Gewicht en goede voeding?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Gewicht en goede voeding?

Bericht door G+S »

Ik heb al zo vaak gegoogled en op het forum gekeken maar ik blijf onzeker over de gewichten van de katten hier!

Ze krijgen een "gewone" hoeveelheid brokjes die ze mogen hebben. Dit gaat de ene keer wel op, de andere keer niet.
Nu met Valentijn worden er hier en daar ook wat kittenbrokken mee gesnoept en Valentijn eet ook mee van de brokken van garfield en semmie.

Garfield krijgt blaasgruis voorkomend voer. Is dit echt nodig? Kan ik het ook gewoon mengen met brits korthaar brokken? Ik wil dit ook geven. Ik heb me dit aan laten smeren door de dierenarts.. ti's mega duur en doe ik er wel goed aan? en semmie krijgt sensible (de brokken verteren sneller en hebben een hoog energie gehalte) maar ze eet ook mee van de brokken van garfield en Valentijn en hier hoeft ze ook niet van te spugen..

Ik heb het idee dat semmie steeds vetter word (voor t oog) terwijl die op een 4,3 blijft hangen al een hele tijd.
Garfield daar in tegen oogt voor een Brit best wel smal en die weegt 5,7.. Die blijft ook aankomen in gewicht, ik zie het alleen niet aan m!

Valentijn is nu 17 weken en weegt 1,9. Dat is heel netjes, maak ik me ook geen zorgen over! Hij krijgt 'S ochtends en 's avonds een portie RC brits korthaar kitten en RC kitten gemengd (de brits korthaar brokjes zijn wat groter en daardoor kan hij niet schrokken) overdag eet hij mee van de brokken van semmie en garfield en wanneer hij z'n kitten brokjes krijgt snoepen semmie en garfield mee van de brokjes van Valentijn!

Sem en garfield doen een moord voor die brokjes..

Ik merk gewoon dat ik de laatste tijd steeds onzekerder word ten opzichte van het voer en de gewichten van de katten. Doe ik het wel goed? Geef ik ze het beste? Kan het beter?

Word niet goed van mezelf..

Vandaar dat ik het hier post, hopelijk heeft iemand tips :)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Gewicht en goede voeding?

Bericht door Cyamytha »

Het kan vast altijd beter ;) Maar ik denk dat je het goed doet!
Karel is nu net 1 en weegt 5,1kg. Die krijgt hier 2x per dag RC indoor en om de 2 dagen wat natvoer (almo).

Weetje als ik jouw foto's bekijk zien G+S er hartstikke goed uit. Ben geen expert en doe waar ik me goed bij voel. Jij hebt hier voor gekozen, ooit, omdat je je er goed bij voelt. Denk dat je je teveel zorgen maakt.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9357
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gewicht en goede voeding?

Bericht door castratenkoor »

ik denk dat Garfield geen dieetvoer van de dierenarts nodig heeft. Hij heeft nooit blaasgruis gehad toch? Als je een goed mer graanvrij voer geeft is dat net zo goed. Dieetvoer van de dierenarts - is dat RC Urinary?

Er zijn heel veel goede brokken zonder granen of Urinary variant. Je zou eens kunnen uitproberen wat hij lekker vindt en waar hij het goed op doet.

Verder is het per individu verschillend wat een normaal gewicht is. En Britjes zijn natuurlijk wat gedrongen van bouw. Een kitten in de groei moet in ieder geval niet aan de lijn.

Semmie is een ander verhaal - die zou ik wel sensible blijven geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gewicht en goede voeding?

Bericht door Dinky »

Denk dat ik de sensible van royal canin voor Semmie inderdaad wel aan zou houden. Je zit er niet op te wachten dat Semmie weer gaat zitten kwakkelen met het eten en zeker in de huidige stressvolle periode zou ik voor haar niet overschakelen.

Wel vraag ik mij af waarom Garfield blaasgruisvoorkomend krijgt? Kan me niet herinneren dat hij blaasgruis heeft gehad toch? De royal canin s/o is duidelijk minder gezond voor valentijn want zo uit mijn hoofd staat er op de verpakking dat je die volgens mij beter niet kan geven aan katten jonger dan 1 jaar?
Recent heb ik Royal canin een mail gestuurd om te vragen wat het verschil is tussen de s/o en de s/o high dilution omdat de omschrijvingen vrijwel identiek waren op sites en kreeg onderstaande als antwoord:
Hartelijk dank voor uw e-mail.

Het verschil tussen de Urinary S/O en Urinary S/O High Dilution Diet is dat de voeding Urinary S/O High Dilution Diet sterker werkt tegen struviet en calciumoxalaat en beter oplossend is voor struviet, vergeleken met de voeding Urinary S/O Diet.

In ons Royal Canin dierenarts assortiment hebben wij op de meeste kattenvoedingen een S/O (struviet en oxalaat) index zitten. Dit betekend dat dit een goede ondersteuning biedt voor de blaas. Echter betekend dit niet dat het geheel gruis voorkomend is. Wanneer een kat aanleg heeft voor urinestenen, is de kans aanwezig dat ondanks de S/O index die in de voeding zit de kat toch blaasproblemen krijgt.

De gruis oplossende diëten van Royal Canin, zoals de verschillende Urinary producten, zijn volledige voedingen en deze voedingen mogen en kunnen levenslang gegeven worden. Mits uw kat verder gezond is heeft dit geen negatieve invloed op de gezondheid van uw kat.
Pas wanneer er een keer blaasgruis is geweest en je geen directe oorzaak weet (die wist ik bij Dinky wel, stress in het asiel en in periode voor afstand doen en die zit dus inmiddels alweer een jaar op normaal voer ipv dieetvoer. Was ook tegen advies van dierenarts in maar had idee dat die totaal niet luisterde naar wat ik vertelde over de situatie waarin het was ontstaan) zou ik levenslang dieetvoer overwegen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9357
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gewicht en goede voeding?

Bericht door castratenkoor »

Eerst eens werkwoorden leren vervoegen - beste medewerker van Royal Canin.........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Gewicht en goede voeding?

Bericht door G+S »

Bedankt voor jullie reacties!! :)

Ik ben zelf eens aan het zoeken geslagen en heb gebeld met de dierenarts voor advies en ik denk dat ik eruit ben! :lol:

Garfield krijgt nu; Royal canin Veteniary Diet Neutred sotiaity ballance.
Dit is een compleetvoer met een bestanddeel dat blaasgruis VOORKOMT (niet verhelpt) en heeft weinig calorieën wat het een goed voer maakt voor gecastreerde katten (voorkomt overgewicht).
Het kan geen kwaad dat de kittens hiervan mee- eten.

Ik ben alleen al tijden aan het twijfelen om hem Brits korthaar brokjes te gaan geven omdat:

*De verzorging van een massief lichaam : met haar krachtig, goedgevormd lichaam stelt de Britse korthaar veel hogere eisen aan haar spieren en gewrichten dan lichtgewicht katten.
*Controle van de grootte van het hart: de Britse korthaar kan aan een erfelijke hartaandoening leiden, de hypertrofische cardiomyopathie. De diagnose wordt vastgesteld door echocardiografie.
Royal Canin British Shorthair kattenvoer is een kattendroogvoer dat exclusief is afgestemd op de behoefte van Britse Korthaar katten (vanaf 12 maanden): •Versterking van de spiertonus en de gewrichten: behoud de spiermassa en beschermt de gewrichten door een optimaal uitgebalanceerd aandeel proteïnen (34%) en een hoog gehalte aan L-carnitine, chondroïtine, glucosamine en Omega-3-vetzuren (EPA & DHA).
*Verbeterde mond- en gebitshygiëne: de toevoeging van calciumchelaatvormers en de unieke vorm, grootte en textuur van de brokken dragen bij aan het behoud van goede gezondheid van gebit en mondholte.
*Ondersteuning van de hartfunctie: een optimaal uitgebalanceerd gehalte taurine, L-carnitine, EPA/DHA en antioxidanten ondersteunen de hartspierfunctie.
*Optimale bescherming door L-lysine: de luchtwegen van de kat worden heel vaak door het herpesvirus aangetast. Aanvulling op de voeding met L-lysine beperkt de intensiviteit van de virusoverdracht en het vermindert de impact van de klinische symptomen van de door het herpesvirus veroorzaakte ziekten.
* De Britse korthaar heeft de neiging om haar voeding ongekauwd naar binnen te schrokken. De speciale grootte en unieke harde textuur van de brokken stimuleren de kat intensiever te kauwen en zo zorgen ze voor een langzame voedselopname.

Vooral de L-lysine vind ik een groot voordeel, dat het goed is voor de tandjes en de brokken zo ontwikkeld zijn dat ze minder makkelijk "schrokken". Waarschijnlijk zal hij dan ook sneller vol zitten. De brokjes die hij nu krijgt zijn best wel klein en die eet hij vrij snel. (niet alles in 1x).
Ondersteuning van de hartfunctie: een optimaal uitgebalanceerd gehalte taurine, L-carnitine, EPA/DHA en antioxidanten ondersteunen de hartspierfunctie. Dit spreekt me ook erg aan. Vooral omdat de ouders van Garfield beide niet getest waren op HCM en ik hier toch altijd een angst voor heb. De dierenarts heeft de laatste keer (toen hij zo moest spugen) ook een klein ruisje bij hem gehoord. Ik hoefde me daar verder (nog) geen zorgen om te maken omdat dit nooit eerder was gehoord en het waarschijnlijk stress was.

Er staat op de website van Royal canin over de brokjes die hij nu krijgt met het blaasgruis- voorkomende bestanddeel dat katers die gevoelig zijn voor blaasgruis dit TOCH zullen ontwikkelen en het dus niet zo is dat het uitgesloten is dat de kat het kan krijgen. Tja.. Dus met andere woorden, mocht hij ooit blaasgruis krijgen kan dat met deze brokken ook.

ik zou eventueel de brokken die hij nu krijgt ook kunnen mengen met de Brits korthaar brokken. Daar twijfel ik nog over! Maar dan zou ik deze bestellen: Royal Canin Sterilised Appetite Control, omdat dit precies hetzelfde is als de brokken bij de DA maar deze zijn 10 euro per 4 kg goedkoper!!

Royal Canin Sterilised Appetite Control droogvoer werd speciaal voor gecastreerde/gesteriliseerde katten met de neiging tot overgewicht ontwikkeld:
•Gecontroleerde energietoevoer: door gereduceerd vetgehalte (12%)
•Minder koolhydraten: zoals zetmeel, dat het hongergevoel kan doen stijgen
•L-carnitine: (200 mg/ kg) stimuleert de mobilisering van vetreserven
•Ondersteuning van de gezondheid van de urinewegen: door de controle van de pH-waarde in de urine (pH-waarde 6 tot 6,5)
•Stimulering en behoud van de spiermassa: door een verhoogd proteinegehalte (37%)

Dit zou ook goed zijn voor semmie!


Semmie krijgt nu: Royal canin Diet Gastro intestinal.
Specifieke producteigenschappen:
•Hoge verteerbaarheid: proteinen met hoge verteerbaarheid kunnen intestinale gistingsprocessen verminderen. Gefermenteerde vezels (FOS) ondersteunen een evenwichtige darmflora.
•Hoog energiegehalte: de hoge energiedichtheid maakt het voeren van kleine maaltijden mogelijk en kan tot ontlasting van de darm leiden.
•Hoge acceptatie: katten met spijsverteringsproblemen lijden vaak aan een matige eetlust en gewichtsverlies. Een hoge smakelijkheid kan de spontane voedselopname en zo de genezing bevorderen.
•EPA/DHA: eicosapenteenzuur (EPA) en docosahexeenzuur (DHA) zijn lange keten vetzuren van het type Omega-3. Deze kunnen helpen de darmgezondheid te ondersteunen.
Behandelingsduur:
in geval van acute ziekten vereist de regeneratie van de darmvilli een dietistische behandeling gedurende minstens drie weken. In chronische gevallen is de levenslange verdere behandeling onder bepaalde omstandigheden noodzakelijk. Katten met de neiging tot gewichtstoename dienen langdurig op GASTRO INTESTINAL MODERATE CALORIE te worden omgesteld. Ter optimering van de spijsverteringsfunczie dient de dagelijkse portie over meerdere maaltijden te worden verdeeld.

Nadere informatie:
mannan-oligosacchariden (MOS) stimuleren de lichaamseigen weerstand van de darm (Ig A) en helpen pathogene bacteriën te neutraliseren.

Alleen is het nooit bewezen dat Semmie gaat kotsen van een "ziekte". Dit krijgt ze nu preventief terwijl het eigenlijk maar 3 weken nodig is om te "herstellen" van ziekte.
Ze eet nu ook mee van de brokjes van Garfield en jat brokken van Valentijn en hier reageert ze ook goed op.
Het probleem bij deze brokken zit het in dat Valentijn (en dadelijk Doedel) NIET mee mogen eten van deze brokken en aangezien het voor Semmie beter is om haar onbeperkt voeding aan te bieden juist voor de gevoeligheid van haar maag zit ik dus met een probleem en heb ik uitgezocht of dit niet een optie is:
Royal Canin Sensible:

•Door speciaal samengestelde voeding kan de vertering verbeterd worden
•Een gezonde darmflora is voor een gezonde vertering eveneens belangrijk en leidt daarnaast tot een hoger welbevinden van de kat
*ht kattenvoer is voor de volwassen kat vanaf 1 tot 7 jaar geschikt. Royal Cabin Sensible 33 droogvoer is optimaal afgestemd op de voedingsbehoeftes van katten met een gevoelige spijsvertering: •Optimale verteringszekerheid: door de hoge verteerbaarheid van de L.I.P.-proteïnen wordt het aandeel aan onverteerbare substanties in de dikke darm gereduceerd. L.I.P.-proteïnen zijn geselecteerde, licht verteerbare proteïnen met een hoge biologische waarde. Verder ondersteunt het hoge aandeel rijst de vertering
•Gezonde darmflora: gemicroniseerde vezels en fructo-oligosaccharide bevorderen een gezonde darmflora

Dat is toch eigenlijk redelijk hetzelfde alleen dan kan het preventief gevoerd worden. of zie ik het verkeerd?
Daarbij kan het voor kittens geen kwaad ervan te eten.
Ook dit zou me 10 euro schelen per 4 kilo.

Valentijn en Doedel:
Wil ik 2x per dag apart voeren.
Ze krijgen dan
Royal Canin Kitten en dat meng ik met,
Royal Canin Britith shorthair kitten:
Opdat de kittens zich tijdens de groei goed kunnen ontwikkelen is het proteïne-gehalte aan deze eisen aangepast. Een uitgebalanceerde verhouding mineralen en vitaminen, evenals verrijking met L-carnitine zorgen voor een optimale ondersteuning tijdens deze ontwikkelingfase.
De speciale brokjes hebben een optimale afmeting, vergemakkelijken de voedingsopname door de British Shorthair-kitten en zetten aan tot intensief kauwen.

Het begin van de 2r groeifase wordt gekenmerkt door het doorkomen van de blijvende tanden:
•Het blijvende gebit wordt gevormd. Bescherming van het blijvende gebit is een wezenlijke factor voor een efficiënt bek- en tandhygiëne
•De verteringscapaciteit van jonge katjes ontwikkelt zich. Bepaalde voedingsstoffen zoals bijvoorbeeld zetmeel worden steeds beter verdragen en benut
•De groei gaat langzamer. De botstructuur, wordt geleidelijk aan gesterkt, de spieren ontwikkelen zich. De energiebehoefte is nog steeds er hoog, maar neemt geleidelijk af
Royal Canin Kitten British Shorthair •Spieren- & bottengroei: Ondersteuning door aangepaste proteïne-percentage, uitgebalanceerde verhouding mineralen en vitaminen, L-carnitine voor slanke spiermassa
•Optimale veiligheid spijsvertering: Speciale samenstelling van voedingsstoffen (goed verteerbare proteïne en fructo-oligosaccharide, gedroogde bietenpulp) kan de gezondheid van het spijsverteringstraject bevorderen en behouden.
•Versterking van natuurlijke afweerkrachten: Synergistische antioxidantencomplex (vitamine E & C, taurine & luteïne) en mannan-oligosaccharide ondersteunen de opbouw van het immuunsysteem bij kittens

Dit krijgen ze bij de fokster ook.

Wat denken jullie? Kan dat zo? of moet ik gewoon blijven geven wat ze nu krijgen? maar dat wordt met de brokken van Semmie heel lastig omdat de kittens daar beter niet van kunnen eten en semmie onbeperkt moet kunnen eten..

dilemma..
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Cerna

Re: Gewicht en goede voeding?

Bericht door Cerna »

Ach jee, je maakt jezelf gek :-P

Wanneer de katten de brokjes die ze nu krijgen, lekker vinden, zou ik daarbij blijven (tenminste de dierenspeciaalzaakbrokjes; in die blaasgruis-voorkomende brokjes geloof ik niet zo).
RC heeft zoveel smaakjes en belooft zoveel en steeds komt er weer iets nieuws op de markt, je kunt niet aan de gang blijven want de meeste RC brokjes vinden katten lekker en zijn ook goed voor hen.

Appetite control heb ik ook al eens overwogen voor Laila, maar ze begint nu wat in de hoogte te groeien dus ik wacht even af want ze lijkt al niet meer zo propperig.
En Gizmo en Semmie hebben toch een goed gewicht?

Teveel wisselen kan ook de hele spijsvertering door de war brengen en met de diarreegeschiedenis zou ik daar toch voorzichtig mee zijn.
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Gewicht en goede voeding?

Bericht door G+S »

Ja maar ze krijgen nu beide het dieet- voer van de dierenarts.

Dat is MEGA duur terwijl de brokjes die ik nu opgezocht heb hetzelfde doen?
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Cerna

Re: Gewicht en goede voeding?

Bericht door Cerna »

Oh, dan heb ik niet goed gelezen. :oops:
Ik dacht dat je naast dat blaasgruis-voorkomende voer RC Sensible, Brits Korthaar en kitten gaf en dat zijn prima brokjes. Kittenbrokjes zou ik echter niet te lang doen want daar worden Semmie en Garfield te dik van.

Ik heb Laila en Luna vorig jaar gelijk op de volwassenbrokjes gezet (Sensible en Indoor) en daar zijn ze prima op groot geworden. Nu eten ze naast deze brokjes ook Exigent Savour Sensation en Fit, maar ik weet zeker dat wanneer ik er nog een ander smaakje bij zou kopen dat ze die ook zouden eten.
De Brittenbrokjes lustten ze hier niet. Ik denk Laila en Luna wel, maar ik vind het zo wel genoeg :smile:

Ik zou dus Sensible geven ivm de gevoelige maag en de Brittenbrokjes en dan kun je evt. nog een soort kiezen van RC, maar het daar bij laten. En dat dure dierenartsvoer is helemaal niet nodig.
Plaats reactie