Huisstofmijt allergie

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Ik dacht graanvrij voer te hebben. Geef ze almo nature holistic, maar net even gekeken schijnt toch wat graan in te zitten.

Ik moet gewoon ook het positieve zien, want Max had een flinke wond door het krabben, maar die is geheel weg.

Het stomme is dat ik doktersassistente ben en mensen kan injecteren, maar toch vind ik het spannend om dadelijk de katten een spuitje te geven. Mijn moeder gaat mee, als het zover is, om het ook te leren. Mocht ik het een keer niet durven of kunnen dan heb ik iemand achter de hand die het ook kan. Ik vind het wel fijner om zelf thuis te doen, dan elke keer de stress van naar de DA te gaan.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door G+S »

Mijn zusje heeft ook een huisstofmijtallergie (ze is dan wel een mens :p) en krijgt hier een immuumtherapie voor. Bij haar duurt dit 5 jaar.
Ze kreeg het eerste jaar wekelijks een injectie. Ze zit nu in het tweede jaar en krijgt nu elke 4 weken een injectie. Volgens mij moet ze dit zo aanhouden tot ze alle injecties gehad heeft.

Bij m'n zusje is het zo dat wanneer ze de spuit zetten er altijd een huisarts aanwezig moet zijn voor eventuele bijwerkingen. Ik zou als ik jou was wel even navragen of het bij katten ook zo is dat ze eventueel een reactie kunnen krijgen van de injectie en wat je daar dan mee moet doen!

Het is bij m'n zusje namelijk uitgelegd dat ze zelfs na 30 injecties ineens uit het niets bijwerkingen of een reactie kan krijgen ook al heeft ze bij de vorige injecties nooit wat gehad. Wanneer ze een injectie heeft gehad moet ze ook 30 minuten in de wachtkamer wachten omdat er binnen de 30 minuten een reactie op kan treden op de injectie.

Zoals ik al zei. Dit geldt voor mensen. Ik weet niet hoe dat met katten zit!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Goed dat je dit zegt. Wel iets om goed te overleggen zodat ik weet waar ik op moet letten. De dermatoloog gaf wel zelf aan dat het thuis gedaan kan worden, dus neem aan dat het enigszins veilig is.

Wel lang zo'n kuur. 5 jaar, is je zusje er wel even zoet mee. Lijkt me trouwens niet makkelijk om dan elke keer weer naar de huisarts te gaan en moeten wachten. Uiteindelijk is het die 5 jaar wel waard als ze dan klachtenvrij is, maar toch. Knap dat ze het vol houdt.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Graag zou ik jullie mening willen over het volgende.

Ik ben eens gaan zoeken op dat vaccin. Nu valt het me allemaal best tegen. Het is voornamelijk gericht op honden en echte studies met katten zijn er niet gedaan.

Het slagingspercentage is 70%, maar ze moeten het wel levenslang krijgen. Terwijl ik dus dacht dat ze door dit van de allergie afkwamen. Daarnaast heeft het zo'n 9 maanden nodig voorstander effect is en in die tijd moeten ze op de prednison.

Daarnaast is het ontzettend duur. Op zich speelt geld geen rol in het welzijn van mijn dieren, maar toch.

Nu zijn er ook homeopatische middelen waar goede resultaten mee behaald worden. Voordeel deze zijn goedkoper en geen bijwerkingen. Terwijl bij het vaccin de jeuk eerst kan verergeren en de anafylactische shock een kleine kans is.

Ben ik heel gek als ik eerst homeopatische middelen wil proberen?
Using Tapatalk
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door kansarmedieren »

Ik persoonlijk zou eerst de homeopathie proberen heb er goede ervaring mee voor andere klachten dan.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Ik heb weer een update. Net bij de DA geweest om tabletten op te halen. Hij had dienst dus kon komen.

Ze hebben nu toch corticosteroïden pillen, wel een lage dosis. De bedoeling is nu elke dag 1 tablet en als de huid is opgeknapt om af te gaan bouwen.

De DA heeft goede hoop dat Max en Bella toch over de allergie komen zonder dat vaccin. Ik heb een fijn gesprek met hem gehad.

Ik ben wel weer wat positiever
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Cari »

Wat ook nog een optie is, is LDN, wat staat voor Low Dose Naltrexone. Nog heel erg onbekend in Nederland, maar het is een - voor zover bekend - onschadelijk middel dat het immuunsysteem een boost geeft. Het werkt voor tal van ziektes die met het immuunsysteem te maken hebben en dus ook voor allergieen.
Het is een humaan middel, maar voor dieren wordt het ook voorgeschreven. Als je da hiervoor open staat en zich erin wil verdiepen.... Het is een relatief goedkoop middel en dus zonder bijwerkingen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Bedankt voor het meedenken! Ik ga dit zeker voorleggen aan mijn dierenarts. Hij staat voor veel dingen open
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6827
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Dinky »

Fijn dat je goed gesprek hebt gehad met de DA!
En ik vind het niet vreemd dat je liever eerst homeopathie wilt proberen ipv vaccin als ik alles in dit topic zo doorlees ;-)
Hoop bovenal voor jou, bella en max dat ze toch over allergie heen groeien!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Gister heb ik ze nog een pipet advocate in de nek gedaan na overleg met de dierenarts. Ze waren zo erg aan het krabben dat de jasjes weer aan moesten. Maar de advocate heeft wel even goed gedaan. Ze krabben een stuk minder en jasjes kunnen uit blijven. Toch minder jeuk tot de pilletjes goed gaan werken.

Ze slapen nu wel wat meer. Weet niet of dat normaal is, omdat kittens zonder jeuk nou eenmaal veel slapen of toch misschien een bijwerking is van de pilletjes.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Volgens mij hebben Max en Bella naast atopie ook een intolerantie voor kip.

De jeuk was een stuk verminderd en ik geef ze gister van cosma snackies een paar stuks van de kipvariant en vanmorgen weer behoorlijk aan het krabben. Aangezien voor de rest niets veranderd is in huis of qua voeding ga ik ervan uit dat het die kip snoepjes zijn.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6827
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Dinky »

Heel goed mogelijk inderdaad dan. Oftewel kip uit menu laten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Dat doe ik zeker anders is het natuurlijk onnodig jeuk veroorzaken. Moet zeggen dat ik sowieso al niet veel met kip erin heb. Maar ga alles even na en waar kip in zit gaat meteen de deur uit
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Els z
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2014 18:22

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Els z »

Geen idee of ik hier zomaar in mag haken, ben kakelvers, maar wij hebben soortgelijk probleem.
2 katten, nu bijna een jaar, gevonden toen ze ongeveer 3 weken waren en een moeilijke start gehad. 1 van hun begon met plekje op koppie, tussen oog en oor, we dachten van stoeien. Ze ging krabben en het werd erger. Zalf hielp niet, kraagje wel, maar zodra het af ging weer helemaal open. Werd steeds erger. Dierenarts geweest, spuit, jeukstillend, AB, controle mijt neg, schimmelkweek neg, nu sinds 3 weken op hypoallergeen voer. Nog geen verbetering en de andere heeft het ondertussen ook, begon als heel klein wondje, zo leek het en wordt ook erger.
Is de allergie via bloedonderzoek vast te stellen?
Op zich nog 3 weken wachten ivm voer, maar ik wil dit niet meer afwachten nl.
Groetjes, Els Z.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Huisstofmijt allergie

Bericht door Nikki2309 »

Zeker mag je hier op inhaken.

Sommige allergieën zijn vast te stellen door bloedtesten. Max en Bella zijn zelf niet getest, maar hun broer uit hetzelfde nest wel. Uit zijn bloed kwam dus een allergie voor huisstofmijt. Omdat dit erfelijk is en in overleg met DA en dermatoloog is besloten dat het niet nodig was op Max en Bella ook nog eens te testen.

Weer een andere kater van hetzelfde nest heeft 6 weken op carnibest gezeten en dit heeft toen geen verbetering gebracht.

Overleg even met je dierenarts dat je een allergie test wilt. Vaak kan hij zelf het bloed afnemen en dit opsturen voor onderzoek. Doet hij dit niet dan door naar een dermatoloog.
Using Tapatalk
Plaats reactie