Huisstofmijt allergie

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Na ongeveer een half jaar kwakkelen en hoop dierenartsbezoeken zijn we er eindelijk achter dat mijn kittens van nu 10 maanden een huisstofmijt allergie hebben.

Het hele nest heeft hier last van en bij eentje is dit uit het bloed gekomen en het is erfelijk.

Maar goed, hebben jullie tips of ervaring met behandeling? Iemand eventueel ervaring met homeopatische / kruiden middelen? Kunnen kittens hier overheen groeien?

Waarschijnlijk wordt er een soort vaccin gemaakt voor de kittens en moeten ze om de 2 weken geïnjecteerd worden hiermee. Mijn eigen dierenarts gaat hier nog onderzoek naar doen in overleg met de dermatoloog. Ze krijgen dan een desensibilatietherapie. Ik krijg het dan aangeleerd om zelf te injecteren.

Kan ik nu al iets doen om hun jeuk te verminderen? Ik heb een stofzuiger met hepa-filter, dit zou iets moeten helpen, maar alleen dit zal niet voldoende zijn, dat weet ik.

Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Using Tapatalk
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik wist niet eens dat dat bestond voor katten joh, jeetje
Ik kan je dus ook niet helpen
Ik heb wel een stofzuiger speciaal voor mensen met allergie etc maar dat alleen zou ook niet helpen nee
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Ms Maaike »

Jeetje, wat vervelend... Ik heb er zelf ook last van, maar bij katten heb ik er geen ervaring mee (wel over gelezen). Wat ik zelf voor maatregelen heb getroffen: zo veel mogelijk dingen van stof (waar de meeste huidschilfers in gaan zitten) vermijden. We hebben nu een wollen, kortpolig kleed beneden en dat gaat goed, al moet ik het wel om de twee dagen zuigen. Stoffen gordijnen gaan hier gelukkig ook. De katten mogen niet op de slaapkamer omdat het dan voor mij verergert, ik kan me voorstellen dat katten met een huisstofmijtallergie het ook niet makkelijker hebben op de slaapkamer. Ik heb een beschermhoes en dekbedovertrekset van CaraCare, daardoor zijn mijn klachten in elk geval behoorlijk afgenomen. Ik denk dat elke week kattenmandjes wassen (en waar ze vaak liggen schoonmaken) niet onverstandig is. Verder is het belangrijk je huis goed te luchten. Ik zag in je album dat je een stoffen bank hebt, die zou ik minstens een keer per week erg goed uitzuigen. Een stofzuiger met Hepa-filter is hier onmisbaar.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Heeft iemand ervaring met Xia tang? Dit zijn chinese kruiden die helpen de jeuk te verminderen, maar dan zonder bijwerking zoals bij prednison. Ik lees er veel positieve verhalen over en denk er echt aan om dit te gaan proberen.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Bah, ik heb helemaal niet geslapen van de diagnose. Om 4 uur ben ik bezig geweest met het huis te poetsen. Ik voel me schuldig. Door een depressie heb ik niet zo goed en vaak gepoetst. De laatste tijd ging het wel beter, maar ik ben zo bang dat door dit verminderde poetsen hun allergie zo erg is geworden.

Als de temperatuur het toe laat, heb ik van die ventilatieroosters altijd open. Komt flink wat lucht doorheen. De bank krijgt zometeen nog een flink beurt, hoewel ik wel regelmatig met een stofzuiger erover heen ging.

De kattenmandjes gaan zo de wasmachine in, maar wat kan ik doen met de Krabpaal en ton, behalve stofzuigen?

Gelukkig ligt er laminaat op de vloer en alleen een klein kleed in de gang.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door castratenkoor »

Je hebt speciale luchtfilter - apparaten. Die zou je kunnen aanschaffen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Ik heb gelezen dat die toch niet helemaal schijnen te werken.

Wat nu gaat gebeuren, er wordt bloed afgenomen bij Max en Bella en aan de hand daarvan krijgen ze een soort vaccin en dan is het hopen dat ze van de allergie af komen of dat het tenminste onder controle is.

Waarschijnlijk krijgen ze wel nog een keer een prednison spuit, vaccin laten natuurlijk even op zich wachten en die jeuk moet toch al verminderd worden.
Using Tapatalk
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Dikke knuffel!!!!!
Mssr meid voel je toch niet schuldig aub
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Chiquita98 »

Hè jakkes lees dit alles nu pas. Helaas geen advies voor je. Hopelijk groeien ze er nog overheen? En hopelijk helpt het vaccin
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

De dermatoloog heeft aangegeven dat er een kans is dat ze er overheen groeien en bij 70% werkt dat vaccin. Ik vind het alleen moeilijk om positief te zijn. Ze zitten zo slecht in de vacht. Zien er niet uit als een echte Brit.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Cari »

Toen Bumper zichzelf af en toe de haren uittrok, heb ik 'm ook laten testen, omdat ik weigerde te geloven dat het een vlooienallergie was. Dat was het dus ook niet. Ook bij Bumper kwam er o.a. een huisstofmijt-allergie naar voren. Ik heb toen een nieuwe stofzuiger gekocht met Hepa filter. Belangrijk is wel dat het een Hepafilter nr. 13 of hoger is, anders heeft dat geen zin. Ik heb ook mijn stoffen bank ingewisseld voor een leren van de kringloop. Wat mandjes wassen betreft: moet ook bij minstens 60C, anders heeft ook dat geen zin.
Ik was na de diagnose in het begin heel erg schoon, maar inmiddels ben ik weer wat lakser geworden. Bumper leek ook helemaal geen jeuk te hebben en ik betwijfel dan ook of hij zijn haren daardoor uittrok.
Hij doet het nog af en toe, maar nooit zo erg dat het zichtbaar wordt. Ik heb dan ook geen desensibilisatie therapie gedaan vanwege de geringe klachten, hoop gedoe en hoge kosten.
Ik heb wel ooit zelf een dergelijke kuur gedaan tegen hooikoorts en dat werkte heel goed. Vroeger snotterde ik me een ongeluk en had altijd rooie jeukogen en nu heb ik alleen nog maar een heel klein beetje last als je werkelijk omkomt in de pollen. Alles beter dan eeuwig aan de prednison!
Ik hoop dat de kuur goed gaat werken voor ze - sterkte en houd de moed erin!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Bedankt voor je verhaal cari! Het geeft toch een beetje hoop. Bij Max en Bella is het helaas wel behoorlijk dus ze moeten echt die kuur krijgen, maar ik hoop zo dat ze niet regelmatig prednison hoeven te hebben.

Mag ik vragen hoelang die kuur bij jouw heeft geduurd? Ik lees op internet dat dit wel levenslang nodig kan zijn.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Cari »

Ik kreeg 'm toen ik een jaar of 12 was, 3 jaar achter elkaar 3 injecties per jaar. Dacht ik.... 't is erg lang geleden :icon_shifty: .

Ik kwam destijds ook berichten tegen dat die kuur voor katten wel heel erg lang kon duren. Maar wees optimistisch, misschien valt het erg mee en in jouw geval moet je wel, dus laat 't maar op je af komen.
Is het overigens alleen de huisstofmijt die ze teistert? Vaak speelt er nog meer. Bij Bumper was het ook de opslagmijt. Die ettertjes kunnen ook in voer met graan zitten en dus eet hij nu vrijwel graanvrij.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

De dermatoloog schreef dat ze allergisch zijn voor hooimijt type huisstofmijt en dat dit niets met hooi te maken heeft.

Bij Max en Bella moet ik elke 2 weken een prik gaan geven. Ik hoop wel dat hun leeftijd een voordeel is en dat ze er misschien over heen groeien.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Cari »

Huismijten en hooimijten zijn verschillende diertjes en leven op verschillende plekken. Hooimijten vindt je buiten in grassen e.d., maar kunnen ook, net als opslagmijten, voorkomen in droogvoer. Ik zou in jouw geval ook overgaan op graanvrij (baat het niet, dan schaadt het niet) en zorg in ieder geval dat je het voer vrij koel en droog bewaart en niet te lang.
Helemaal mijtenvrij worden lukt nooit, maar alle beetjes helpen.

Elke 2 weken een prik is het begin. Als het goed is, wordt dat daarna afgebouwd. En troost je: prikken geven is makkelijker dan pillen :-).
Ik hoop dat ze snel opknappen met alle maatregelen die je gaat nemen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie