Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat houden

Bericht door Cari »

Ik kan me van je eerste berichten herinneren dat er heel vaak en veel katten in je tuin kwamen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

Ik heb nog wel even een héél klein vraagje over die voerautomaat.
Weet iemand of zo'n ding kapot kan gaan (timer doet het niet meer ofzo waardoor de klepjes niet opengaan)?
Dan krijgt de kat dus 2-3 geen eten als je weg bent (en als je er geen brokken extra naast gezet hebt).

Hoe ernstig is het voor een kat als ie 2-3 dagen niet eet?
(Kan me niet voorstellen dat dat gezond is voor een kat.)

(niet dat ikzelf geïnteresseerd ben in zo'n apparaat, kga nooit met vakantie, maar ben wel even nieuwsgierig :-P )

De vreemde tuinkat zou ik samen met Brutus wegjagen zodat ie ziet dat die kat ook gewoon bang is (dan leert ie het misschien ook nog zelf).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat houden

Bericht door Cari »

Ik heb jaren geleden zo'n voederautomaat gehad, toen ik vanwege klussen in een nieuw huis daar wel eens een nachtje bleef. Het ding functioneerde altijd prima. Een tijdje terug haalde ik 'm uit de kast om te verkopen op MP en toen deed ie het dus niet meer. Geen idee waarom niet.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Cari schreef:Ik kan me van je eerste berichten herinneren dat er heel vaak en veel katten in je tuin kwamen?
Ja dat is met name die kat inderdaad waar ik het over had. ik sprak hem ook altijd toe omdat ik het wel leuk vond dat die in de tuin zat. en nu ik zelf een kat heb moet ik ineens onaardig tegen hem doen, dat steekte me een beetje tegen om hem weg te jagen. ik vind dat eigenlijk de taak van mijn kat,maar goed hij is nu weg. ik ben met veel lawaai stampvoetend en wild langs hem naar de schuur gerent net of ik hem niet in de gaten had. daardoor schrok hij een beetje uit zijn slaap en kroop weg onder mijn auto. Brutus kwam ook gelijk naar buiten en ik heb mijn voetbal maar op mijn auto laten vallen waardoor de kat ervanonder wegrende de schutting over. Brutus rende mee tot aan de schutting maar verder niet. zo leek het net of hij hem de tuin uit jaagde. daarna ging brutus overal snuffelen naar de vreemde kat.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Je zou misschien ook nog kunnen overwegen om extra slaapplaats te maken voor de 'vreemde' kat zodat Brutus en de andere kat beide droog kunnen liggen wanneer je hem liever niet weg stuurt ;-) Maar wat mij betreft mag het niet ten koste gaan van Brutus.

Bij 2-3 dagen geen eten loop je risico op lever vervetting bij de kat en dat wil je dus zeker niet!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ik ben bang dat de vreemde kat brutus gaat domineren en dat brutus straks de tuin uit gejaagd word. de vreemde kat is veel minder bang aangelegd .dus dat is een brutaaltje die zich niet zomaar laat kisten..zou niks voor mij zijn zo'n kat maar ik vind hem wel mooi
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Tja... Ik heb hetzelfde gehad en om meerdere redenen mijn tuin afgezet zodat mijn katten er niet uit konden (een van mijn katten ging bij mensen naar binnen om eten te stelen en werd daardoor moddervet) en vreemde poezen er niet meer in konden. Mijn poes (die bij iedereen naar binnen ging) vecht nogal graag met buurtpoezen. :( Dus ik was genoodzaakt deze oplossing toe te passen. Het was een rotklus maar ben erg blij dat het zo opgelost is. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

hoe heb je het gedaan. je tuin volledig dicht gemaakt zodat ze niet meer naar buiten kunnen?
en Brutus zie ik nog niet zo gauw bij vreemde mensen binnen gaan en vechten met andere katten. volgens mij mijd hij alles en blijft dicht in de buurt omdat hij zich bij huis veiliger voelt .

ik heb gisteren trouwens een mooi niet te dik hondenkussen van Posh voor hem gekocht en die onder de salontafel gelegd. nu slaapt hij daar lekker op .mijn salon tafel is 1 bij 1 meter vierkant en erg laag dus daar ligt hij mooi beschut onder.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Mijn kater in inmiddels een stuk ouder dan Brutus maar sinds zijn 12e herken ik het gedrag van Brutus in Kasper. Flinke vechtpartijen achter de rug in het verleden (niet leuk, ook da bezoekjes nodig). Sinds hij merkt dat hij minder sterk is doet hij een beroep op mij. Ik moet helpen, en doe dat graag voor hem (jaja, personeel... ;-) ). Gun hem ook de overwinning en schept een band.

Aangezien de opstootjes meestal plaats vonden in het donker, was een zacht woord en een zaklamp voldoende om weer rust in de tent te krijgen. Dat zachte woord, of woorden, waren voor Kasper zodat hij wist dat ik er was. De zaklamp om de andere kat te verdrijven.

Sinds maart de helft van de tuin afgeschermd om meer ellende te voorkomen. Niks mis met mijn kater, maar wil hem beschermen tegen nog meer ellende (ziektes oplopen, verkeerde dingen eten, vechtpartijen, opgesloten worden in schuurtjes van buren etc. etc.). Hij is ouder en kwetsbaar en wil hem graag behoeden voor ellende. Geniet nog iedere dag van hem en wil dat zo lang mogelijk zo houden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Recent hebben we topic gehad over tuin afzetten: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... lit=noppie
Misschien dat je daar ook inspiratie op kan doen ;-)

Wat fijn dat Brutus steeds meer door je in de watten wordt gelegd :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Juist voor onzekere katten is het fijn om geen indringers in de tuin te krijgen. :) Sommige mensen zeggen dat hun kat dan maar moet leren van zich af te bijten, maar zo werkt het niet. Als het niet in de aard van het beessie ligt gebeurt dat simpelweg niet.

Ik heb van dat groene tuingaas (maaswijdte 6,5 bij 10 cm of zo) gebruikt om heel mijn tuin af te zetten. Ik heb schuttingen waar de katten in principe overheen konden klimmen, maar door er gaas op te monteren en dat naar binnen te buigen lukt dat ze niet meer. Verder was het een zaak van goed kijken welke ontsnappingspogingen ze ondernamen en zwakke punten verbeteren.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ik wil ook niks liever dat hij niet vecht, heb liever dat hij confrontaties ontwijkt. tuin afzetten zal hier ook wel gaan met gaas maar waar moet hij zijn behoefte dan doen? aangezien een kat het niet bij zijn eigen op het terrein doet...

kwam dit ook nog tegen..

Petsafe In Ground Catfence is een omheiningsysteem voor uw tuin dat uw katten binnen houdt. Het systeem bestaat uit antennedraad wat ondergronds aangebracht dient te worden. De kat heeft een ontvangshalsband om die een piep of een lichte prikkeling afgeeft als de kat in de buurt van de omheining komt.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Vraag me af of dat zo is. Kasper heeft toen hij alle vrijheid had zelf een latrine achter in de tuin gemaakt. Zal het ook vast bij anderen in de tuin gedaan hebben maar lang niet zo veel.

Nu hij de helft van de tuin tot zijn beschikking heeft doet hij alles binnen op de kattenbak. Terwijl hij buiten ruimte genoeg heeft. Vraag me niet waarom hij dat zo doet, heb echt geen idee. Vind het zelf wel prettig omdat ik alles wat op de bak gebeurt nu goed in de gaten kan houden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat houden

Bericht door nellebel »

tja en ook niet echt fijn als je kat zijn behoefte bij anderen in de tuin gaat doen. ik heb mijn tuin afgezet door ook stevig gaas in de heg te plaatsen. gijs is geen hoogvlieger, die gaat de bomen niet in en niet over de schutting. guusje wel ,die mag dus alleen aan tuigje buiten.
dat petsafe klinkt mij niet echt prettig. een halsband om zou voor mij al taboe zijn. als hij blijft hangen kan hij zichzelf ophangen en wurgen. tevens hou je hiermee ook niet de andere katten uit zijn buurt. tevens kan hij van schrik ook de andere kant opvliegen, de tuin uit en kan hij de tuin niet meer in.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat houden

Bericht door Chiquita98 »

Ik heb mijn tuin afgezet en mooi dat ze het wel in eigen tuin doen hoor.
En zo'n omheiningssysteem kost veel geld denk ik zo. En dat had je toch niet?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie