Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

k had me niet gerealiseerd dat ze al 2 maanden fortekor krijgt.
ergens in het systeem reageert er iets niet zoals 'gebruikelijk', heb nog eens naar de cijfers van de verhoging bij creatinine zitten kijken en het is toch wel erg veel.
terwijl alle andere waardes (bloed en urine) laten zien dat de nieren het nog redelijk aankunnen, zeker nu ze nierdieet krijgt.

begrijp de terughoudendheid van je da niet voor een overstap naar semintra. hebben ze daarvoor een reden gegeven anders dan dat het nierfalen veel ernstiger moet zijn. en hoe zo dan wel?
en zoeken ze bij je da verder nog na wat hieraan te doen is anders dan gewoon doorgaan met fortekor?

het komt heel vaak voor in berichten op het forum dat specifieke dieren niet goed of niet of met allergie reageren op bepaalde medicatie; schildklier-medicatie is daar een berucht voorbeeld van met ernstige eetstaking. dan zul je andere soort/ander merk moeten proberen.
bij fortekor is er intussen een alternatief .. en ik snap dat gisteren er weinig ruimte was om daar rustig over te praten. maar wat kan er misgaan als je het probeert?
lastig is wel om te monitoren want mevrouw zit voorlopig bepaald niet te wachten op een vervolg.. maar dan ben je weer anderhalve maand verder..
-----------
heb intussen nog zitten zoeken op telmisartan en of er nog andere onderzoeksgegevens zijn.
http://www.boehringer-ingelheim.com/new ... ealth.html
informatie van fabrikant

http://www.felinecrf.org/hypertension.h ... teractions
http://www.felinecrf.org/treatments_mis ... elmisartan

t is een lastige situatie met moeilijke afwegingen met deze senior..
optie is ook nog geen fortekor en één bloeddrukverlager en strikt nierdieet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Bedankt voor de onderzoek-linkjes... (mmm, lastig tikken met een dikke hand hier :-) ze had me goed te pakken)

De bezorgdheid bij mij, dat een ACE inhibitor, die dus ook de bloeddruk verlaagd, i.c.m. Amplopidine voor een (veel) te lage bloeddruk zou gaan zorgen is ook de hoofdreden waarom ik op dit vervolgonderzoek had aangedrongen (of dat nu Fortekor of Semintra is maakt niet zoveel uit want ze verlagen beide). Nu schijnt echter dat de bloeddruk dus sowieso moeilijk naar beneden te krijgen is en dan is Amplopidine bovenop een ACE inhibitor eigenlijk wel nodig. Voor katten met een bloeddruk tot 160/180 zou alleen een ACE inhibitor wel voldoende kunnen zijn.

Geen ACE inhibitor is natuurlijk ook een keuze maar omdat er geen verlies van eiwitten is tijdens de Fortekor lijkt die toch wel te werken. Dan zou ik het (nu nog) niet zonder meer aandurven om die weg te laten. De keuze tussen Semintra en Fortekor moet ik dus nog even onderzoeken en omdat één van de twee toch wel als noodzakelijk wordt geacht blijven we in 1ste instantie nog even op Fortekor. Over 2 maanden Urine onderzoek (wat gelukkig geen drama-toestanden oplevert). Maar helaas zal ik een bloedonderzoek niet gauw meer laten doen want dan moet ze toch echt (licht) verdoofd worden. (Gelukkig zijn de gemeten IP en Kalium wel goed)

Er wordt momenteel niet verder gezocht naar een aanwijsbare reden voor een verhoogde Creatine. De DA zegt dat het door het nierfalen komt (waarschijnlijk als gevolg van ouderdom) en of je dan ongeacht de kosten qua belasting op de poes door moet gaan zoeken is nog maar de vraag. Ook de te hoge bloeddruk zou voort kunnen komen uit het nierfalen. Dit was zijn standpunt al voor de onderzoeken van afgelopen week maar zoals ik hierboven al aangaf wilde ik eigenlijk wel zekerheid over die bloeddruk en een bevestiging van de eerste bloedtest (met die extra IP en Kalium voor extra zekerheid). Ik ben ook niet helemaal zeker of de Creatine nu een echt goede uitslag heeft gegeven (de 1ste of 2de meting) want naar ik nu begrepen heb kregen ze van de fabrikant van de stripjes te horen dat de referentiewaardes naar beneden aangepast moesten worden (bij de geleverde stipjes) voor Creatine. Dat verklaard dus de 129 en 144 die ze nu hanteren. De eerste was van een Panel V (ik neem aan dat dat andere stripjes zijn) en de tweede van een Kidney II. Fosfor IP en E-Plate zijn er apart bijgedaan. Ik weet niet of ik dat zo goed zie, dat als er iets met de stripjes is qua calibratie, dat je ook afwijkingen kunt krijgen? Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet zoveel meer uit. Ik zal moeten zorgen dat ze eigenlijk compleet overgaat op nierdieet (strikter dieet, dan kan ik dus ook het risico uitsluiten dat ze niet goed reageert op de Ipakitine, en die Ipakitine ben ik pas na een maand toe gaan voegen). Tevens zal ik heel goed op haar moeten letten qua gedrag e.d. om bij de eerste aanwijzingen op problemen weer aan de bel te trekken. Maar ik geloof dat dat bij een nierfaalkatje wel standaard is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

lastige situatie met dilemma's..

klopt het dat het verschil tussen de beide creatinine-waardes ongeveer twee maanden fortekor en nierdieet is? (en onbetrouwbare teststrips....)
in plaats van dat de crea intussen tot tegen de referentie gedaald zou zijn, is het fors verhoogd! dus er reageert ergens iets niet goed en het zou niet best zijn als het bleef stijgen.
bloedonderzoek met deze furie is voor de komende tijd niet haalbaar (tetanus is geloof ik twee jaar werkzaam....) dus je vaart daar de komende maanden blind.
urineonderzoek zal dan niet zo veel anders opleveren want nieren functioneren op nierdieet blijkbaar net voldoende want geen eiwit in urine.

maarrr, aan de andere kant zit er dus forse onzekerheid bij de creatinine-waardes omdat de teststrips niet betrouwbaar zijn.....
:icon_shifty: tja... oei! gelukkig dat je da daar tenminste open over is geweest! maar dan hoef je je helemaal niet blind te staren op die crea-waarde!

wil je het zeker weten dan moet je geriatrisch profiel laten doen bij idexx vetmed maar dat is om te beginnen bij mevrouw als blijkbaar bij je da geen optie.
en de rust en het stressniveau van je lieve senior gaan voor, zou ik ook voor kiezen. maar wel beetje slordig dat diagnose wordt gebaseerd op wankele waardes.

wat kun je dan, laatste alinea, zelf doen om conditie in de gaten te houden?
op een moment verliezen nierkatten gewicht omdat ze niet voldoende voedingsstoffen opnemen. dat is iets anders dan binnenkrijgen.
gelukkig eet ze goed en hopelijk heel snel 100% nierdieet. en nogmaals, daar zal ze minder van eten want hoogcalorisch. missch kun je haar regelmatig op een vast tijdstip wegen..ze moet goed blijven drinken en ook daar geen probleem, begrijp ik.
wat uit onderzoek (univ Amsterdam) ooit naar voren is gekomen is dat nierkatten baat hebben bij vetten uit de omega-club en ik weet niet meer of dat 3 of 6 is. kijk ook even bij cat oils.
goed opneembare vit c is ook belangrijk, kan ze eigenlijk vers gras eten? zitten heel veel goeie en onverknutselde stofjes en enzymen in en veel katten soppen die sappen uit een hap gras.
en ja, nierkatten zijn breekbaar, zeker op deze leeftijd.
maar als ik naar de avatar-foto kijk dan ziet ze er niet uit als hoogbejaard, wat ze in feite wel is!

voor de bloeddruk geldt denk ik hetzelfde als voor de crea-waarde. zodra ze de transportmand thuis ziet, schiet ze in de stress en vanaf dat moment is haar bloeddruk dus al verhoogd.
je zou het rijtje van felinecrf van de verschijnselen door te hoge bloeddruk goed in de gaten kunnen houden en er verder thuis maar het beste van hopen, want een correcte bloeddruk bij haar meten zit er denk ik niet in.

kan me voorstellen dat je haar bekje voorlopig even met rust wilt laten en dat je zelf ook even time out wilt nemen.
verschillende smaakjes nierdieetvoer proberen en beetje genieten van de komende zomer, zoiets..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Het is nu niet echt zo dat de DA zegt dat de strips onbetrouwbaar zijn maar ik had al meerdere keren die opmerking geplaatst van de afwijkende referentiewaardes en als laatste werd er wel gemeld dat ze deze hernieuwde waardes door hadden gekregen van de leverancier. Dus ja... wat moet ik daar dan van vinden? Ze zullen echt niet zeggen (of zelf vinden) dat het onbetrouwbaar is want dan kunnen ze de strips natuurlijk net zo goed weggooien. (misschien heeft ze dus altijd al rond de 220 gezeten)

Als ik perse het geriatrisch profiel wil bepalen zou dat wel mogelijk zijn (ja... nu natuurlijk niet meer). Ik heb er nog niet specifiek om gevraagd maar ik neem aan dat een DA dat niet zal weigeren, zeker niet in zo'n grote praktijk, hoewel hij natuurlijk wel zijn vraagtekens bij het nut zou kunnen plaatsen (of dat dan terecht is of niet). Maar dat is inderdaad (voorlopig) niet meer aan de orde.

De diagnose is uiteindelijk gedaan, na de attack door de hoge bloeddruk, op de Ureum en Creatine in combinatie met die hoge bloeddruk samen met het feit dat ze inmiddels 18 is (en oorzaak is dan moeilijk meer te achterhalen heb ik begrepen). Ik had toen nog heel kort een stille hoop op schildklier-problemen maar die is bij de eerste test ook goed bevonden.

Sinds de eerste meting op 11/4 heeft ze 2x daags een klein portie (1/4 zakje) Felix (voor de Amplopidine) en nierdieet (RC Renal) gekregen. Omdat ik eigenlijk vrij snel compleet over wilde schakelen op RC had ik er nog geen Ipakitine bij :oops:. Dat heb ik er een aantal weken geleden bij gedaan nadat ik toch wel zag dat ik voorlopig Felix moest blijven geven voor de medicijnen.

Ik heb inmiddels wat zakjes Hills k/d. Eens kijken hoe dat gaat. Specific zijn kuipjes (pate?) en die is ze niet gewend (maar die kan ik natuurlijk nog wel proberen, die hebben ze bij een andere DA in het volgende dorp).

Ik heb na de attack met haar op de weegschaal gestaan (mensen-weegschaal) en daar kwam ongeveer 3,2kg uit. Laatst was het 3,1kg dus dat kan een afwijking zijn in die weegschaal. Maar ik zal haar zeker vaker gaan wegen.

Vitamines ga ik inderdaad ook nog eens bekijken. Gras eet ze wel maar ik heb geen grasveldje (ze zit dan op een paar plukjes gras tussen de stenen te knauwen). Ik heb wel weer een bakje kattengras in kweek. Ze gebruikt het om eventuele haarballen eruit te gooien maar dat gebeurd zelden.

De assistente bij de DA was ook verbaasd dat ze 18 is. Ze ziet er nog heel goed uit met haar glanzende vacht. (dat moet ik dus ook in de gaten houden dat die blijft glanzen :smile: ).

Voorlopig zitten we inderdaad in een time-out en kan ik me dus lekker inlezen op het hele gebeuren van nierfaalkatten (vitamines/medicijnen/etc...) en ondertussen Bowy verwennen met aandacht en kijken wat ze het lekkerste vindt van alle nierdieet-merken.

Mijn bevindingen en eventuele vragen zal ik zeker hier delen want ik heb wel gemerkt dat dit forum, naast de vele verhalen, heel wat interessante informatie bevat (waarvoor mijn dank :eclap: ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

tja.. ach, al met al heb je haar nog steeds en gezien haar leeftijd gaat het dus best goed!

hoe meer nierdieet hoe minder belasting op haar nieren. en zo progressief is haar nierfalen hoogstwaarschijnlijk niet, gezien de intussen verbeterde waardes.

als al schildklier is gemeten (extern lab) dan is het erg jammer dat je da, wetende van de redelijke onbetrouwbaarheid, destijds voor de rest niet heeft gekozen voor ook een extern lab. dat had in één moeite door gekund.. en dan had je een prachtig en erg uitgebreid overzicht gehad. maar het is niet anders..
ik heb vorig jaar apk laten doen bij mijn twee broertjes-katzels en (wel in overleg) gewoon voor hen beide zo'n uitgebreid profiel 'besteld'. ik wilde een goeie nulmeting nu ze nog jong en langzamerhand uitgegroeid waren. zeker na jarenlange tobberijen met diabetes- en nierfaalkatzels.
sommige dierenartsen zouden personeeltjes toch meer moeten gaan zien als partner in plaats van alleen maar betalende en luisterende klant. en personeeltjes kunnen zich ook wat meer verdiepen, zodat ze beter kunnen meedenken en wat assertiever worden.
ik heb jaren geleden ook strijd moeten voeren om het hele overzicht te krijgen met de getallen in plaats van 'matig' en 'gaat vooruit'.. en het heeft de nodige dierenartsen gekost om er te vinden waarmee ik gewoon kan overleggen in plaats van onderdanig luisteren.

voorlopig lekker genieten, rustig in de gaten houden (ook qua harde ontlasting) en verschillende smaakjes nierdieet voorzetten. ze zijn nogal wispelturig in hun voorkeuren dus hihi bereid je maar voor..
en een beetje bij het forum blijven hangen, staat inderdaad heel veel informatie op en via de zoekfunctie kom je veel te weten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

De schildklier was intern getest. Dat zat geloof ik bij de "Medonic" van de Senioren screening. De T4 stond op de volgende pagina en had ik gemist bij het overnemen van al die waardes maar was 38,6 (normaal). Er is dus meer dan alleen een Panel V gedaan. Ik weet nu inderdaad dat ik bij volgende poezen moet kijken naar een wat uitgebreidere bloedtest (buiten de deur), zeker als "algemene APK", want ik denk dat je dan een heleboel waardes meer krijgt en dan vang je bepaalde dingen natuurlijk veel eerder af (dan alleen maar te kijken naar de meest voorkomende problemen) (nog meer te onderzoeken van wat het uitgebreid profiel allemaal meer geeft :smile: ) Ik ga ervan uit dat mijn DA daar geen probleem van zou maken (want anders is een ander natuurlijk snel gevonden. Als ik complete waardes wil hebben moet ik die ook krijgen :smile: ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

kan je wel zo'n idexx-overzicht geriatrisch profiel toesturen, pb me dan even een mailadres
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Graag... dat lijkt me inderdaad wel interessant. Dan kan ik me al voorbereiden voor het moment dat ik die ooit laat doen. (mailadres ge-pb't)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

hoe gaat het daar intussen..??
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Met Bowy gaat het hier zijn gangetje.

Als ze wakker is dan is ze gewoon als vanouds (wel wat rustiger maar ze is dan ook 18 jaar en heeft een attack gehad). Ze slaapt nog wel diep (maar ik kan er met een lichte aanraking nog gewoon wekken). Ze heeft niets overgehouden (qua karakter en doen) aan de hel van het laatste DA-bezoek (gelukkig).

Ik had wat proefzakjes Hills K/D geprobeerd en die vond ze lekker (ik had daarvoor RC Renal) maar toen heb ik een tray (12 zakjes) besteld en daar wil ze nu weer niets van hebben :ehand: (en dan kun je al heel snel zo'n opengemaakt zakje weg knikkeren, dat had ik bij de RC Renal ook al ervaren :-( ) Ze eet dus sinds een paar dagen weer wat slechter en ik ben dus weer even terug gestapt naar de Felix gelei (met Ipakitine) en dat gaat er gelukkig 's-ochtends en 's-avonds wel goed in met de medicijnen. Wel eet ze denk ik nu wat minder dan een paar weken geleden (toen ze ⅔ zakje Felix naast ⅔ zakje nierdieet at). Nu dus alleen 1 zakje Felix (100 gram) maar zolang dat er nog gewoon in gaat maak ik me nog niet al te veel zorgen (hopelijk is het maar tijdelijk). Ik lees hier nog steeds met regelmaat de verhalen mee en zolang ik nog niet hoef te dwangvoeren mag ik denk ik tevreden zijn. Binnenkort zal ik weer eens een zakje RC Renal proberen (misschien een kwestie van afwisselen) maar waarschijnlijk kan dat zakje ook weer in de prullebak na het openmaken. Ze drinkt in ieder geval nog steeds veel (maar dat is dus goed).

Voor de ontlasting heb ik nu (i.p.v. Iso-gel) Laxatract siroop (lactulose) gehaald en de ontlasting is nu ook naar tevredenheid (zeker gezien de mindere hoeveelheid die ze eet).

Dus zolang ik haar nog aan het eten kan houden en ze nog kan genieten van d'r wandelingetjes in de tuin ben ik tevreden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Voortgangsrapport... :smile:

Ik begin inmiddels een beetje te wennen aan het leven met een nierpatiëntje. Ze drinkt veel, slaapt veel en is reuze kieskeurig wat betreft eten...

Het blijven dan ook maar rare beestjes. Dan hebben ze honger, miauwen, krijgen ze eten en dan halen ze hun neus ervoor op. Ze liep gisteravond tot 4 keer weg en weer terug naar haar schoteltje en uiteindelijk begon ze van het natvoer te likken en jaaaa... eten. Nou... 15 minuten later liep ze alweer te miauwen voor een volgende portie. Uiteindelijk heeft ze in 2 uur toch weer een heel zakje Hills K/D op (85grams) (waarschijnlijk had ik het ook in 1 keer kunnen geven). De Felix (met ipa) gaat er meestal wel direct in (met kleine porties maar ik geloof dat die kleine porties ook goed zijn) maar die probeer ik dus alleen met de medicijnen te geven (1/4 zakje). Verder de ene keer dus RC Renal en de andere keer Hills K/D. Ik weet dat ze eigenlijk naar 1 merk zou moeten maar als ze de ene keer de één laat staan en de andere keer de ander... tsja... dan weet ik het ook niet meer (smaakgewenning? verwennerij dat ze anders wil en weet dat ze dat op den duur krijgt? wie zal het zeggen). (Nu maar eens kijken hoe ze de nét binnengekomen zalm van Hill K/D vindt) (elke keer weer een verassing hoe d'r pet staat wat betreft het eten...)

En wie o wie maakt er ipa met een smaakje (net als het smaakje van de Fortekor pilletjes want die gaan er elke ochtend nog steeds zeer smakelijk in). (maar waarschijnlijk zal daar wel onderzoek naar geweest zijn dat dat dus ook niet werkt bij kieskeurige katten)

Ook heb ik wel gemerkt dat als ze 's-ochtends haar neus ophaalt voor het eten en zonder te eten gaat liggen, ik het gewoon nog een keer onder d'r neus moet schuiven (meerdere keren aanbieden) en dan gaat ze er meestal wel aarzelend van eten. (werkt goed...)

Brokken eet ze nog steeds niet. Wat ik ook doe, de RC Renal brokken laat ze gewoon staan. Heb nu een zak Hills K/D brokken gekocht. Hopelijk wil ze daar wel wat aan knabbelen. Ze is nooit echt een grote brokken-eter geweest maar ze at er altijd wel wat van. Meestal als ze honger kreeg omdat het te lang duurde voor haar etenstijd. Maar met de meerdere momenten en kleinere portie maaltijden heeft ze daar misschien nu geen behoefte meer aan. En gewoon wachten totdat ze echt honger heeft en eraan begint wil ik haar niet aandoen. Anders krijgt ze voortaan alleen nog maar natvoer... (want ik blijf geen dure zakken brokken kopen als madam ze niet wil eten)

Gisteravond ook weer een blurrie overgeefsel gevonden :-( met wat haarballetjes erin die ze er schijnbaar gistermorgen uitgegooid heeft (vandaar dat ze gisteravond natuurlijk zo'n honger had). Dus dat moet ik maar eens even in de gaten houden en in geval dit veelvuldiger voor gaat komen maar eens bekijken of ik niet beter Laxapast kan geven i.p.v. de Laxatract siroop (lactulose) die ze nu krijgt voor de ontlasting (of beide). (Laxapast zou beter zijn tegen de haarballen).

Het blijft tobben met een zieke kat maar aan de verhalen hier te lezen is Bowy er nu nog niet zo slecht aan toe vergeleken met andere (en dat was 12 weken geleden wel anders direct na haar attack toen ze wankelend de trap af kwam strompelen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Dinky »

Wat enorm fijn dat je weer een beetje een ritme hebt gevonden met de kieskeurige dame :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Adriana »

relatief goed nieuws over Bowy! nierklantjes eten kleine beetjes en in een aantal eetmomenten. nierdieetvoer is hoogcalorisch, dus maar weinig nodig. wel regelmatig wegen want ze mag niet afvallen.
soms is het zo dat natvoer moet uitdampen, dan ruikt het voor katzels zo sterk dat ze er niet onmiddellijk aan willen beginnen.
k/d brokjes zijn vrij vet en dat wordt snel ranzig, dus heel erg koud bewaren..

oudjes willen geestelijk ook nog wel eens niet zo scherp meer zijn, mevrouw heeft bovendien een attack achter de rug. ze kunnen dan ook gewoon vergeten te eten of hebben die prikkel bijna niet meer. vaker aanbieden helpt dan wel.
hier loopt een tiepje dat niet eet zonder dat ik dat onder zijn aandacht breng. hij krijgt eerst een paar heel erg lekkere brokjes, dan staat het programma op 'eten' en dan blijft hij doorgaans wel (mondjesmaat) eten. maar als ik dat niet doe dan eet hij dus niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Rik »

Wauw... ik heb haar nét een schoteltje met brokjes gegeven van Hills K/D (vanmiddag bezorgt op mijn werk). Die eet ze in één keer helemaal leeg. Dat had ik niet verwacht. Ze had natuurlijk wel honger (want ik kan haar overdag niets geven als ik op mijn werk zit) maar ze had altijd wel wat brokjes RC Renal staan (waar ze nooit meer aan zit). Ik ben benieuwd of ze deze zo goed door blijft eten.

Overigens de Hills K/D brokken "heel erg koud bewaren"? Is dat de ijskast of gewoon een donkere kast?

Over dat wegen heb ik nog wel even een klein vraagje. Hoe doen jullie dat?

Ik weeg haar nu met haar in mijn armen en dan ga ik op de weegschaal staan en daarna zonder haar en haal ik dat van elkaar af. Maar aangezien ik nogal wat weeg heb ik af en toe het idee dat daar nogal een afronding/afwijking op zit. 2 maanden geleden woog ze op die manier 3,2kg. 3 weken geleden nog maar 2,9kg (na een periode slecht eten) en nu nét zit ze weer op 3,0kg.

Nu is ze altijd wel een kleine slanke poes geweest dus tussen de 3 en 3,5 kg verwacht ik wel dat ze, voor haar doen, op normaal gewicht zit. Maar mijn weegschaal begint pas bij 10kg met meten dus als ik haar alleen op de weegschaal zet gaat die niet eens van de 0 af.

hihihi, ze zit weer aan d'r 2e portie brokjes ;) ik zal d'r nu maar even mee stoppen want ze is brokjes natuurlijk niet echt gewent een omdat het niet mogelijk is daar de Amlodipine door te mengen moet ze straks ook nog wat natvoer krijgen :icon_shifty:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)

Bericht door Dinky »

Ik ga altijd eerst zelf op de weegschaal staan, daarna met poes en dan nog een keer alleen om te zien dat het gelijk is met de eerste keer.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie