Mag ik jullie hulp?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
ChantalJ
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2014 11:30

Mag ik jullie hulp?

Bericht door ChantalJ »

Hallo Allemaal,
ik ben net nieuw hier maar lees al tijdje jullie forum. Maar zou graag jullie mening/ideeën of info willen hebben!

Ik heb een kater van 11 maand genaamd Poes. Poes is sinds woensdag al slecht in orde. Wij kwamen woensdags er achter dat hij al een dag niet gegeten of gedronken had, minimaal de kattenbak had gebruikt en erg lusteloos was. Samen met mn vriend even Poes onderzocht. Want Poes mag buiten komen, dus dacht al snel aan misschien een ongeluk o.i.d. Zag op het oog geen wondjes maar mocht absoluut niet aan de achterpoten en staart komen. Direct maar DA gebeld en mocht in de middag langs komen. Poes bleek 40.6 koorts te hebben en op het oog geen breuken/kneuzingen. Wel een klein bultje op heup vermoedelijk opgelopen door andere kat aldus DA. Conclusie 2 injecties; AB kuur en pijnstiller/ontstekingsremmer en nog tabl voor thuis. Binnen 2 uur begon hij alweer wat te eten en te drinken en was veel vrolijker. Advies van DA was om minimaal 1 dag binnen te houden, dit netjes gedaan.

Nou wil dat 2 dagen later Poes weer lekker naar buiten mocht en dit ook weer graag wilde. Maar zaterdag was het weer mis. Poes is hees en smakt na drinken, stinkt uit zijn bekkie, had wat bloed bij tandvlees, futloos/slaapt veel, eet geen hard voedsel (krijgt nu zacht vlees/vis, maar eet weinig) drinkt niet (dus geef geregeld iets met spuitje), poept niet maar plast wel. Poes gaat wel spinnen als je hem aait, poets zich niet.
Naar wederom grondig onderzoek blijkt hij enkele wondjes te hebben; bovenlip en oksel. Bij kijken op deze forum dacht ik eerst aan keelontsteking. Maar uit eindelijk zijn er zoveel overige klachten of mogelijke bijwerkingen van de medicatie, wie nog niet af is, dat ik het ook niet meer weet.

Ik wil als het morgen nog niet beter is de DA bellen, want Poes heeft nu geen koorts, is nog aan de AB kuur en pijnstilling/ontstekingsremmer van woensdag. (onderdrukking?!)

Het punt is dat hij zich vanaf vandaag voor het eerst ook begon af te zonderen. Na de tabl reeks 's morgens, blijft hij wel weer iets in de buurt van ons, maar dit is niet Poes. Poes is normaal een actieve, bazige kat die bepaalt wat er gebeuren moet.

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn? Of dit naweeën/allergie/bijwerkingen kan zijn van medicatie of dat er bij eerste keer DA misschien nog een onderliggend probleem was.

Alvast bedankt,

Chantal
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door mittenslief »

ik heb zeker een idee....maar dat is niet datgene dat jij wil horen....advies niet meer naar buiten laten, temp opnemen....bij koorts direct weer naar de da...en buikomvang in de gaten houden...klinkt mij teveel als FIP...je zegt heeft nu geen koorts maar wel getempt? hoop dat ik het mis heb hoor, maar heb teveel gevallen voorbij zien komen...is hij al geholpen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
ChantalJ
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2014 11:30

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door ChantalJ »

Bedankt voor je reactie, ik hoop inderdaad dat je geen gelijk hebt..
Temp vanmorgen nog opgenomen 37.6. Maar zoals aangegeven poes zit nog aan AB kuur en pijnstilling/ontstekingsremmers, dus dit kan de temp natuurlijk onderdrukken.

Maar bij FIP las ik voornamelijk diarree, dit heeft poes juist niet. En betreft de wondjes, deze had poes voorheen ook nog niet. (weet niet of dit de reden is; maar er lopen meerdere katten rond in de omgeving. Waar ook nog geregeld een vechtpartij bij voorkomt)
Overige klachten bij FIP komen ook niet bekend voor want buik is dun, braakt niet, niet benauwd, geen diarree, geen oogproblemen. Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet hoeft te zijn..
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door Mickey_Mouse »

Blaasgruis. Verstopping. Het kan alle kanten op gok ik zo. Naast een knokpartij. Toch terug naar de dierenarts en alles laten onderzoeken. Ook bloed en urine.
Dat laatste is reselijk op te vangen met een soeplepel onder de kont.
Sterkte
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door Ms Maaike »

Oei, dat klinkt allemaal niet zo best. :( Ik vind dat jullie accuraat gehandeld hebben. Behalve dat je het beste morgen weer even naar de dierenarts kan gaan wil ik jullie op het hart drukken Poes binnen te houden. Dat wordt misschien lastig, maar op die manier heb je wel veel betere controle over de situatie. En nog een reden: het ging weer slechter met Poes toen hij naar buiten ging. Heel veel beterschap!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door Adriana »

als de pijnstiller-ontstekingsremmer metacam/meloxicam/novacam/meloxidyl is, kijk daar verschrikkelijk mee uit! zoekfunctie rechtsboven, kan ernstig nierfalen (onomkeerbaar..) veroorzaken! lees onze berichten over metacam en stop zodra mogelijk.

hoor je niet over pijnklachten en bij ontstekingen werkt ab beter.
èn èn is dubbelop en hoezo..?
en inderdaad, algemeen bloedonderzoek laten doen want je weet maar nooit en een goeie diagnose is nooit weg..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ChantalJ
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2014 11:30

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door ChantalJ »

Bedankt! Poes komt ook zeker niet meer buiten sinds zaterdag. Hij vraagt er ook niet om (wat normaal zeker wel zo is)
En @Mickey_mouse bedankt voor de tip! Maar er komt geen ontlasting dus valt helaas nog niets op te vangen. Anders doe ik t zeker!
Laatst gewijzigd door ChantalJ op 21 apr 2014 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ChantalJ
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2014 11:30

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door ChantalJ »

@adriana; klopt ik had het al gelezen. Ik geef ook zeker niet de max. Betreft de pijn, dit was woensdag bij de achterpoten en de staart. Ben daarom vrijdag er weer mee gestopt omdat ik weer aan de achterpootjes en staart mocht zitten. Maar de ontstekingsremmer (of pijnstilling..) is wel een punt. Want ik merk zodra ik hem wat geef, Poes wel weer iets fitter oogt (ook echt iets). Betreft de nieren, ik hou daarom het plassen ook goed in de gaten en blijf hem wel vocht geven zodat de nieren niet stoppen.
Maar omdat ik daarover gelezen had , heb ik ook wel een dubbel gevoel. En dat geeft voor mij een extra reden om morgen contact met DA op te nemen wil het absoluut niet beter zijn omdat ik er ook liever mee stop.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door Mickey_Mouse »

ChantalJ schreef:Bedankt! Poes komt ook zeker niet meer buiten sinds zaterdag. Hij vraagt er ook niet om (wat normaal zeker wel zo is)
En @Mickey_mouse bedankt voor de tip! Maar er komt geen ontlasting dus valt helaas nog niets op te vangen. Anders doe ik t zeker!
plasje op vangen met een soeplepel. Plassen deed hij wel.
Verstopping is ellendig. 1x meegemaakt, kimmetje zat van voor tot achter vol. Klysma gehad die geen effect had, toen op de kittenmanier de ontlasting ''gehaald''. Door wrijven/masseren
ChantalJ
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2014 11:30

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door ChantalJ »

Sorry had het niet goed gelezen, je had het over de urine.
Betreft ontlasting, hoe lang had Kimmetje geen ontlasting gehad voor je actie ondernam?
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door Mickey_Mouse »

Dat durf ik je niet meer te zeggen.
Heeft wel een poos geduurd, te lang eigenlijk. Ook een buitenkat (in de tuin) maar wie zegt dat ze niks in eigen tuin deed?! Dan heb je ineens de bak leeg...dag erna ook leeg...Binnenhouden...weer leeg...
en toen ging het ineens snel. Dierenarts, handtam(niks voor haar), narcose, onderzoek, foto's...blaasgruis en van voor naar achter vol ontlasting.
ChantalJ
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2014 11:30

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door ChantalJ »

Oef dat klinkt best heftig! Alles wel weer goed gekomen? Het is inderdaad moeilijk in te schatten als een kat naar buiten gaat of hij wel of geen behoeftes heeft gedaan.

Ik weet nu dat ik aan 3 dagen zit, mag nog aan zijn buik komen, maar rommelt wel geregeld.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door Mickey_Mouse »

Ze is er toen weer boven op gekomen. Inmiddels is ze gaan hemelen, afgelopen februari.
Haar ziekzijn was een jaar of 6 ervoor. 2008 ofzo
ChantalJ
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2014 11:30

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door ChantalJ »

Och jee, sorry dat wist ik niet.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Mag ik jullie hulp?

Bericht door Mickey_Mouse »

Geeft ook niet. Het is oke zo.
MAar mijn advies voor Poes, laat hem geheel nakijken. Geen genoegen met weer een prik oid. Nakijken op urine en bloedtest.
Plaats reactie