Hoe verwijder je een teek?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Kattebeest »

Haal ze ook met de hand weg als ze klein zijn, vind ik zelfs gemakkelijker. Hoe sneller je erbij bent hoe minder vast ze zitten.
Die al volgezogen zijn, zijn misschien wel gemakkelijker vast te pakken maar zitten muur en muur vast en laten ook een goed zichtbaar wondje op de kat achter.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Adriana »

Robijn schreef: Voorheen had ik de ouderwetse tekentang; maar deze vind ik veel fijner.
Maar ik lees dat Adriana er geen goede ervaring mee heeft.
nee, misschien verkeerd geschreven.. ;-) dit soort van breekijzertje bevalt mij inderdaad vrij goed (in tegenstelling tot de tekentang/-pincet) maar teken bij Streep zitten erg vast en ik kan Streep niet vastpakken. bovendien zodra ik aan haar lijf kom, loopt ze weg.

k ben nu aan het leren wat er allemaal wel mag. vanmiddag onder het eten kon ik haar aaien en tegelijk proberen een teek in het gleufje te krijgen. en dat is gelukt en ik ben meteen gaan draaien en heb hem er voor het eerst helemaal compleet uitgekregen! de eerste keer brak-ie in twee en dat moet dus niet.
dus moet ik nog een tijdje oefenen met Streep zodat ze wat rustiger wordt en dat werkt makkelijker. en teken zat...
en als ik wat meer bedreven ben zou ik een teek tussen mijn nagels kunnen klemmen en dan eruit draaien.. maar zover zijn we dus nog niet want ik vind het griezels..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Adriana »

vanmorgen twee teken bij Streep weggehaald, met het breekijzertje (o'tom tick twister) :eclap: :eclap:
ik mag Streep voorzichtig aaien en voelde twee middelgrote engerds, midden tussen schouderbladen en zijkant.
lekker voer gegeven, tekenbreekijzertje laten zien en beetje gekriebeld.

ze heeft heel dikke vacht en ik had de indruk dat ze begreep waar ik mee bezig was want ik kon haar vacht wegvouwen en met wat herhaalpogingen hups, teek in de gleuf geschoven en onmiddellijk gaan draaien en er compleet uit gedraaid.
die andere ging op dezelfde manier en smak smak, Streep at intussen lekker door.

af en toe loopt ze weg maar dan spreek ik haar gebiedend toe dat ze terug moet komen en dat werkt.
laat inderdaad wondjes achter maar ik hoop dat ze weerstand genoeg heeft.
zelf heeft ze teken van haar koppetje gekrabd maar daar zijn de kaken achtergebleven en die krijg ik er bij Streep niet uit..

ze zal de komende maanden zat teken oplopen en hoe meer we oefenen hoe sneller en beter het gaat. maar ik blijf het griezels vinden, jasses met die wapperpootjes en dan zo'n volgezogen achterlijf, yèk..
dus tussen nagels van duim en wijsvinger is voor mij nog even niet weggelegd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Kattebeest »

Sympathieke beestjes zijn het niet. Eenmaal vastgezogen hebben de pootjes nog weinig zin inderdaad, behalve een beetje doelloos in de lucht wapperen.

Breekijzertje of lepel lijkt me wel wat. Pincet gehad en vond dat een ramp, kaken bleven gewoon in de kater zitten en kreeg het maar niet onder de knie. Bij mezelf lukte het ook niet. Veel langer mee bezig (= teek irriteren = risico dat de maaginhoud in gastheer geledigd wordt) en moest dan ook nog eens heel goed kijken wat ik deed en dus lang oog in oog met de teek :esick: .

Voordeel met de hand is dat het heel even kijken is om de vacht opzij te houden en de teek vrij te maken. De rest gaat op gevoel en dan is kijken niet meer nodig. Als ik er weer eentje ontdek is het meestal kort binnensmonds vloeken en dan tot actie overgaan. Kasper op de strijkplank, lamp erop, door vacht graven en voelen, teek vrijmaken, vooral niet twijfelen, teek goed vastpakken en hup eruit.
Hij sputtert meestal wat tegen waardoor het er niet gemakkelijker op wordt. Soms moet ik hem 'resetten' (en mezelf ook, even door de walging heen) maar dan is het snel gebeurd.

Wondjes zijn niet te voorkomen, wondje betekent dat de teek goed verwijderd is. De monddelen van een teek bestaan o.a. uit een snuit met weerhaken. Heel slim want eenmaal in de gastheer is de teek daardoor moeilijk te verwijderen. Nooit problemen gehad met het wondje na het verwijderen van een teek.

Dus als een verlengstukje werkt en het ook met breekijzer/lepel kan, heel graag ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Cindy1969 »

Oh met de hand weghalen zou ik ook niet durven, brrrr....
Villo, bij wie de teek zat, is wel vrij makkelijk, dus de eerstvolgende keer ga ik dat dingetje proberen die ik nu heb gehaald. Bij Misty zal het een ander verhaal worden, is ook niet echt makkelijk zeg maar ;-)
Tot nog toe niets gezien bij ze, maar zal nog wel komen, want ze kunnen sinds 3 maanden (half jaar na mijn verhuizing) vrij naar buiten, en ik woon aan het water met een grasstrook.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6828
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Dinky »

Hihi ik vind het stiekem wel heel intrigerende beestjes :oops: Maar misschien ben ik wel gewoon vreemd opgevoed als kind (geen enkel dier was eng en ik was erg van het onderzoeken).
Vind het wel vervelend dat ze er zijn maar eng vind ik ze niet ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoe verwijder je een teek?

Bericht door Ms Maaike »

Sinds ik Lyme heb gehad ben ik erg gebrand op het vinden van teken. Ik vind ze niet eng (zelfde verhaal als Mirjam denk ik haha) maar ze gaan wel hartstikke dood als ik ze op mij of m'n katten vindt. :-P Laatst zat ik in het bos op een stukje met gras; na een kwartier zag ik drie teken op m'n picknickkleedje lopen. Heb als een idioot met het kleedje lopen schudden en ben maar ergens anders gaan zitten. :lol:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie