Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

Niemand kent Trotski beter dan jij. Goed te horen dat jullie er nog zijn want zit toch even schrap als er een nieuw berichtje van je binnen komt.

Waarom denk je dat de doorbloeding naar zijn pootjes minder is?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Trotski
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2014 22:44

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Trotski »

Ik weet het niet zeker, ik ben geen dierenarts. Kan ook goed van de stress komen dat hij aan zijn achterpootjes blijft likken. Volgens mijn DA was er waarschijnlijk geen sprake van trombose aangezien hij nog normaal kan lopen op z'n achterpoten.

Zijn hartslag was 122 in de kliniek, en dat was onder grote stress. Waarschijnlijk pompt z'n hartje niet meer zo hard. En dat merk je dan toch het eerst in de extremiteiten, of niet?

Ik ga niet meer met Trotski naar de DA om iets uit te laten zoeken. Alleen nog om hem in te laten slapen als het nodig is. Elke vorm van stress is nu te veel voor hem.

Kalium krijgt hij volgens mij nu voldoende binnen (kaliumtekort kwam een paar keer voorbij in het topic) mocht dat nog niet het geval zijn. Hij leeft nu voornamelijk op rosbief en zalm, 't is een dure knaap geworden :lol: Gelukkig kwam ik er gisteren achter dat hij ook spinazie gemengd met snijbiet op smikkelt. Allemaal producten waar volop kalium in zit :)
Trotski
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2014 22:44

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Trotski »

Het gaat wonderbaarlijk goed met Trotski :grin: Dat had ik niet verwacht. Tot nu toe ging het een beetje op en neer, dan weer een goede dag, dan weer een mindere. Maar de laatste dagen gaat het opeens de goede kant op. De vochtophoping in z'n buik lijkt minder te worden en al met al is hij een flink stuk sterker geworden, hij kan bijvoorbeeld via via weer op tafel klimmen. Waar ik vorige week nog dacht dat het een kwestie van dagen zou worden heb ik nu weer goede hoop dat hij nog wel eventjes verder kan.


Trotski eet al een tijdje geen brokjes meer. Zelfs die van Royal Canin niet. Alleen nog bij hoge uitzondering 's ochtends als hij al een tijdje trek heeft en er verder niets te eten is neemt hij wel enkele brokjes tot zich. Hij is de laatste tijd verwend met allerlei lekkers, rosbief, zalmmoten, kip en ga zo maar door :lol: Hij eet dus wel goed, alleen erg duur. Nu de vooruitzichten toch ietsje beter zijn geworden moet ik toch weer meer structuur aanbrengen in zijn eetpatroon en met name de kosten een beetje zien te drukken. Weet iemand enkele goedkopere oplossing om mijn kat te laten eten?

De kale pootjes blijven er lelijk uit zien. Ik heb wel het idee dat hij daar nu minder likt, maar het is zeker nog niet voorbij. Iemand tips om dit kaallikken tegen te gaan?
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door kansarmedieren »

Fijn dat het beter gaat met Troski de medicijnen slaan toch aan de furosemide doet zijn werk. Als het likken door stress komt dan even niks aan doen lijkt mij, het zijn geen wondjes maar gewoon kaal? Alles wat je gaat doen geeft waarschijnlijk weer stress en dat wil je juist niet hopelijk gaat het helemaal over na een tijdje.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Dinky »

Hoe zit het met blikjes/zakjes natvoer? Lijkt mij goedkoper en vooral betere uitgebalanceerd ;-) en anders kijken naar een complete kvv (voerwijzer.com)?

Wel erg fijn te lezen dat de medicijnen aanslaan en Trotski zich duidelijk een stuk beter voelt!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Trotski
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2014 22:44

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Trotski »

Na kleine afwezigheid (wachtwoord kwijt :smile: ) weer een update:
Trotski keutelt nog eventjes verder. Het gaat allemaal moeizaam en traag, maar het gaat nog. De ene dag is hij iets vrolijker en actiever. De andere dag duidelijk ietsje minder goed gemutst en slaapt hij veel. De vochtophoping in zijn buik is er nog wel, maar is wel minder geworden, lijkt nu stabiel op hetzelfde niveau te blijven. Eten, drinken en de ontlasting is nog steeds in orde.

De problemen blijven een beetje hetzelfde. Het kaallikken is nog steeds gaande. Het lijkt er wel op dat dit is verplaatst van zijn achter- naar zijn voorpoten. Op zijn achterpoten is weer een miniscuul beginnende vacht zichtbaar aan het worden.

Groter probleem is het toedienen van de medicatie. De furoserol en de metacam gaan probleemloos door het eten, maar de Fortekor ruikt hij duidelijk en zijn afkeer daarvan is groot. Ik durf hem eigenlijk niet de pil in zijn mond toe te dienen vanwege de enorme stress die dit gaat opleveren bij Trotski. Het maskeren van de Fortekor gaat steeds moeilijker. Iemand nog tips wat betreft geurtjes om de stank van Fortekor te verdoezelen?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

Zo zie je maar dat ze allemaal anders zijn ;-) .
Kasper krijgt zijn 1/2 fortekor in een stukje vitakraftstaafje. Hij vindt het erg lekker, schudt zijn kop erbij of het een prooi is en hoor een 'crunch' van de fortekor. Laatst had hij een stukje uit zijn bekje laten vallen, even erop wijzen en hap-slik-weg.

Hoe geef je het door zijn eten? in zijn geheel of fijngemalen?

Fijn weer een update van Trotski te krijgen!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat Trotski er nog altijd is ;)
Misschien dat je een lege capsule kan krijgen waar je de Fortekor in stopt? Geloof dat Adriana die wel gebruikt, anders haar even pb sturen welke ze precies heeft en waar je ze kan krijgen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

Lege capsules haal je bij de apotheek, zag laatst dat medpets ze ook verkoopt:

http://www.medpets.nl/lege+capsules/
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Trotski
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2014 22:44

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Trotski »

De pilletjes toevoegen gaat opeens iets beter. Eerst maalde ik het altijd fijn en roerde het door het eten. Maar regelmatig liet hij dan de hele maaltijd staan. Zonde van al die dure pillen. Daarna probeerde ik de pillen in zijn geheel in zijn mond te stoppen. Dat ging twee dagen goed, maar de derde dag stribbelde hij zo tegen dat hij direct een hele pluk haar verloor op zijn rug.
Ik doe de Fortekor nu in twee etappes door stukjes vlees (kip bijvoorbeeld). Meestal hapt Trotski het in een keer weg. En als het mislukt kan ik het opnieuw proberen aangezien de pil dan nog intact is.

Gisteren zag ik het even niet zitten. Trotski had enkele uren last van allerlei schokjes door zijn lichaam die alsmaar heviger werden. Uiteindelijk keerde de rust terug en hield het weer op. Naar aanleiding daarvan ga ik nu proberen of hij het zonder Metacam kan redden, aangezien dit optrad vlak nadat ik hem de Metacam had toe gediend. Zegt natuurlijk niets, maar aangezien er op de bijsluiter staat dat Metacam niet goed is voor hartpatiëntjes wil ik daar nu toch mee stoppen. Hopelijk valt het mee met de pijn die hij heeft/krijgt.

Verder is zijn ontlasting nu licht van kleur en ook iets slijmeriger. Tot een paar dagen geleden was de ontlasting stevig en donker van kleur. Kan het zijn dat hij nu ergens iets tekort komt wat betreft eten?

Grootste probleem zijn nu toch de kale plekken. Ik begin zo langzamerhand te vermoeden dat er meer aan de hand is dan stress.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

De kleine schokjes herken ik helaas wel. Kasper heeft het altijd gehad, tijdens zijn slaap. Nu ook net voordat hij lekker gaat slapen, combinatie van zwaar dutten met af en toe een klein schokje.

Wat krijgt Trotski op dit moment te eten?

Heb je berichten nog eens snel doorgenomen maar nergens kunnen vinden wanneer zijn kale plekken ontstaan zijn. Het is wel zo dat een niet al te gezonde kat al zijn energie zoveel mogelijk steekt in het zo goed mogelijk functioneren van de vitale organen. De vacht wordt dan minder belangrijk, wordt dunner, mottiger en/of plukkig.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

Mocht Trotski toch nog last krijgen van pijn, zijn er wellicht middelen van de huisdierendokter (op basis van chinese kruiden) waar hij baat bij heeft. Meen dat hij last had van Artrose, dan zou Rejoint misschien helpen. Klik hier om naar de website te gaan, pagina artrose.

Ze hebben meer middelen zoals backmotion en frontmotion. Zelf geen ervaring met de middelen maar andere forumleden wel met goede berichten.

Meen ook dat onsior een minder slecht pijnstillend middel is. Of het ook bij artrose goed werkt weet ik niet.

Vond ook nog analgos, bijna vergeten. Ook hier zelf geen ervaring mee, andere forumleden wel!.

Edit: zie dat de links niet naar de bewuste pagina gaan maar naar de homepage. Je ziet links in het menu de verschillende klachten - met remedies - staan.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Trotski
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2014 22:44

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Trotski »

Vanochtend heeft hij koolvis gehad, vanmiddag een plakje rosbief en vanavond krijgt meneer een vers gekookte rundertong. Die tong krijgt ie de rest van de week ook nog aangezien het een flinke lap is. De afgelopen dagen heeft hij trouwens veel kip gehad, dat is toch iets vetter. Misschien dat het daardoor kwam dat z'n ontlasting wat lichter van kleur was.

Vandaag doet hij het voorlopig goed zonder pijnmedicatie. Hopelijk kunnen we dit even volhouden. Anders zal ik de alternatieven die je aandraagt overwegen.

Toen hij na zijn uitstapje (ontvoering) door de dierenambulance is terug gebracht had hij één kale achterpoot. Toen dacht ik dat het door een ongeluk was veroorzaakt. Later bleek dat hij ook aan zijn andere achterpoot begon te likken. Deze werd ook kaal. Het likken heeft zich een beetje verplaatst naar zijn voorpoten, lijkt het. Deze zijn nu ook kaal aan het worden. Verder heeft hij rond zijn oren kale plekjes en op zijn lijf wordt de vacht op één plaats dun. En nu dus ook een streepje midden over zijn rug door die actie waar hij tegenstribbelde en direct een pluk haar verloor. En tot overmaat van ramp is zijn buik en en bij zijn hart in de kliniek het vacht weg geschoren om een echo te kunnen maken :) Al met al lijkt het of hij volledig kaal is, maar dat is niet zo. Op het eerste gezicht lijkt het of er niets mis is met zijn vachtje, maar als je iets verder kijkt zie je de kale plekken.
Eerst dacht ik dat het vooral door de stress kwam. En stress heeft hij zeker genoeg gehad. Maar nu twijfel ik of hij buiten de acute openbaring van zijn hartkwaal misschien ook iets anders heeft opgelopen in dat huis waar hij twee dagen gezeten heeft. De meisjes die voor de ontvoering verantwoordelijk waren zeiden dat ze thuis meer katten hadden. De dierenambulance had het over een niet al te frisse omgeving waar hij werd opgehaald.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

Het haar wat tijdens de echo is weggeschoren, groeit dat aan of blijft het kaal? Dat is denk ik op dit moment de beste graadmeter als het gaat om hoeveelheid energie en conditie vacht.

Kan goed zijn dat Trotski iets heeft opgelopen op zijn tijdelijke logeeradres. Wat een verhaal.
Wel benieuwd of hij ver van huis ontvoerd is, ofwel hoe ze aan hem zijn gekomen en waarom. Laatst nog een topic waarin ter sprake kwam of je je over een oude (en wellicht niet al te gezonde) kat moet ontfermen of juist niet.

Kan je misschien een foto plaatsen, hier in dit topic, van kale stukken vacht? Ben daar helemaal niet kundig in maar andere forumleden wellicht wel. Hoop dat ze meelezen en als reacties uitblijven een nieuw topic openen.

En Trotski wordt zo te horen nog steeds bijzonder verwend :grin: . Te lui om terug te lezen :oops: , maar is hij een moeilijke eter? Zou anders toch overgaan op seniorenvoer of iets van hypoallergeen voer.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Dinky »

Qua voer zou ik toch proberen completer te voeren, wat Nancy ook al aangeeft ;-)
Dit kan een seniorbrok zijn maar kan ook met rauwe stukken vlees (maar dan wel orgaan, bot en spiervlees in juiste verhouding) of kvv (gemalen rauw vlees dat al compleet is). Anders ben ik bang dat Trotski tekorten op gaat lopen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie