Omgevingsspray tegen vlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Mundy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mar 2014 09:21

Omgevingsspray tegen vlooien

Bericht door Mundy »

Gisteren heb ik helaas vlooien ontdekt bij mijn katten. Althans bij één, dus ik ga er vanuit dat de ander ze dan ook heeft. Maar die laat zich helaas niet kammen. Ik heb ze behandeld met Advantage en nu wil ik nog een omgevingsspray kopen. Ik ben hier een beetje huiverig voor, omdat ik ook een dochter van 4 jaar rond heb lopen en dat spul vaak toch behoorlijk giftig is.
Nu vond ik op internet een spray zonder pesticide, namelijk Sectolin Vlo & Mijt omgevingsspray. Heeft iemand hier misschien ervaring met die spray? Als het net zo goed werkt, lijkt mij dat een goede oplossing!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Omgevingsspray tegen vlooien

Bericht door Dinky »

Wanneer ik Sectolin invoer bij de zoekfunctie komt alleen dit bericht naar boven. Er zijn dus geen eerdere berichten over te vinden op dit forum ;)
Moet eerlijk zeggen dat ik ook nog niet eerder van sectolin heb gehoord.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Mundy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mar 2014 09:21

Re: Omgevingsspray tegen vlooien

Bericht door Mundy »

Zoekfunctie had ik inderdaad al gebruikt, maar niks gevonden. Vandaar dit topic ;-)

Het gaat om deze spray:
https://www.vetinal.nl/katten/gezondhei ... ay-400-ml/
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Omgevingsspray tegen vlooien

Bericht door Kattebeest »

Zou alleen omgevingsspray gebruiken als er sprake is van een (dreigende) vlooienplaag in huis. Je bent er snel bij, met het geven van advantage. En als dat middel bij jouw katten werkt zou ik het gebruik van een spray uitstellen.

In al die jaren hier maar één keer gebruikt. Dat was toen zijn anti-vlooienmiddel niet meer bleek te werken en ik een aantal weken (met vlooien) moest zien te overbruggen voordat ik hem een ander middel kon geven.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Mundy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mar 2014 09:21

Re: Omgevingsspray tegen vlooien

Bericht door Mundy »

Maar ik heb al drie vlooien in huis rond zien springen, dus ik krijg er een beetje de kriebels van... Bovendien zou die Sectolin spray verder geen kwaad kunnen, dus dat is dan toch niet erg om te gebruiken?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Omgevingsspray tegen vlooien

Bericht door castratenkoor »

Ik vrees dat het weggegooid geld is. Het enige wat gifloze middeltjes doen, is vlooien wegjagen, niet doodmaken. Dus op de plekken waar je spuit gaan ze weg, maar verhuizen naar een ander, niet gespoten plek. Dan zou je dus je hele huis egaal cm voor cm moeten volspuiten om ze bij wijze van spreken het raam uit te jagen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mundy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mar 2014 09:21

Re: Omgevingsspray tegen vlooien

Bericht door Mundy »

Hmm jij hebt duidelijk niet gelezen hoe dit middel werkt...
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Omgevingsspray tegen vlooien

Bericht door Kattebeest »

De werkzame stof dimeticone van Vlo & Mijt ‘coat’ (bedekt) vlooien, eieren, larven en poppen en stopt de ontwikkeling. Vanwege de mechanische werking kan geen resistentie optreden voor de behandeling. Dankzij dit voordeel kan Vlo & Mijt ook gebruikt worden voor vlooien die resistent zijn tegen conventionele pesticiden.
Lees verder dat het alleen op plaatsen gespoten moet worden waar de kat ligt. Je zou meer vanuit de vlo moeten denken vrees ik. Die zit vooral op de kat en springt er wel eens vanaf om in naden, kieren, plinten e.d. te gaan zitten wachten tot de volgende sprong naar kat. Eitjes vallen van de vacht af en kunnen overal terecht komen. Meeste op de slaapplekjes, dat klopt wel.

Ben zelf niet zo'n voorstander van sprays maar als het moet dan moet het maar. Milieuvriendelijk is alleen maar beter. Maar als het zo goed zou werken zou het een bekender middel zijn en overal aangeprezen worden. In de gebruiksaanwijzing staat dat het 'springende vlooien' voorkomt maar vind dat zelf een beetje vaag.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Mundy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mar 2014 09:21

Re: Omgevingsspray tegen vlooien

Bericht door Mundy »

Dan zou je dat filmpje eens moeten zien wat er van gemaakt is, daar zie je duidelijk dat die beestjes niks meer kunnen. Al zijn dat een soort vliegjes volgens mij. Dimeticon zit ook in Prioderm en XT-luis tegen luizen, dus het is geen onbekend middel.
Ik vind het alleen ook een beetje gek dat je het niet overal zou moeten spuiten. Maar ik heb het toch inmiddels besteld, baat het niet dan schaadt het ook niet!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Omgevingsspray tegen vlooien

Bericht door Ms Maaike »

Natuurlijk laat het filmpje een positieve werking zien (vrij negatief voor de vlooien, maar goed), anders verkoopt het toch niet? :-P

Verder heeft Dinie gelijk; je moet alles bedekken met een laagje van dat spul, anders kan de werkzame stof toch ook niet alles coaten?

Ook Nancy heeft een goed punt; als het een topmiddel is waren we het vast vaker tegen gekomen. Ik ken alleen omgevingssprays van Frontline en Exil.

Met drie levende vlooien in huis heb je nog lang geen vlooienplaag. Waarschijnlijk zijn de pipetjes afdoende. Stofzuigen met een vlooienbandje in de zak werkt ook prima voor de omgeving.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie