Kattenbak voor buiten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Kattenbak voor buiten

Bericht door Scirocco »

Hallo,

Ik ben bezig om in de achtertuin gaas rondom de schutting te plaatsen, zodat mijn katten naar buiten kunnen, zonder de achtertuin te verlaten.

Nu vraag ik mij af, of ik ook voor buiten een kattenbak moet hebben, waarin mijn katten hun behoefte kunnen doen?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Kattebeest »

Mijn kater heeft lange tijd achterin de tuin een eigen kattenbak gemaakt onder een afdakje. De aarde is daar altijd droog en er is geen begroeiing. Sinds kort mijn tuin voor de helft afgeschermd en nu plast en poept hij vooral binnen op de bak. Vind dat prima want zo kan ik e.e.a. in de gaten houden.

Klontvormende kattenbakkorrels zijn niet geschikt i.v.m. vocht. Wil je dat ze buiten hun behoeften doen zou je aan een kleine zandbak kunnen denken, in ieder geval overdekt zodat het droog blijft. Vraag is alleen of ze daar gebruik van maken. Misschien geven ze de voorkeur aan de bak binnen of een andere (zelfgekozen) plek in de tuin.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Scirocco »

Ik zou het liefst willen dat de katten hun behoefte binnen blijven doen, maar als ik de buitendeur gesloten heb, dan moeten ze natuurlijk over de mogelijkheid beschikken, om buiten hun behoefte te doen.

Wat voor kattenbakkorrels zijn geschikt voor buiten?

Ik ben dan inderdaad van plan dit onder mijn afdak te zetten.

Is er verder een mogelijkheid, om mijn katten vanaf het begin aan te leren, dat ze hun behoefte moeten doen op de kattenbak? Lijkt mij onprettig als ze dit doe op bijv. het gazon.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Kattebeest »

Voor het gazon hoef je niet bang te zijn. Ze zijn dol op bloemperken, losse aarde. Sommige poezen sproeien net als katers en dan zijn boompjes, heesters en bloempotten niet veilig.

Is het mogelijk een kattenluikje te plaatsen? Heb hier een eenvoudige met verschillende standen. Kater mag hier alleen naar buiten als ik thuis ben, en wakker. Het luikje is dan óf gesloten of staat op naar binnen en naar buiten kunnen.

Korrels die niet klontvormend zijn en niet uit elkaar vallen bij vocht. Geen ervaring met houtkorrels maar meen dat die uit elkaar vallen.

Edit: sproeien geldt ook voor gecastreerde katers en poezen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door castratenkoor »

Er zijn katten die ook op gazons schijten. Ik heb in mijn voortuin een conifeer en kiezelstenen. Er wordt zelfs op de kiezels gescheten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Freya13 »

Ik heb onder een afdakje in de tuin een kattenbak met kap en dat werkt prima. Er liggen houtkorrels in, en in de meeste weersomstandigheden blijven die droog ... enkel als de wind net op de ingang van de bak zit, wordt de inhoud al een keertje nat ... maar dan maken we de bak een keer extra schoon, en da's ook niet zo'n probleem.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Cari »

Je hebt ook speciale kattenbakken voor buiten: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... bak/135812
Als je gewoon een plekje met zanderige grond vrijmaakt, wordt dat waarschijnlijk als kattenbak gebruikt en heb je helemaal geen korrels meer nodig. Ik loop elke dag even de tuin na op de vaste plekken die gebruikt worden en haal dan de poepjes weg. Mijn ervaring is dat de meeste katten, als ze 't eenmaal gewend zijn, de natuurlijk buitengrond prefereren boven de korrelbak. 't Liefst uiteraard wel een droge plek.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Scirocco »

Bedankt voor de reacties.
Ik zal even nadenken, wat mij het beste lijkt voor mijn katten.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door mittenslief »

bij mij poepen ze in de aarde maar ook op het gras hoor
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Ms Maaike »

Die van mij zijn netjes opgevoed en poepen in de aarde. ;)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door mittenslief »

tja die platsmoel komt van het asiel en is helaas niet opgevoed....plast ook graag in tassen en dozen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie