Mist mijn poes haar maatje?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Annejo
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2014 09:22

Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Annejo »

Hee:)

in maart is onze kater Brutus overleden na een ongeluk :cry: ..wij en Fien missen hem natuurlijk verschrikkelijk..
We hebben in februari Donna gekregen een schat van een pup die nooit grijpt naar Fien ze snuffelt en begint te springen of rent achter haar aan te piepen dat ze wil spelen maar zo'n grote hond vind Fien maar niks.. Brutus was altijd haar beschermer.. de man in huis.

Het gaat intussen al iets beter met fien en Donna samen ze kunnen al door 1 deur, maar zo'n enthousiaste pup is natuurlijk behoorlijk heftig voor onze Fien..zij is vrij schrikkerig(altijd geweest)

Zou het helpen om er opnieuw een kitten bij te nemen?

Zodat Fien weer iemand heeft om te spelen enz en bij Donna zodat zij leert met katten om te gaan?

Ze is wel veeeel aanhankelijker geworden sinds Brutus zijn dood en ze miauwt veel meer..

Ik weet het echt niet..wou eerst geen 2 katten meer hebben omdat Brutus toen Fien kwam erg lastig heeft gedaan naast zijn bak plassen bijvoorbeeld en hij was toen echt boos op ons heeft ons echt genegeerd. Heeft toen 3 maand geduurd voordat het beter ging.

Dus wel kitten erbij? Of niet? En dan een poes of een kat? Of wachten tot Donna (nu 6 maand)ouder is? Fien is intussen 1,5 jaar oud..

Heel verhaal maar ik vind alleen ervaringen van mensen met alleen katten:)

Alvast bedankt!

Xx Anne
Renatevanderveer

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Renatevanderveer »

Als Fien moeite heeft met zo'n kleine stuiterbal, zou ik er geen kitten bij zetten, die zijn immers net zo stuiterig! ;)

Persoonlijk zou ik gaan kijken naar een maatje van ongeveer dezelfde leeftijd als Fien.
In het asiel bijvoorbeeld, waar je samen met de medewerkers kunt kijken naar een geschikte kandidaat voor Fien.
Annejo
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2014 09:22

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Annejo »

Daar heb ik ook al aan gedacht..maar mijn vriend wil dit niet doordat een volwassen kat zich minder zou binden aan ons? Klopt dit? Want als er volwassen katten in de tuin zaten van andere buurtbewoners liep ze er met grote boog omheen en als er een in de buurt kwam is het blazen en grommen..of is dit anders bij een nieuwe kat in huis? ze speelde echt alleen met Brutus.. Want spelen wil ze nog wel als ik met een speelmuis begin te zwieren of een lint..maar dit maar een minuutje.. Met Brutus rende ze het hele huis door..terwijl ze nu beetje lusteloos is..

Maar misschien nog ff wachten...tot Donna iets rustiger is..tis een rottweiler pup dus ook vrij groot..
Renatevanderveer

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Renatevanderveer »

Een kat van anderhalf jaar oud is eigenlijk nog geen volwassen kat te noemen.
Met anderhalf zitten de meeste katten in hun zogeheten puberteit.
Dat ze zich niet zouden kunnen binden aan hun (nieuwe) baasjes, heb ik nog nooit gehoord.

Er zijn immers ook genoeg mensen die een kat van middelbare leeftijd adopteren.

Het lijkt erop dat Fien inderdaad haar maatje mist en daardoor haar uitlaatklep, de kat bij zij zich het prettigst voelde.
Misschien gewoon eens informeren bij het plaatselijke asiel. Vragen kost niets! ;)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6840
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Dinky »

Lijkt mij onzin wat betreft volwassen poes die zich niet zou binden. Mijn eigen ervaring is namelijk compleet anders ;-)
Heb zelf inmiddels 2 jaar terug een poes van 5,5 jaar oud uit het asiel gehaald. Wanneer ze met haar kop naar buiten zit uit het raam wil ze wel aaitjes van ons maar duidelijk niet van anderen, dan trekt ze zich terug naar binnen of begint te blazen. Ook als wij langs het raam fietsen begint ze te miauwen, dit doet ze niet wanneer er andere mensen langslopen.
Ik kan dus wel degelijk zeggen dat ze zich aan ons gebonden heeft en met 5,5 is een kat wel volwassen ;-) een kat van 1,5 zou zich dus ook zeker weten kunnen binden aan jullie ;-) Vaak is er in het asiel ook wel proeftijd aan te vragen waarin je de kat terug kan brengen als het toch niet blijkt te gaan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Mickey_Mouse »

Een jaarling of tweejarige bindt zich gerust nog wel hoor, het duurt even maar dan heb je ook wat.

Ik kan nu na 5 en na 3 maanden mijn Jut en Jul uitlezen en zij kennen mij.
Op mij reageren ze prima, ze zijn mij gewend. Een ander over de vloer en ze veranderen in schijtelaarsjes.

Mickey was iets van anderhalf, Fleur iets minder als een jaar toen ze bij mij kwamen
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Cari »

Om te beginnen: binding krijgen heeft niets met leeftijd te maken, maar alles met hoe je met je dieren omgaat.
Een maatje erbij voor Fien lijkt me een prima plan. Brutus was duidelijk haar steun en toeverlaat en dat mist ze. Een kitten zou ik niet doen in haar geval, want dan wordt ze van 2 kanten belaagd ;-). Wat je nodig hebt is een stabiele kat (ik denk dat een kater de beste keus is), die niet bang is voor een dolle lompe pup en ook van andere katten houdt. Niet te oud, want een beetje spelen met Fien is natuurlijk ook leuk. Ik zou denken aan een kater van zo'n 3 tot 6 jaar. Hoe oud was Brutus? Laat je informeren bij een goed asiel of bij een stichting die met gastgezinnen werkt. Die kennen hun katten en kunnen heel behoorlijk inschatten wat een goede match zou zijn.

