wij de baas zijn en niet de katten. Dus ik vind dat straffen wel af en toe mag.

Ze plassen niet op de bank, of anders dingen. Alleen als er een kleedje ergens op ligt.. en ze doe altijd gewoon waar ze zin in hebben..


Ik hoop dat de gouden tip nog komt
gouden tip..?
als je je verdiept in kattengedrag dan leer je al snel dat katzels eigenzinnige beesten zijn.. ze doen inderdaad waar ze zin hebben, daar zijn ze kat voor!

straffen werkt vaak averechts en lost zelden het probleem op.

en ik denk niet dat ze dat in het asiel hebben geleerd, jùllie hebben van begin af aan te weinig kattenbakken in huis gehad..
je hebt er nu twee en het gaat al beter.
daar zul je van schrikken maar drie is voor twee katten de norm en ik denk dat je met drie goed schoongehouden kattenbakken op verschillende plaatsen in huis het 'probleem' kunt oplossen.
lees onze topics over wildplassen en kattenbak-gedrag voor verder uitleg want is al zo vaak gegeven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: HELP.

Bericht door Cari »

er is altijd iemand thuis.. dus aandacht genoeg.
Aanwezig zijn zegt niets over aandacht geven.
We hebben sinds dik halfjaar 2 kattenbakken, daardoor is het zeker minder geworden.. maar ik durf het risico niet te nemen.
Welk risico? Om er 3 neer te zetten? Of om je katten te houden?

Ik denk dat je hier wel degelijk te maken hebt met stress en onzekerheid. De plekken waar ze plassen, zitten vol geuren van mensen en de beste manier om jezelf als kat meer een 'thuisgevoel' te geven, is je eigen geur er af te zetten. Plassen dus. Het feit dat je zegt dat de katten rustig zijn, zegt niet dat ze geen stress hebben. Dat je een plantenspuit gebruikt (en geen bezwaar hebt tegen ballonnen) de baas wilt zijn en het feit dat je vriend ze eigenlijk al langer kwijt dan rijk is, zegt wel veel over hoe jullie houding t.o.v. de katten. Reken maar dat dat stress veroorzaakt. Als de baby er eenmaal is, zullen de katten vermoedelijk nog meer niet mogen.
Ik ben namelijk bang dat zij dit in het asiel hebben aangeleerd, ze zaten in het asiel in een klein hokje, en naast de kattenbak lag een soort doek ( ze plassen alleen buiten de bank op stoffe dingen, zoals kleedjes en dekens....)
Ik heb het asiel hier vaker over gemaild maar die trekken hun handen er een beetje vanaf.
Ja, wat wil je dat het asiel doet?

Je bent ook al vaker naar de dierenarts geweest, zeg je. Er werd bij de 1e keer al gezegd dat er niets medisch is en dat is ook heel onwaarschijnlijk, omdat ze het allebei doen. Je kan dat geld beter uitgeven aan een gedragstherapeute. Die kan zich een totaalbeeld vormen. Er speelt zoveel mee. Jullie houding, jullie relatie met de katten en tussen de katten onderling, de inrichting van je huis, de plek van de kattenbakken, het grit erin, de speelmogelijkheden van je katten, en ga zomaar door.

Maar volgens mij hebben jullie helemaal geen zin in het opvolgen van adviezen en willen jullie ze eigenlijk gewoon weg doen....
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: HELP.

Bericht door pinguin »

Waar staan die kattenbakken eigenlijk? Op rustige plekken of op plekken waar iedereen langs loopt? Ik zou ook zeker nog een 3de kattenbak er bij zetten en stoppen met denken dat je katten kan opvoeden.
Als je niet wil dat een kat ergens niet kan komen dan kan je gewoon er voor zorgen dat ze er niet komen door het af te zetten.
Een baby zal ook zeker invloed hebben op het stress level van je katten als ze al zulk gedrag vertonen. Ze pikken ook zeker de emotie van je vriend op want die wil ze liever kwijt dat voelen ze echt wel aan.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Noa en Baily
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2014 17:45

Re: HELP.

Bericht door Noa en Baily »

Beste Allemaal,

bedankt voor jullie reactie's.

ik reageerde zo fel, omdat ik het niet leuk vind als mensen op een beleefde manier willen zeggen dat ik dus niet goed voor me katten zorg, en dat het allemaal mijn schuld is.
Ik ga dit bericht dan ook verwijderen.

Wij wonen in een ruime flat, en 3 kattenbakken gaat me echt te ver, ik heb daar niet eens plek voor..
De kattenbakken staan op een rustige plek, en worden elke dag leeg gehaald. En 3 keer perweek verschoond.

bedankt voor alle moeite om te reageren.
Maar wij zorgen heel goed voor onze beestje, en het is niet dat ze elke dag plassen. maar zo af en toe.
En heeel mijn huis staat vol met katten speeltjes, dus daar zal het niet aan liggen..
Noa en Baily
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2014 17:45

Re: HELP.

Bericht door Noa en Baily »

Cari schreef: Maar volgens mij hebben jullie helemaal geen zin in het opvolgen van adviezen en willen jullie ze eigenlijk gewoon weg doen....

Deze laatste opmerking maakt me echt kwaad.
Sorry maar u gaat te ver.
Wie denkt u wel niet dat u bent?
Om zulke conclusie te trekken?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: HELP.

Bericht door Adriana »

oef! wie denken wij wel dat wij zijn...??
nou, met zijn allen hebben wij vrij veel kennis en ook ervaringskennis in huis en jouw probleem is al heel, heel erg vaak langsgekomen hoor..

je komt het forum binnenzeilen met 'HELP' in hoofdletters, wilt gelijk de gouden tip en als we dan meedenken en opmerkingen maken, die je niet wilt horen dan ga je ineens blaffen?

je veegt een aantal suggesties van tafel en denkt dat je goed voor ze zorgt als straffen en plantenspuiten onderdeel van die 'verzorging' uitmaken..?

ik ben het langzamerhand eens met de suggesties dat ze beter weg kunnen, zeker als er ook nog een baby op komst is want het zal niet lukken je kittens 'op te voeden' en dat gaat met een baby met zo'n houding helemaal problemen geven..
daar al eens over nagedacht..........?
trouwens.... babies zijn de eerste tijd ook lastig op te voeden hoor.. ;-)

p.s.
en ja, dit bericht zal ook niet goed vallen maar ik ben wel wat (plantenspuiten...? hihi) gewend hoor...
Laatst gewijzigd door Adriana op 07 sep 2014 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie