Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door Nele »

Hallo,

Ik hoop hier een beetje raad te vinden. Mijn kater (3 jaar, gecastreerd, vondeling op 2 weken, 4 maand opgevangen geweest bij een vriendin, sindsdien altijd bij mij geweest) ging altijd netjes op de kattenbak (1 kattenbak in huis).

Ik heb hem aangeleerd van op het toilet te gaan, en met vallen en opstaan is dat nu wel perfect gelukt.
Sinds kort betrap ik soms poep in de lavabo. Ik heb geen idéé waarom hij dat -soms- doet. Plassen doet hij altijd perfect zonder moeite in het toilet.

Door dat ik een operatie aan mijn voet heb ondergaan (ik woon alleen met kat) en heb ik kat en alles mee genomen om bij mijn nicht te gaan logeren. Zij heeft ook een kat, beiden komen wonderbaarlijk goed overeen (2 gecastreerde katers).

wij zijn nu al 3 weken bij mijn nicht en alles verliep heel goed tot deze morgen, dan had hij in de lavabo gepoept... Ik zit vol vraagtekens.


Hij heeft hier ook wel dermatitis opgelopen, maar is ervoor behandeld.
Hij voelt zich zichtbaar wel goed hier, speelt vaak met de andere kater, slaapt goed, is ook goed actief, eet goed, drinkt goed, plast en poept netjes in de kattebak. Behalve deze ochtend..
Ik wil niet dat hij dit systematisch gaat doen want ik verblijf hier nog een week alvorens we terug naar huis keren..

Daarom dat ik hoop dat iemand hier een idee heeft hoe dit komt en wat ik kan doen om het te vermijden in de toekomst..
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door Sifra »

Als ik het goed begrijp gebruikt deze kater thuis zowel zijn kattenbak als het toilet. Soms doet hij het thuis ook in de lavabo en nu heeft hij dat tijdens het logeren ook gedaan. Begrijp ik dit zo goed?
Ik heb niet direct een oplossing, wel wat vragen.
Heeft hij op het logeeradres zijn eigen kattenbak of moet hij die delen met de kater van de gastvrouw?
Kan het zijn dat de andere kater toch een tikje dominant is?
Hoe vaak worden plas en poep uit de kattenbak geschept? Sommige katten gebruiken nl. niet graag een kattenbak waarin nog poep ligt.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door Kattebeest »

Weet een kater het verschil tussen een wc en een lavabo?
Vind het eerlijk gezegd knap dat hij op een logeeradres mét ineens nog een andere kater toch de lavabo weet te vinden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door Nele »

bedankt voor jullie snelle reacties,
Deze morgen terug poep in de lavabo, ik begrijp er niets van. Waarom nu ineens?

enkele antwoorden op jullie vragen:
Thuis heeft hij énkel de wc. Ik heb hem systematisch geconditioneerd van kattebak naar wc. Kattebak is er niet meer in de buurt. Hij doet dat al een half jaar goed, zònder kattebak.

Op zijn logeeradres hier, heeft hij niet zijn eigen kattebak. Hij deelt die met de kat van de gastvrouw. Wij zijn hier nu bijna 4 weken, en het ging altijd perfect zonder problemen, tot gisteren.

De kattebak wordt elke dag, zoniet 2 keer per dag leeggeschept, en regelmatig gepoetst met javel (om aantrekkelijker te maken)

Hij kent het verschil goed tussen de wc den een lavabo. De wc heeft een zwarte wc-bril, zowel thuis als hier, dezelfde wc-bril, en wanneer hij opmerkt dat we zien dat hij in de lavabo gepoept heeft, loopt hij onmiddellijk betrapt de badkamer uit.

Hij weet een lavabo te vinden op het logeeradres omdat de kattebak in een ruimte staat tussen de living en de badkamer. In de lavabo staat namelijk een lavabo, snel gevonden dus.


Het verbaast mij vooral omdat het bijna 4 weken zonder problemen ging. waarom nu ineens?
De gastvrouw-kater is wel wat dominanter. Hij is jonger, hij is steviger gebouwd, vaak wat speelser als mijn kater even geen zin heeft om te spelen, maar vaker spelen ze wel samen..

ik hoop dat ik met mijn verduidelijking bij iemand aan een antwoord kan geraken... Of tips om het te vermijden..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door castratenkoor »

Kun je er niet iets overheen zetten/leggen over de lavabo. Ik denk niet dat de kat het verschil snapt. Omgekeerd emmertje of zo er overheen zetten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door Nele »

We hadden er gisteren, na opgekuiste poep, azijn in gesprenkeld. Deze morgen lag het waslapje OP de plek waar we azijn hadden gedruppeld, en hij had netjes naast het waslapje gepoept....

ik leg straks een bodempje azijnwater in de lavabo.. Ik hoop dat hij dan geen andere plek gaat zoeken om te poepen..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door nellebel »

even gegoogled wat een lavabo is hahaha
nellie deed dit ook ,zij had toen een blaasontsteking. ik denk dat de lavabo teveel op een toilet lijkt ofzo? kun je de kattebak er niet in zetten?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door Nele »

het is blijkbaar moeilijk me te geloven op mijn woord, maar hij kent echt wel het verschil tussen de droge ondiepe witte koude lavabo, en een diepe, met water gevulde wc, met een niet-koude zwarte bakelieten wc-bril erop..

Ik denk dat het mysterie opgelost is. Ik betrapte mijn kater daarstraks trappelend op mijn rugzak, en hij zocht een plasplek. Heb hem onmiddellijk in de kattenbak gezet (gelukkig op tijd!) en hij ging zonder moeite erin en ging plassen. De gastheer echter kon dit niet verdragen. blazen en krabben. Ik moest hem met mijn pantoffel uit de buurt van het kattenbakluik houden.

Het blijft een mysterie waarom hij het nu plots niet meer verdraagt, en de afgelopen 4 weken wel. Maar het is nu zo.. We zoeken een oplossing om mijn kater ook zijn eigen plekje te geven (hebben geen 2e kattenbak staan hier, en ik ben hier nog maar 2 dagen. dus een nieuwe kopen is echt te gek).
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door Ikey »

Misschien kun je wat eerder naar huis gaan, als jij dat lichamelijk al aan kunt tenminste :) Om te voorkomen dat hij zijn foute gedrag meeneemt naar huis en om de katers uit elkaar te halen. Aangezien het door spanning tussen de katten komt.

Je kunt ook iets van een afwasteiltje neerzetten en die vullen met grit. Of iets anders wat ook als kattenbak kan worden gebruikt. Inderdaad is een nieuwe bak kopen enkel voor twee dagen wat overdreven. Misschien hebben buren een kattenbak of afwasteiltje te leen?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door Nele »

Wasteiltje is een goed idee! ik was al op zoek naar iets waar hij in kan, en waar wat kattenbakvulling in kan!

vroeger naar huis gaan, gaat niet. Mijn ouders komen me oppikken donderdag, nog 2 dagen is niet onoverkomelijk.

Ik hou mijn lieverd wel wat in de gaten. Als ik merk dat hij naar het toilet moet, begeleid ik hem wel. En vanavond, als mijn nichtje thuis is van het werk, kunnen we een wasteiltje zetten. Hopelijk palmt de gastheerkater dat dan ook niet onmiddellijk in natuurlijk.

Kan het helpen om het wasteiltje dan op een andere plaats te zetten in plaats van naast de gastheer zijn kattenbak..? of zou dat niks uitmaken?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door Dinky »

Ja, ik zou de bakken zeker niet naast elkaar zetten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door Nele »

Ok,

bedankt allemaal voor de reacties!!
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door Nele »

Hallo, hier ben ik weer...

Ik denk dat ik me toch meer zorgen maak om mijn kleine Findus. We zijn sinds donderdag terug thuis. Hij gaat netjes op het toilet, heeft normale stoelgang en plas. Hij eet goed, en drinkt regelmatig. Geeft niets over. Zijn vacht blinkt mooi, is gaaf, en zacht.

Maar ik heb de indruk dat hij wat is vermagerd. Hij is ook erg lusteloos, slaapt de hele dag door, elk moment van de dag. Hij speelt niet ook niet meer. als ik hem opneem van op de zetel of op de mat, is hij als een lappenpop, geen fut om mee te werken precies..

Maar ik vind nérgens lichamelijke klachten.. Mist hij gewoon zijn speelkameraadje, en gaat het over? of zijn er lichamelijk signalen waar ik overheen kijk...?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door Kattebeest »

Nele schreef:Hij heeft hier ook wel dermatitis opgelopen, maar is ervoor behandeld.
Wat voor medicatie heeft hij hiervoor gekregen en wat zijn de eventuele bijwerkingen (bijsluiter)? Hoe gaat het nu met de dermatitis?

Hij is nog jong en flexibel, anders zou ik denken aan flink bijslapen na alle enerverende gebeurtenissen. Niet niks voor een kater om van de ene op de andere dag ergens anders te logeren met ineens een speelmaatje. Zijn speelmaatje missen zou ook kunnen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: Kat poept en plast op toilet. Maar soms in de lavabo..

Bericht door Nele »

wat hij van medicatie kreeg staat in zijn boekje, maar 't is natuurlijk doktersgeschrift...
der staat: sc of x 0,35ml -dan iets met een D- + 0,3 ml 2,5% solutio =

zijn uitslag lijkt weg, of toch grotendeels, want ik vind er geen meer. Hij krabt en bijt ook niet meer zoals toen hij er last van had.

Kunnen bijwerkingen van de medicatie een week aanhouden? hij kreeg de spuitjes vorige week donderdag al...
Plaats reactie