Lees je van tevoren ook goed in hoe je de nieuwe introduceert, want Fien is een gevoelig en bang aangelegd meisje en die moet geleidelijk kunnen wennen aan de nieuwe. Niet plompverloren erbij zetten dus!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Annejo
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2014 09:22

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Annejo »

Brutus was 4 jaar. Vanavond is met mijn vriend overleggen! Ben blij dat hier bevestigd word dat het niet binden verhaal onzin is! En een volwassen kat een fijne toekomst geven ipv in een asiel lijkt me ook super!
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Jantina »

Lijkt me een heel goed plan om een volwassen kat voor Fien erbij te halen.
Toen ik Luca* en Bella ( 5 en 4 jaar) uit het asiel haalde sliepen ze meteen de eerste nacht al bij me. Bella lag al gelijk tegen me aan, dus binding op oudere leeftijd kan echt prima.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Annejo
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2014 09:22

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Annejo »

Ik kan een poes van 2 jaar oud krijgen. Ze zit nu altijd buiten maar sluipt elke leer naar binnen, dit willen de huidige eigenaren (kennissen van goede vriend) niet. mij maakt dit niks uit.. Ze Is al gewend aan een volwassen hond. Hoelang moet ik haar binnen houden om haar thuis te laten voelen? En hoe kan ik ze het beste kennis laten maken.. Vorige x heb ik fien toen een kitten gewoon bij brutus gezet, dit was niet echt slim.. Brutus is lang boos geweest op ons:) nieuwe poes 1 kamer en fien de rest van het huis? En af en toe omdraaien? Of is een poes bij poes geen goed id?Xx
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6840
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Dinky »

Termijn die asiel aanhoud is 6 weken binnen houden.

Misschien dat je een hordeur kan plaatsen in een kamer waardoor ze elkaar kunnen ontmoeten maar de nieuwe niet gelijk het huis overneemt?
Zou ook terug breng mogelijkheid (of eventuele afstand aan asiel) in je achterhoofd houden wanneer het niet matcht.
Het hangt namelijk van de karakters af of het klikt.

Hier een voorbeeld hoe het kan gaan en waar je op voorbereid moet zijn: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=975

Maar zo kan het ook met dames samen: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=315

Als de nieuwe een lapjespoes of schildpad poes is, dan is de kans op mismatch groter ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Annejo
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2014 09:22

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Annejo »

Fien is een schildpad poes:p en de andere is wit met een paar oranje vlekjes:p volgens de huidige eigenaren erg rustig. Fien is juist t stresskipje:) vooral bij mannen! Bij mij blijft ze meestal liggen maar springt ook geregeld weg! Mijn vriend kan haar helemaal niet pakken. Daar komt ze ook niet spontaan bij liggen:) dit weekend mag ik de ander halen en als het niet goed gaat mag ze terug:) maar hoop zo dat het goed gaat!! Ik laat het zeker weten! Xx
Annejo
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2014 09:22

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Annejo »

Mijn vriend belde!! Ze is al bij ons! En poes heet poes:p heel origineel:) nog een uurtje werken en ik kan haar ontmoeten:) hoop dat fien gelukkig word met een vriendinnetje! En die hor deur goed idee zullen we morgen is toepassen:) dank u voor jullie tijd om advies te geven! Ik laat weten hoe het gaat! Xx jo
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Cari »

Ben heel benieuwd - succes!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Annejo
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2014 09:22

Re: Mist mijn poes haar maatje?

Bericht door Annejo »

Okee update!

Poes zit in aparte kamer boven:) heb fien en poes al van kamer "gewisseld" ma fien begint te grommend
Door de geur van poes misschien? Later de dag nog een x. En savonds heeft mijn vriend deur open laten staan toen zijn ze elkaar dus tegengekomen! Poes wou vol enthousiasme naar fien... Fien blaast en gromt poes word bang en duikt weer weg in der eigen kamer. nu komt poes alleen naar je toe als fien er nie bij is en blijft alleen boven..fien loopt door hele huis maar ook als fien buiten is blijft poes in een hoekje liggen...Als fien poes niet ziet is ze gewoon de normale fien. Ze ontwijkt enkel poes haar kamer.
Heb poes zelf ff beneden gehaald bij donna en donna vond t maar raar dat die poes nie wegloopt ma kopjes geeft:p

Nu even iets anders! Vind dat poes zoveel eet!! En ze heeft zon bolle buik!! Als we haar aanhalen spint ze heel erg en geeft veel kopjes, tis een ontzettend lief beest:) maar volgensmij is ze niet gesteriliseerd!!heb ook geen paspoort gekregen (kat gekregen via vrienden van vrienden) Hoe merk je dat ze drachtig is? Vind geen tepels tussen al dat haar :) dus kan niet zien of ze opgezwollen zijn..miss is naar dierenarts vanavond met poes? Haar ontlasting is normaal en heb haar al ontvlooit:)

Voor de rest.. Geduld zeker:) xx
Plaats reactie