Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Dinky schreef:TjaMaar waarom zou je geen kattenbak binnen hebben voor het geval dat? Zolang die niet wordt gebruikt kost het ook geen grot en stinkt hij niet maar kan Brutus wel zijn behoefte kwijt wanneer het buiten slecht weer is zoals Rosalie al aangeeft (bagheera) ;-)
Nee dat doe ik niet. ik ga hem daarmee niet verwennen want dan gaat hij er ook gebruik van maken als het mooi weer is. dat heb ik laatst nog gezien. buiten mooi weer en hij ziet zijn bak en gaat erop. nu doet hij het al een tijdje zonder bak en de afgelopen dagen heeft het alleen maar geregent en hij doet het gewoon buiten. het luik staat hier dag en nacht open dus hij rent maar naar buiten als hij moet.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat houden

Bericht door Chiquita98 »

Misschien niet maar ik vind het asociaal gedrag. Als eigenaren niet willen luisteren nou dan gooi ik de stront net zo hard terug in hun tuin.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Tja, dat is dan erg vervelend en voor dat soort mensen heb ik maar weinig begrip. Zelf snap ik niet waarom het zo normaal is dat katten gewoon los mogen lopen. Die veroorzaken net zo goed overlast als loslopende honden. Ook ik heb heel wat kattendrollen weg mogen scheppen voordat ik de tuin had afgezet en die waren niet allemaal van m'n eigen katten...
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Chiquita98 schreef:Misschien niet maar ik vind het asociaal gedrag. Als eigenaren niet willen luisteren nou dan gooi ik de stront net zo hard terug in hun tuin.
haha dan moet je wel weten van wie het is
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

bij ons in de straat zitten er al zeker 10 katten op 16 huizen die los buiten lopen dus in elke tuin in de straat zal er wel door een kat gepoept worden , als je dan nog moet gaan vragen van wie het kan zijn heb je binnen de kortste keren ruzie met de halve straat en kun je zelf beter verhuizen. maar zoals gezegt hier doet niemand er moeilijk over en dat hopen we zo te houden ook en ik woon hier al 16 jaar dus ken de mensen wel.

en dat een kat los mag lopen en een hond niet weet ik ook niet.maar dat is nu eenmaal zo.en als je het associaal vind kan ik daar ook niks aan doen. ik ga mijn achter tuin niet afzetten om anderen niet tot last te zijn terwijl mijn voortuin ondertussen vol gescheten word door andere katten. kan ik heel mijn huis wel gaan afzetten en er een vesting van gaan maken. dit ben ik niet van plan.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat houden

Bericht door Chiquita98 »

Ik zei ook oa daarom. Ook voor de veiligheid van mijn katten. Katten zijn gewoontedieren dus als je goed oplet weet je precies welke kat er in je voortuin komt. Hier ook ontzettend veel katten in de buurt. En daarmee ook kattenhaters.
Ik kies hiervoor. Jij niet. Punt
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

ach, als alle katten in de straat in alle tuinen poepen, plassen, graven dan hoop ik dat er geen bewoners in je straat zitten zonder kat die graag tuinieren..
leuk voor de mestkevertjes..
neem aan dat brutus 's winters niet met een pikhouweeltje en sneeuwschoentjes naar het toilet hoeft.....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kat houden

Bericht door Mickey_Mouse »

ik blijf met stijgende verbazing hier lezen...hemeltje...
niet verwennen, geen rekening houden met, gezellig, bepalen, baas, hunnie-doen-het-ook....

jemig...

sprakeloos
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Kat houden

Bericht door Rosalie123 »

Ik wordt er ook een beetje sjaggerijnig van om eerlijk te zijn...

Ik vind ook dat mensen die zo denken ("niet mijn probleem, het ligt niet in mijn tuin", en "je weet toch niet van welke kat het is") erg asociaal. Want mensen vragen niet om drollen van jouw kat. Zelfde geldt voor honden waarvan de baasjes de drollen niet netjes opruimen. Helaas kan je niet bij een kat meteen het drolletje wegruimen als eigenaar...

Ik ben me bewust dat ik zelf ook bijdraag aan het asociale gedrag doordat Bagheera buitenloopt. Ik wou wat dat betreft dat ik haar binnen kon houden, en probeer mijn buren zoveel mogelijk te ontlasten (hihi) door begripvol te zijn en aan te bieden het op te ruimen wanneer zij overlast hebben. Gelukkig vat mijn buurt het prima op, en wordt er in goed overleg veel van elkaar geaccepteerd. Ik zou het helemaal niet erg vinden als er kattenbelasting zou worden gevraagd aan mensen die hun kat buiten laten lopen. Zou mij een beter gevoel geven om bij te dragen. Tot die tijd draag ik op andere manieren bij aan een schonere en leukere buurt.

Drestar, ik vind dat je best egoistische berichten achterlaat, niet alleen voor je buurt (niet mijn probleem), maar ook naar je kat, doordat je hem de bak ontzegt terwijl hij daar wel de voorkeur aan geeft blijkbaar. Dat is echt op en top "gemak dient de mens". "ik wil niet de bak verschonen, dus mijn kat doet het maar buiten". Jij hebt gekozen voor een kat dus moet je er ook goed voor zorgen vind ik.
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ik zorg er ook goed voor maar er zijn grenzen.ik wil niet dat hij het op de bak doet terwijl hij het ook buiten doet. dat schiet niet veel op als hij 7 drollen per dag buiten legt en elke dag ook eentje binnen erbij. en hij geeft de voorkeur helemaal niet aan de bak. doet het liever buiten maar hij was weer gewent aan die bak .bij de vorige eigenaar deed hij het ook altijd buiten en liet de bak links liggen maar omdat hij er hier weer op moest kon he tniet anders. nu hij weer buiten is kan het weer wel.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

zo lang de omgeving er geen bezwaar tegen heeft...
maar als het regent? slecht weer? sneeuw en bevroren grond?
toch maar zandbak in eigen tuin als slecht weervariant en af en toe daar even doorheen zeven?
(zand is bij Gamma in de aanbieding....)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Heb hier maar 1 drol en 3 plasjes per 24 uur. Ik ben blij dat dinky het op de bak doet omdat ze al eens blaasgruis heeft gehad. Enige teken daarvan was meer plassen en minder per keer (8 ofzo per dag).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

En een kleine aanvulling op Mirjam: aan het kattenbak gedrag kan je niet alleen zien dat er iets mis is en snel ingrijpen (= naar da gaan) maar je voorkomt wellicht ook gezondheidsproblemen van Brutus.

Hij moet kunnen poepen en plassen wanneer hij dat wil, en waar hij wil. Plas en poep - om wat voor reden dan ook - ophouden kan respectievelijk blaasproblemen (zijn katers extra gevoelig voor) en verstopping veroorzaken.

Ik probeer het nog één keertje met een voorzichtig voorstel toch een kattenbak binnen aan te houden. Is uiteindelijk een win-win situatie. Brutus is gelukkiger en jij uiteindelijk ook omdat je aan zijn gezondheid denkt (en ook aan de eventuele da kosten).

Edit: je hebt wel iets katachtigs over je, net zo eigenwijs/eigenzinnig. Begin me namelijk 'personeel' te voelen telkens als ik een berichtje in dit topic schrijf ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Adriana schreef:zo lang de omgeving er geen bezwaar tegen heeft...
maar als het regent? slecht weer? sneeuw en bevroren grond?
toch maar zandbak in eigen tuin als slecht weervariant en af en toe daar even doorheen zeven?
(zand is bij Gamma in de aanbieding....)
lijkt me niet, ik woon in een buurt waar ik zo'n beetje de enigste ben die iets aan de tuin doet.
en ik zet geen zandbak in de tuin. dan graaft hij maar niet als de grond te hard is,
hij loopt al jaren buiten en doet het ook al jaren buiten.in weer en wind en winter en zomer. de bak werd nooit meer gebruikt en op zijn vorige adres hadden ze ook geen zandbak in de tuin, dat bedoel ik nu met je kat verwennen....
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Kattebeest schreef:

Hij moet kunnen poepen en plassen wanneer hij dat wil, en waar hij wil. Plas en poep - om wat voor reden dan ook - ophouden kan respectievelijk blaasproblemen (zijn katers extra gevoelig voor) en verstopping veroorzaken.

.
dat kan hij toch? hij kan hier dag en nacht naar buiten toe omdat ik een kattenluik voor hem heb geinstalleerd.
Plaats reactie