Korstjes rondom de nek katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Korstjes rondom de nek katten

Bericht door Scirocco »

Mijn katten vind ik niet overdreven veel krabben.
De korstjes zaten er inderdaad al, toen ik begon met het pipetje.
Ik had nou per ongeluk het pipetje toegediend op de vacht.
Morgen ga ik even langs de dierenarts om advies in te winnen, of het nogmaals kan, maar dan op de huid.

Beide katten, hebben meerdere wondjes, maar ik zie het eerst even aan, wat het antivlooimiddel doet.
Ik wil ze niet overbelasten.

De katten zijn zusjes, dus familie van elkaar.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Korstjes rondom de nek katten

Bericht door Nikki2309 »

Ze kunnen ook een vlooienallergie hebben. Dan is een beet van 1 vlo al voldoende. Maar het kan inderdaad meerdere dingen zijn. Bespreek het met de dierenarts en hou het goed in de gaten. Bij verergering meteen weer naar de dierenarts
Using Tapatalk
carlasijtsma
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2012 22:10

Re: Korstjes rondom de nek katten

Bericht door carlasijtsma »

Beste forumleden,

Dit is de eerste keer dat ik een bericht plaatst, dus als ik iets fout doe hoor ik het wel.

Vraag: Mn kat heeft wondjes met dikke korstjes in bovenop nek, hals, onder kin, zijkant kaak, laatse deel rug vlakbij staart. Mn kat lijkt niet echt jeuk te hebben en er is ook geen gedragsverandering. Wrsl ga ik telefonisch overleggen met de dierenarts en moet toch al snel voor de jaarlijkse inenting zodat de arts het meteen kan zien maar ben benieuwd of hier meer ervaringen mee zijn.Mn kat is nu 9 jaar. Hij heeft dit jaar 3 x in 2 mnd flinke koorts gehad en kreeg antibiotica, 1 x was het longontsteking, 1 x wrsl haarballen en darmontsteking. Toen dacht de arts evt aan kattenaids, heb ene test gedaan en gelukkig had mn kat geen Aids!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Korstjes rondom de nek katten

Bericht door castratenkoor »

Het eerste wat je dan onderzoekt is - heeft de kat vlooien. Zo ja dan kan het een vlooienallergie zijn.

Ten tweede - wat voor voer geef je? Kan zijn dat daar toevoegingen in zitten (veel graag b.v.) waar de kat slecht tegen kan. Je zou ander voer kunnen proberen en dan liefst graanvrij en goed merk. Kijk eens bij Zooplus. Misschien is Orijen of Purizon of Granatapet wat wat voor jouw kat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
carlasijtsma
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2012 22:10

Re: Korstjes rondom de nek katten

Bericht door carlasijtsma »

Bedankt voor de reactie.

Had i.d.d gelezen op internet dat vlooienallergie een oorzaak kon zijn, Kareltje had ook al heel veel eerder een vlooienpipet moeten hebben, aangezien dit vaak lastig gaat, stel je dat vaak uit. Nadat ik een vlooienpipet heb gegeven, zijn de wondjes i.d.d langzaam aan minder geworden, er zitten er nog een paar maar niet meer zoveel meer en ga de pipetjes nu goed bijhouden.

Ik zal anders ook op voer gaan letten, i.p. heeft hij altijd hetzelfde droogvoer gehad, royal canin light, laatst wel sensitivity control van royal canin geprobeerd wegens mogelijke darmproblemen via de dierenarts, ook wisselen we wel eens met merken van blikjes vlees.
jmashford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 sep 2014 10:09

Re: Korstjes rondom de nek katten

Bericht door jmashford »

carlasijtsma schreef:Beste forumleden,

Dit is de eerste keer dat ik een bericht plaatst, dus als ik iets fout doe hoor ik het wel.

Vraag: Mn kat heeft wondjes met dikke korstjes in bovenop nek, hals, onder kin, zijkant kaak, laatse deel rug vlakbij staart. Mn kat lijkt niet echt jeuk te hebben en er is ook geen gedragsverandering. Wrsl ga ik telefonisch overleggen met de dierenarts en moet toch al snel voor de jaarlijkse inenting zodat de arts het meteen kan zien maar ben benieuwd of hier meer ervaringen mee zijn.Mn kat is nu 9 jaar. Hij heeft dit jaar 3 x in 2 mnd flinke koorts gehad en kreeg antibiotica, 1 x was het longontsteking, 1 x wrsl haarballen en darmontsteking. Toen dacht de arts evt aan kattenaids, heb ene test gedaan en gelukkig had mn kat geen Aids!
Het meest waarschijnlijk is een vlooienallergie. Zorg in ieder geval voor een goede vlooienbestrijding met een nieuw middel (de oudere werken vaak matig). Maar het kan ook een voedingsallergie zijn. Daarbij zie je vaak plekken op de kop en in de nek. Het is alleen wel gek dat je kat dat pas nu heeft, meestal zie je dat op jongere leeftijd al ontstaan. Dan zou je een hypo-allergeen voer moeten proberen. Ben heel benieuwd.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Korstjes rondom de nek katten

Bericht door Ms Maaike »

Katten kunnen op alle leeftijden allergieën ontwikkelen. Mickey was veertien toen hij een enorm heftige reactie op een voeder van Happy Cat kreeg, dat had hij nog nooit eerder gehad.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie