kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
marlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jul 2014 17:50
Locatie: veenendaal

kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door marlijn »

Dat merkte ik net op, zat even te kijken hoe kwam dat overal in huis het grind ligt maar het grind is kennelijk erg dun. Het is klontvormig. Maar als het zo diep zit, dus niet bovenop maar in de voetjes, helpt zo'n uitloopmat dan überhaupt wel? Of gewoon altijd aks de kittens zijn geweest zelf uit de voetjes halen?
Groetjes Marlijn

Bella (26-03-2014) en Bo (14-05-2014)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door castratenkoor »

Ik begrijp niet zo goed hoe je dit bedoelt. Zit er grit tussen de tenen van het kitten?
Een uitloopmatje dien je wel elke dag uit te kloppen, anders loopt het alsnog het hele huis door.

Ik heb nog nooit kattenvoetjes moeten ontdoen van grit, ik heb ook een kitten rondlopen en die gaat op een hoge bak, net als de rest, 30 cm hoog en open van boven. Om hem te helpen erin te komen heb ik een omgekeerde bloempot in de bak en een emmertje strooizout voor de bak staan.
Doordat de bak zo hoog is komt er weinig grit over de vloer.

Afbeelding
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
marlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jul 2014 17:50
Locatie: veenendaal

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door marlijn »

Ja uitkloppen is logisch ;) heb geen grote bak in huis ofzo maar het grind zit echt er helemaal aangeplakt, op zn haartjes bij de voetjes, daarom was de vraag of zo'n matje überhaupt wel helpt, en anders als ik het echt irritant vind als t grind op is maar voor ander grind kijken, plakt namelijk ook aan mn eigen voeten haha.

Plakt veel klontvormig grind zo erg?
Groetjes Marlijn

Bella (26-03-2014) en Bo (14-05-2014)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb klontvormend en nergens last van.

Maar ik snap nog steeds het verband niet tussen uitloopmatje en vies kattenvoetje. Misschien is het aan het voetje blijven hangen doordat voetje al vies was. Een kitten wil bij het onderspitten er nog wel eens in gaan staan. Gewoon even met je nagels eruit pulken denk ik.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door Nikki2309 »

Hier ook klontvormend grit en nergens last van. Ik heb een uitloopmatje voor de bak liggen en daaronder nog een normale droogloopmat die je normaal bij de voordeur hebt liggen. Deze had ik over en mijn kater springt nogal ruw uit de bak en soms over de uitloopmat en lag alles nog door de huiskamer. Nu is dat wel opgelost.
Using Tapatalk
marlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jul 2014 17:50
Locatie: veenendaal

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door marlijn »

Graaft inderdaad veel maar zit echt op zn voetenhaartjes ertussen in geplakt, ook als ik er perongelijk doorloop of als t ergens ligt en heb blote voeten komt t op mijn voeten terecht, dus denk zelf dat het grind gewoon erg plakt. Heb hier nog een droogloopmat liggen dus even kijken dat helpt, en ik weet niet welk grind jullie gebruiken maar waarschijnlijk is het grind dat ik heb gewoon erg plakkerig ;)
Groetjes Marlijn

Bella (26-03-2014) en Bo (14-05-2014)
Cerna

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door Cerna »

Ik heb dat met mijn grit ook wel eens. Dan gaat een kat in de net geproduceerde plas staan en plakt het geheel aan de zooltjes. Is erg pijnlijk want het fijne grit drukt op de gevoelige zooltjes (vergelijk het met een klein steentje in je schoen).

Bij mij gebeurde het vooral bij de oude kat en de kittens en ik ben toen tijdelijk overgegaan op gewoon grit (AH stuifvrij korrels) en toen was het over. Inmiddels zijn de kittens volwassen en niet meer zo "dom" en heb ik weer mijn oude grit.

Wanneer je het grit laat zitten, wordt het hard en nog pijnlijker dus wanneer je dit grit wilt aanhouden, moet je zeer regelmatig de voetjes controleren en het evt. grit verwijderen (vooral tussen de zooltjes!).

Een uitloopmat helpt hier niet tegen. Dat is alleen om te voorkomen dat het grit door het hele huis wordt gelopen, maar zit het eenmaal tussen de zooltjes dan blijft het daar.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb Biocat fresh en nooit last van grit aan pootjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
marlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jul 2014 17:50
Locatie: veenendaal

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door marlijn »

Cerna schreef:Ik heb dat met mijn grit ook wel eens. Dan gaat een kat in de net geproduceerde plas staan en plakt het geheel aan de zooltjes. Is erg pijnlijk want het fijne grit drukt op de gevoelige zooltjes (vergelijk het met een klein steentje in je schoen).

Bij mij gebeurde het vooral bij de oude kat en de kittens en ik ben toen tijdelijk overgegaan op gewoon grit (AH stuifvrij korrels) en toen was het over. Inmiddels zijn de kittens volwassen en niet meer zo "dom" en heb ik weer mijn oude grit.

Wanneer je het grit laat zitten, wordt het hard en nog pijnlijker dus wanneer je dit grit wilt aanhouden, moet je zeer regelmatig de voetjes controleren en het evt. grit verwijderen (vooral tussen de zooltjes!).

Een uitloopmat helpt hier niet tegen. Dat is alleen om te voorkomen dat het grit door het hele huis wordt gelopen, maar zit het eenmaal tussen de zooltjes dan blijft het daar.
Dank je voor het antwoord, zoiets zocht ik ;) welk grit heb je dan?

Nu dus voetjes controleren en als dit op is ander klontergrit proberen
Groetjes Marlijn

Bella (26-03-2014) en Bo (14-05-2014)
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door Mickey_Mouse »

klontvormend fijn grind van de c1000, werkt prima

Geen last van grind tussen de pootjes, alleen last van uitloop. Een tapijttegel scheelt de helft al daar in. Ja als de gang hier vol ligt en ik loop door de gang hangt het ook aan mijn voeten, maar dat lijkt me logisch ergens.


Dat plakken tussen de voetjes heb je met al het grind als ze in de plas gaan staan
Cerna

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door Cerna »

Sommige katten doen dit en andere niet en je hebt gemerkt dat jouw kitten(s) dit doet(n) en dus adviseer ik niet-klontvormend grit totdat ze verstandiger worden :smile:

Ik heb AH genoemd omdat ik dat fijn grit vind, maar er zijn natuurlijk nog veel meer merken. Het maakt niet uit welk merk zolang het maar niet klontvormend is.
Wanneer je voorzichtig schept kun je ook met dit grit het plasje er redelijk als een hoopje uithalen. En je moet de kattenbak wat vaker helemaal schoonmaken (1x per week), maar dat is niet zo erg lijkt me dan wanneer een kitten met pijnlijke pootjes loopt.

Nog een aanvulling op mijn vorige bericht: klontvormend grit wordt wanneer het nat wordt, een soort kauwgum en wanneer er dus iets tussen de zooltjes zit, dit niet met een nat doekje verwijderen want dan maak je het alleen maar erger. Gewoon voorzichtig met je vingers er tussenuit peuteren of wanneer je dat vies vindt, met een stukje keukenrol/wc-papier.
marlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jul 2014 17:50
Locatie: veenendaal

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door marlijn »

Ok, ja ik ga kijken dan wat beste is als deze op is, tot dan gewoon elke dag voetjes controleren tenzij het echt te erg word ;) Heb nu 1 kattenbak voor zn 2e, dat gaat tot nu toe en denk als ik naar niet klontvormig ga ik 2 bakken moet hebben en het meer gaat stinken :) , staat namelijk in de badkamer ;) (inpandige)
Groetjes Marlijn

Bella (26-03-2014) en Bo (14-05-2014)
Cerna

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door Cerna »

Nee hoor, hoeft helemaal niet.
Wanneer je 2x per dag de hoopjes en plasjes eruit haalt, gaat het echt niet stinken (tenzij ze te lui zijn om de boel onder te dekken, maar dat geldt ook voor klontvormend grit).

Ik heb in de kamer nog een bak staan met AH grit omdat het andere zo stuift en wanneer een kat daar een grote boodschap op gedaan heeft, haal ik het gelijk weg (gebruik hiervoor een leeg frisdrankpak waar ik het hoopje in doe, daarna hoopje in de vuilnisbak. Pak kan heel lang gebruikt worden) tenzij ik weg ben, maar dan ruik ik het ook niet :smile:
marlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jul 2014 17:50
Locatie: veenendaal

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door marlijn »

Ok ;) wat ik nu heb ruik ik in ieder geval bijna nauwelijks, maar ik ga er naar kijken als dit klaar is. Heb nu 2 weken vakantie maar daarna ben ik weer 9 uur weg, dus hoop überhaupt dat ze t dan netjes op de bak gaan doen :)
Groetjes Marlijn

Bella (26-03-2014) en Bo (14-05-2014)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kattengrind diep in voetje, helpt mat wel?

Bericht door Chiquita98 »

Hier zie ik ook wel eens het grit aan de zooltjes. Als het regent oid en ze gaan daarna op de bak dan blijft het grit kleven. Dat is voor mij het nadeel van een fijne grit soort.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie