kleine witte parasieten die in de huid dringen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
detteke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2014 14:07

kleine witte parasieten die in de huid dringen

Bericht door detteke »

Hallo, Krijg dagelijks bezoek van een langharige grijze kater (ongecastreerd) die overal in huis plast, waarschijnlijk omdat er al een poes (gesterilizeerd) aanwezig is. Ik wou hem laten castreren, maar hij wordt gek van angst als hij in een draagmand of eender wat moet, dus onbegonnen werk ! Het plasprobleem is zo erg dat hij stinkt vanop afstand !
Mijn nieuw probleem is het volgende : ik heb tussen zijn vacht enkele kleine ronde witte parasieten ontdekt die werkelijk in zijn huid gedrongen zijn, zij houden zich erg vast ! Kent iemand deze parasiet, en waarmee kan ik die bestrijden ?
Hartelijk dank aan eenieder die mij kan helpen. Groetjes. Detteke
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kleine witte parasieten die in de huid dringen

Bericht door mittenslief »

teken??? zijn het bolletjes?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kleine witte parasieten die in de huid dringen

Bericht door mittenslief »

heb je trouwens gekeken of hij ergens als vermist.....een langharige kat loopt vaak niet zomaar buiten
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kleine witte parasieten die in de huid dringen

Bericht door Dinky »

Klinkt inderdaad beetje als teken
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: kleine witte parasieten die in de huid dringen

Bericht door artemis »

Als het teken zijn dan zou je die met een tekentang kunnen verwijderen.
Een Frontline vlooienpipet werkt ook tegen teken.

Wat zijn je plannen met hem? Toen Pappie hier destijds rondzwerfde heb ik hem eerst ontvlooid en dan laten castreren.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kleine witte parasieten die in de huid dringen

Bericht door eveline1982 »

Je mag niet zomaar een dier castreren, er is een stappenplan die je moet doorlopen. Ten eerste moet je hem aanmelden op amivedi als zijnde gevonden, kijk daar ook of er geen kat op staat die aan zijn beschrijvingen voldoet. Asielen in de buurt bellen en ook daar je gegevens achter laten. Staat hij nergens als vermist op gegeven dan kan je hem laten castreren. Nadat je hem op amivedi hebt gezet duurt het 1 jaar en 1 week voor de kat van "jouw" is. Mochten de eigenaren in die periode opdagen, dan zijn ze verplicht om alle kosten die je gemaakt hebt aan jou te vergoeden voor ze de kat mee krijgen. Dus bewaar bonnetjes voor voeding, dierenarts kosten en pipetten tegen vlooien/ wormen goed.

De bolletjes kunnen teken zijn al lijkt me dat nu een beetje sterk (vanwege de kou). Kunnen het geen bolletjes zijn van een plant? Een lang harige kat van een vriendin van mij, heeft ook vaak deze bolletjes in zijn vacht. Tis een ellende om ze uit zijn vacht te halen, want ze klitten helemaal in de haren en kruipen soms bijna de huid in.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kleine witte parasieten die in de huid dringen

Bericht door mittenslief »

denk dat deze mevrouw uit Belgie komt.....zullen daar de regels hetzelfde zijn...ze zijn er erg bezig met verplicht castreren dus misschien is er wel een regeling dat dat alvast kan en hij bij mevr. in de opvang komt tot de baasjes zich melden en zo niet kan ze hem mooi zelf houden
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: kleine witte parasieten die in de huid dringen

Bericht door artemis »

Niemand kan vanop afstand zeggen dat het over teken gaat en normaal zie je die niet in hartje winter, maar dit is dan ook geen normale winter.

Als Detteke uit Belgie komt dan dient zij de kat als gevonden op te geven bij de gemeentelijke bevoegdheden of bij het asiel waar de gemeente mee samenwerkt. Als tussen die dag en 45 dagen later geen eigenaar opduikt dan mag ze de kat als de hare beschouwen. Dat is de theorie althans.

Er wordt hier inderdaad veel gesproken over verplicht castreren, maar ze zijn er nog niet hoor.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kleine witte parasieten die in de huid dringen

Bericht door eveline1982 »

Daar zullen de regels vast anders zijn :) maar dat is nu al mooi uitgelegd door Artemis. Toch niet zomaar castreren hoor, daar kan je best wel problemen mee krijgen. En als de eigenaar opduikt ben je mooi alle kosten kwijt die je hebt gemaakt. Zou me goed laten informeren :) . Heb zelf ook een poesje gevonden alweer bijna anderhalf jaar geleden. Nadat ik haar had opgegeven bij amivedi heb ik haar laten castreren etc, nu is de wachttijd voorbij en mag niemand haar meer opeisen. Dat is een lekker gevoel, dus daarom zou ik het echt volgens de geldende regels doen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kleine witte parasieten die in de huid dringen

Bericht door Dinky »

Op het rauwvoer forum lees ik ook dat ze met de honden nog altijd last hebben van teken terwijl dat normaal om deze tijd van het jaar niet zo is.
Natuurlijk valt het op afstand moeilijk te zeggen maar het klinkt precies als de teken die ik op een egel heb aangetroffen (vrees dat die egel het uiteindelijk niet heeft overleeft in de opvang want die had wel meer dan 30 teken).
Waren ook volgezogen witte bolletjes die zich hadden vastgebeten in de egel.

Tja en normaal om deze tijd van het jaar bloeien de sneeuwklokjes ook nog niet en hebben de hazelaars en elzen nog geen katjes maar die katjes zijn er al sinds de kerst (vraag maar na bij iemand met allergie ervoor). Dat terwijl de winter de tijd is dat men daar geen last van heeft normaal gesproken ;) Daarom denk ik dat het zeker teken kunnen zijn maar ik zou er niet zelf mee gaan prutsen. Volg dus de procedure voor een gevonden kat!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie